frallorna

Alla inlägg under juli 2013

Av Lena - 31 juli 2013 22:46


  Detta var den fina kvällen vi åkte till skogs sjön för ett dopp, då det åskade... finns en badplats i änden av sjön, det hörs barnröster.


 


  & dessa 2 snuttar är från vår ö tur i måndags, Malte både vadar & simmar, fast inte på beställning  


  & denna är lite kass, filmaren är darrig på manchetten  försökte hålla bort Malte samtidigt så ni skulle få se när tokfia "steppar" med framtassarna, ser för hejjigt ut, tyvärr blev det inte riktigt så, men Märta hade i alla fall kul   

 

Idag kom föräldrarna hit & plockade hallon, jag har ju så det räcker att dela med mej av  

 

Fikade, hade gjort en...

 

... chokladkaka med vaniljvissp & bär.

 

Malte fick en promenad med Morfar runt byn.

 

Molnen drog ihop sej & åskan mullrade lite.

 

Aika & Tussan kan INTE låta bli att krama Malte! Juffy är lika dan   


När föräldrarna åkt, så for vi till en Loppis & Pärlans "loppis" men någon soffa hittades inte.

 

Vidare till mina föräldrar som hade fått ett fel i huset som gubben fixad.

  Jag fick nygräddade glutenfria muffins med hallon i med mej hem, + allt jag fick när dom plockade hallon, glutenfria pajer, vanliga bullar till gubben, nykokt galet god körsbärs saft, Tack älskade bästa mamma  

 

Hem & fixade lite snittar till vänner som kom på en snabbvisit för att se på kottarna, & Mona hann se 2 innan dom for vidare...

 

... & den ena sprang in i garaget!  blev ju inte så fin bakgrund...  

 

Fick självklart en smekning av henne...

 

& den ser ut att tycka om det!  

Mona har arbetat för ett projekt  med att ta hand om skadade kottar,  föda upp föräldralösa kotte barn & planterat ut. Men numer har hon inga runt där hon bor, troligen för att villaområdet är så välskött, & kottar vill ha som här, ovårdad natur   

 

Knaskotte stökade runt i garaget, & gubben fick försiktigt fösa ut honom  

 

Kolla vilken gullig kotte bild jag fick till på den andra som kom fram & hälsade!

 

Synd att bilden blev suddig, men så här ser det ut i byn, kottar på promenad  

 

Gick över gården & såg så många fina Svarta vinbär kvar, så jag gick dit &...

 

... plockade lite att frysa in.


Så var klockan 23.22 & jag ska lägga mej & läsa en stund, fast först sista 4 benta drillen ute  


                        Kram mina fina & God Natt  



Av Lena - 30 juli 2013 18:50

 

                                Riktigt "trött väder" idag  


På Ta Till Vara hittade jag inget, inte heller Emmaus eller en Loppis som vi kollade på, jag letar efter en gammal soffa som ska passa på altanen, & hur den ska se ut? inte stor & klumpig, jag vet när jag hittar "den" när den bara plötsligt står där! -sinnet är öppet!  & den får inte vara dyr.


Vovvarna var hemma när vi åkte, & på ett ställe fanns ett fik, jag frågade gubben om vi skulle ta en fika? -men nej sa han, vi fikar hemma med Malte & Märta istället  själv kände jag att det hade varit romantiskt att sitta ner en kvart & tagit en kopp kaffe, men det får bli ett annat år!  


Gick en byavända när vi kom hem, skulle sedan fixa Takos & sedan åka till Romme & gå en promenad i sivilisationen, men under tiden jag rörde i grytorna började det regna & har inte slutat, så vi skippade det.


Haft en mysig ättämidda här hemma & inne, mej stör det inte att det regnar, bara kanon för svamp, växtlighet & så  


Fortfarande går det inte att ladda upp filmer, har ju några jag vill visa er, men det pågår reparation på Blogplatsen.


                     Kram på er mina fina läsare  

Av Lena - 30 juli 2013 12:35

 


 

Plockat massa hallon & fryst in, ett & annat småkryp kommer med, men dom räddas omsorgsfullt & får gå tillbaks till busken  & lilla Snigel är nästan lika söt som...

 

... Kottemammas barn  fast jag tycker inte hon har någon "pli" på dom, får ju springa vind för våg & hur som helst   har sett henne med 2 stycken, men igår & idag var det bara en... hoppas den andra sov efter sina bravader

-småbarn ska man se efter Kottemamma!!  


Nu ska jag iväg & köpa hundmat av alla de slag, måste försöka blanda i lite bantnings mat i Märtas allergimat, & så ska jag kolla på Ta Till Vara vad dom har  


Molnigt men varmt & så skönt, & faktiskt så är det härligt att bara ha värme & ingen sol som omväxling.


                                 Kram på er  

Av Lena - 29 juli 2013 19:08

Denna fantastiska sång av Lisa Nilsson passar in i mitt hjärta nu, -Var är du min vän (inte Michelangelo)

 


 


 


 


 


 


 

Malte har badat mest hela tiden på ön  


Men idag blev en sån där dag då allt kom över mej... kanske för att det snart är ett år sedan Petrus somnade... vi hade varit på just denna ö...

 

... detta är dagen han blev sjuk, bara någon timme efter att bilden togs...


Saknad & tårarna.... varför?...


Älskar dej min Prins  älskar älskar älskar...


                                          Kram  


 

Av Lena - 29 juli 2013 11:44

 

Dom är vackra dom vita vinbären, med nattens regndroppar.

 

Igår kvällst kom ena sonen med flickvän hem, fikade, pratade & skrattade till mitt i natten, Märta satt lägligt & åt så fint så  


Dagvill är bara förnamnet, gubben frågade mej vad det var för dag igår? & jag fick lov att kolla i almanackan, det är semester det  


I lördags så lyssnade jag på sommarpraten Lisbet Rausing, blir kanske trist tänkte jag, men fick vackert be om ursäkt för dom tankarna, sååå intresant   & när hon citerade, eller sa det själv? hann inte riktigt höra, men så här sa hon:


Det finns mäniskor som säger att lycka inte går att köpa för pengar

-dom har alldrig köpt en hundvalp


Så otroligt vackert!!!  & så sant så sant  

Jag ska lyssna på henne igen någon kväll & så ska åxå gubben få lyssna, om han har tid, så bra tyckte jag hon var, tyvärr var musiken värdelös & jobbig, men den blir ju inte med så mycket om man lyssnar från arkivet  


Altanbygget är igång,  jag ska plocka hallon & så har jag föreslagit en tur med Karin till någon fin ö, för vädret är sej likt  sol sol sol & värme  


                             Kram & fin Måndag!  



Av Lena - 28 juli 2013 22:01

 

Igår & i förrgår kokade jag dessa 10 gele-burkar av Svarta vinbär.

 


 

Idag kokade jag 7 burkar Röd vindärs-gele, vackra som pärlband  

I morrn kokar jag några till röda tror jag   så mycket enklare att koka & hålla på med Röda än Svarta! men jag anara i alla fall att dom Svarta är godast  

 


 


 

Gubben snickrar & myser! & jag är Husmoderlig, syltar & saftar -typ-  


Gått i bara ett linne hela dagen, värmen har varit underbar, dörren har stått öppen ut & vi bara är....  

 

Kotte mamma kom med ett barn? är i alla fall vad jag tror, hon åt & fick "Paltkoma" i vanlig ordning  

  Men det får väl vara så då, skönt att dom trivs  

 


 

En av omgångarna jag plockat hallon, blir underbart i vinter när snöstormarna ryter  

 

Glass till gubben...

 

... & glass till dom 4 benta, tyvärr var dom glutenfria strutarna ganska så trasiga, så vovvarna fick skärvorna, men ack så goda! Märta är i vanlig ordning (& som tur är) inte så glupsk, utan slickar bara försiktigt, medans Malte han är mer på, om jag säger så  

 

Nu är klockan mycket, men gubben fortsätter...

 

... presetion & vackert ska det vara! sågat & fräst, dock flyttar vi inte dom bärande stolparna som vi satte upp för över 20 år sedan, så det kommer se lite ojämt ut, men det spelar oss ingen roll  

 

Hallå hallå! släpp UUUUUUT oss!!! -Nix!  -nu stäner vi dörren för idag!


Lite regn faller & otroligt kvaft.


Hade en så rolig filmsnutt på Märta, men Bloggplatsen håller på att reparera den biten ikväll & natten, så jag hoppas den kan visas i morrn


                                         Kram på er  

Av Lena - 27 juli 2013 22:53

 


 


 

28 grader visade bilen när vi åkte mot skogs sjön, men när vi kom fram var det "bara" 20 & helt plötsligt kändes inte vattnet så lockande längre.

2 videofilmer tänkte jag visa er, men just nu är det nått vajsing med uppladdningen, kanske bättre tills i morrn.

Blixtar slog långt bort & mullret ekade... men rädda var vi inte.


                              ---------------------------------


 


 

Åkte förbi hos faster för att hämta ägg, hittade henne som vanligt i trädgården som är mer än enorm & jag förstår att folk vallfärdar dit för att titta på den  

 


 


 


 

Denna Klematis var en faster-favorit, & Klematis över huvud taget, har hundratals

 


 


 

Min favorti är nog denna Humle lockande blomma, som jag redan glömt namnet på, så gulligt dom klättrade på den stora bollen, & gjorde visst alltid så!  


                                -----------------------------------


 


 

Hade 4 stora här på gården lite tidigare, men en har simmat ur bild just här

 

& lite senare kom en lite mindre kotte med 2 års barn! fick påfyllning förståss  

Jag blir helt varm i hjärtat över dessa urtids djur & att det sedan finns Kottebarn är ju verkligen en bonus!  

En kom in till gubben i garaget & snurrade omkring, så han har satt en stoppbräda så dom inte kan gå in i huset, en blev åxå kvar i garaget en natt, knepigt de där, för gubben måste ha dörren öppen då han håller på & fixar, men vi får väl hjälpas åt att kolla bakom alla skrymslen på kvällarna.


Föresten så har jag tagit bort den stora vattenbyttan, är rädd för att något kottebarn ska trilla i, & stt dit en med låg kant istället.


Har gått kvälls kissen, en ljum promenad.


                           Kram på er mitt i natten  


Av Lena - 27 juli 2013 15:57

 

Hej hopp! vaknade till ännu en galet varm dag, dock har vi svalare inomhus dagtid, fast på kvällen blir det tvärtom, utom i sovrummet där dörren är stängd & när man öppnar den är det nästan så man fryser, skööönt!  

 


 


 

Märta gillar att gosa med katterna när hon vill! & på hennes sätt, tror hon gillade söta Baffes mjuka päls  

 

Igår kvällst tog vi oss en byavända & faktiskt var det lite svalare, Märta, Malte, Aika & Sean, & Aika visste inte till sej av kärlek till Malte, knasiga ögon alla fick  


Nu ska vi åka till en tjärn en vända & svalka oss, innan åskan kommer, den är visst på väg hit  


                                  Kram på er  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards