frallorna

Alla inlägg under juli 2012

Av Lena - 31 juli 2012 21:09

  

Petrus en varm sommarkväll på en ö för någon dag sedan...

 

Glutenfria kakan jag bakade blev ooootroligt god!!  


Man tager vad man haver kaka  hade ingen glutenfri mjölmix hemma, men våffelmix! så då tog jag det istället  


Receptet för er som vill!


2,5 dl mandelmjöl (kan köpas färdigt i alla butiker, men jag mixar mandlarna själv)

1,1/4 dl socker eller mindre om man vill

100 gr mandelmassa

5 ägg

1,5 dl våffelmix

3 tsk bakpulver

2 msk vaniljsocker

1/2 dl mjölk

25 gr smör/margarin


Smörj & bröa en form (kokos)  min form var 26x36 cm


Vispa socker, ägg & den rivna mandelmassan pösigt, blanda bakpulver, vaniljsocker mandelmjöl & våffelmixen vänd i & rör försiktigt runt, blanda i mjölk & smör.


Häll i formen & ha i bär ca 2 dl, tex blåbär, röda vinbär eller hallon


Grädda i mitten av ugnen 175 *


En kaka med mandelmjöl får fort färg, så efter ca 10 minuter får man lägga på ett bakplåtspapper & grädda vidare, samanlagt ca 25-30 minuter, känn med tändsticka.


Skär i rutor & njuuuuut!! kanske med en glass klick!  

 

Vår katt Foffe, är en sommar vandrare, kliver inte utaför dörren på hela vintern, men när våren kommer går han iväg på semester! & har så gjort i säkert 12 år nu...


Första året han gick så var jag helt säker på att han blivit påkörd, kommer alldrig glömma när han komtillbaks! vi hade letat & letat, frågat & letat, men ingen katt någonstans..


Så en morgon vaknade jag, mins inte varför jag sov längre än gubben, men drömde i alla fall att Foffe kom hem! vaknade & tänkte, -tänk om det är en sanndröm??


Slumrade om & då kommer gubben in i sovrummet & säger

-Foffe sitter på trappen!!

Upprepar det högre!

Jag sätter mej upp & säger

-sitter Foffe på trappen? säger det flera gånger, sedan rusar jag ut & där sitter han! Trind & välmående, vill bara kramas & mysa, precis som alltid  efter 5 månader...


Andra året han gjorde lika, var jag åxå lite orolig, men tänkte att ok, han kanske är på semester igen?

& så var det!


Det är bara att inse att han vill ha det så! är en riktig Jägare, så han kommer alltid hem i fin form.


Förr om åren har han alltid gått i slutet av aprill början av maj & kommer hem i slutet av oktober eller början på november.

I år gjorde han bara småvändor på 2-3 dagar, innan han försvann för en månad sedan....


Idag satt ett A-4 foto på anslagstavlan i affären:

-Var hör jag hemma? & en bild på Foffe!!


Hem & ringde numret, till ett par i utkanten av byn!

Han var inte där just då, men dom ringde efter 2 timmar, nu satt han under huset!


Jag kastade mej i bilen & mycket riktigt, det var våran Foffe!!  han hade alldrig kommit folket så nära att dom kunnat klappa honom, han var skygg, vilket han alldrig är här hemma om mäniskor går på vägen förbi.


Han kom till mej, lyfte upp honom & gosade, han är en riktig "pratare" hade tagit med en kattbur, men det ville han inte veta av! gjorde 3 försök sedan fick det vara, ska dit i morrn & ta hundburen med istället, få se om gubben & jag lyckas få in honom i den & ta med honom hem igen, ja nu är det inte så långt hem heller, en kvarts promenad bara.

Mäniskorna blev glada att han hade ett hem   & nu behöver dom inte mata honom mer, då han faktiskt kan gå hem & äta!


Dom fick några Triss för besväret, hoppas dom vann, goa mäniskor som bryr sej  


Antagligen kommer han gå tillbaks dit, där är en enorm åker & som bonus ett hus där han fick dagens lunch serverad! klart som korvspat att han har mått bra!!

Men nu vet dom i alla fall att han har ett hem där det finns mat!  


OS ja, sååå nära ett guld i Fält hoppningen! men ok, hon vann ju ett silver i alla fall!!


I morrn blir det troligen Karin & någon ö & vädret blir bra & det inte blir OS hästhoppning! för det missar jag inte!


                               Kram på er!!  








Av Lena - 31 juli 2012 14:14

                          


Vid 9 i morse åkte mamma & jag till skogen för att leta blåbär, trots regn i sikte...

Precis när vi öppnade bildörren i skogen kom värdens åsk knall!! -yippi sa jag, -hua sa mamma...   men vi plockade på & åskan den slog, men så kom regnet, först lite, sedan mer, då sprang vi mot bilen & då hällde det ner!


Vi fikade & haglet smattrade mot rutan, lite blåbär hann vi i alla fall få ihop, jag lite mindre efterssom jag började med att leta kantareller en liten stund, men dom fanns inte.


Nu ska jag göra en långpanne kaka, typ Mazarinkaka med blåbär i & glutenfri, har inget recept i vanlig ordning, utan höftar så får vi se hur den blir  -kan inte bli sämre än att det blir fest för skatorna!!  

 

Annars görs inte många knop så här i spännande OS tider! ligger på golvsängen framför tv:n.

Lassi Karonen tog sej vidare i rodd & hästhoppnings fältävlan gick bra individuellt för Sverige & fortsätter om en stund, hanboll samtidigt & senare gymnastik, & säkert nått mer gott!


                                       Kram på er!!  


Av Lena - 30 juli 2012 17:38

 

                           Goa långa älskade Malte!!  


OS för hela slanten här hemma, gubben jobbar eftermiddag & jag kollar på Fältävlan!! har hållit på i timmar & än är det inte klart, & Svenskarna går det kanon för!!!  


Vovvarna har bara gått kortare byavändor i värmen, badbåten är fylld & solning ute på gården gillar dom!!


I morrn på morgonen ska jag plocka blåbär med mamma, sedan mer OS, då är det hoppning! b.la.  


                           Kram på er i sommarvärmen!!  

Av Lena - 29 juli 2012 21:16

 

Hamnade på en vacker ö som det var jätte länge sedan vi var på sist...

 


 


 


 


 


 

Blev en köpebulle år gubben efter maten...

 




  Så här håller dom på, som vanligt, & full fart  så mysigt bad för dom, som en grotta av träd som böjer sej över vattnet...

 


 

I hamnen, plockar ihop, då tyckte Malte det blev lite jobbigt, för jag glömde berätta att han plurrade i förr förrgår när han skulle gå av Karin, det gick bra, vi var lugna & Malte simmade som bara den fast! -vi höll i kopplet & jag fick tag i nackskinnet, & så lyfte gubben upp honom i Karin...

 

... så Malte vill ha en puss & tröst & gubben kramade & pussade honom  jag bara kör på & ignorerar hans funderingar, bara vid hamnen när han ska gå av han blivit lite orolig, inte när han ska gå av vid öarna.


Blev en härlig stund som vanligt, tok mycket jaga, leka & bada, & nu sover dom Törnrosa sömen alla 3.

Petrus ville in i sovrummet & sängen, svalt & skönt & han har bäddat åt

sej, mys  


                                 Kram & må så gott!  


 



Av Lena - 29 juli 2012 13:01

En otroligt vacker bukett som min svägerska fick, bunden av hennes en brors

dotter  

 


 

Matbuffe innan andra jiipon tog vid... 

 

Knackade på vardagsrumsfönstret, & där stod denna tokiga skara!

 

... som sedan kom framvägen för att lämna denna vackra fotölj + fotpall som födelsedagsbarnet hade önskat!, en precent från hennes föräldrar, sedan en krona på & dans av dom 3! gösses så vi skrattade  

 

                                      Vilket gäng!!  

 


 

Så blev det paketöppning, av barnen fick hon en canvas tavla på dom 2  

 

                                              Glädjetårar  


Dagens festligheter började med Lasergame! finns i vår stad, funderade ett tag på om? jag skulle vara med & kom fram till att det skulle jag! vi blev 12 stycken i 2 lag, svägerskan visste inget förens hon var där!  

Något av det roligaste jag gjort!! hjääälp så kul!! det tyckte vi alla & det blir nog en repris i snar framtid av en till match!! 


Av min familj, min systers & våra föräldrar, fick hon en torsdag- söndags resa till London under hösten/vintern! med mat & hotell & en precent på någon av Londons Bodychopper som är hennes favorit  & guiderna är vi!  

-gillades!   


Nu strax åker vi till Karin & en båtur, har gjort en uber smarrig gratäng

      av stekta kantareller från igår, blomkål, purjolök & zukini, med en smarrig Västerbotten sås & lite strödbröd på toppen!! mmmmmm.... sedan en sallad på gurka & tomat, de blir vår sjölunch idag! 

 

Ja är trött! säger Märta, ingen vila ingen ro, bara gnata & bara gno!   


                        Kram kram! vi ses ikväll!!  



Av Lena - 28 juli 2012 14:40

 

Idag har vi inte legat på någon brygga, men iof så var det soligt på förmiddagen då jag var i skogen, men nu mulet, lite regn & åskan har mullrat

 

Tog bara svampkorgen & mobilen med & åkte till skogen idag, så snårigt & blött där, så vovvarna fick vara hemma & bara vila idag.

Tyvärr har Vildsvinen hunnit före med att ta all svamp!  & efteråt har dom bökat upp, suck... där har jag plockat MYCKET svamp om åren, nu hittade jag endas dessa, som var typ "återväxt" skulle jag tro, klövar uppbökat & gris skit överallt

Så kan inte era hundar leta reda på Kantarellerna så skaffa ett "Svin"!  

 

Så snårigt & svårt att ta sej fram så jag blev stående ibland..

 

... & mellan varven denna vackra skog!!

 

Några stackare fick jag ändå med hem, dom kommer hamna i en grönsaksgratäng i morrn!

 

Gick mot bilen, vackert...


Hade kunnat gått dit åxå, men tyckte inte jag hade tid.


Vovvarna får en mellandag ida, gått byavändor & lekt lite inne, men sover & tar igen sej efter en vecka på vattnet...


Om en stund ska vi iväg på 50 års fest för svägerskan!! kul!!  


                                    Kram kram!  


Av Lena - 27 juli 2012 23:32

 

Hamnade på ön efter en kanonblåsig färd! Karin for som en tvålkopp!! men hon är tvärsäker att sitta i, sååå trygg!!  

 

                              Västarna var på!  


  Ville bara visa på en snutt från gårdagen, snarlika den som jag visade igår, men kolla bara hur Malte hämtar pinnen, får det att se ut som om att han inte alls vill leka med den... & sedan... -den är miiiin & iväg!!  

 

Idag hade vi en lugn dag, vovvarna lekte visserligen lite, men mest så bara var dom & gick & lufsade, luktade & upptäckte!

 

                                Rullade sej i kol!... 

 

Vill någon ha en kaka? frågade Marie.. & alla 3 vovvarna kastade sej fram!! precis som om dom hört!!  

 

Självklart fann Märta även denna gång min brors famn  & när den tar slut, så sprinnger hon till svägerskan!!  

 

Härlig dag! sol & blåsigt men varmt.


Håller på att kolla på OS invigningen, såååååå fin!! owaw säger jag bara... 


                                 Kram & sov så gott   


Av Lena - 27 juli 2012 12:26

 

Åkte ut till en ljuvlig & sååå vacker ö igår, blev en heldag! eller sådär 9 timmar  med båtåk inräknat...

 

... hundbus, hundlek, bad, fika & bara vila... enorm värme helt helt fantastisk dag..








 

 

Ville i men vååågade inte riktigt!!  brorsbarnen som doppar sej!

 


 

Jag hade köpt med väldigt smarriga Jorgubbs vinerbröd! inte till mej då, men till alla andra, dom var goda, sas det  & vackra...

 


 

... värmen gjorde att dom faktiskt vilade emellanåt åxå & njöt i solen...

 


 

Å nej! en blöt hund i nacken!!  

 

Samma här, där någon 2 bent är, är åxå en eller flera fyrbenta!  

 

Lite Rose i sommarkvällen...

 


 


 

Märta med morbror!

 

Så var det dax för hemfärd, lite "posing" innan dom satte sej I båten  

 

Ljuvligt vacker kväll, magisk...


Såg ett Rådjur som simmade från fastlandet till en ö! gösses vilken lång färd! blev nästan påkörd av en båt som kom i full fart, för det syntes knappt... min bror med familj såg det & lade sej sakta efter som "sköld"  & vi stannade till en lång stund & såg att det kom fram & upp på ön! lilla vän, vad har du där att göra nu då?? ensam & allt, fast mat finns det!


Nu kom grannen, han ska få kaffe, sedan iväg till vattnet & Karin igen!!


                                  Kram mina fina!!  

 



Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards