frallorna

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2021

Mer med Aronia...

Av Lena - 28 augusti 2021 19:20


Idag var vi 3 & plockade Aroniabär  finaste kompis & kusinfru  gav bort 3 l igår & 5 l idag av dom för dagens plockade 25 liter.

 Fler plockare där idag åxå, ja det räcker åt alla & även fåglarna när frosten kommer  

Just nu har jag 4 ramar fulla av Aronia på tork som vart frysta & upptinade idag, får se hur dom blir? 


Världens nyttigaste bär & i Sverige känner så få till det, så även jag tills bara för något år sedan, men som med allt så är andra lände före oss i "fega Sverige" som hellre lutar sej mot kemiska medeciner många gånger...


För långt över 30 år sedan kämpade jag & en vän för att få tag i en Aloe Vera planta, & tack vare en kompis som hade Blomsteraffär lyckades hon hitta 2 plantor i Stockholm på något ställe... Idag är det Ambulansesns första hjälpen vid tex brandkskada & oumbärlig i sjukvården, det som vart så många tex Östeuropeiska länders räddning långt långt många år tidigar... I Tyskland används Aronia flitigt & i många andra länder är Aronia i stor exportering som både pulver & dryck...


Nåja, jag känner mej galet rik!  & det finns faktiskt mer plats i en av frysarna    




Promenad i byn...



... i skogen som en gång var, men den har jag lämnat för många många år sedan & numer skulle jag väl inte ens känna igen mej i den. den som en gång var "min" skog... men så är det, en dag är den mer värd som virke & all flora förändras...


Håller på att frysa in bären lite i taget med kylblock & infrysning på frysarna, det tar sin tid  & snart kan jag hämta lite till  


I morrn är det kalas för vår solstråle...



... Sam som blir 6 år   


      Kram från oss till dej du fina som kikar in  


Pst undra så vem du rara Sofia är, som gjorde min dag     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Lördag 11 maj 18:47

       Igår & tidigt ute, en ljuvlig promenad & lagom morronvärme             I morse & samma skön tidiga morronvärme 👌           Idag har annars bestått av ved & klyva än mer ved 😣 sonen målar det avflagnade ...

Av Lena - Torsdag 9 maj 15:02

   Så kom då veden hem igår i regnet , förr tyckte jag det var ok, ja tillockmed kul ibland, men de va då de... nu tycker jag det är fruktansvärt tråkigt 😫 kärestans däremot tycker det är meditativt & så rogivande... väldigt olika tycke &#...

Av Lena - Tisdag 7 maj 19:19

       I söndags morron 08.30 gick jag iväg, finaste granne Eva stod på verandan & hängde på 🥰 blev 4,5 km & prat & prat 😃                  Igår gick jag iväg själv, tog en vända på 2+ 6 km, kylslaget & perfekt...

Av Lena - Lördag 4 maj 08:25

          Så hamnade vi i Leksand i tisdags, promenader & Malte avsvalningar i Siljan 👏        Onsdag morron innan dom andra 2 vaknade gick jag iväg till Siljans konditori för att inhandla färskt bröd till älsklingens frukost, ...

Av Lena - Söndag 28 april 15:24

            Malte & jag powevalkar dagligen i motionsspåret i Romme, ser aldrig en själ, rogivande, men inte på latsidan, för vi backtränar nått enormt 😯 speciellt för Maltes skull, ibland sjunker han lite med bakdelen om han står läng...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards