frallorna

Alla inlägg under augusti 2022

Av Lena - 31 augusti 2022 18:00


Oj vad dagarna går... Sam har haft kalas, (i fredags) fyllt 7 år! stort  & börjat första klass...



... av oss fick han en önskad kärra till 4 hjulingen...



... söta Jossefin var åxå med & Gratulerade på sitt vis  mycket skruvande innan den var klar...



... vår andra son med sambo är så påhittig alltid med precenter & hade köpt Sam en kikare!  



... mina föräldrar & Maltes favvo som alltid har "nåfflor" med fast inte just här


Ja han fick ett fint kalas med släkten & så fina precenter  kanonväder på det



 



Lördags morron & Nubbes husse var bortrest så han sov här, dom är inte vänner precis men acepterar varandra hyffsat, här full koll, vi ligger nedanför...



... & Ungen är nästan noncalant trött ha ha



Lördag & vi for till Hedemora där gubben har sina alltid besök på en firma, sedan till Norn, så otroligt vackert där & vi var heeelt ensamma! 



... usse hade en kpp kaffe med & Malte undrade vart kakan var?...



... verkligen full koll om han gömt den någonstans?...



... till slut förstod han att han bara tog en slät kopp  





Makalöst vackra platser däromkring, & så vackert boende...



... gick förbi dammen...




... tavlar att läsa lite varstans



 


Då...



... nu



Jo eller nej vi var inte helt ensamma, för denna skara kom springandes emot oss Välkoma välkomna ropade tuppen!  



Istället för bilfika blev det bordsfika & så fantastiskt väder




Kyrkan var öppen, så pännande & så vacker...






Solrosåker på vägen hem 




Ja så tog jag mej i kragen & plockade av 1 kg röda krusbär & gjorde en marmelad & tillsatte vaniljpulver, blev galet god tror jag & så vackert rubinröd  



Rommepromenad...



... svamp plockning med hyffsat resultat  



Igår plockade jag 12 liter blåbär till, med kompisen M-L, lyx & nu har jag drygt 35 l i frysen & hoppas att det räcker, ja så Aroniabär ska plckas & lingon förståss!  

Ser ni spindeln? vart på samma plats, inte stor yta alls, & det är bara att ösa i blåbären & ducka för spindlarna hujeda mej, men en gång just här där den blev suddig på bilden, så tog jag mej ett snack med den, för under var så stora fina bär, & si han knatade mot ett av träden så jag under uppsikt kunde raffsa åt mej av dom ha ha   närmare 70 l har vi plockat tllsamans på samma plats & ändå lämnar vi osianer mer kvar...


 


Jobbat natt & klockan på ringning & in till grannstan för akupungtur förMalte...



... med efterföljande promenad i hamnen 


Nu väntar snart natt 2 


                       Kram på er   

Av Lena - 24 augusti 2022 19:06


For till Romme idag, solen värmde...




... så vi höll oss i skuggan & den var så skön...




... -asså mossan! ta kort nån gång så jag slipper stå här medans du drygar dej  å jag TÄNKER blunda! så dä så   /Malte




Gjode en grönsaksgryta igår, delux delux  köpte 2 stora purjosar men dom glömde jag, blev finimangens ändå   & ekologisk så in i vassens   


I söndags zappade vi mellan tv programmen & helt plötsligt fastnade vi på Kunskapskanalen & ett program/dokumentär som hette -Hemligheten bakom långt liv. 4 avsnitt & det vi såg var nr 4, så intresant att vi satt där alldeles allsmäktiga   just det avsnitt om Grekland, kost, livstil & lite recept, fantastiskt  & jag som just hade beställt 4 flaskor Italienskt naturvin, eko & Biodynamiskt, det har funnits i butiker ibland men inte numer, ja så då är det bara att ta sej en liten hutt då & då med gott samvete  


Ja ni, vad som gömmer sej bakom nästa & nästa & nästa dag vet vi ju inget om & tur är väl det, & att bli påmind om det nyttiga i livet är aldrig fel   


Nattjobb väntar, fint  


                               Kram på er  





Av Lena - 22 augusti 2022 19:23


Förmiddagsluftning innan jag for iväg till skogen med Mona Lisa, husse slutade lite tidigare så Malte slapp vara enam så länge...



... samma ställe där vi var sist hon & jag, hon där borta bland skvattram & osianer av stora blåbär...



 


...  så riset låg ner emellanåt, vi plockade 10 l var, för att att rensa mer än det hann varken hon eller jag...



... blev 9 liter fint fint rensade & toppkvalité! LYX! & mer vill vi ha & osianer mer fanns det  


Lite småmör men det är småsaker, jobbigast är det att stå & rensa   & nu väntar nattjobb men först en kopp kaffe   


                           Kramiz   


 



Av Lena - 21 augusti 2022 19:40

 


Kommer du till mej nu mamma? jag har väntat på dej   /Ungen



Sam var här en stund på lördan, han har just tappat sin andra framtand, stort 



Regnet som vart ett dygn gav sedan vika & solen kom så vid 16 åkte vi i till stan för att se på moppeparaden, det firades Mopeden 70 år, var nog säkert 300 moppar som paradade i stan, ett enda myller av folk som ville se & alla som åkte, mysigt! jag älskar det! trots att dimmorna av avgaser låg tunga  





Ja gösses vilken fest....


Vi åkte inte in på fredan till Mellsta, regnet öste ner... men Svenne Rubins hade gett järnet & alla var på gott humör  ...




... vi åkte in lite senare till Melsta på lördagskvällen, många hade redan åkt hem men en hel del kvar åxå, här en Bromsbänk, där var strid ström, säkert hela helgen


 



Tog en finare väg hemåt, massa sjöfåglar som fått mer regn på den lilla sjön där mitt på åkern, irrade runt i luften & ropade, kanske av pur förvåning!  


Kvällen vacker & så med vatten sjön ökat med! oj oj. Drack lite cava & spelade musik, så varmt ännu, härlig augusti må ja säja



Idag stack vi till skogen, skulle kolla till mina kantarellmarker...





-Fika det bästa med turn månne Malte?  

 





2 gånger skulle Malte springa efter mej, men nått att nosa på kom emellan & vipps visste han inte vart jag var, som vi ropade både husse & jag men absolut NOLL hörsel, oj oj... han stod plötsligt där & tittade åt helt andra hållet, såg till änster & höger & jag var bakom en bit bort... men han vågade inte springa längre utan vände & då såg han mej!... 2 gånger hände det & andra gången for han fort bortåt då jag tagit en annan liten sväng, efter honom & ja & lite puls fick...



  

... jag här... -han var inte långt bort men jag sprang fort efter då det var en liten vinkel på stigen  gammal & döv, vårt hjärta   


2 pajer har jag fixat, med kantareller & annat gott, bra för husses matdosor & en annan som ääääälskar paj är Malte    



Krikon fulla trädet



På kvällen kom sonen & Fon, & Sam & hon smakade på dom, attan sura fortfarande  så sura så det stramade i hela munnen, men blir nog goda såsmåningom 



I morrn en ny vecka, mycket jobb står på agendan för mej & blåbär ska plockas


                  Varm kram   

Av Lena - 19 augusti 2022 16:05


Igår åkte mamma & jag till skogs & plockade blåbär, i år är det verkligen ett enormt bärår! i alla fall här runtomkring...


En humla hade blivit blöt & fick vila på oss medans hon torkade, det gick sakta & vinglade märkligt iväg när hon sedan lyckades få fart på vingarna     Mammas fika som även var en inlindad pankaka till Malte att ta med hem   ...   ... & blåbärskörden höll jag på att rensa här   



Gofika i bilen efter  



Mornarna har vart disiga här en längre tid, vackert



Hej sötUngen!  



   





Lunch, inte ofta jag äter de, men idag blev det så, mammas hemagjorda gl.fria & veganska pankakor med massor av mosade blåbär så gott  



Freda & byte av sängkläder på golvsängen, & Malte blir alltid så glad när det byts, far in under täcken & madrasser & tokar sej ha ha 


Ikväll väntas hämtmat som redan står i kylen, lite tv & ev åska? den har knallat runt här tidigare på förmiddage & nyss var den i närheten, sägs komma mer ikväll, vi får väl se  


Men för Mellstas Campings skull hoppas jag att det INTE blir oväder, för där är en stooor Moppeträff! alltså jag kom åkandes igår in mot stan & möter mopparna & i massor, säkert 100 om inte än fler kom åkandes, en del busade ha ha ja gamla gubbar som återupplever ungdommen, bockstyren & Zundapp & än gamlare moppar, sååååå kul! vi ska dit i morrn eftermiddag efter den stora cortegen genom stan vi ska se först, så mysigt att se allt tok som föregår där  ikväll spelar Svenne Rubins där, han brukar åxå alltid åka först i cortegen    


 


               Önskar er en fin kväll  



Av Lena - 17 augusti 2022 19:02


Hoppsan vilket skådespel gårkvällens åskoväder bjöd på



... & jag tycker Tommy Körberg är så fantastisk bra, därför kollade jag på honom, sista Allsången, har inte sett något avsnitt rakt igenom, & har man sett Allsången eller Lotta på Liseberg har man ju verkligen sett mestadels repris på artister, men abslout underhållande för en del 



Min fina vän Mona & jag for till skogen för att plocka blåbär & dom fanns i MASSOR! stora & mogna & söta & goda  ...



... jobbar nattskift så jag nöjde mej med knappt 7 liter, Mona nästan 11 l & vi ska såklart dit igen, för det fanns massor, härligt!  Vi fikar alltid vid ett älgpass som finns där, vi satt & poff! brast bänken, 4 små träd ihopsatta & jag for som en projektil bakåt & hamnade mjukt långt ner i mossan & Skvattram, kompisen hann resa sej innan jag for, vi skrattade så så vi kved & jag låg där som en häffaklump bland spindlar... ja ja säjä då dä  



Igår i regnet tog jag in Ungens mjuka bädd, glömde lägga ut den på förmiddagen, fick till en söt bild när jag kom hem från skogen  


 


Det här är Maltes syster, som nu har somnat in, lilla söta Märta Maräng  


& som var C.I.B, Nordisk CH, SE, NO, CH, DK, FI CH! DK W-13 NO W-13 SE-VW-19

Lufsenburgs My Little Friens "Märta"


Märta som hamnade vid fina Magnus    där hon bott i en fantastisk familj full av hundar, stora landsköldpaddor, höns, kaniner & hästar, kärlek i överflöd & ja -hon hade det bästa liv-   


Nu får du leva loppan med dina vänner som gått före, springa & leka, i Landet bortom detta       


                          ----------------------------------


Nu är det bara Malte som lever av alla 6 syskon, & han mår bra om än åldern tar ut sin rätt, hör lite dåligt & diskarna får honom att sjunka i baken om han stått en stund, men äter medicin, får akupungtur, lite tröttare & mår bra & såklart i samråd med hans bästa veterinär  



 

Yster efter att jag kom hem från skogen, hade sprunit ett tag innan jag kom på att filma, full fart    


Nu väntar nattjobb & mer blåbärsplockning när jag vaknar, men inga 10 liter, oavsett hur mycket det finns, rensar med galler & är ytterst petig, det tar sin tid, har en sån suverän rensare man sätter på damsugaren, den är super till lingonen men blåbär rensar jag helst manuellt  


                     Kram kram  


 

Av Lena - 15 augusti 2022 19:44


Så kom vi då till Orsa camping, lite senare än tänkt, ca 17 & en påbörjad kvälls sol, helt otroligt härlig anläggning & speciellt för barn! såååå mycket att göra, lekparker studsmattor badparken & inte minst Orsasjön med sand & så långrunt det kan bli! känslan när vädret var som vi hade, 26-27 grader kändes det som utomlands   


Såklart tog jag med alla utslagna luktärtor innan vi åkte   



Det har cyklats...





 



... vi har gungat på sån stor rund gunga så farmor trodde hon skulle ramla av  



 



                  Ljuvligt  




Det här är deras så generösa & fantastiska hundbad! WOW va!



Malte & jag sov i fram...



... & gubbarna i bak  ...



... & Malte blev yr av glädje när dom började vakna & han fick komma bak & gosa ner sej, han älskar Sam & Sam honom  




Roligast att hoppa är på kvällen när luften släpps ur studsmattorna, sådär vid 22, det tar sin tid & studsen blir så stora då & det alla barn väntar på ha ha...



 





Badparken fick 5   av 5 möjliga av Sam... efter en lång stund fick jag denna bild, så med barn, fullt i folk, vill ju inte fota bland alla badare...




... & efter 2 timmar var det dax för kvälls golf.




Denna underbara man fick tyvärr så ont i ryggen på lördags morron, så han blev liggandes, sedan sittandes & till slut kunde han golfa med oss, tack & lov för tabletter & lite ryggmasage 



Lördag kväll & lite fuktig luft, inte kallt men han fick värma ryggen & Malte fick en filt om sej, & han har verkligen fått se mycket, vi som hade första parkett av plats, den bästa & närmaste studsmattan, & så många hundar som gått förbi, i fredas var han så stridig för alla vovvar men inte skällig, men resengerade till slut så på fred kväll & lördag följde han dom bara med blicken, & det ytterst noga    



Men allt har ett slut & på söndag ceckade vi ut kl 12.00



Inatt sov jag med denna Ungen, så ljuvlig & så lycklig att jag" var hemma igen, för det är lixom min Ungen  ena sonen har skött honom på bästa sätt, gett mat & godis enligt konstens alla regler  



Kom hem & pang på med tv:n final i hästhoppning & "vi" fick ett andra GULD! ena sonen & en grannkille hade kapat hela enormt stora höga & breda syrenhäck mellan oss & grannen, så vi fick en bättre utsikt, nu är det mina hallon så måste kapas åxå & sedan vill grannen ta ner mer sly på sin tomt, utsikt utsikt ha ha


 


Häftigt!  tyckte vi & blev så överaskade! nu är busken ca 40 cm hög & får börja om & bli tät nerifrån, tyvärr visar inte bilden sanningen, den är finare i verkligheten   



Min fina veterinär kompis & granne kom upp på långfika & klämde Malte där bak, hon fick ett stort fång med luktärter med sej, en magnifik bukett! för när vi kom hem hade mitt luktärts stånd fått fnatt & det blommade nått otroligt! nu först, sena i start men nu är det bara att plocka & plocka, för dom måste plockas annars bildas inga nya...     ...



... när hon gick så kom jag på att jag skulle åka till skogen nära oss & hämta lite gulingar & jag hittade tll en stuvning så jag kunde bjuda älsklingen på kantarelltoast delux nu på kvällen...



... & Malte njöt i den mjuka mosskanten 


3 så intensiva dagar men fantastiska & att få rå om vårt barnbarn  han är så enkel på alla vis, förnöjsam, rolig pratsam & ja vi har haft så kul alla 3   


Nu skulle det vart blåbärsplockning både i morrn & på onsdag, men det blir bara onsdag & vi hoppas regnet ska hålla sej borta då


I morrn ser jag på min väderapp att det ska bli åska till & från hela dagen, det har åskat idag åxå, såklart blir det ju ofta så efter lång värme, så det passade ändå bra att det blev så, hade ju såklart inte lämnat Malte själv hemma den stunden  


Borta bra men ack så hemma bäst! & 3 dagar kändes som vanligt mycket längre ha ha


Ja så har några dagar förlöpt, det mest fantastiska väder, fred. sköna moln som gav skugga & lördag mindre med moln men efterssom vi ställde husbilen på tvären fick vi ändå hyffsat med skugga hela dagen, så Malte har haft det kanon där han legat & spanat, fått så många promenader från tidig morron "mor alena" till sena mörka kvällar, inte långa men många   nya dofter & miljö, så när sonen kom in på söndag när vi kom hem, drack han vatten & somnade på golvsängen & vaknade inte ens! aldrig hänt innan, kabb slut, det tar att ha semester, gamle man  


                Kram till dej som kikar in 

                                         Carpe Diem   



Av Lena - 9 augusti 2022 18:29


Idag är det 10 år sedan vi miste Petrus & än är saknaden stor... vi fick inget fint avslut, bara sorg & kaos... en ung Pertu så glad & lycklig när allt slogs omkull...


Arvingarna sjunger så vackert & texter likaså...


 




 




 


                            Älskad & så saknad  




Idag kom föräldrarna förbi på förmiddagen & plockade röda & svarta vinbär & hallon & Malte frågade mommo -vad har du i väskan? -godis?    ...



... nej inte i den här men i ...


  ... väskan vid bilen hade hon Malte godis   



Vinbären vackra som pärlor



Eftermiddag & vi följde med gubben till grannstan där han hade ärende, kissade vid en lyktstolpe...



... & så, innan vi bilfikade   


                     Kram till dej som kikar in  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards