frallorna

Alla inlägg under februari 2021

Av Lena - 25 februari 2021 17:52


Att vakna på köksoffan med Ungen på magen...



... det är en stor & rund "gobit" vi har  



Börjat röja i mitt sy & pysselrum, sedan sist för något år sedan har det belamrats med sååååååå mycket med skräp! tänker om allt att det kan jag ha till de & de, men "det" har inte blivit & det har sett ut som en sopstation sista året, & nu lär vi fylla en hel släpvagn med bränbart!  så skönt  & jag kan öppna dörren helt, bara en sån sak 

Inte klart än men på god väg  


Sett på skidor, så spännande! handlat med vännen i grannbyn, köpte en vinflaska & några öl & tog med 3 kartonger hem att fylla med garn & annat & stapla i rummet, dom har massor utanför kassorna & jag väljer ju såklart dom fina kartonerna som tex denna!     då blir det fint trots kartongstapling  


I helgen ska vi bära möbler hit & dit & möblera om & åka till tipen, tapeterna är hemma men vi hinner nog inte börja tapetsera nu...



Nattjobb väntar, hur härligt! & planer smids inför nästa vecka...  


                 Kram mina fina som kikar in  


   

Av Lena - 23 februari 2021 23:53


Igår var en riktigt disig morron förmiddag & eftermiddag & kväll...



Åkte till mina föräldrar för att byta tidningar, gofika med många koppar kaffe, prat & prat & skratt, min bror var åxå där,  Malte rusade direkt till honom & dom pussades  det är verkligen något enastående & magiskt med min bror & hundar  



Tyvärr går det inte att knappt ens gå någonstans nu för Maltes del, dessa överallt vassa grus stenar gör så ont i hans ömma tassar, blev ingen promenad där, tänkte om det såg bättre ut på hemvägen & vid kyrkparken? men inte alls, Malte går så gott det går på sida vid & isen & snön...



... & dimman var lika på som på morronen



Stannade till på affären & då kom detta ekipage förbi, lika gulliga alltid, bor 2 byar bort   En riktig långvända för jänget  



Igår fick jag nys om dessa rea gardiner på Åhlens i stan/Kupolen, så kl 10.00 hängde jag på låset & fick dom 2 sista av denna färg, så glad! dom ska tyvärr stänga, trist då jag alltid gillat Åhlens



Försökte oss på lite uteliv & gräs istället för grus...




Solen värmde så skönt så vi satte oss på tappen på en filt & njöt  snön smälter så det lät som en "vår" flod, så härligt!


Nu är kl 00.13 & jag ska krypa ner bredvid Malte, Ungen vägrade komma in igårkvällst, han har förvisso ett skönt bo i sin igglo full av mjuka filtar som han gillar, & ännu har han inte velat in, nu får han bara en chans till token, annars får han sussa ute...


                            Kram kram    

Av Lena - 21 februari 2021 14:45


Ja vad har vi gjort sedan sist? just ingenting, lite jobb för mej, promenader & Malte fick vara fri som vinden  



Vädret är förvisso grått men inte kallt 



Tapethistorien fortsätter, men idag ska vi beställa tapeterna! jag har förvisso några favortiter, funderar på att ta varannan våd... ...



... tänkte ett tag, ja var säker på den till vänster, men i affären lutade det mot en jag inte sett tidigare...  


(lånad bild)

... & denna Sofia, en medaljong från mitten av 1800 talet får det bli! väldigt mild för att vara jag, men den kommer bli som en smäck mot våra gammla nya möbler 

 


Igår var det covid 19 födelsedagsfest för vår yngsta som fyllt 35 år, frun hade gjort ett gulligt kollage  pysslat & fixat så fint



Inte kallt som tur var men lite duggregn...



Systers kärna barn (ungdommar & mina älskade Gud barn) tumlade runt  



Fina önskade percenter  



Enligt covid blev vi delade så sonhustruns familj kom först, ja vi hann hejja & småprata lite, synd pga allt då dom är så in i vassens trevliga!  


 



                  Omtanke  



Altankalas med Gulachsoppa & vegansk ärtsoppa till mej, våfflor gräddades hela tiden osv efter dryga timmen började vi frysa lite om händerba, men kul & yttesr trevlig stund!   



Vi tog med oss Sam hem, härligt tyckte Malte & speciellt då Sam inte orkade hela sin sista nionde pankaka   ja han fick några för många så magen fick jobba, smällar man får ta Malte!   



Ja så var vi laddade för Mellomys...



... glass & godis...





Sam dansade på golvsängen så kuddarna flög, tog hand om ljudet & brassade på så hela byn hörde!  & fina Tusse gick direkt vidare, sååå kanon  man kan ju ibland bli lite patriotisk, han kommer ju bara några mil härifrån & studerade i vår stad tidigare  & apropå Melodifestivalen så var ju Leif & Billy med & satte Guldkant på allt, alltså dom är sååååå vår humor! skrattar bara jag skriver namnen  



Pankaksfrukost & barnprogram innan vi ringde hit kompisen...



... dom tittade på varandra & blev så glada då dom upptäckte tatt dom hade lika jumprar på sej! gullpojkarna   & Malte mitt i smeten 



Nu leker killarna uppe hos kompisen & i skåpet vi flyttat in på kontoret hittade Nubbe en springa & smet in


Kollat skidskytte, damerna & nu herrarna, spännande


                  Kram & fin söndag!  


 


 

Av Lena - 17 februari 2021 18:03


Här står han   vår yngsta son som idag fyller 35 år, & väntar på sin vackra Brud   Grattis älskade älskade ungen vår  på lördag blir det fest! utomhus 



Vi gick till Romme Alpin igår, full fart såg det ut som, men dom har corona säkrat hela anläggningen 



Malte är som han är, är inte flocken hel vill han helst hem... 



... så hem går det i en väldig fart kan jag lova  



Idag en tänkt långpromenad som blev kort, bara minus 5 men så inivassens kallt, mystiskt? men hann träffa fler som sa detsamma & gick i rask takt...



... skönast inne idag


Annars då, ja inte blev det som jag tänkt, för möbleringen är inte på plats som jag önskade, & här hemma är huset upp & ner ser ut som ett bombnedslag då allt som tömts från ett skåp väntar på ett annat skåp, saker står överallt & vi zig zakar mellan högar av kartonger, dukar, glas, porslin, böcker m.m.   


            Kram & fin kväll till dej som kikar in  


 

Av Lena - 15 februari 2021 17:15



Tog med vännen Eva in till stan & så storhandlade vi båda, innan jag åkte stäppte jag in...


 


... Kurre hos oss, han är en katt som skulle fått slutat sitt liv om inte grannen förbarmat sej över honom & Nubbe  Nubbe är nog en äkta bondkatt, men denna ljuvel är nog en fusen Siamesblandning & har små korta dvärgben fram, han är så emlig & försiktig av sej, ville väl ut i morse när grannen åkte till jobbet, & fryser dom & är hungriga kommer dom hit    gillas att ligga på den urmjuka bädden & blicka ut  


Promenaden i Romme var tänkt att bli längre än den blev, jag trodde det var varmt & klädd som på Sydpolen, det är väl varmt där?  men det var kallt som på Nordpolen  tyckte Malte åxå trots "kläder" på, & drog mot bilen


Minus 11 nu, i morse -14 under dagen -7


                           Kram i kylan  


 

Av Lena - 14 februari 2021 16:44


Igår fortsatte vi med att hjälpa dem att städa ur huset & få bort allt som inte ska vara kvar där, dvs en hel del  



 


... dom gjorde det lätt för sej istället för att bryta ryggarna av sej, tunga saker att bära nerför trappen   

 



Fina buffen på plats   den är snart fullpackad & foton på  



Oj vad det åkts på sjön idag, rena autostradan av skotrar, fyrhjulingar & bilar, hur kul har dom inte!!  


Skulle fått ner bord & stolar åxå, men gubben fick annat som kom emellan  


Annars en mild dag & strålande sol


                            Kram kram    

Av Lena - 12 februari 2021 22:26


Bara sådär fick jag på kvällen en Hibiskus av...



... -Min älskade underbara sonhustru  du är helt fantastisk, ödmjuk, vacker & klok om en bok...


 


... vi älskar dej så mycket man kan älska   dina föräldrar & familj lika fina  

Idag gjorde du min dag   vackra Jeanette      


Stökat på här hemma, ska flytta om så andra möbler får komma in i morrn, så spännande  


          Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 11 februari 2021 19:43

 


Det är lite tungt nu... delar ett bohag, vi är mer än tillmötesgående gubben & jag, ändå är det inte nog... fula ord, lögner... & jag faller ner i djupet...


Satt där själv i huset igårkvällst, ville bara sitta & känna & plocka undan lite...det huset som är vårt, ett så fridfullt hus   -då händer något, har så många gånger i livet önskat att någon av mina kära äldre som gått över ska "höra av sej till mej, på något vis" farmor kom tillbaka som en Talgoxe  som satt i 4 månader & knackade på fönstret tills vi bar in deras linneskåp bord & stolar jag ärvt, från ladan, då flög den iväg, för då var farmor nöjd 


Igår kom Svärmor till mej    förnimmade henne i salen där i mörkret, tittade till! & känslan blev bara till djupaste kärlek i mej... kände att jag skulle gå upp på övervåningen... väl där förstod jag inte varför, letade bland det vi redan gått igenom... hittade några gytlappar hon virkat... stod & kände... -vad vill du? gick till trappen, skulle gå ner igen, när jag tittar ner på en redan färdig låda med tyll i som skulle kastas, tänkte -är det nått med den? nån mer gardin jag missat?... där ligger en hög med kasettband i en påse... då får jag en rysning, måste titta på banden...


För 34.5 år sedan, då vi flyttade från därifrån in i det hus vi bor i nu alldeles bredvid, försvann våra 2 kasettband som vi lät spela in på vår Vigsel & vår bröllopsmiddag med sång & tal 18/12 1982... letade febrilt i flera år, frågade alla om någon lånat dom... efter några år gav jag gav upp, men önskan om att få dom tillbaka har aldrig försvunnit, ofta har jag i alla år tänkt på dom, även om jag vart säker på i många år att dom inte fanns längre


... tar fram ett band med typ Frälsningsarmen, på nästa står det "Lena & Mats vigsel" det andra "Lena & Mats Bröllopsmiddag"...


Då brast det fullkomligt, & jag såg min svärmor sitta bredvid mej & skratta av glädje där i mörkret i trappen i skenet av en fönsterlampa... hon ville göra mej glad    


Sprang ner till gubben! kl var 22.00 han skrattade & lika nyfikna var vi båda 2  Mendelsons ingångsmusik, våra löften, vi lät som små barn   Prästen pratade mycket & på gammelsvenska dig & mig & vi skrattade, så går nog ingen vigsel till numer, nu är dom nog mer moderna  En fantastisk sångare bad vi sjunga i kyrkan -Där rosor aldrig dör- undra hur många som har en Begravningslåt på sitt Bröllop??   men så unga vi var tänkte vi nog inte alls utan tyckte att den var fin lixom, han gör den så fantastisk i Country stuk, Prästen spelade fiol , utgångslåten Bröllopsmarch från Delsbo...


Nu har vi Bröllosmiddagen kvar, den ska vi lyssna på i morrn  


2 kasettband, som jag visste att jag aldrig skulle få tillbaka, dom är i hamn nu  nu ska vi spela upp dom för sönerna & vi kommer skratta hjärtligt  


Tack älskade svärmor Agnes      för vad var odsen på detta? om inte hon talat till mej...


Efter "Vigseln" igår kvällst tog gubben mej i famnen & frågade, vad gör vi om 12 dagar? jag kunde inte tänka alls, jo den 22/2 firar vi 40 år tillsamans, den kvällen han pussade mej i pannan    ha ha... det lyckligaste äktenskap, han har varit min själsfränd, den vackraste människa i alla år, han är den mest ödmjuka människa, den mest fantastiska pappa & vän, han är verkligen en Guda gåva & har ALDRIG i hela sitt liv talat fult om någon någonsin, ett förlåtande hjärta så stort att det går knappt ens att förstå  Han sa glöm dagen -jag mådde dåligt- bestämde mej för att göra det... blev påhoppad... knäckt... igen...idag...


Men snart är det över & vår ena son med familj tar över denna vackra släktgård, där åxå vi som sagt började vårt liv  


             Kram till dej som kikar in  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards