frallorna

Alla inlägg under oktober 2018

Av Lena - 29 oktober 2018 17:17


Idag är det ingen vanlig dag!! för idag är det kalasdag!!    


Ja så är det! idag för 8 år sedan kom 6 små 4 benta bebisar till världen & jag blev farmor  

Tyvärr har 3 barn gått över rengbågsbron   Hoppas dom har kalas där i landet bortom detta, med pappa Petrus       


Men Märta Maräng & Hasse mår prima & kommer få en precent från farmor med flock i morrn i postlådan!!  den hanns inte komma fram tills idag, då Märta bidde sjuk, men bättre en dag för sent än inget alls va 



Malte & jag tog en skön & uppfriskande eftermiddags födelsedagspromenad...



... han fick vara lös & gör som han ville...

 


En vacker dag som blev mörk när vi var hemma igen & lite snö föll en stund



Gulleplutt, du är så älskad så våra hjärtan spricker 



När gubben kom hem fick Malte sitta i pappas knä & äta tårtan vid bordet



Slickade lite försiktigt, för att...



... fort fort övergå till att gluffsa i sej!!  ja inte hela som ni förstår  & lite fick han fortsätta äta i sin skål 



Märta fick såklart smaka! men en liten bit bara, å andra sidan slickade hon på marsipanen som fastnade på kanten i säkert 15 minuter  så hon njöt verkligen länge  



Så blev det paket...



... en mjukis pip! & jag lovar, det finns nog ingen som blir så hysteriskt tok glad för en leksak som Malte!! han far som en tromb, kastar & leker med den, ruskar & vet inte till sej!! & vi kan inte annat än skratta åt vår filur    det är verkligen INTE överskattat att ge precenter till honom, för han blir lyrisk  



Märta blir lika glad, fast är aningen lugnare   men lika nyfiken & papperet ryker



-Vad fick du då Märta?? 



-en krokofant!! & den är MIN!!   



På förmiddagen var jag in till stan, handlade & gick en 45 minuters vända med Mille...



... som betade som en häst!  ljuvliga krumelur  



Ja så blev dagen, solig, kalasig & höst-kall


Om en stund nattjobb, hoppas jag tar mej hem i morrn bitti, det ska visst komma 1-2 dec snö under natten  uch, & jag gillar inte de, vill helst inte köra bil i första snökaoset...   men men, så är det, kan ju hoppas att det förvandlas mest som regn tills morronen, det ska i alla fall övergå till det under dagen. 


Kram från kalasdagen, nu ska vi mysa framför tv:n en stund  


                                      Ses!!  

Av Lena - 28 oktober 2018 22:30


På fredag eftermiddag, vi satt & fikade, då gubben sa -men kniper hon inte med svarta ögat? & mycket riktigt gjorde hon det! det kom så fort, tänkte att det var något skräp? gav henne Metacam, antinflamatoriskt & smärtstillande framför allt, de jag ville åt, min mage vände sej självklart ut & in av ångest, fick för mej att hon såg annorlunda ut i ansiktet? en stroke? ja när jag börjar undra kan det bli alla hemska senarier... gubben sa nej nej nej! försökte få mej på "normal" läge, gick inte alls... men hon var inte smärtpåverkad i alla fall, åt som vanligt & kanske med än mer aptit, & ville leka på kvällen! alltid nått   i min oro...

Hon sov gott hela natten, men vaknade med samma knipta & lite röda öga, så jag ringde till Falu djursjukhus & det var lungt där så det var bara att komma in! 

Träffade en fantastisk veterinär! så nogrann, färjade in & såg ett sår på hornhinnan på en gång, som en måne nedtill, jag såg det åxå då, men hemma såg jag det inte, hon höll ut & sökte i underlocken med en topps för att se om nått skräp fanns där men det fanns det inte, hon rullade på skadan med en topps för att jämna till kanterna hon tog tryck & grejade, & Märta står bara blixt stilla!! så duktiga hundar vi har, dom är så trygga i all behandling hos veterinärer  

Fortsättning med Rimadyl & ögonsalva & mjukgörande ögondroppar & återbesök längre fram. Så skönt & jag kunde andas ut 



Hem & mata dom "bevingade" detta blev deras lördagsmat (gårdagens bröd) tillsamans med korv & ost! 



Vi skulle till vänner på kvällen, det var på vippen vi ställde in för Märtas skull, men nu var hon ok! vad hände då? jo gubben fuck ryggskott from hell! pust... men när han fick recept tabletter & starkare än Ipren & efter att ha vilat flera timmar, så kände han att vi kunde åka... 



... samma härliga gäng som träffats runt All helgona i ca 18 år  då med barn med, nu är alla vuxna & utflugna sen flera år... Här efterätt, blåbärspaj ala vegansk & dadeltryfflar jag gjort, jordgubbar & annat  



Hur vi än sa   du får inte hoppa upp & ner i soffan, så gjorde han det, eller vi hann i alla fall lyfta ner honom var gång, busungen  då vi är rädda om hans rygg 


Fina kammaren innanför stora salen i det vackra stora huset, lixom en herrgård  


Så var helgen, & i morrn blir det kalas för MALTE som fyller år!!      


                      Kram från oss!   

Av Lena - 25 oktober 2018 22:50


Alltså! mina damer & herrar, får jag precentera... ha ha ha   -nej skämt å sido, nu har jag nått ALLA borde lyssna på!! eller såklart vet en del redan allt detta, men den stora massan människor visste nog inte allt han berättade, & en skön uppläxning kan sitta bra! på mej satt den som en "smäck"  

Kl 09.00-10.00 i morse var det en föreläsning av överläkare i psykiatri Anders Hansen, man har sett honom i "panelen" hos Maulo bl.a föreläsningen handlar om: -Motion & rörelse gör hjärnan stark! han berättar om hur gynnsamt hjärnan påverkas av motion& träning & att det aldrig är för sent! vetenskaplig fakta, inget humbug!   


Ni kan se det på SVT i efterskott på playen, leta fram Forum! där ligger det, minst 1 månad till  Se de! se de! se de!!!!  


Jag fick sånt "pepp" så jag & Malte gick ut på en snabb powervalkupp med flåset!   



Lite samma vända som igår fast in mot skogen en vända där vid Romme Alpin & han fick vara lös en stund...




... innan vi styrde kosan hemåt igen, igår på samma vända var det fruktansvärt kallt trots solen, så idag byltade jag på mej & Malte fick täcke, men när vi gick mot solen så blev det på tok för varmt då den värmde, men på hemvägen var det iskallt! sån tur att vi hade klätt oss ordentligt  


Jag har fått en sån tankeställare & vetskap om hjärnan, så nu finns inga "sedan" eller "nästa månad" eller...

Alltså, visst är jag ute på vanliga promenader med både Mille & våra i veckorna, det är åxå kanonbra! men nu ska jag få upp puls & flås några gånger åxå!!  & vara snäll åt hjärnan  


I morrn freda & LÖN! & några bestyr att fixa i vår "fula" stad 


                          Kram kram     

Av Lena - 24 oktober 2018 19:16


Gick en vända i byn innan jag kom på att vi skulle testa nya gång/cyckelvägen till Romme Alpin, här vårt älskade Missionshus  som en gång i tiden var aktivt, när våra söner var små hade jag Söndagskola eller kanske mer "pysselsöndag" här. Torsten, en äldre fin man åkte med sin Volvo & hämtade upp barn i byarna omkring, för att sedan skjutsa hem dom, skulle nått sånt ens existera idag tro? vi höll till längst upp i fönstret till höger   men hittade jag på stora pyssel var vi i nedre "Lilla" salen, fönstret under, som säkert var 30 kvadrat...


När våra söner & traktens barn var små, var dom alltid med på höstens syföreningsauktioner redan innan dom kunde krypa & när dom blev lite större hjälpte dom till med "År lotterier" & annat, det var så spännande & nått dom alltid längtade till  Men "tanterna" som sydde, stickade & virkade föll ifrån en & en & efter många många år blev det slut på egentligen allt, något Gökotta fika i lilla salen bara


När sönerna va ca 10-15 år hade dom ofta "Lan" i "Lilla" salen här under helgerna, jag bakade bullar & gjorde pankakor & pizza, förutom det grabbarna lade in i vår frys, sedan sov dom lite varstans i Kapellet, vilka år  


Idag är det en Inspelnings studio här, dit kändisar kommer från när & fjärran för att spela in sin musik  tittar på bilde från olika "kändis" inspelningar i "Stora Salen" som ju numer då är inspelningsdelen, Altartavlan med Jesus fick vara kvar i Kapellet när allt annat övrigt auktionerades ut, & svärmors hemvävda gardiner sitter fortfarande kvar i fönstren... Kapellet var rött innan, men numer vitt, det var visst det en gång i tiden...


Ja ja, livet är föränderligt & bättre att någon fick ta hand om det & göra nått med det, än att det blev rivet, för det var i riktigt dålig skick vid försäljningen



Så gick vi då, på cyckelvägen... 



... å så kom vi till backen ner mot Romme Alpin, en fin promenad även om jag inte gillar att gå jämte bilvägen, men Malte tyckte det var spännande  




Sedan dom bygde gångbanan genom vår by, har tyvärr hastigheten på bilar & annat höjts markant  30 som ska vara hålls inte & farthindret via en chikan funkar inte, men som ni kanske vet, det går inte att ändra ett beslut den "store" redan kommit på, så många möten, INGEN i byn ville ha vägen genom trånga byn, det protesterades hej villt! då det redan FANNS/FINNS vägar genom vår by via småvägen inne i byn, inte många i byn kommer våga gå på den, kommer bli livsfarlig när snön kommer... å tänk så med pengar som kunde ha sparats om "dom" lyssnat på bya folket...  

Men vägen till byn från båda hållen är verkligen kanonfin!!  det tar ca 20 minuter att gå till Romme Alpin från oss, Hotellet har fin mat när sesången öppnar, tänk om man skulle knata dit någon gång, en bit mat & lite vin & vingla hem igen  



Tog sista biten genom skogsdungen


Annars har jag sytt kuddar & så har dom grävt in kabeln till fibernätet som vi ska få koppla på oss på någon gång


             Kram kram till dej som kikar in här  


    

Av Lena - 23 oktober 2018 22:16


In till stan, den som är Sveriges fulaste, Borlänge! tur man Bor-Länge i den i alla fall ha ha ha    jag tycker heller inte att stadskärnan är så värst fin, man river gamla fina bygnader & bygger höghus både här & där, var centimeter ska bebyggas, både utom stadskärnan & inom, trots protester! uch å fy!  


En Mille promenad är dock aldrig fel, av honom får jag bara osianer av kärlek  & en glädje som är gränslös, han boostar verkligen mej med energi, lilla ljuvliga filur  

Promenadens första 15 minuter blev i plötsligt duggregn & det var så vansinnigt kallt så jag trodde händerna skulle förfrysas, dax att ta fram fingervantar & börja klä sej bättre  & täcke till Mille dagar som dessa brrrrrr.....  



Vacker sen eftermiddag



Dagens middag, skurit små bitar av ekologisk palsternacka, jordärtskockor, morötter, gul lök & potatis, eko buljong & massa eko tomatpure, lät puttra ihop länge till en ljuvlig ragu, till den marinerade jag oumph, Check på de & voalá va gott!! 


                          Kvällskram!  






    

Av Lena - 22 oktober 2018 22:39


Solig dag, lite blåsigt, på vippen att börja med täcken på för M & M, Malte tok älskar kläder! Märta typ hatar kläder  idag var det dock lite sol som värmde i blåsten när vi promenerade i Romme. Malte fick vara lös lite där vi var ensamma & springa av sej lite energi innan vi...



... "sprang" vidare med koppel på



Mycket som är spännande att hålla koll på där!! 

 


8 vinerbröd, kattknappar, russin, ost & solrosfrön blev dagens mat till mina   bevingade  ja så får dom matrester åxå, vad huset förmår lixom  


Första dejten, alltså jag verkligen ääääälskar det programmet! så glad när nya sesången drog igång hi hi    ja Gift vid första ögonkastet & dom kyrkliga/prästerna som dejtade, hoppas att nått av dom programmen åxå kommer tillbaks, för min skull, snälla!     


Nu ska vi bädda ner oss & somna framför tv:n, & kanske? vakna mitt i natten av den står på   


                                  Kramiz   

Av Lena - 21 oktober 2018 18:05


Igår kom min fasters man med en hink trattar & väldigt fina gulingar! chek på de & tack tack!!! 




Jag & Malte tog en morronpromenad i dag, vackert & disigt



Min frukost sedan en tid tillbaks, ett "hem" äpple i bitar, eko valnötter & för dagen några eko vindruvor, vill boosta magen med en nyttig start på dagen, & citronvatten till!  



Idag en lugn förmiddag pappas famn, den ääääger för Märta   även om den ser aningen obekväm ut    ...



... dom ligger där & gonar, här får hon lite tassmassage   ...



... gullisar  

  


Har krattat löv, vet inte hur många lönn lövs skopor det blev av ett enda men iof. gigantiskt träd!  


I fredags blev det ingen tratt paj, utan take away, då tiden rann iväg, såg Idol & fredasmyste Lördagen gjorde jag en tratt risotto med veg biffar & tomatsallas, idag blev det en uppvärmd repris av gårdagen, skönt så, att ha allt klart. Så mycket bättre levererade inte i vårt tycke!  


Sam är sjuk med feber & höstblåsor, så jag har filmat & skickat flera filmer till honom, där vi pratar, skrattar & vinkar till honom medans vi räffsade men främst såklart när faffa körde grävaren! som är favoriten  Sam har sett dom med stor andakt, om & om igen, vår lilla Juvel  


Nu ska jag fortsätta rensa svamp som ska in i torken!


                    Kram kram  
 

Av Lena - 19 oktober 2018 14:32


Promenad i Romme igår   



Fika vid föräldrarna  



Sam har vart här & ätit  han pratar å pratar å pratar & fanno blir så full i skratt åt hans egenkomponerade historier!! undra om han kommer bli författare?? 




Ser ni Malte? han är en liten kamoflage groda  

 


Han & jag är just hemkomna från skogen som vi stack till i all hast, ville ha lite Trattar & Trumpeter, som att gå ut i trädgården, vilken lyx! & vilket underbart väder på de!!  


Ska bli en smarrig paj ala vegansk såklart, till kvällningen, med tratt/trumpet stuvning, kronärtskockor & rödbetor, sallad till & mumma på de  


Har kommit lite ur spår med Bloggen, jag som bloggat så gott som var dag i över 10 år, numer går det dagar mellan inläggen, vissa dagar öppnar jag inte ens datorn! kollar bara lite från telefonen...  jag fotar inte ens som förr! jag som vart den värsta papparazi... ja ja, lusten vilar lite, så är det med det. 


Längtar tills kvällens Idol!   de gör jag i alla fall  


     Önskar er alla som kikar in en fin fredag!!   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards