frallorna

Alla inlägg under juli 2021

Av Lena - 29 juli 2021 19:56


Åkte till skogen mamma & jag, lite blöta bär i början, lite svåra att se då bladen låg lite, på vissa ställen gick det inte att plocka, inte förens lingonen åxå mognar, så drygt att pilla ur kart när man rensar



Här står mamma & rensar imellanåt, ja det är skönast så att pilla ur lite skräp så slipper man få allt med hem



Mammas digra väska med allehandla godsaker 



Mums, inget smakar så gott som i skogen   en nygräddad mandelmasse mazarin & en smarrig macka med röbetor & annat godis 



Plockade 6 liter, men jag har skrivit "saft" på dom, kanske blir det rårörd sockerfri saft till smotie, då det var skaften kvar på nästan alla, den är lite träiga att tugga på tycker jag, dock inte gubben   jag plocka bort många, men gav upp, vi får vänta lite till så dom mognar lite bättre & skaftet stannar på buskarna  



Lilla geting sam i karet, rädda rädda, såklart sticks dom inte när dom inte är hotade, den traskade från fingret & uppåt & torkade sej   


Nu hoppas jag på en solig morrondag!  


                      Kram på er   

Av Lena - 27 juli 2021 21:28


Jag tycker det syns på Malte i utseendet att han blivit gammal, grå & lite insjunkna ögon? eller är det det grå som förvillar? ja hur som går han gärna tätt efter sin pappa när vi är i skogen, vår juvel  



Handlat med vännen från grannbyn, vi kikade in på Indiska i hopp om att hitta någon tunika med fickor som vi båda vill ha, finns tyvärr inga i någon affär, kanske kommer dom till hösten, sa en expedit, förr på DEA fanns dom alltid & jag har averkat många, så fantastiska.

Men en sommarklänning slank med hem, så ljuvligt len & skön  


Ja så kom åskan vid ca 14 & den har mullrat & blixtrat i många timmar, min åskradar tutar ju vid blixt, har en polis syren & ljudet går inte att sänka   för bara några minuter sedan var den 2 km bort, den går bara runt & runt & runt med påföljande skyfall...


Inga problem att det regnar på semestern, jag älskar alla väder  & vatten behövs verkligen i vår mark & skogar nu för både bär svamp & djur  


Min syster ringde från mesenger vid 13 idag & face timade, hennes familj var på Städjan & hon gick runt med kameran & visade mej utsikten, bedövande vacker  hur lyxigt & häftigt!! tänk denna teknik   en gratis tripp utan ansträngning, Tack Tack  

Just nu uppehåll, men oroliga moln ovanför, & det ska regna hela morrondagen, eller rättare sagt från omkring 00.00 inatt-00.00 i morrn natt, ett helt dygn med vatten från ovan   så ingen blåbärsplockning om man säger så, som var tänkt...


     Kram på er mina fina som kikar förbi här  


 

Av Lena - 26 juli 2021 20:27


I torsdags åkte vi mot Norr & Sälen för att se om vi kunde hitta hjortron, men där vi alltid plockat var nu öde & mestadels övermoget av det som var kvar, förvisso en hel del men det spelade ju ingen roll, fick ihop lite bara.



Kvällen var magisk när vi checkade in i skogen vid myren...




Malte sover mest imellan oss, så mysigt  här dock i fotändan bredvid gubbens oförkämt vackra fötter 



Myren är gigantisk & var så blöt, jag gick & gick & gick, ja kroppen fick i alla fall jobba 





Malte myste i eftermiddagsolen...



... -hallå väck mej inte! 



Fantastiskt väder, inte en mygg eller fluga, & en skön vind så klänningen blåste upp sej som en ballong, ja nu var det ju redan en ballong i den...  ...  



Malte som haft det jobbigt på våra 2 husbilsfärder innan, var nu när jag lade ett täck framför mina fötter, ja då plötsligt bara var allt som vanligt, han somnade & njöt av resan, så skönt 



Ja så for vi vidare, mellan fjällen...



... här har jag åxå plockat lite förr, men nu var myren torr som fnöske  



Ja ja inget att hänga läpp för, livet går vidare, & vi bestämde oss för att sova i Sälen vid någon backe, blev Lindvallens fina Ställplats...



... klockan hade blivit eftermiddag så vi tog lite vitt till min nygjorda veganska & glutenfria ljuvliga morotskaka...



... lite extra go pyntad 


 



Kvällen var magisk, ljum & skön, vi åt mat & skrattade oss igenom kvällen som...



... blev inte kall men skönt att linda in sej i en filt...




Morronpromenad & det växte hjortron in på knuten, ja inga man vill äta, säkert välgödslade av vovvar 



Nästa stopp blev Lima & Sixten för fika, sedan Malung, där var Yx kastar tävling, hur ofta ser man nått sånt? & då hör vi musik från en dunder sterio...



... & där kom denna vackra träbåt full i folk & musiken dånade, vi skrattade   



Nästa stopp Nås i VästerDalarna & Storänget, där vi firade alla våra Midsomrar som barn, klädd i Nåsdräkten... nostalgi att bara vara där på parkeringen...



... gjorde mackor till "gubbarna" ...



... sedan tittade vi till mormors & morfars grav, behövligt trots att det sköts av kyrkan, fick hälla på 15 liter vatten & kunde inte gå förbi flera gravar som törstade efter vatten utan att ge dom en skvätt...



En fin tur om än nästan hjortronlösa, som tur är har jag liite kvar från förra året.

Malte har gått på cortison några dagar, han har gjort så sedan flera år när klådan ibland blir jobbig, därför många stopp = kisspausar 


Ja så kom vi hem, alltid lika skönt trots att vi älskar vårt Rullhus 


 


Kvällen igår då vi hoppat i badet kom hon & mumsade hallon  



I morse & pappamys medans...



... jag vaknade upp & drunknade i Ungens vackra vänliga ögon  



Kl 11.30 laddade jag ryggan ned fika & vatten & vi for till skogen för att se till mitt kantarellställe, fanns inga!  fast 3 små taggar & en fin liten fårticka



Malte på plats när fikat är på G...



... följer var rörelse...



... & ändå ska han ALLTID dofta på allt innan han äter 

  





Andra svampar fanns det gott om



Änglakaffe 




Troligen lika fullbokad som Sveriges alla hotell 






Ja så idag fyller sonhustrun år, en mega bukett till henne, vår fina omtänksamma ödmjuka & vackra Jeanette  & nu är vi grannar!   & det kommer aldrig bli ett problem, för jag är inte en sån som kommer springa där i tid & otid  ...



... & mysigt att ha Sam bredvid, att kunna hämta tidigare från fritis & efter lekis å så  



Sam kom ner till oss & ville ha pankakor, så det fixade jag, Sam åt 12 & Malte fick 4 stycken  han älskar dom lika mycket som Sam  



... jodå, han har bajsat löst en gång redan... smällar man får ta Malte, eller hur?  



Min älskade pelargon som jag tog skott från i Grekland Corfu sommaren 2004, den hade vuxit sej över ett helt hus!! trodde inte våra ögon, & ja den ÄR EN ÖVERLEVARE! väldigt anspråkslös enkla röda vackra blommor som skräpar, men jag älskar den ändå  


Ja så har det löpt på några dagar, semestern har börjat idag!   fast gubben tog ledigt i fredags för att vi skulle komma iväg redan på torsdag eftermiddag 


I torsdags var mina föräldrar här & plockade röda vinbär & 6 l hallon från mina magiska snår, idag kom min bror med fru & plockade 5 l det kallar jag lyx att ha dessa mängder så man kan dela med sej, nu ska jag åxå plocka & frysa in till oss

Mamma & jag skulle iväg till blåbärsskogen i mitten av veckan, men nu äntligen ska vi plötsligt få regn, såååå välbehövligt, så vi får väl skjuta på blåbären, hoppas dom sitter kvar  


Har föresten skördat flera jordgubbar, dom mognar i rasande fart mot vad jag trodde, någon sur några ljuvliga  


                          Kvällskram i värmen  



    


 

Av Lena - 18 juli 2021 18:55


Både igår & idag har jag kollat på hästhoppning...



... småpojkarna roaade sej i värmen...



... sötisar  



Kvällen var varm & vi fyllde på badkaret, blev över 2 timmars "rengöring"...



... en drink &...



... persikor  



... Malte var trött efter dagens värme & små mjuka promenader & somnade tidigt...




... satt i karet ända tills denna Drake kom flygande på himlen  



I morse plockades en kopp hallon till frukosten, finns en hel del nu av den tidiga sorten, men då måste man vara klädd från topp till tå om man ska in i snåret, får kanske bli i morrn & ser ni! en liiiten jordgubbe hittade jag åxå   

 


Idag var väldigt lagomt väder när solen gick i moln, så vi 3 tog en promenad i mjuka Romme




Lilla Mummla, alltså hur söta är dom inte våra Humlor 




... månne det vara ett Jordbi i blomman?...



... dom som gräver hål i backen minsan   



Malte var lös där på ängen, luktade på blommorna å så  



Så är Josefins dyna klar...



... blev inte riktigt som jag tänkt mej, fick ju lov att sy fast volangkanten, men färgerna blev perfekt!  



Hon kom med till huset igårkvällst & dom alla sov första natten i huset, hon var lite fundersam & trampade runt i deras säng & kom inte riktigt till ro, men idag har hon myst & gärna suttit i fönstren & spanat, får vara inne ett tag nu innan dom vågar släppa ut henne här på "landet"  


ja så är det snart måndag & vi går in i sista jobbveckan, tycker det har varit segt at nå semestermålet! men nu så får vi snart börja räkna ner, hur skönt  


                                 Kram kram  

  

Av Lena - 16 juli 2021 18:44


Älsklingsgubben kom hem från jobbveckan & jag hade kaffetermosen & fikaväskan klar, så drog vi till favoritskogen...



... så mjuk skog åt tassarna som är mycket bättre ...



... & rullsjukan var...



... störtskön & härlig ...



... & bara fortsatte & fortsatte i mjuka mossan  




Fikat är kuligast! /Malte   ...



... & kaffet godast i Ugglelkopparna  



-Hjääääääälp mamma! jag har fått ekorröron!  /Malte


 


Letade ifall det skulle finnas någon kantarell, vilket jag visst att det inte finns denna tid just där, gick jämte Malte & gubben ner mot bilen, kände nått krypa på min arm, slängde en blick & där kröp en skogspindel så stor som en tja inter iktigt i storlek med en Tarantella men näsintill!! jag med min spindelskräck, borstade bort den, skrek & fortsatte skrika ända ner till bilen  minner mej om förra eller förrförra året då ett Rådjurskid kom springade från postlådorna & nerför mot hennes boplats bredvid vårt hus & såg oss människor & hon måste ju dit så hon skrek hela vägen ca 100 meter medans hon sprang förbi oss så fort hon förmådde! som vi skrattade, så sött  ja hon blev absolut lika rädd som jag blev idag  


 


Vaknade i morse & jag frös! länge sedan ha ha sover med öppen altandörr & fläkt, det var väl bara runt 18 ute i morse, men värmen var strax på, om än mer lagom, & i morrn ska den visst återigen vara runt 30  


Gubben hämtar "hämtmat" jag ska plocka några hallon & dom blåär som jag tog med från skogen, fylla 2 glas med vitt & njuta lite altanmys  




Ja å såhär blev det! med lite Bröllopsmynta i    


                    Kram i kvällsvärmen   

   

Av Lena - 15 juli 2021 21:26

Det började åska igårkvällst efter 22, satt med min åsk app & kollade, det fanns ljud att välja på vid åsknedslag, jag valde en Polis syren, alltså här i huset lät som en Amerikansk gangsterfilm   När gubben gick & lade sej kände jag att det fick vara nog med det ljudet som dessutom inte gick att sänka?... lyckades efter mycket möda hitta tillbaks till inställningen för att hitta en annan mildare   


... de där massiva området utanför min 2 ,ils radie som jag ställde in den på, kom närmre men var inte alldeles över oss



Det var så mycket med moln & dis & värsta skyfall så blixtarna lyste bara upp, som här blev allt kritvitt i den totalt svarta natten!...



... & här blev den rosa...


... här 00.14 hade den gett sej så gott som, bara lite muller hördes en stund till...



Lång sovmorron med egen bäddning...



... medans jag bakade kanel/kardemummabullar, alltså kardemumma är en av dom värsta kryddor jag vet, även om jag numer inte har något smaksinne  men sönerna & mannen älskar den, ja många gör ju det, men inte jag & har inte gjort så länge jag kan minnas, från ca 4 års ålder faktiskt



Vacker kvällsvy & en värme inte av denna dag idag, men vi har fläkten på & en hall & ett rum som vart behagliga, sonen m fam. som håller på & flyttar hit har tagit med sej deras AC som står i deras kök, alltså då blev jag avis! men anar att dom är nog slutsålda på affärerna vid det här laget  funderar på om jag ska sova i deras kök inatt?  


Faktiskt rätt skönt ute nu, ja jag kan gå naken ute utan att frysa   igår hittade jag 4 röda hallon, för 2 år sedan mycket mer samma tid, jag som trodde denna sommar låg bättre till än andra år pga av båda massa regn/skyfall & värmen på de, men inte då


Ja & Ernst då? som jag tokälskar lika mycket nu som då han en gång började med sina program, missade förra torsdagen då jag jobbade & har inte hunnit se ikapp det avsnittet, så jag fick skippa även kvällens avsnitt då jag vill se dom i följd, så nu har jag 2 timmar Ernst framför mej när tiden finns, de ni! & hans gamla repriser som åxå går nu var kväll missar jag ogärn fast jag kan dom utantill  -va ärä mä dän karln?    


Drick mycket i värmen!

                           Kylig kram på er!    


 

Av Lena - 14 juli 2021 15:15


Värme ja, ingen ide att klaga, förvisso runt 30 grader, men vädret är ju de det är i alla fall   Malte mår bra, fläkt på & en aningen vindpust som blir till ett ytterst litet korsdrag på altanen där han ändå väljer att vara



Årets första jordgubbsskörd  -jo ja tackar! den serveras på silversked & vi ska dela den i 2 till kaffet, sedan lixom pressa den med tungan mot gommen & njuta...   ja jag som inget smak eller luktsinne har kan ju hoppas att hjärnan är med mej i alla fall & påminner mej om smaken  & ibland kan jag faktiskt känna någon syra när jag lagar mat, man får vara glad för det lilla nästa gubbe på tur att mogna är tvärr bara ett embryo ännu... -Tack Rådjursmamman för det!  


Kraftiga regnoväder & åska väntas över Dalarna, det åskar redan kraftigt i Sälen med omnejd, flera utrykningar om brand efter blixtnedslag  Det regnade åxå kraftigt inatt så jag behövde inte vattna jordgubbarna & kanske kommer mer i eftermiddag, himlen börjar dra ihop sej, men det tar nog ett tag innan det ev blir något, om vi får något... 


                     Kram i värmen     

Av Lena - 13 juli 2021 19:04

   


Vi myser på...



... busar på så jag får hålla undan mina händer & fötter  



Malte gillar Sams lekrum, svalt där... -ja de är här jag är mamma! 



- snosar vidare nu... /Malte



Ja så vann ju Italien...



... & kofettin regnade ner... en rafflande match, jag som ju inte gillar det så värst var nästan darrig av spänning vid strafflägging... nåja som alltid, glada & besvikna etta eller inget... ja dom får väl hålla på  


Har instalerat en åsk app, ställt in den på 2 mils radie härifrån, det har plingat några gånger på blixten    vi får väl se hur det blir, inte hört något muller, men regn skulle sitta skönt så jag slipper vattna jordgubbarna i dom runt 26 grader vi haft, inne riktigt svalt & en fläkt på så det går ingen nöd på Malte


Det är skillnad på katter & hundars mående i värme, under mina över 40 år har jag aldrig upplevt att våra katter lidit trots höga sommartemperaturer, dom verkar ha en luftigare päls? skönt för dom  Medans Malte tycker värmen är jobbig ibland, Märta, ja hon solade gärna innan hon flydde till svalkan  


Nattens jobb gick perfekt, så trevligt att jobba med min vän & jobbkollegan Eva   & inatt med en annan bästa kollega   


    Srax iväg igen, må så gott du fina som kikar in 

  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards