frallorna

Alla inlägg under juli 2017

Av Lena - 31 juli 2017 21:51

  


Bild från en skogspromenad


Så är husbilen packad & i morrn bitti bär det iväg på en tur, bjudit mina föräldrar på en 2 dagars resa med 2 hotellövernattningar, för att dom är dom bästa & så omtänksamma alltid  Färden går till Ullared!!  min mamma gillar det  har skrivit en liten lista jag åxå  gubben vill åxå in, spännande  


Ska försöka sova strax, på komando, kommer inte gå, men tur gubben kan det! han som ska köra  


I morse såg jag något så sött!! en Stare mamma som hoppade & plockade hallon från busken som hon stoppade i sina 2 ungars mun som snällt väntade på sitt hallon!! höll på att dö av kärlek  kastade såklart ut frukt & walnötter, dax att införskaffa lite fågelfrön redan! få se om Ullared har några? lixom kattmat till Kottarna  lilla ekorrungen har såklart varit framme idag åxå, söt som socker  


Kottarna har sin reservmamma som kommer pyssla om dom! Lyx!!  


                       Kram på er så ses vi i morrn  



Av Lena - 30 juli 2017 21:49


Nej ingen skog idag, en bild från igår, idag en lugn hemmadag med byapromenader bara.

Lyxproblem = är heeeelt dagvill!! semestern har fått mej att helt tappa greppet om vilken dag det är  är helt ur fas, men men, de får jag leva med ett tag till  



Ett fikon var färdigt för skörd, undrade väldigt hur det skulle smaka?? & jag säjer bara O my god!! sååå sött, så mjukt & så fantastskt!! hade kunnat äta 30 på raken!! tyvärr får jag vänta någon vecka på dom andra, har 7 kvar hitills, bara dom hinner mogna  dom växer hyffsat fort!



Tog ett litet glas rose, det mesta i glaset är egenplockade hallon, medans jag myste i min *Kotte-park* som idag var 9 stycken!! 8 stora & en bebis  


I morrn har vi att stå i! fast bara roligt  


                Varm kram till dej som kikar in  



Av Lena - 29 juli 2017 23:32


Vid lunchtid åkte vi iväg till skogen, inte för svampens skull, för den har det för torrt, utan för att M & M skulle få mysa & vi alla en god fika på en stubbe



Fikat började med en Prinsess puss...



... storslagen utiskt ...tyvärr på bekostnad av alla mina fantastiska Kantarell ställen  



M & M fick dela på en glutenfri muffins 



Åt både smultron & blåbär



Gubben satt på sin stuuuube medans M & M & jag kollade av svamp domänerna, hittade 4 pyttesmå! thats it  


Men som sagt, vi åkte inte dit för svampens skull utan för naturen & den sköna stundens skull 




När vi åkte hemåt efter 45 minuter & en mot slutet jobbig värme för Märta, var himlen kolsvart! men något regn kom aldrig 



Så kom min bror med fru på kvällningen, ville se vår Kotte-park, & den levererade som vanligt & med en liten kotte-bebis åxå!   här såg vi nått mysko på sjön? det var en roddbåt såg vi till slut, när den kom ut ur vassen



Blev mörkt & mysigt med tända ljus & slingorna


I morrn en annan dag...


                      Varm kram    

Av Lena - 28 juli 2017 22:12

 

Lilla vännen Ekorrungen! du ska inte vara här, utan med dina syskon & mamma  fast han har nog kanske kommit ifrån dom... kanske blivit skrämd? eller blir dom självständiga så små?

Nåja, den vill inte ha mina dyra Valnötter  bara kattmat! han åt som han var utsvulten, orkade inte ens vara rädd, lite senare när "han" kom fram igen, var han mätt & mer observant  så söt, men önskar att han hittar tillbaks till skogsdungen, där massor av ekorrar lever!! bara 100 meter bort...


Uträttat en del ärenden, eller gubben, varit till tippen & fixat lite här hemma, inga långpromenader, bara tagit det piano i den tryckande värmen & stundtals svarta himlen, men som inte gav ifrån sej många droppar regn  


                     Kram kram  

Av Lena - 27 juli 2017 19:54


Vi åkte in till stan & sedan skogen, när jag skulle kliva i bilen sa gubben att Ekorrungen satt i trädet, den han såg på morron promenaden med Malte, -va??? hämtade systemkameran, letade & där! satt den, den lilla söta ungen, & mitt hjärta bara doooog... vilken juvel  



Så var vi i skogen, den så vackra, gå-vänliga & mjuka...



... tog en liten hink med ifall? jag skulle se någon kantarell, men var i området sist vi var ute & kammade noll, så även denna gång, men faktiskt gjorde vi den lilla promenaden upp för ormbunkebladens-backen, för fikats, hundarnas skull & allt det vackras skull 



Den mest fikasugna & väldigt "på" var Märta! 



Så gick vi 3 en liten runda, inte längre bort än att gubben som satt kvar på stubben & jag kunde prata med varandra, om än ropa lite högt en stund 




Här ropar gubben Maaaalte! fikaaaaa  & Märta hängde på i hundrasjuttio! 



Gott gottigott gott & lite vatten på de i värmen som var helt perfekt! 



Jag tog mej åxå en kopp kaffe i mossan efter lilla rundan & M & M satte sej bredvid & kollade ifall? dom skulle se något...



... Märta åt gräs...



... & Malte körde hundra rullningar  



Massa nya dofter överallt 


-Mot bilen!!! efter en lång skön stund var vi nöjda



Hemma igen fick Gubben lagad mat & jag värmde gårdagens så goda paj till mej, min mamma ringde, satt i köket & pratade, då hade Ekorrungen kommit fram till kottefaten & slickat... satte nästan gråten i halsen när jag fick höra det, var det allt han fick, lilla vännen... hade en jättestor påse med skalade walnötter, slet upp den & kastade ut en stor näve lite här & där, under buskarna å så & några på faten, men dom åt kotte upp! ok, då gillar dom nötter åxå  & som om inte det var nog kom en kottebäbis knatandes!!   fast denna upplevde jag aningen större? växer dom fort? eller var det ett syskon? den åt i alla fall massa mat! det gjorde inte den förra, vad vet jag hur fort dom växer... 


Nå väl, ni vet väl vilken dag det är för mej? jo Errrrnst-dagen!!  - jag & Ernst & gubben kollade (ett tag bara) innan han fick nog  & jag har skrivit detta inlkägg i pausarna


Som tur är går gamla Ernst program i repris var dag, & idag under ett gammalt avsnitt, gjorde han en Bellini drink? (hört namnet men aldrig vetat vad) fyllde glaset med mosad persika & fyllde på med mousserande vin, lät så gott!  jag hade redan planerat för ett glas bubbel till kvällen, blev en liknande, men med fyllda glas med mosade jordgubbar, så gott, -& vad denna skulle heta? kanske Lena & Ernst? ha ha ha   


Nu är Ernst slut, & jag ska ropa in gubben från garaget  sätta oss på altanen, se på alla kottar, som är många & matglada!  


Angående Peter Hultqvist, en gång i tiden, tänkte han köpa huset bredvid oss, så blev det inte, men i vår stad har han varit väldigt omtyckt, sympatisk & lugn & oavsett vilken sida man står på, så tycker jag att Löven gjorde rätt i att INTE lägga sej, för hur skulle det se ut att helt plötsligt byta hela regeringen? tror faktiskt det är bäst för Sverige att dom leder Sverige tiden ut innan omval. Men det är min åsikt & jag är verkligen inte politiskt insatt...  


Nu tar jag ett glas till al'a Lena/Ernst.... trallala...    ....


              Kram på er!! mina fina Bloggläsare  




 




Av Lena - 26 juli 2017 20:45

 


Sitter här på altangolvet & iaktar min "Kotte-park" ljuvliga små krabater & riktiga bråkmakare en del  här har dom ätit 2 stora fat med burkmat, till efterätt blir det katt-knappar, av ett visst märke som är godast   som jag kastar ut i gräset, korv & fiskbullar som jag ger fåglarna ibland, gillas inte av kottarna! makrill är gott! & pankaka går bra, winerbröd slinker åxå ner om någon är vaken då fåglarna får mat, men huvudmaten är kattmat såklart. Vatten dricks i mängder, av både fåglarna & kottarna. När dom är övermätta så somnar dom på gräsmattan med benen utåt & pöser ut & blir till små gulliga *Pösmunkar*  

Väntar med spänning på att dom pyttesmå Kotteungarna ska komma fram, eller om det bara var en? den jag såg i söndags 


Annars har vi inte gjort något, eller jag... ena sonen har varit hemma en sväng, mysigt  


                        Kram kram  

Av Lena - 25 juli 2017 18:26


Mys-stund...



... puss-stund 



Fika!! lite nyttigt godis & en massa onyttigt, det onyttigaste var såklart godast

Malte: -klara färdiga ÄT!!  



När allt var slut, fanns det mer kvar  /Malte... -så snälla fassan, låt mej få...



... slicka ur dom sista smulorna! -Tack! 



Ja så fick gubben välja, jag hade velat myst kvar i Gysinge, men han fick bestämma, plockade ihop & lät sängen vara kvar så M & M kunde ligga nära oss...



... med vackra Stjärnsund som mål, en central ställplats mitt i byn, men stoooora träd gjorde att det inte gick att få in någon tv, så vi åkte vidare...



... på en smal grusväg i 1 mil...



... vart sjutton är vi? det kändes som en evighet innan vi helt plötsligt kom fram till en "ställplats" mitt i ingemansland, i en korsning i skogen vid en lada!! aldrig i livet sa jag att vi ska stå här mitt i ingemansland helt ensamma, det sämsta jag sett!! *ARG* 


Kände mej så arg, åkte Husbyringen, men ingen plats att campa på, så det blev hem grrrrr  besviken! blev jag...


Nåja, hemma hade en olycka skett, vattenlednings röret in i huset hade brustit!! ska INTE kunna göra det, men ett fabrikationsfel från fabriken när vi byggde huset för över 30 år sedan, som var dold under hårt gummi, en smäll på röret, har under alla år fått det att till slut brista & nu droppade det ut vatten på golvet, antagligen börjat idag, en liten pöl på golvet, var det alltså en mening med hemfärden redan idag då? ja de va väl DE DÅ!!  =lipgubbe igen i alla fall...


Gubben är ju en allt i allo, så nu är han hemma igen från Biltema/Claes Ohlsson med reservdelar & ska börja laga allt 


Altanen är varm, ska sätta mej där nu, behöver blicka ut över nejderna, se på kotttarna & lugna mitt vresiga hjärta, pust  & bli snäll igen!!  


            Kram till er som kikar in!  


 

Av Lena - 25 juli 2017 10:52


Ett solglas på Malte igår kväll då solen glittrade in hos oss...



Lotta på Lisseberg & potouriet med Per & Linus, full fart, han är så humorfull den där Per, gubben kom på att han skulle diska, vi skrattade & skrattade...  



Kl 22 gick vi ut, en bedövande vacker himmel med ett fin molnsläp




I morse var Malte & jag ute tidigt igen...





När vi kom tillbaks var det bara vi kvar



Vi har inte bäddat upp ännu, utan myser på med sängen kvar, jag bloggar...



... vi skrattar, pratar...



... kramas & ser på tv, & strax fika! istället för bordet blir det brickor att ha i knät



Gysinge lika fint i mörka moln som i blå himmel   kan ju bara önska att dom har i alla fall liiiite åska med sej, om jag nu inte kan få mycket!  


Sitter & velar, ska vi vara kvar & bara mysa & gå små promenader mellan små regnskurar, eller åka vidare? just nu kikar faktiskt solen fram!!  & det är inte kallt, vi får se


                 Kram från oss på tur   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards