frallorna

Alla inlägg under januari 2019

Av Lena - 31 januari 2019 17:32

     


Idag har det verkligen vart kritvitt ute!! riktigt läckert & inte så dystert som kortet ser ut & runt minus 10 grader hela dagen.

Just nu är jag glad att vi inte bor Nikkaluokta, där dom hade MINUS 39.1 grader igår & idag, pust på de   


Här ska ena sonen bo med katterna i morrn & vi ska på en minisemester! packar & står i   


  Kram från oss!  vi ses från någonannastans nästa gång  

Av Lena - 30 januari 2019 23:20


In till stan på förmiddagen, gick en promenad med Mille, som stretade & ville längre & längre, men när vi rundade av hemåt så stretade han lika hemåt! ha ha -11 var lite för kallt tyckte han nog, trots ett skönt täcke & jag kunde bara hålla med, efter en halvtimme var ansiktet väldigt stelfruset   



I stan var helmulet, men när jag närmade mej hemma kom SOLEN fram!!...



... bländade mej nått infernaliskt! fast gjorde inget, länge sedan vi sågs ju  & hörrni, visst är väl solen en "hon"    -så har då jag alltid kännt i mitt liv!!   



Bidde en yster tur med Malte åxå, men även han var nöjd med en liten stund...




Hej & hå på gården! 



Sydde en klännin av band till min Nakenfis ni vet, hon som sitter i gungan  ... blev helt ok


      Lite äppelpaj & sojagrädde till kaffet, fick Muminkaffe av gulliga Julia i somras, öppnades nu! godare än godast!!! bättre tillockmed än Arvid N som jag annars kör med  


Åkte förbi Myrorna idag åxå & där satt bara den vackraste duk! jag & min duk förkärlek  


Kväll i stugan & attans kallt!    just nu minus 17.1 då bor vi ändå på "Solsidan" ha ha ner för backen i grannbyn har dom säkert -20  brukar alltid vara så. Räcker gott med 17, & skönt att mina bevingade fick äta sej mätta, som alltid iof   men det måste vara hårt att vara ute i denna kyla...  


                          Kram i natten   

Av Lena - 29 januari 2019 11:33


På med kläder, ut på en liten promenad, minus 11... (& skönt vi inte bor längre norrut i dessa dagara hu hu) lukta lite... 



... trav i bestämda steg...



... nej STOP   mamma! inte till skidbacken... -jo kom Malte bara en liten bit till!... njaaa... några meter bara...



... typ 10 meter innan tvärnit & hemåt igen!!  gullungen  


Vackert i alla fall, & solen glimmade till 5 sekunder...


Vi får roa oss inne, leka Märtas lekar  hon är så rolig så jag gapskrattar hela tiden, & på "G" hela tiden, tar jag ett enda dans steg är hon på hugget & ska leka dragkamp!   som går lungt till men som hon tycker är rasande kul!!    & ja, Malte leker åxå då, förstör för oss & tokar sej, ja dessa kärlekar, dom kan dom  


  Dagens lunch! växt-färs-limpa från igår, picklad rödlök, tomat & sallad mums på därå!  


           Kram från vårt kylslagna näste     

Av Lena - 28 januari 2019 18:03

  Hemmåt i söndags morron efter nattjobb, 08.04 efter lite handlande, pudersnön yrde & minus 14 grader



 


Lite Vyssan Lull i pappas famn på kvällskvisten 


Ingen långpromenad idag, runt byn å så i snövädret, som jag trodde skulle bli förfärligt!! ca 5 centimeters lätt snö kom fram till lunch då jag sopade av dom bevingades matplats, sedaan har det snöat vidare, men inga stora flingor 



Idag kom mitt Tradera "fynd" en gunga från 40 talet, priset blev 45 kr + frakt  nu gungar en liten nakenfis i den, får ta & sy en klänning av lite spets, så hon inte ser så vulgär ut 



Av Anammas formbara färs gjorde jag idag en växt-färs-limpa!! olalá så GOD!!  blandade ett halvt paket färs med ströbröd & sojagrädde, finrev 2 lökar, 2 små morötter, stekte en bytta eko stora champinjoner odlade i Sverige! massa buljongkrydda alá Rene Woltaire, vitpeppar, salt & efter champinjonsteket så hade jag i 1 näve solrosfrön som fick rostas lite. Blanda bland & i en form klädd med smörpapper som jag smörade lite med mitt Vegan bredba Skivade en gul lök tunt & toppade med. Sjuts in i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter   


Ja ni, fast nu har jag ju varken smak eller luktsinne  men konsistensen var underbar! & gubben har fått bedömma... & han ÄLSKADE DEN!!!  kanske för att han annars inte får någon mat i dosan i morrn, eller?  

Närå, jag tror verkligen den är god, serveras med kokt potatis & lingonsylt voá!!


Idag blev en hemma dag & vi sov länge, jag sov igen den halvknakiga sömn som vart, & i morrn blir åxå en hemmadag, sol & kallt & en promenad mot slalombacken kanske?


                                Kram från oss!  

Av Lena - 26 januari 2019 16:11

  Minus 9 & en fin natt med bästa kollega!  stannade till på stora Coopen i stan, så skönt att gå nästintill ensam i butiken, ingen trängsel på nått vis  Obs, klockan är 07.26 ingen automatisk omställning från sommartid till vinter   å nu är det lika bra att det får va så, för nu räknar vi automatiskt tillbak, skulle vi nu ställa om skulle det bli väldigt förvirrande ha ha   




WOW!! så glad att utvecklingen i vårt land går framåt & att försvarslösa djur ska slippa slaktas för att vi ska slaffsa i oss deras kroppar, & att nya odlade fantastiska grödor får ta vid!!    Just nu i ugnen steks stora biffar som vi ska äta i hamburgerbröd, picklad lök jag gjorde i morse, dressing & grönsaker! check på de!!  


Pst! just utagna, blev perfekta!!  inte så runda, men fasta & håller fint ihop! & nu, vansinnigt god biff! som finns någonstans därunder sallad & picklad lök    




2 koppar kaffe när jag vaknade, Märta var lika seg som mej när vi vaknade  


En natt till, sedan lite vila


              Kram på er & fin lördag!    

Av Lena - 24 januari 2019 18:54


Promenad med gulliga ystra Mille!! ...




... & promenad med en lika yster & glad Malte   


Nått annat som hänt?? -jaaaaaaa!! vann en Tradera auktion, som jag trodde skulle bli galet dyr! sådär över 400, lade första utgångsbudet & jag var den enda!!!! 45 kr, tror ja döööör!! ni får se senare när det kommit hem!  


Snart till nattjobb, härligt!   


                     Kram till dej som kikar in  

Av Lena - 23 januari 2019 20:14


Dom bevingades mat färdigskuren, satte ner bunken medans jag tog på stövlar -är allt mitt mossan? nääää vännen, men lite får du smaska i dej 


  Plockat bort pepparkakshuset, svepte in det i cellofan & sparar ett år till, ifall jag inte hinner baka ett då



Sydde ett täcke till en ganska ful docksäng, blev ändå fint, & han "Robin Hood" som jag kallar honom, en docka ingen ville ha på Tradera, & efterssom portmonän är tom, så får jag vara med & buda på "bottenskrapet"    men ack vad jag gillar honom!! kraken som ingen ville ha  blev min för 15 kr  



Lampskärmen i lime färg & marmorfoten alá seconhand, gillar kombon & framförallt det magiskt vackra ljuset det ger


Idag först tog jag bort Julen, dock finns Jul tallen kvar & får så göra ett tag till


Annars en skön dag i lungt mak, kallt ute, ca minus 10 hela dagen


                        Kram från oss     

Av Lena - 21 januari 2019 18:03


... ÄLSKAR DET!!    vill bara att livet flyter lungt fram, i stilla mak... vill bara gå här hemma & luffsa, en promenad, härligt jobb när jag behövs... men det är såklart en önskan, ibland blir det tvära kast & man får ratta skutan så gott det går... men Carpe Diem   


Igår var det sol, kallt & blå himmel, en byapromenad & inga långa vändor åt gången...




... bytte sängkläder på golvsängen, nått av det roligaste Malte vet!!  han är både under madrassen, under täcken, rullar & tokar sej


Idag sovit, lite seg, kallt ute & lätt snöfall


En *morot* på G! bokat Hotell, en helg framöver för Mäta, Malte & oss, åååååååå så skönt   vår Julklapp till oss  


En jobbnatt till, men först lite hundpussar & leka med Märta  


                          Kramiz från oss   


  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards