frallorna

Alla inlägg under februari 2020

Av Lena - 29 februari 2020 12:58



Igår blev det en skön vårlik Millepromenad runt det som en gång var Domnarvets Järnverks arbetabostäder



På kvällen rosecava & frukt i badet 



En gosig förmiddagspuss innan...



... Sam ville komma till fanno & farfar för övernattning! ja så blev det, oplanerat men mysigt   hade Sibyllapankakor med istället för lördagsgodis, de hade Malte åxå önskat om han fått  



Märta Ärtan, mår finemangs, busig & lekig med sina mjukisdjur  


Få se vad vi hittar på, solen har letat sej hit, inte jättevarmt med ok.


I morrn Vasaloppet, det har jag aldrig missat att se från tv:n  mäktiga starten & sedan att följa det några timmar


                         Kram från oss    



Av Lena - 26 februari 2020 15:33


Dagarna går sin gilla gång, igår soligt med attans kallt & blåsigt, 2 promenader som inte blev så långa, även Malte frös tror jag  



Blåsten i helgen drog upp en gran med rot i byns utkant



Jobbat natt med som alltid en fantastisk kollega, sovit hyffsat, M & M åxå  gått en promenad & lika kallt idag åxå brrr...




... solen är vacker men värmer inte    



  Igår fick jag 4 ramar med bivax av grannen som har 6 Bikupor i byn, ska göra sådana bivax dukar, mat som blir över i en bunke & istället för gladpack över använder man bivaxdukar! slå in en macka, lägger osten i osv, en duk kan användas hur länge som helst! en tygbit, river över vax & värmer upp i ugnen, låter hängtorka & så "voalá" har man fixat sitt egna gladpack & slipper plast!!! har mest glasförvaringar, men ändå är jag beroende av att "slå in" olika matrester, de här kommer bli toppen  grejen är bara att nu rensa vaxet vilket jag aldrig gjort tidigare, men med youtubs filmklipp ska det nog gå vägen  spännande


Om en stund mer härligt jobb & dom sköna cach som kommer in... men först    kaffe med gubben & M & M  


                                  Carpe Diem    

Av Lena - 23 februari 2020 19:12


Åkte iväg till skogen en vända vid lunchtid, sole stålade men lite blåst & skugga gjorde det inte jättevarmt...



... men otroligt att denna årstid kunna åka ut i skogen där det aldrig plogas & nu kunna ta sej dit på snörena vägar! både M & M var ystra & glada...




Alla 4:a   



Delade ostmacka med pappa fika är obligatoriskt  



Så gick dessa 2 en bit bort, där det dumpas bilar Grrrrr   & nu var där 2 till... förbaskat, står där & läcker ut gifter.... vår vän är Polis & hjälper till så gott det går...  

 


Alltså huuuuuur söt är hon inte vår älskade Prinsessa  


Lugn helg, vilohelg  men själen den är sargad, pga sjukdom i familjen...


      Varm kram till dej som kikar in    

Av Lena - 22 februari 2020 14:32


Gösses vad det blåser!!! nog för att det blåst tidigare, men inte med runt 25 sekundmeter i byarna  radions varningar kunde inte raportera alla träd över vägarna, då det ligger som plockepinn runtom i Dalarna , en varning utfärdad & att helst hålla sej inomhus ...



Efter att ha kissat & pruppat i regn stormen blir man invirad i min mjukis morronrock 


Var & handlade på förmiddagen på Maxi i stan innan stormen skulle bli värre, mat som inte finns på vår lilla affär i byn & en massa Maxi rabattkuponger, % & bonuscheck =   


Inatt när Märta skulle ut & pinka då hon somnade tidigt, var det ett ohyggligt dånande & det spöregnade på snedden... samma dånande nu...


Lagat en smarrig potatisgratäng till kvällen, gjorde den i tid då det väntas kunna bli strömavbrott både här & där & Energibolagen ligger i hög beredskap...  


Så varmt & skönt inne, eldar för fullt, sett på stafetten & sprint, nu flera repriser som missats under veckan


            Håll i hatten & varm kram från oss   


   

Av Lena - 20 februari 2020 12:36


Igår gick Malte & jag till Trollskogen, lagomt kallt kändes det som, men... på hemvägen träffade vi härliga Kerstin som var ute & städade i trädgården & matade fåglarna, vi blev att prata & det blev länge, över 1 timme, ingen tanke på att gå inomhus då hennes gubben låg nerbäddad i influensa, pratet bara fortsatte utan ett andetag  när jag kände att nu får det vara nog!  annars fryser jag ihjäl, & om inte de så hade mina fötter i gummistövlar frusit ihop på riktigt när jag började gå ha ha & jag stöpplade därifrån & hem, för fötterna kunde inte vika sej i stegen lixom!   alldrig upplevt tidigare, inne i köket var det så varmt efter solen som värmt, tog ändå över 1 timme att tina upp...



Detta igår...


 


... & just nu, grått & lite regn till & från & blåsigt, så vi kurar inne i värmen



Ungen (vår röda hittekatt) ville ut vid 11 tiden, & Aika ville vara med mej i köket...



... ligger bredvid mej på en mjuk kudde & bli kliad, älskade gumman  



Så ropade jag för en stund sedan på Ungen & han kom in! fick ett foto av honom från kontoret, han har ännu inte vågat sej in i köket efter 4 månader...



... men plötsligt händer det!! han kom in i köket!! jag höll andan, det var verkligen ett så stort ögonblick  älskade Ungen, som jag väntat på detta genombrott 




 


Märta bjöd upp till lek! men han var bara intreserad av att se sej omkring, gick runt en stund, ibland med en nyfiken lååång hals  ja sedan gick han in på kontoret igen & somnade  


Bakat fröbröd, ska göra hummus till & min nötspreed  igår kvällst böt jag tv kanal & hamnade om en forskning på sömn & vet ni vad som testats? jo att vissa bönor ger bättre sömn & speciellt kikärtor/hummus kan vara bra att äta innan läggdags -menar du verkligen att sömnen blir bättre då? blev motfrågan - nja sa forskaren med ett leende, med hummus tar det lite längre tid än om man äter dom i mer konsentrerad form genom tabletter tex, men forskningen fortsätter & man har gjort stora tester & sett att det ger effekt! men gillar man tex hummus så är det värt att prova tyckte han, häftigt   jag brukar göra det ofta, ibland med den långa processen, lägga eko ärter i blöt, koka & sedan göra sallad eller hummus, känns nyttigare än med eko-färdiga-förpackningarna, men idag blir det av en ekoförpackning  


Bla bla bla... nåja, alla gillar inte kikärter & hummus & jag gillar tyvärr inte selleri & har aldrig gjort & som är så galet nyttigt!! försökt mixa i smotie med äpplen, päron, jordgubbar osv men den hemska sellerismaken slår igenom & det bara går inte...


Vad som får mej att sova bättre är en kopp Matchatee mot kvällen, för tyvärr har jag lite dålig söm  


Nu ska jag hummussa!  


                            Kram kram  



Av Lena - 19 februari 2020 10:40

  


 


  


 


Så har vår yngsta son fyllt år  miljoners GRATTIS!!!  

Empatisk, så in i nordens hjälpsam mot alla, lyssnande, klok, förstående, mjuk, varm & kramig  & väldens bästa man, pappa, son, bror & vän!!  



          

Av Lena - 19 februari 2020 09:43


Så åkte denna Juvel hem i söndags eftermiddag, hur underbart det varit  men det tar på kraterna åxå, jag som ser "faror" nästan hela tiden inomhus, in med skärbrädan så han inte springer i ett hörn, tvärnita inte snälla Sam när du cycklar (inomhus) så du inte välter... akta så du inte slår i blommhyllan när du hoppar i soffan! osv... å så Malte som ska vara med i allt hela tiden   Men inte en enda skada blev det & inte en enda tår & ville vara kvar längre!!! bra betyg  tänk så skönt när våren & sommaren kommer & man kan vara ute... fast undra vilka olyckor jag ser då?   måste jobba på att träna bort min ständiga rädsla för allt...




Det godaste han vet alla kategorier är plättar, vill dock inte ha fannos egna mosade bär som är nyttigare, utan bara köpesylt, men allt är ekologiskt i alla fall 


 


När Sam åkte gick Malte & la sej & somnade så tungt, upp & kissade 2 gånger sedan sov han i prinsip till måndag kl 15   det tog på krafterna att vara "barnvakt" hälsningar Malte  



Ja sedan stormade det så vi har inte vart ute på promenad förens igår, en förmiddagspromenad till skogen...



... & en eftermiddagspromenad på eftermiddagen...





Så onsdag, strålande sol  nollgradigt, skönt så dom kletiga vägarna är frusna, kommer bli en solpromenad såsmåningom



Gomorron sötungen  


    Pungen är nästan tom, när kommer lön?? in till stan igår, sista kronorna räckte till hundmat, viktigast! & när jag vänder mej om & ska gå ut stod dessa 3 med 70% rabatt, 11 kr styck, tog dom 3 som fanns kvar, vilket klipp hi hi då M & M älskar dessa karameller!!  vidare till coopen & ett Svenskt eko vitkålshuvudtill mej + 3 eko sötpotatisar, tror aldrig jag ätit godare vitkål i hela mitt liv  den balndningen blev dagens lunch & middag = tärnad ungsrostade sötisar & rå vitkål med hackade cachewnötter & olika goda balsamicosorter, så galet gott!!!!  




Fick en ljuvlig precent av min goa lillasyster  såg dessa ljuvliga glasunderlägg när vi var där på kalas sist som hon fyndat på en Loppis! jag blev helt till mej, sååå söta!! nu hade hon hittat 6 st till på en annan Loppis! vad är oddset på de lixom? såååå glad 


Idag en hemmadag, skulle ha åkt till Mille, men Malte går på cortison & måste få kissa ofta, han är så kliig nu en period, plutten


Förlåt att jag inte orkar blogga som förr, den energin har lixom falnat, ändå vill jag, för det är så kul att se tillbaka & minnas vad som hände för flera år sedan, min dagbok ju, men kanske energin kommer tillbaks nu när snart våren är på väg! för mina syrenknoppar är då redan stora & fina!!


        Kram kram till alla som kikar in   

Av Lena - 14 februari 2020 13:39


Jag hade städat upp rummet som mer blivit ett besvärligt skräprum...

Såklart blev sam glad!!! filmade hans min när han gick över tröskeln, han blev helt tyst, förvåningen var total!!! det tog fler minuter innan han fattade  sedan kickade han igång & blev helt villd, sjöng & lekte med många nygamla leksaker från sönerans tid  törs man visa "före" bilden?       


Märta & Malte var lika glada för rummet dom åxå  här lite vila i den tidigare ystra leken...



Så ville sam bädda om soffan till säng...



Malte & Sam sprang fram & tillbaka till golvsängen för att hämta kuddar, fler & fler & fler...


... & gosedjur i massor -hur kul!!  



Han fick ha en mässingstrumpet & tuta med, allt som låter illa gillar den killen  Märta hon somnade i kuddmyset, glömde fota, så sött  

Solen lyser, himlen är blå, sett en disneyfilm, ätit plättar till frukost, fikat, lekt & solen stålade in, men kallt ute...


Nu är pojkarna i garaget & sotar pannan för att sedan elda & jag ska strax gå en Malte promenad & sedan stuva makaroner med växtbullar, de gillar Sam, fanno & farfar  & Malte & Märta åxå...   


Sedan en Alla Hjärtans Dags precent till Sam som jag tror kommer uppskattas  ja & sedan bygga ihop sönernas gamla bilbana inte minst! & tävla...  


                                    ------------------------


Det har vart några tunga dagar då en vän låtit sin vovve somna in efter sjukdom, en hund hon gav livet till, en vovve som var en Rumänsk gathund, sluten som en mussla, men som hon fick att bli Pärlan i musslan  Stora Pälsboll, du fick i alla fall uppleva ett liv i kärlek, även om det inte blev så långt... Sov Gott du fina  

Matte Matte... din sorg är så tung, men Becky kommer att gå bredvid dej alla dagar  


                                      ------------------------


    Varm Alla Hjärtans dag-kram till dej som kikar in här   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards