frallorna

Alla inlägg den 8 december 2021

Av Lena - 8 december 2021 18:12


Igår kvällst damp Halvarsbladet ner i brevlådan, alltid lika spännande att se vad som skrivs om VästerTuna bygden från förr & även lite nutid...



Alltså, så fint de var att läsa Björns ord & vår by, om Bönhuset som är en otroligt fin Inspelnings studio idag & sedan några år tillbaks (Björns föräldrar bor i en by 1 km bortanför vår) ett Bönhus med lååång historia, där min mans förfäder & föräldrar var engagerade, där svärmors eller gubbens farmors? hemvävda gardiner fortfarande sitter i dom höga fönstren... där det var Julens årliga syföreningsauktion i december, där barnen var med & sprang med utropade saker & sålde "åror", där jag hade Söndagsskola på övervåningen, där det serverades kaffe vid Gökotta & sitsa April, där sönerna senare i kanske 12-14 årsåldern hade "lan" = kopplade ihop sina datorer med kompisar i "Lilla salen" & spelade helgerna igenom, sov på madrasser & jag bakade pizzor, stekte pankakor & bakade bullar åt hungriga tonåringar  där det var vävkurs i många år...


Det var en märklig dag, den dagen Bönhuset "Lästes ut" av svärfar, allt auktionerades ut & jag fick med mej massor av sånt jag ville ha & mins, fint porslin, de lilla vita vackra bordet som alltid hade en vit linneduk & en bibel på, ett så vackert gammalt skrivbord & en massa kyrkbänkar som fortfarande bara står på logen    ja många bänkar blev åxå kvar & stora Altartavlan den hänger fortfarande kvar lixom vackra gamla lampor


Sitter & funderar på vilket år det var? ska kolla om någon bild finns kvar från då...


Kommer in med någon bild om en stund på Missionshuset idag, måste bara leta i arkivet  



Hittade lite bilder från mars 2011


En Pastor höll tal...

 


... några kyrkbänkar firades ner från balkongen, ser ni dom vackra tak kronorna, blev inte av att auktionera ut dom, fast jag tycker åxå att en del slulle tillfalla huset...



... lite av porslinet jag fick...



... mina fynd, ja inget kostade mer än några kronor & när jag ropade tystnade alla, tror dom ville att vi bybor skulle ha första king av församlingens medlemmar i stan



Ja undra vad jag ska med bänkarna...


 


Här några kortare vävda gardiner i takfönstret




Ja Ola som köpte det fick galet med arbete då det visade sej vara ruttet från golv till tak...


 


... Ola målade om det till den färg som var ursprunget, kändes lite konstigt först, jag & gubben sedans barnben har bara sett det som rött, men det är så fint i vitt!


 


Från Borlänge Tidning juli 2020, så fint det blev till slut  


  


Lilla älskade Freja på Äldreboendet jag jobbar på, hon är en så tillgiven & mysig flicka på ca 10 år, såklart har några nattpersonal med sej godis till henne, & jag med såklart, fattas bara annars! men hon är kräsen, igår hade jag tagit med 3 olika sorter som är Ungens favoriter & se igår åt hon av dom alla som aldrig förr   mums mums sötnos...


... vars fotpall är hennes, i alla fall på nätterna  inatt preppar jag med än mer godis  


Det snöade hela natten, men i dom minus 13-15 grader det var  så var det lätta flingor som föll & man kunde blåsa bort, vaknade till ett vitt rike...



... sopade undan snön på marken & gav dom bevingade massa winerbröd, bullar & muffins & ost &...  ibland om jag inte ser "dom" så slår jag med bunken eller sleven på stuprännan & vippas kommer dom flygande & kraxar! & jag kan gå in & njuta & se deras lycka när magar & föråd fylls med mat  det om något är lekamen för mitt hjärta  


Ja de va de, lite mat ska ordnas, & som alltid gubbens frukost & lunch ställas iordning inför morrondagen, & så nått lite till mej & natten, äter inte så mycket, lite frukt eller så


Kylan har lättat lite & just nu BARA mins 4!! wow lixom  & ja det ska visst hålla sej så, under 10 graderi några några dagar


       Kramiz mina fina som kikar in här  


 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards