frallorna

Alla inlägg under januari 2020

Av Lena - 28 januari 2020 17:59


Beklagar den dåliga kamera i mobilen   men objektet är det inget fel på  Vi har inte setts på länge nu, innan Jul, då hans matte bröt en del i folten & flyttade till sin mor några mil bort så hon slapp gå i trappor & fick hjälp med Milles promenader & så


Han var densamma, glad & yster, gullungen  tyvärr glömde jag mina fingervantar hemma, så efter en halvtimmes promenad fick det räcka, uch vilket kulet väder, det drev i luften & kyligt, men en syrenbuske hade stora fina knoppar!! stackars natur som tror att vi har 4 årstider... Nu vräker regnet ner här & i morrn varnas för snö eller blötsnö, nästa vecka minusgrader, då faller väl knopparna åxå...


 


Malte Malte som inte tar från bordet! ha ha ha men när jag vände ryggen till både igår & idag for han upp på stolen! igår hann han ta en hel Croissant, ner på golvet & slukade den! = glad!  idag var han i påsen på ett ögonblick & åt upp en halva som var kvar    Ja så kan det gå!  


Handlat grönkål, Svensk har vart restad i hela stan, även den ekologiska, men så hade det kommit en liten sändning Svensk men ej eko, kunde inte motstå, så jag tog dom 3 sista, så glad!  bara bryter bladen i små bitar, lite blandning av Renee Woltairs olika soya/cocos blandningar, hackade cahewnötter, sesamfrön & näringsjäst, blandar runt sedan äter jag som en häst!  galet nyttigt! & lika galet gott! Läste föresten detta i lördagens tidning:


Grönkål för starka ben

Enligt en studie från Tha American Journal of Clinical Nutrition innehåller grönkål mer kalcium än mjölk. Enligt studien är grönkål överlägsen såväl mjölk som grönsaker när det gäller halten av kalcium. Så ät dej till starka ben i vinter!


Bra va!  


    Kvällskram från ett regn & snöblaskande Dalarna  


Av Lena - 27 januari 2020 21:11


I torsdags fick Märta akupungtur, som hon gillar  hon mår oförskämt bra just nu (törs jag skriva så? orolig som jag är) & sedan en tid tillbaka, så vi har glesat ut det med några veckor, men hon ska få det regelbundet resten av hennes liv, såklart!!! 



I fredags lyste åxå solen, så Malte & jag tog en promenad i motionspåret i Romme, märkligt, här som det borde vara fina skidspår nu...



... känns mer som i slutet av mars...



... det var en riktigt spännande bandymatch på *G* bredvid motionspåret, hejjarop, visslingar applåder när det blev mål  



Hjälpt svärfar lite, & Malte gillar att vara där & springa runt   



När jag inte hade tid att klia Aika hela tiden kröp hon ner i hundbädden...



... efterssom Malte inte gillar katter såvärst, så delar jag av huset då & då när hon, Baffe & nykomlingen "Ungen" vill vara inne hos oss med en stor grind, spännande tycker framförallt Märta som är snäll men åxå får vara på den "andra sidan" & ligga på en bädd precis vid grinden & iakta dom  annars har dom stor yta i tillbygnaden & sover på kontoret/gästrummet i stor skön bädd vid fönstret där dom ligger & tittar ut eller på sängen m.m. där är socialt då gubben jobbar bredvid, radion på & folk som går & kommer, men när det blir kallare ute är dom inne mer & då ska även dom såklart få vara i huset


Men det går sakta fram för vår nykomling Ungen, först nu, efter 3 månader vågar han gå ut & in själv, trodde nästan aldrig att det skulle hända... som jag kämpat med honom, tror inte han någonsin vart en innekatt faktiskt, rumsren har han vart hela tiden, men den klockan är ju faktiskt inbygd i katter, men fortfarande är hanskygg inomhus för alla andra människor förutom mej, han & jag lixom  & underbara Aika som på riktigt gick ut på gården & hämtade ih honom när han ville våga gå in men inte vågade, så fantastiskt att se henne hjälpa honom, rörande  


  Den mest svårfotade misse, Ungen min   



I lördags hade vi dessa 2 här på mat, vin, skratt & prat, fast denna bild är inte från nu, men hade allt önskat de  



Tack för det stort fånget med vackra Tulpaner  nu har jag sedan Nyår fått färska Tulpaner av olika vänner som fått pryda köksbordet hela tiden, de kallar jag LYX!   


I år röstade jag på Järingpriset   då Bowlingspelaena "Josefin Hermansson" & Jenny W var nominerade, Josefins storebror är vår ena sons kompis sedan barnsben & efterssom deras härliga föräldrar var ungdomsledare för Bowlingen & sonen bowlade många år med dom som ledare & med sykonen, så höll jag verkligen tummarna, en sport som det annars ytterst sällan pratas om eller visas på tv, en sport som verkligen är ur kul! Men Grattis till dom som ändå blev nominerade!! & Järingpriset gick till Tove i vår stad i alla fal,  kul    


                    Kram kram   


   

Av Lena - 20 januari 2020 21:48


Så bar det av mot Uppsala & Ulltuna Universitets djusjukhus på förmiddagen & års besök för Malte, & jag säger bara vilken makalös veterinär & djursjuksköterska vi har där  sååå underbara   & Malte gick igenom UA!  han gicks igenom nogrant, väger 15.1 kg & fick en stooor stjärna för den fin fina vikten!  & jag fick kanonbra tipps på det ena & det andra! & såklart undrade hon hur Märta mådde, bara en sån sak  fick allergivaxinet med hem & åkte...



... mot hamnen strax bortanför, då hade klockan hunnit bli halv fyra...



... visste att vi skulle bli hungriga, så jag stuvade glutenfria makaroner i växtgrädde på morronen, huj huj sååå gott! lite sojakorv & lingonsylt & godare än finaste Nobellmiddagen!  jag lovar  



Himlen hemåt var bedövande vacker...



Några fikastopp & bensträckare, en skön dag  


Lite huvudtrött trots en lugn dag, ska bädda ner oss & se på tv...


                 ... gonatt till dej från oss  


  

Av Lena - 19 januari 2020 22:25


I fredags var Sam här för övernattning, & farfar är farfar & han följer honom vart steg han tar  vad månne det bli av honom? en bilmekaniker kanske, för garaget, traktorn & allt med det däromkring är hans melodi  & pyssel, rita & så det är ingen prio 1 här hos oss kan jag säga  inte heller att baka & laga mat... men han & jag körde den roliga dragracinbanan länge på köksbordet  fast laga mat gillar han när han är hos min mamma, då när inga traktorer & garaget konkurerar 


    Trött efter dagen, gullisar  



6 goa vänner kom hit igår sen eftermiddag på Ekologisk Veganbuffe som jag fixade... 



... & Naturvin till, inte så märkvärdigt men gott & fick beröm  


  Dålig kamera är bra ibland ifall någon inte vil synas på kortet, trist dock, men just nu ingen ny telefon i sikte  



Malte & jag på promenad vid lunch idag, frusna vägar men all vass små sten/grus är tyvärr inte bra för Maltes sköra tassar ...



... dom här 2 gosade hemma framför tv:n...



... tassmasage & Märta njuter sååå  


Idag vid kl 14 fick jag glaskoppsavlossning! hmmm... stod & diskade & trodde en spindel flög förbi ögat, fy! vifftade lite hysteriskt bort den, som inte fanns...

Ringde min goa gårdagens vän som haft det -lixom 2 andra gemensamma vänner- & jag kunde slappna av  efter samtalet, på kvällen ute i mörkret trodde jag det kom långa snöflingor från höger, men det kom inga... nåja, man vänjer sej men i morrn ska jag köpa solglasögon att sätta på glasögonen, fick det som tipps, då slipper man se alla spindlar så mycket då dom syns mest i ljus.

Varför skriver jag detta? jo åxå för egen del & komma ihåg det längre fram ifall det blir sämre, för Bloggen är ju åxå "min" dagbok  


 


Av den kompisen Mona Lisa fick jag denna heeeelt ljuvliga försenade födelsedagsprecent igår , hon har målat en Kotte  alltså hur söt & fint  har ju tidigare fått en skata, hon vet vad jag älskar     ... 


... blir ödmjuk av dom fina orden, värmer mitt hjärta   Tack  


Samma ram som skat tavlan, så nu ska dom hänga tillsamans  


         Varm kram till dej som tittar in här!        

Av Lena - 16 januari 2020 20:42


En stor bukett med tulpaner till bästa granne & veterinär, som alltid finns när vi hehöver henne i ur & skur dygnets alla timmar   hon klämde Malte därbak först, sedan långfika, prat & skratt & en försenad Jul/Nyårsklapp åxå  



Annars sovit efter nattjobbet med så härliga kollegor på ny arbetsplats!!!   en liten promenad i hyffsat torra vägar & så.... i morrn full fart & helgen igenom! Sam kommer för att sova över bara för att han ville  massa fina gäster på lördag ... få se om jag hinner blogga åxå  


                      Varm kramiz till dej  


  

Av Lena - 14 januari 2020 19:50

 


En av mina älsklingsbilder   från 14/8 2016 & solstrålar som glittrade in på Prinsessan en förmiddag i husbils sängen där hon har full koll på oss andra  


                               ----------------------------


Något positivt kan jag berätta! för 1.5 år sedan blev gubben röntgad i sina handleder efter några år av ständig värk, svaret blev artros i handleder & runt dom, hur ledsamt då han jobbar heltid som mekaniker & hemma all ledig tid som Bilmekaniker & egen företagare...

Så i höstas så tänkte jag, nu ska jag öka på Blåbärsintaget från dom ca 2-3  matskedar till drygt 1 1/2 dl med blåbär till frukosten! sagt & gjort, äter det på avsvalnad havregrynsgröt så inte bären blir uppvärmda av gröten, då jag tror dom har mest nyttigheter kvar om dom inte blir upphettade


Så vad har hänt? -värken är helt borta sedan länge! & då menar jag verkligen helt borta!! vi fattar inget... eller jo, det enda som är ändrat i hans kost är just den ökade mängden blåbär  Har Googlat & läst, hittade bl.a en nyligen (spännande läsning om fler tester om olika sjukdommar & blåbärets verkan) gjord undersökning & rapport om just blåbär, gjord av en Svensk Professor i rematologi & som säger att prova ät blåbär! för en del fungerar dom väldigt väldigt bra på just värk! & helt biverkningsfria desutom!  så sa han. Det som hänt här då alltså   


Äter fortfarande av blåbären jag plockade i augusti, hittade en hel del, har även sedan tidigare år i frysen & ja sedan får vi väl köpa Svenska frysta blåbär tills vi kan plocka nya i juli igen! & då ska hela frysen fyllas!  


                         ----------------------------------    

Annars bara en vanlig tisdag, 2 härliga telefonsamtal kom & piggade upp   långprat om hälsa & tipps på veganmat  ute regngrått & trist men varmt & skönt inne


                            Varm kram   







Av Lena - 13 januari 2020 21:04


En kylslagen 40 minuters promenad genom byarna...





Trots solen & en ljusblå himmel & "bara" 0.5 minus gjorde vinden det så mycket kallare, så efter den promenaden var det skönt att komma in i värmen igen  Man är väl helt enkelt inte van någon nämnvärd kyla ännu, som för 1 år sedan då vi redan denna tid haft minus 20 grader & massa snö...


Själv är jag nöjd såhär, frostiga & perfekta grusvägar, men såklart hör snön till, & den ska vi få i natt/morrn förmiddag, innan den regnar bort... Sam lääääängtar efter snö! igår gick han runt på deras gräsmatta med en lotsasgräsklippare...  


Tänk när jag var barn, då var det snö om vintrarna, man åkte skridskor, skidor, byggde snögråttor, åkte pulka, & ingen var inomhus & ingen visste vad en mobil, dator eller platta var...

Kan komma på mej med att tycka synd om dagens barn som inte fick uppleva den tiden... som såklart hade sina dåliga sidor åxå, men jag vill ändå påstå för egen del " att i alla fall mycket var bättre förr"


Idag var det Knut i almanackan, men jag kommer låta Tallen stå kvar ett tag till, likaså ljustaken & stjärnorna, Julen känns förbi, men mörkret har inte släppt sitt tag, så det får lysa upp i alla fall hos oss


Ikväll ska jag kolla på Filip & Fredrik som drar igång sitt program, huuuur kul! följde förra sesången slaviskt  


               Kram till dej som kikar in     

Av Lena - 12 januari 2020 16:45


I fredags vid lunch kom vår gulliga krumelur hit för övernattning  

Full fart hela dagen, följer farfar varje steg han tar, åkte traktor, var i garaget & grejade, eldade, mekade & så   



Mot kvällningen blev det i alla fall en liten paus & spel på sin platta till Märta & Maltes förundran 



Märta var så nyfiken...



... följde spelandet med spänning  & Sam älskar när han får lära farfar spela! lägger huvudet mot hans axel skrattar & myser  Grabbarna Grus  



Sedan blev det veganmat & han gillade det! gjorde solrosbullar med formen som nuggets, egen sötsur sås & pommes  



Vaknade 06.30 & frågade om jag kunde grädda plättar till sin tidiga frukost? såklart jag gjorde, ekologiska fick det bli, & han åt som en häst! & bjöd en lika sugen Malte 

Sedan lekte vi med en ytterst kul Julklapp som fick stanna kvar här då, en bilbane Dragracing som vi byggde upp på köksbordet & skrattade alla 3 nästan 2 timmar!  innan vi skjutsade hem honom & han skulle iväg på Julgransplundring  



Så kom min bror med fru -Hej Maria!  Semel-fika & sedan hamnade gubbarna i garaget & mekade med gamla motorsågar, vi småpysslade vid köksbordet, sedan mat & prat & mer kaffe  



Ja så blev det badande mot sena kvällen igen & favortit bubbelrosé med jordgubbar   Har blivit mycket badande nu ett tag, känner mej riktigt ren  Grannen har en badtunna, där badas det för fullt ofta ofta, & visst vorde det härligt att kunna sitta ute under stjärnorna mitt i vintern... men vi får nöja oss med karet i badrummet & sommarkaret på altanen, & är minst lika lyckliga över dom 2 enklare lösningarna ... 


  


... förvisso är dom inga bubbelkar, bara om vi fiser 

 


Sol idag & många plussgrader & lite blåsigt, skitiga geggiga vägar, försökte hitta vägar som var någotsånär torra, lyckades föga

Ska faktiskt se Hanbolls Em matchen Sverige - Sloveninen strax, tycker det är spännande  


Annars strax ny vecka, ska gå en intronatt på en ny arbetsplats, spännande! 


      Kram för nu mina fina som kikar in här  


  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards