frallorna

Alla inlägg under juni 2019

Av Lena - 30 juni 2019 13:07


Så hämtade vi upp min bror & fru igår förmiddag, vi hade gett mamma i födelsedagsprecent en heldag i Nås i VästerDalarna där mamma kommer ifrån & där vi barn,var all ledig stund, med dom mest magiskt underbara mormor & morfar för oss 5 kusiner  livet där var som tagen ur en Astrid Lindgren berättelse  



Åkte runt lite på barndoms vägar, innan vi åkte till sjön där vi badat tusentals gånger som barn...     ... & packade upp mat som bror fru & jag fixat...


Fina mamma  


... & njöt av en så otroligt exakt skön värme...



... mätta & belåtna efter en kopp kaffe & jordgubbar...



Fina bror 



... kuskade vi vidare...



... till...



... Storänget &...



... Ingmarspelet!!!   




2 av huvudpersonerna, Byns Mats, som kallades "Bus-Mats" när jag var liten  gösses vilka historier min bror mins & beättar när den tiden kommer på tal, igår en jag inte tidigare hört, skrattar så man kvider, om just "Bus-Mats" som gjorde sin roll som Tim Halvar med bravur! WOW! 

Anna Eiding, som Karin Ingmarsdotter -hon hade när jag var liten en häst som hette Parad, som jag fick rida på, gissa hur lycklig man var då då!! fick tillockmed galopera!  & åka med en bit i sulkyn om hon kom förbi, fina minnen...  



Jag hade en Nåsdräkt tills jag var 16 år, som tant Asta sydde  den & min systers dräkter är numer omgjorda till mammas dockor med dräkter där dom sitter som fina prydnader. Mormor ville när jag var vuxen ge mej en Nåsdräkt, men jag kände inte riktigt att jag behövde någon, det kan jag ångra idag, å andra sidan -när skulle jag ha den?... men om någon frågar mej, så är det den vackraste dräkt som finns  & som nummer 2 Dala Floda dräkten, som min mormors mor, var 1 av traktens sömmerskor att göra just den 



Vädret var fullkomligt exakt bra! just här lyste solen igenom lite så kortet blev fint  men omgående blev det väldigt varmt, så dom sköna molnen ovan var med & gjorde föreställningen just helt perfekt!  



Alltså "live" musiken var magisk, särskilt om man som jag ääääälskar flöjt  den här killen spelade magiskt & gjorde i alla fall så att jag förflyttades en tidsepok tillbaka...



... hela ensambeln fantastiska & ett fantastiskt ljud dessutom under hela föreställningen!



Jag var helt tagen efter, har aldrig sett den tidigare!! bara som barn när vi var nere & som dom repa om kvällarna, mins en sen jag aldrig glömmer, men den är numer omgjord tydligen, den jag längtat efter att få se, men finns bevarad i mitt minne 


                                    -----------------------------------


När min morfars mor var bara några år gammal, satt hon i hallfönstret & såg när Jerusalems farana drog förbi utanför...


Min barndomskompis förfäder satt på en av vagnarna...


                                    --------------------------------------



Ja så åkte vi vidare tillBjörbo & svängde av så vi fick en fin fikaplats vid Färnforsen, som brusade öronbedövande vackert...



... tur svägerskan hade med en picknickfilt  


 


... blev Svartsvald tårta & mer jordgubbar & bullar & prat om allt det fina vi upplevt under dagen  ...



... & så sprang jag in på Macken & köpte en varsen Nåsvargen till oss, bara en sån sak! 


19.45 var vi hemma efter att ha släppt av dom, Märta & Malte galet glada! ena sonen hade hjälpt till med rastning när vi var borta  


 


I hundrasjuttio sladdade jag in på Åhlens innan vi hämtade upp dom övriga, måste ha en solhatt! & som tur var satt den rakt fram  det stod mitt namn på den  

-Men var bor du lilla råtta? -jo i din hatt!     -men min råtta är ju för stor!! som min syster gjort till mej bara för att den är så söt   så nu önskar jag mej ett Råtte barn, som kan hålla fast sej i bandet, för oj vad skönt det var att ha den på sej, så perfekt solskydd!! den kommer bli min följeslagare i sommar  



I morse 07.30 gick jag & Malte ut på en promenad, nästan redan då för varmt, eller skönt, men inte för någon längre vända, gick ändå in mot skogen, vill se om "mina" smultron mognat? -& de hade dom! några i alla fall & myggen som inte var på vägen dit kom i hundratals! som om dom bara väntade på "mat" slet dom mej i stycken  vi sprang därifrån 



Så fina & rosa blommor, men vad heter dom tro? får googla



Vi gör inga ryck idag, har fläkten på & det blåser lite skönt ute & blåser igenom på altanen som fortfarande är i skugga så den är perfekt sval 


Nu ska jag göra en potatis sallad på kokt kall potatis! ni vet väl om hur enormt nyttigt det är för tarmarna!!   


             Varm kram till dej som kikar in här     

Av Lena - 28 juni 2019 18:55


15 liter Ekologiska gubbar! sååå glad för de  tror det kommer räcka, för det ser ut att bli mycket med hallon & blåbär likaså har jag hörts ryktas hoppas dom finns så det bara är att plocka utan att behöva gå flera km  som det var förra året, annars är det bara att kämpa på  



Nu först sätter jag ner rumpan för dagen, som har gått i ett... men vet ni vad jag får för de då?? jo just såg vi en trailer om att en av dom bästa serier ever börjar ikväll på1:tan kl 21.00 POLDARK!!!!!!!!!!!!!!!!    vi trodde vi hörde i syner när vi hjälptes åt att bädda rent på golvsängen, vi blev bara så lyckliga! tror? det blir den 4:de sesången


I morrn ut på tur, vovvarna hemma med vår badrums "renoverare" efter vattenskadan, han ska sätta matta på väggen, & sedan kommer sonen hem & tar hand om M & M 


              Varm i sommarvärmen  

Av Lena - 27 juni 2019 19:50

 


Alltså, jag är fortfarande efter alla år med Ernst heeeeelt såld på den han är & det han gör!! så snart ni, svara jag inte i telefon eller nått, då är jag i en Ernst bubbla  


Bara vart hemma, eller bara? frostat av frysen, & alltså, sååå mycket som skatorna fick, rena festen ju   & vad med gammalt man samlar på sej! bara trycker in mer & mer, fick ihop 6 kassar med förpackningar m.m men det skatorna fick var "fin" mat såklart!  så skönt att börja om att fylla, ordning & reda en stund i alla fall  


I morrn ska jag & en kompis åka iväg & köpa ekologiska jordgubbar, så glad att det finns en sån odlare i närheten  


Nej nu ni har jag inte tid att blogga! kl är 19.59 pip! EEEERNST!!!!  


                                Hejdå!  

Av Lena - 26 juni 2019 21:02

 


Märta har magsjuka... den första omgången kom efter maten vid 16.30, sedan har hon spytt 6 gånger till, stumpan liten   men hon slickar i sej överbliven mat efter katterna å så, så jag blir inte orolig, även om det var länge sedan nu.


Märtas akupungtör S kom hem hit & gav det denna gången, vi satt i himlasängen & Märta bara njöt  hon är en fantastisk "patient"   men det mest fantastiska är att se hur nålarna öppnar flödet i henne, så saliven rinner & hon droppar ur näsan & nyser som aldrig annars! wow säger jag bara   



Varm dag, planterat lite "Bröllops mynta" som blev över efter baren efter Mojitosen, flera buntar tog jag med hem, spännande om jag får lite att överleva, mynta är ju en så gott som odödlig växt   


Matat kottarna som springer efter mej när jag fyller vatten i deras skålar m.m mina underbara urtidsdjur   dom vaknar redan vid lunch dagar när det är varmt för först & främst vatten, men bjuds det lite mat säger dom inte nej!  


      Varm kram till dej från mej, Märta & Malte  

Av Lena - 25 juni 2019 22:40


Men åååå vilket besök det kom idag! en liten skatunge som drack vatten länge & väl, lade sej & gjorde mej orolig att den var skadad? men så var inte fallet  inte speciellt rädd heller...



... otroligt blå & vacker 



Kottarna på baksidan som strövar runt är ointresanta numer för M & M...



... & den här M som i Malte, han har kommit på att himlasängen ska bäddas upp så fort jag bäddat tillbaks! hela hela tiden, så numer är den mest huller om buller alá enligt Maltes tycke & smak  



Sötis 



Ni som hängt med sedan förra sommaren vet att jag hade 18 kottar på gården samtidigt som åt mat! vart så orolig om dom klarat vintern, men en efter en kom fram & idag har jag haft 9 stycken här samtidigt!!    fick dock inte med dom alla på samma bild  Mat i stora lass går åt  men ett kärt besvär  & dom minsta ungarna från förra året är inte rädda för mej, dom mins sin "mat-mor"   


Hämtat ut hund medecin, handlat, druckit kaffe vid "Eva" & pratat bort en timme, & huset är totalt ostädat, som alltid  = sista "prio" i detta hus, uch, jag är en oboltlig bohem 


Regnet små smattrar lite på altantaket, behövs lite regn nu


                 Varm kram till dej som kikar in här    

Av Lena - 23 juni 2019 18:25


Sovmorron & lång vila med frukost på sängbricka, mysigt tyckte Malte  ...



... som även fick äta lite frukostkulor från fatet på brickan! ...



... & med efterföljande myssssss   

  



Tog bilen en liten bit bort, där vid en fin skogsväg fick dom vara lösa, strossa på & äta gräs!!



Gick bra med Märtas ömma tassar, då vägen är ganska slät & hård 









Det var dock lite väl varmt tyckte båda, & bäcken som rann bredvid var det för tvärt ner för att dom skulle få gå i   men skönt med lite miljöbyte & att få beta gräs  



Ser ni lilla fågeln som springer på marken? jag tror en unge, den sprang framför bilen hur vi än gjorde, stannade & väntade, men den gick inte av vägen! till slut gick jag ut & gick efter den, men den pinade på fort! & när den kom över ett krön så vände jag, satte mej i bilen igen & då hade äntligen "klivit av" vägen  



Både igår & idag får Kottarna potatis röra blandat med massa fisk & annat gott, dom smaskar & njuter för fulla muggar 


En skön lugn dag & i morrn är det arbetsvecka igen


                                        Carpe Diem     

Av Lena - 22 juni 2019 21:59


Sorry för min frånvaro, men det har vart så mycket att orken försvan (tack gulliga Johan M för att du undrade hur det stod till 


Ja ni, på lördag den 15 stod Bröllop för vår yngsta son, solen strålade, vädret på vår sida, vilken lycka  & här står han på den soldränkta udden & väntar på sin Brud, & jag fick torka mina tårar hela tiden...



... vår andra son var hans Bestman 



... & så kom hans fina kompis som åxå var Bestman & som körde bruden med följe ner till udden i sin lastbil ...



Så kom Bruden, vår fina älskade svärdotter med sin far... å hjälp vad mina tårar rann, så vackert så vackert...



... en Ångbåt gled förbi, finaste Prästen, bara glädje & kärlek...



... Sam tog hand om brudbuketten under ring sermonin...



...puss  & Sam lindade in sej i kjolen...



... hur gulligt  Den vackra brudbuketten hade henns systerdöttrar & tärnor bundit själv till sin moster  



Bubblor blåstes till en svängig & dansig & oväntad utgångslåt!  



Det skålades i rose & åts snittar som jag fixat med hjälp av mamma, syrran, hennes man & dotter, det hann jag dock inte vara med på tyvärr, för då stod jag i köket & garnerade gårdagens gjorda små smörgås tårts VEGAN bakelser! ett önskemål från Bruden ja inte att jag skulle missa skålen!  nej men att jag skulle få äran att göra något valfritt veganskt 


       

Blev väldigt jäktigt, blommorna & flädern plockade jag innan vigseln, skumpade ut på en äng med bilen, alltså det var bara så galet!  den dagen hade jag behövt vara klonad till 4 minst... servitörerna stod & väntade på mej & en bästa kompis som kom till undsättning  blev inte helt som jag önskat, men bakelsen fick högsta betyg! av 85 gäster, så mitt hjärta kände sej ändå nöjd  



Så vackert dukat av en firma som så proffsigt stod för middagen, tårtan, servering natten lång med vickning & städning! inte minst  m.m.   



Hörde jag ett -SKÅÅÅÅL!!! Gösses vad vänner hade hittat på roligheter  storbilds filmvisning, berättelser, minnen, anekdoter...



I det vackra häftet vi fick låg munnar på pinne, huuuuur kul hade vi alla inte åt dom?  




Bröllopstårtan...



... sååååå vacker 



  Bröllopsdansen  



Vi alla hade i en liten guldask fått 100 marker att spela för, det underhöll nästan alla hela kvällen tills kl 01.00 när vinnaren korades! vilken kul grej! & alltså INGA pengar i omlopp 



En fantastisk Bartender severade gratsi drinkar & öl natten lång & ingen blev för berusad! bara en sådan sak ...


 


Kuliga & så goda!  



... utan alla bara dansade & hade galet kul till en fantastisk diskjockey natten lång, som blandade låtar, stilar & musik så det passade ALLA!! wow!



Prinsessan för dagen  



Finaste 2    



Det fanns ett "fotobås" med utklädningskläder & tok, & många fler hemska munnar! här testar yrran & jag 2 


 

Vinnare Hanna med Cropieren  

 


Denna kille lixom diskjockeyn &...


 


... härliga bartendern är Brudens vänner, bara en sån sak  



Som sagt, kärlek flödade, glädje & något av det vackraste jag vart med om 


Söndagen kom, ja vi behövde ju inte städa, men ändå mycket att göra innan ladan var tom igen, kom hem sent, åt fel mat & högg in på ätbart med gluten i, då jag inte orkade laga kvällsmat... vaknade så dålig på måndagen  & fullkomligt slut, då sömnen vart minimal från tosdagen innan... men såklart var det värt allt  & vila fick jag   sedan jobbnatt på onsdagen & när jag vaknade på torsdagen började förberedelsen för Midsommarfest!... 



...14 gäster på altanen som jag bjöd på stor lunch buffé kl 13.00!  ...



... innan vi alla gick till byns idylliska Majstångsresning med spelemän, för dans...



... med Sam! här med mamma & Elsa  & lite senare några danser med mej  




Det var fint väder med blåste väldigt! inget regn & det var vi glada över, här fika...



Far & Son   



Vad håller dom på med här? jo...


 


... jo förvandlade Sam lite  ...


 

... ha ha ha   



Gullungen ville titta vad jag fotat...




Folket åkte sedan vidare vid 17 tiden, då jag fortsatte att duka för "sittning" nr 2 för min bror med fru & kusin med fru, då har vi lite knytis, jag hade gjort 2 västerbottenpajer &  en smörgåstårta ala glutenfri/vegansk, dom andra sallad, gubbröra & en vegan gubbröra till mej = omtanke  



Kvällen blev mysig, skrattig & underbar 



Malte bäddade ner sej i himlasängen & Märta på en bädd  


Idag kom Sam med familj på förmiddagen & var kvar ända till kvällen, då något skulle fixas i deras husvagn, altanfika & en filt på gräsmattan & såpbubbel blåsning i dagens härliga soliga väder  


 



Efter kvällsmaten tappade vi upp ett bad på altanen & sjönk ner med goda citrondrinkar... bara pratade & var, andades...


7 Kottar kom på besök igår, (idag/kväll likaså) mat i massor, vilka underbara djur  & några har redan lärt sej att när dom hör altandörren dras upp så kommer dom springandes fort fort för då vet dom att dom ska få ost & annat gott!  


Mat ja, efterssom jag alltid gör mat för ett helt regimente när jag bjuder, så får jag alltid massor över, trots att jag gav med "doggy bag" till några igår & idag  så har vi så det räcker för gubbens matlådor den här veckan  


Är verkligen "Kabb slut" nu, men det var mina egna val, med bröllopsbestyr & Midsommar      men det skulle ju åxå vara bra om jag någon gång komihåg mitt Folasin & B12...  där sitter lite av tröttheten vet jag, men ska öka dosen ett tag nu & fylla på mina depåer  


Nu ska jag inte ta mer "semester från bloggen!  


              Varm kram till dej som kikar in  

  

Av Lena - 12 juni 2019 20:15


Vaknade med dessa 2 hjärtan bredvid, lite kylibg inne då fönstret vart öppet & det blev kyligt ute, iof så skönt att sova då, så vi klagar inte, & därför Malte myste under täcket för en gångs skull  



Hann gå en skön bya promenad i lunchtid innan regnet kom



Bakat bullar på 1 liter, gjorde dom laktosfria, till helgens baluns, blev 60 stycken ska göra fler i morrn när det ändå bara ska regna...


... & regnat har det gjort idag åxå sedan 2 tiden & fortfarande, men så lyckat om vi får tro SMHI att på fredag då vi & många fler har "arbetsdag" där festligheterna ska stå, att fixa & greja inför lördagen  & lördag åxå sol   & än varmare, håller tummarna att det inte hinner ändra sej  


Nu ska vi värma upp oss i ett kvällsbad





Tar mej friheten att visa några bilder på dom 2  allt för att hjälpa till på något vis...  


En fin FB vän mist sina 2 vovvar Ruby 5 år Bullmastiff & lilla valpen Viola Fransk Bulldogg, hon bor i Kopparberg, troligtvis stulna sedan natten den 10 juni mot 11... vilken fasansfull mardröm... både gränspolisen i Norge & Danmark är underättade & i morrn anonas på Blocket om det hela, dom är båda så vackert bruna & bästa vänner  


Kan inte ens tänka mej tanken om det skulle hända våra...


                Kram till dej som kikar in  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards