frallorna

Alla inlägg under augusti 2021

Av Lena - 28 augusti 2021 19:20


Idag var vi 3 & plockade Aroniabär  finaste kompis & kusinfru  gav bort 3 l igår & 5 l idag av dom för dagens plockade 25 liter.

 Fler plockare där idag åxå, ja det räcker åt alla & även fåglarna när frosten kommer  

Just nu har jag 4 ramar fulla av Aronia på tork som vart frysta & upptinade idag, får se hur dom blir? 


Världens nyttigaste bär & i Sverige känner så få till det, så även jag tills bara för något år sedan, men som med allt så är andra lände före oss i "fega Sverige" som hellre lutar sej mot kemiska medeciner många gånger...


För långt över 30 år sedan kämpade jag & en vän för att få tag i en Aloe Vera planta, & tack vare en kompis som hade Blomsteraffär lyckades hon hitta 2 plantor i Stockholm på något ställe... Idag är det Ambulansesns första hjälpen vid tex brandkskada & oumbärlig i sjukvården, det som vart så många tex Östeuropeiska länders räddning långt långt många år tidigar... I Tyskland används Aronia flitigt & i många andra länder är Aronia i stor exportering som både pulver & dryck...


Nåja, jag känner mej galet rik!  & det finns faktiskt mer plats i en av frysarna    




Promenad i byn...



... i skogen som en gång var, men den har jag lämnat för många många år sedan & numer skulle jag väl inte ens känna igen mej i den. den som en gång var "min" skog... men så är det, en dag är den mer värd som virke & all flora förändras...


Håller på att frysa in bären lite i taget med kylblock & infrysning på frysarna, det tar sin tid  & snart kan jag hämta lite till  


I morrn är det kalas för vår solstråle...



... Sam som blir 6 år   


      Kram från oss till dej du fina som kikar in  


Pst undra så vem du rara Sofia är, som gjorde min dag     

Av Lena - 26 augusti 2021 22:10


Oj, dagarna  går & tiden att skriva försvinner... men blåbären med finaste Mona Lisa har plockats! inte osianer av dom i år, men ändå är förådet fullt!  ser ni spindeln som hittat sin midddag? ...


   


... hade en dag i värsta myr & snår där spindlarna lever sitt liv & bygger snaror mellan träden  enormt stora blåbär & vi far varsamt fram mellan deras bon... vi fick så vi var så nöjda & fikade gott  



Sam & Malte har fått begagnade leksaker av min syster, huuur kul!! 





Frihet i en Romme promenad, vet inte vilken dag?...




... där växte Diamater...




... & hemma har jag en sååå fin Rönnbärspalm! ser kanske inte så fin ut som den i verkligheten upplevs! 



Fikat hemma...  



... & hos mina föräldrar... 


 



Plockat stora fina kantareller...


... tratt familjerna är åxå på G & i MASSOR! & överallt, fantastiskt!!    


 


Ödmjukhet åt att när manspringer på dessa massor...



... Lycka 



... delade senare med mej till en underbar granne   


   


Plockat blåbär & lingon med min moster & mamma, båda över 80 & dom har i hela livet känt sej så lyckliga i skogen   jag är åxå född in i den världen där man plockar årets skörd av bär, där man lärt sej ta till vara av det skogens skafferi bjuder  & det är med en så stor vördnad jag plockar bären, fyller frysen & känner en ren eufori av lycka  Tack både på fars & mors sida för den förståelsen för Jorden & dens rikedom  



Lingon är det häromkring osianer av i år!



Gofika hör till...



... & platsen att sitta skönt i det vackra...



... är lika viktigt & som vi skrattar när vi funderar på hur vi ska sitta för att inte få en hård sten i rumpan 



Ja så till Aronia bären, & i år är det ett Aronia år minsan! aldrig haft förmånen att plocka dessa bär, inte känt till någon som haft sådana förens för 3 år sedan, men då var jag för sen & förra året var det inga, men i år är det OSIANER!...



... ett blåbärs släkte fast ändå med långt mycket mer nyttigheter, alltså jag har rekat upp ett enormt snår där man får plocka, & det är så mycket med bär att man nästan svimmar... jag & kompisen M-L plockade 18 l var igår & det var bara en fis i rymden.. på en fiskvart  ...



... lilla mjuka försiktiga ljuvliga Konrad fick följa med sin farmor vare sej han ville eller ej   & plocka GULDET  


Så RIK jag känner mej nu! frysen knökfull & så ska både än mer Aronia bär in & lingon

 in i den! -hur ska det gå till?  ja det undrar både kopisen M-L & jag som har samma värdsliga problem 



Jobbat några nätter, finaste kollegor, denna ljuvliga Misse bor på ett boende 


Lugna nätter & plötsligt såg jag mej själv... ... i en tavla & tyckte jag såg både smal & vacker ut   ja ja säger då de... men man får vara glad åt det som bjuds för sekunden   


 Kväll här efter jobbnätter,Biodynamiskt naturvin, opps! lite för gott *skratt* Smuttat på till Svenska "Draknästet" på SVT, så spännade att se   många fina förmågor med nytänk på miljö & så


I morrn en ny dag, grannen kommer på fika, kanske blåbärspaj med vaniljsås?  


                    Kram på er mina fina läsare   


 



Av Lena - 21 augusti 2021 22:35


 


Fredas & utflykt till Hedemora för gubbens del & Vikmanshyttan efteråt... en yster & glad Malte...



... betade gräs i stora lass 




Hittade en ros, & dessa stora nypon är så goda så man svimmar... tyvärr kände jag ju inte smaken, men jag mins   smaka på dom om ni får tillfälle vet ja!



Malte lika intreserad av sånt här som sin pappa, typ 




Vädret var perfekt &...





Retrogardinerna har kommit upp  



Ha ha å där såg man chsmal ut!  



Onsdagkväll & altanmys i kvällsvärmen



Översvämningen höll i sej flera dagar, flera vägar avstängda, ettt pyssel att ta sej in till stan & hem igen, fick knicksa på små grusvägar, men nu är det bättre fast inte alls allt är åtgärdat, ja tillockmed långt ifrån... en väg fortfarande avskuren bortanför oss



Idag åkte mamma moster & jag till skogen, olika önskningar, lingon & blåbär...



Dessa grasiösa över 80 år dansar fram i skogen! -mamma & mostrer- 



Det finns kopiösa mängder lingon!! har aldrig sett dess make tror jag, blåbär lite mer glest...





Fika såklart, mamma hade lagt i, ja först mackor sedan sötebröd  


Moster som bara plockade lingon med plockare plockade 20 liter på ett naffs, jag som plockade bläbär med plockare gick det trögare för i början, men på tredje platsen, där satt blåbären i massor!! tjohoooo mamma handplockar fint i små byttor, ja vi har alla våra olika önskningar  



Det tar sin tid att rensa kan jag lova, för jag är nitisk, inga maskätna & tar bort alla skaft, men nu ligger dom i frysen  


Ena sonens flickvän hade varit hit med inlag gurka, morötter & rödlök, färska moröter & ljuvligaste bönor i stora lass & svamp... Tacksam är jag  


Mamma hade gjort *magiska veganska bifffar* som jag fick med mej hem & som gubben & jag åt av nu på kvällen... av kikärtor & kål, så goda... fick en aning smak, av en barndomskrydda, minnen eller på riktigt?... hon kan vår älskade mamma  fantastisk på allt & mat & bak inte minst! 


I morrn ska vi jaga svamp...


                   Kram till dej som kikar in   


   

Av Lena - 18 augusti 2021 19:54


Det pratades om den totala översvämmingen över Dalarna & Gävle när vi vaknade, så efter en långfrukost åkte vi till hamnen för att se till Gullan, det regnade fortfarande men nu lite mer normalt, ingen fara med henne förutom att gubben stöttade upp kapellet så den sjö som var i mitten rann av... vakterna måste jobbat bra inatt med att tömma alla öppna båtar som står efter kanterna? eller ringt in båtarnas ägare? det är båtägarnas skyldighet att se efter sina båta, dock var nu fler i behov av att tömmas & en del var där & tömde sina båtar...



... blöt & avtorkad & invirad Prins i en varm filt ...



... & for hem till mina föräldrar för gofika, Malte fick kanske för mycket fika    han kan tigga den pojken & mormor & morfars hjärta smälter   gulligt  & gott var det  /Malte



Han sitter alltid emellan deras stolar, & varannan hand har godis   



Översvämmingen runt oss då? alltså här är en åker så långt ögat når & en fårhage, nu ser den mer ut som en insjö...



... ån är översvämmad delux!...


 



... här blev det stop inatt...



... här är stora vägen avskuren, men 1 km bort brast en bro inatt när tidningsbudet kom vid ca 03.00 åkte rakt ner, han kom upp på taket där han blev sittandes i 2 timmar i mörkret... Vi hade inget internet/täckning på morronen några timmar så han kanske åxå satt där utan att kunna nå någon??



Gubben funderar på om en dam bortanför oss brustit? han var ner till affären nyss & fullt i folk står där & beskådar vattnets framfart, som bara ökar & ökar!!? ökat flera dm sedan 15 tiden, känns märkligt då regnet har slutat sedan några timmar...



Sjön är i alla fall väldigt stor!


 


Min syster köper dukar som hon broderar små ordspråk & talesätt på, denna bonaden var till mej, mitt talesätt typ, läs o-ordning  hon är för påhittig  

Dom 3 assietterna, Rörstrands från Erikshjälpen & ska få vara små kakfat typ gardinerna är tvättade & hänger på tork 


Nu ska vi åka iväg till ett vattendrag som gubben är undrande över... om det svämmat över?



Uppdatering: Bron strax vid gubbens föräldrahem, dit dom gick när det regnade väldigt i barndommen för att se, idag var åxå en väldigt fart på vattnet!!...




En i vanliga fall smal & lugn genomfärd för vattnet


Åkte förbi nedanför berget där vi bor, fortfarande massa folk där som fotar & förundras, & bara sedan kl 19.30 har det ökat än mer... & vattnet har tagit sej in i många källare nedanför, en vi känner har hållit på sedan 02.00 inatt & kämpar fortfarande... 


Nu tar vi ett glas bubbel & känner tacksamhet över att vi bor högt upp på ett berg 


Föresten så blev jag sittandes framför tv:n då jag av någon anledning slog på Kunskapskanalen på eftermiddagen - *Människans kompis* - så fin, så rörande, mina tårar rann många gånger, 85 minuter & jag hade kunnat se än längre, kemin mellan människan & ledarhund      


                   Kram kram    

Av Lena - 17 augusti 2021 21:48


Jag & älskade syster yster strålade samman vid älskade mamma idag  vi gofikade & sedan for vi iväg på seconhand tur...



... lite av alla vackra blomster hos föräldrarna...



Min syster & jag bytte saker, hon fick 2 läckra kartonglådor jag fått, sådana vackra gamla, & jag en porslinshund hon hittat på gratis-tippen  den bruna bredvid Bulldoggen Bulldoggen ja, för ca 30 år sedan hade vi stora Midsommarfester i byn & lotterier, denna gamla Bulle redan då var skänkt bland massa fina nya saker, men ingen ville ha honom, då sa en kvinna -Ta den du Lena - nej nej sa jag -jo den passar dej! kunde ju tolkas hur som helst, men långt senare blev vi ju i alla fall med 3 småbullar  Ryska gumman köpte min bror till mej, åxå väldigt länge sedan, dockmöblerna från när vår mamma var liten  ...



... ja många av mina djur har långa minnen i sej, åxå som den bakre Pudeln min svärmor haft...



... mina 2 magnet -Skotte terriers som jag fick som 5 eller 6 åring, & den lilla Carn terriern jag fick som 6 eller 7 åring i Gränna på en semestertripp  glasfrallan är från systers familj köpt utomlands


Alltså jag blir mer & mer med åren som min farmor, hon hade hela hemmet pyntat med minnen, som att gå i ett museum  


Nåväl, 2 bokmärken    fick jag åxå av yrran  & som vi fynade! hon läckra dukar! jag hade verkligen knackat mej på axeln & lovat att INTE köpa något på Erikshjälpen! likväl föll jag handlöst för ett par sååå läckra retro långgardiner i vinrött med blommor, gick INTE att gå förbi, känner mej RIK   & 3 assietter ala Rörstrand som små kakfat...  bilder kommer, gick inte att fota gardinerna för färgen kom inte till sin rätt, fick åxå en bonad av yrran, med ett broderat talesätt som passade mej  läste fel flera gånger, men sedan ramlade poätten ner, ni får se den senare  


Mamma skickade med oss ljuvlig mat & fika & fröbröd & ja så som hon alltid gör hem, hon är helt fantastisk på alla vis  


Regnet öser ner, & samma ska det så vara i morrn, oss gör det inget, trots semestern så myser vi på ändå   


                                     Varm kram     

Av Lena - 16 augusti 2021 20:41


Packade fikaväskan på förmiddagen & for till skogen...



... nog har skogen fått vatten allt  & många kantareller har fått nog av den varan & vissnat...



Skogen jag gick i medans Malte & gubben väntade i bilen, var fantastisk & varierande, så nyfiken så jag hade gått där ännu & letat om jag vart ensam  alltså spänningen är olidlig hela tiden, ska man hitta en sån hel backe med kantareller?... men noppe, inte idag men mängder av svamp jag inte plockar, dessa fanns det gott om & fina åxå...



... många Kallar men jag känner på dom & går vidare, dom flesta är redan fullbokade



-Hej sötnos! 




Lingon är det driv vis med & börjat mogna på

  


Fika...



... hårdmacka med tomatpurré   



Ända sedan Ernst målade ett moln tak på ett lusthus för några år sedan i ett avsnitt, så vackert så jag svimmade... han kan allt det mannen   & måla är han verkligen bra på, så har jag tänkt att prova på, de där med skuggning, men ännu har inget hänt...



... men kanske en vacker dag att jag provar göra en tavla... 



Ja så fick jag reda på en funktion på min mobil, att göra bilderna vackra med mörk bakgrund, tack Mona Lisa!   -åkte hem till min faster & man som har en enorm trädgård, ja den har även varit "Öppen trädgård" & busslaster har kommit dit under åren...



... så jag fotade & exprementerade...






    



... & några äpplen här hemma...


 

... & min Corfupelargon blev annorlunda men läcker  


Ja den mörka bakgrunden kanske inte tilltalar alla, men jag bara älskar det!   undra hur det blir att ta på folk?   


I morrn ska jag iväg & träffa mamma & syrran  regnet ska strila ner & tja... de kan man inte ändra på


                          Kram på er!  





  

Av Lena - 15 augusti 2021 20:50


I onsdags packade vi husbilen & tog med vår underbara krumelur till Orsa Camping, där har han vart förr & älskat det & Orsa camping levererade verkligen!... 


... för en kort minut var han ensam på stora studsmattan...



... annars var den mest fylld av barn (Sam med en klargrön jumper så han syntes bra därifån vi satt vid husbilen emellanåt) & just så ville Sam ha det, & han är så social så han fick kompisar på löpande band & dom hoppade hela dagarna! oj om man hade den energin, då vore farmor smal som ett sugrör  



... lite lekpark emellanåt åxå...


 



... så satte han farmor i en nätgunga & gav fart så farmor skrek över hela Orsasjön! 



Bangolf hann vi åxå med & Sam hade sina egna regler...



... & vi skrattade hjärtligt åt hans inlevelse att fösa ner bollen i hålet 



Mjukglass & cola med is, de ska va gott (& lite onyttigt) på semestern 



... orkade inte allt men de gjorde Malte  


Bodde så fint precis vid stranden...



... vädret har vart helt perfekt, men på torsdag eftermiddag drog ett oväder in med nästintill storm från sjön...



... blixten slog ner...



... & jag insåg att jag måste ta mej ut utan att blåsa bort för att rädda stolarna, lyckades få dom under husbilen, & fick hålla i mej i husbilen! 30 sekunder & jag var totalt genomblöt så det bara rannav mej, som en sjö från ovan! & tur var det för förtält & husbilsmarkiser for iväg & trasades sönder...

Men lika fort som det kom var det över & solen kom & torkade upp studsmattan det viktigaste tyckte Sam  


 


Malte blev stressad, inte av åskan men av dånet på taket & då ville han vara nära Sam   



Han har trampat denna lättrampade cyckel & vi promenerade långt runt området...



... linbana...



... sen kväll med tvspel & stora & lilla Bamba, John blund kom sent kan jag lova  han hade väl fullt upp med att natta alla barn på campingen, för alla föräldrar sov nog ovaggade redan av alla vilda barn 



... 4 hjuls cyckeltur med farfar blev det åxå



Tycktes se att Malte åxå hade det spännande, så mycket att se & trött om kvällarna



Malte på väg till...



... hundparkeringen! tänkte parkera honom där   




Vi tog oss aldrig ända bort till hundbadet, valde att bo 50 m från studsmattorna & lekpark, golfen, glassen osv istället, efterssom Malte ändå inta ska bada så mycket, men hoppsan så slank vi ner brevid vassen lite osynligt & i kanten av en udde 



Vi hade Tako kväll & Sam visade hur han äter det hemma, då mamma kom på iden att sätta en klämma nederst! så smart! 



Här är dom i ett ytterst intensivt samtal om maskiner & traktorer...



... som blev till många skratt emellanåt    



Malte inte nöjd förens han fick mysa med Sam, men sova fick han lov att göra med mej i fram, inte helt nöjd med det, kraken



Torsdags morron i arla timme, bara jag & Malte & sjöfåglarna vakna, & precis här landar 3, det var magiskt vackert verkligen 


Men allt har ett slut, så efter 3 nätter for vi hemåt, en så mysig tripp för oss alla, precis lagomt med barn i alla åldrar, men när vi åkte hem på lördagen tror jag nästan alla åkte hem, kanske för att skolorna börjar snart?... ja så gör det för Sam åxå, som i morrn ska till skolan & träffa Lekis fröken! & på onsdag börjar han Lekis, nya kompisar & allt vad som blir, en spännande tid vntar honom  


 


Stannade till på Maxi i Mora, fick lov att se om dessa   fanns? & dom fanns!! goda var dom åxå, gott nån gång då & då  & Sam hittade Korvinbröd som han säger, fick köpa med hem & bjuda mamma & pappa på åxå & så åt vi i husbilen  


 


Hemma igen hade mamma & pappa fixat lite i Sams rum, sååå fint, med en lådvägg för leksaker & skrivbord åt en anna    



Jag var väntad på av Ungen  struntade i allt & så bara la jag mej på köksoffan & myste länge länge, blev dränkt i pussar & gnuss, han är magisk vår "Unge"  skeptisk som han är mot andra människor så fattade han ändå tycke för vår ena son som bor bredvid & skötte matningen & han fick tillockemd mysa med Ungen! stort stort! men så är åxå våra båda söner kattälskare av rang  



Ja så har jag fått kantareller i stora lass! först fick jag en omgång & så kom en till! ca 14 liter, jag måste vara väldigt snäll   vilken lyx  inte ofta det hänt om ens någongång? att jag haft gulingar hela vintern, men nu kanske det kan ske? av detta har jag både förvällt & fryst in & håller på att torka, det har jag aldrig gjort tidigare med gulingar, bara trattar, ja & i morrn förmiddag ska vi till en lätt tillgänglig skog & se om "mina" kantareller finns kvar? innan regnet ska komma mot eftermiddagen.

Regn ja, just nu hade jag kunnat vara utan det då jag helst hade velat plocka blåbär, men då vill jag först ha lite torr skog. så det lär vänta på sej...


Nåja, en dag itaget *Carpe Diem*


                        Kram på er  

Av Lena - 10 augusti 2021 22:08


Spanar...



Alltså idag var rådjurs - Frun snäll & betade av växtligheten mellan pallkragar 



... här har hon & gänget hallon, krusbär, äpplen & bröd som jag lägger ut ibland, & gänget? jomen dra mej baklänges när hon & en till stor stod här på gräset + dom 2 små barnen!!  alltså jag blev helt golvad, älskar dom  


Idag plockade jag ett moget Säftaholm äpple, så saftigt så det sprutade när jag bet, lika för gubben, ett barndomsäpple, det fanns på på farmor & farfars gård  tyvärr har jag ju inte smaksinnet kvar, men jag mins hur underbart dom smakade 



Igår glömde jag bort att det var dagen då Petrus dog för 9 år sedan... tanken bara inte fanns...




... jag kan fortfarande inte prata om honom utan att mina tårar rinner... avskedet var så brutalt & fasansfullt... knappt fyllda 4 år...


                                                Vår kärlek    

 


  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards