frallorna

Alla inlägg under december 2021

Av Lena - 31 december 2021 16:19

 


                                  GOTT NYTT ÅR!!  


Önskar er alla ett fint kommande år  tyvärr vet jag att livet inte är så enkelt för alla, men vi får försöka hitta det lilla i livet & ta vara på det  


Var rädda om varandra   


          Varma kamar önskar jag er alla mina finisar som kikar in  



Av Lena - 28 december 2021 20:12


Äntligen blev det av att hälsa på faster med man, dom bor inte långt bort, ändå var det några månader sedan vi sågs... fika & prat & inte minst skratt! hon fick en blomros & en massa Amaryllisar! härligt kafferep  & farmors ljustake i fönstret  



Åkte förbi vår affär på väg hem igen där det utanför affären låg kartongvis 

med Amaryllis på själk gratis, tog en hög till mej åxå (förutom den till faster), slank en aprikos med åxå, lika bra att ta en hög då ingen annan gjorde det & resten kastar dom nog då det redan snöat över allt & trasat sönder kartonerna & dom översta hade frusit ... 


Se så vackert va!  



Ungen tycker Nubbe är jobbig, dom bråkar inte, men Nubbe tar för sej & Ungen gömmer sej, här är dock glaset emellan, tack & lov tänker Ungen som ändå inte vill se tuffingen utanför  Kurre däremot är om möjligt än lägre rang är Ungen, så dom 2 går bra ihop, inatt var deras pappa inte hemma så dom sov här, men då fick jag fixa en till katt-toa så jag kunde ha en dörr stängd emellan, lite pysslande men dom fick det lika mysigt ändå alla 3  


Ja så har det söat här från kl 12, & nu är det en hel del som kommit ca 1 dec, kvar ska den ligga åxå då några minusgrader ska fortsätta


Tycker Jul & vardagarna är lite hur som helst nu, idag trodde jag det var måndag & glömde bort ena sonens födelsedag! jag trodde den var i morrn  han hade dock inte tid med kalas & tyckte inte det behövdes då han fyllde ojämt... får väl fira honom när han har mer tid för såklart ska han ha precent trots ojämna år  


Inget på tv att se på ikväll, eller jo nyss avslutades en Chrismas film ha ha  & innan den Drömmen om ett Gods, ett par som köpte ett Gods på Irland med 110 rum, så farsinerande! Får kolla Netfix om jag kan hitta någon 1800 tals historia...  


Nu ska vi ta oss en svängom till någon fin låt & kräma på högsta ljud!  


            Kram på er   

Av Lena - 26 december 2021 19:38


Ja så blev det Julafton hos mina föräldrar med syskon & barn & barnbarn... lek & bus iväntan på maten & Tomten, vi blev 14 då 6 stycken inte kunde komma, så är det då några jobbade & andra var på annat håll



Jag hade en egnen höra med mammas veganska & glutenfria godsaker... 



... behöver jag säga att jag blev både mätt & nöjd  



Sam med pappa i väntan på Tomten



Min bror & frus barnbarn så söt så jag vet inte vad  skulle till "offa" & ge ett paket men Malte fick inte följa, vilket bestyr det lilla hjärtebarnet hade & som vi skrattade, huuuur underbar 



Tomten hade tyvärr bara lämnat av Julklapparna i år, han hade så mycket att göra  stressigt för alla tror ja, aja baja Tomte där  



Malte var på alla paket & försökte sno, så när han fick ett eget, måste doftat för då gick han fullkomligt bananas!  



Så kom mammas fika fram, hemgjorda munkar med vaniljkräm, paj & kakor, en köpetårta & så fatet närms var mitt   



Den gladaste & mest fikasugna! 



Så råkade min syster säga -att vi ska väl snart ta & åka & på en blixtsekund ropade August -hejå -hejå -hejå & vinkade till alla med sin lilla hand  ut i hallen med Malte efter & på med stövlarna, alltså vilken Juvel 



Ja så så blev det, vi for en efter en & vi -sönerna m fam- åkte hem till oss för att dela ut våra klappar här hemma...


  ... jag svängde ihop lite Julsnittar med olika röror till, tänkte vi hade stoppat i oss så mycket med mat under dagen, & ja så blev det 3 avsnitt av Leif & Billy!  

 


Sam fick så fina Julklappar, av oss bl.a ett Märklintåg då dom vi hade har gått sönder & är under rearation, & Malte, ja han ska alltid vara där barnen är & när hans "farbror" kom med sina Julklappar då baxnade vi alla  inte minst Sam  


 


Snacka om att Malte somnade ovaggad  



Juldagen & nu bjöd jag på Julmat, mina föräldrar & sönerna med fru & tyvärr inte ena sonens sambo som jobbade & vad gjorde vi här då? jo på Sams begäran ett avsnitt av Leif & Billy så vi alla skrattade hjärtligt!   Efter över 3 härliga timmar med mätta magar skingrades skaran... 



... & kvar blev vi med Sam som sov över  lite soffhäng innan golvsängen bars in igen & min finaste svagt senapsgula matta som skulle vara under bordet då? som svärmor vävt & som vi skulle skölja av i garaget & låta torka, ja inte blev det av heller, tja, så den ligger kvar ihoprullad i sovrummet iväntan på att någon gång i framtiden få komma fram...



Malte fick sitt bortglömda paket & öppnade med en ivet utan dess like ha ha en pipisorm med 3 magar & en pip i var, & än pipen i alla fall 1 eller 2 ha ha


Ja nu står både mamma & jag här med fullt av mat över som alltid trots matdosor med hem till fler  vi är lika där, men skönt att bara kunna värma även i morrn & även frysa in  

    


Ingen ordning på torpet, Sam somnade 23.00 & vaknade 10.15  



Arla morrontimme idag, Ungen i fönstret efter 1 timmes pussande -8 & skönast inne en stund till, under dagen blev det -4 ett tag



Sam han fortsatte sitt idoga arbete med tågbanan som hela tiden gick isär här & där  ja vem har sagt att allt ska vara lätt?



Ja vad fick vi av Tomten då? jo av sönerna med fam. fick vi denna vackra picknickorg fylld med porslinstallrikar, dom vackraste små vinglas, inget plast!    dryck, godis & en korsordstidning bl.a &...



... kolla här! vi ska få åka upp till Siljans strand, ja det hade vi ju tänkt ändå, men nu som en Julklapp  så lagomt avstånd, bara 3.5 mil & det vackraste breder ut sej, längtar redan till Maj 



Av min älskade yrra fick jag en cava med Agneta patrulls bubbel & Marianneknappar!  i Julklappsdragningen fick jag 2 ljuvliga påslakan av min mamma  Ena sonen med fru kom med doftpinnar från Rituals wow! nu ska huset dofta gott, kanske välbehövligt då jag aldrig kan avgöra om det doftar illa här hemma? + en del av hennes skörd av Svamp, gula kantareller & Karl Johan, alltså jag blev målös, så fantastiskt! har ju redan fått såååå enormt mycket av henne i höst & detta är det enda året jag inte plockat nästan något, jo Gulingar hann jag få ihop en del & fick av faster åxå, men höstsvamparna uteblev, det har aldrig hänt tidigare i livet...



... lika målös & glad blev vi åt detta porträtt på Prinsen!   


Av oss fick sönerna det dom önskat  & sönernas fru & flickvän fick stora boxar från Rituals  ja så gav dom sinsimellan varandra klappar   



I år kom jag på den ultimata Julklappen till älsklingen, en högtalare, alltså han sitter vid sin dator & spelar musik hela kvällarna & helger, knappt ens så jag hör musiken, totalt vårdelöst ljud, nu har jag fått nog & köpte denna & han blev GLAD!  ... & när Mariah Carey drar på med O helga natt så huset dånar, ja då ryser jag över hela kroppen...


   



En dagens promenad gick vi ut på Malte & jag... 



... den blev inte lång, han frös, men himlen var blå åt norr & lite sol 



Men nu måste jag tippsa om något fantastiskt att se på Svt, en dokumentär i 2 olika delar gjord under flera år, den heter Dora från Lammholm... om en gammal kvinnas liv, ensam i en liten stuga vid Ålands hav, bara sommarvatten, 87 år högg hon sin ved, bodde med sin svart katt Sako... jag blev så rörd... när sedan en film om fortsättning följde efter del 1, när hon fick lov att lämna sitt älskade hem & flytta in på äldrebo, ja då rann mina tårar konstant... ja dom bara inte rann, dom forsade stundtals... en gång åkte hon hem till sitt älskade paradis & satte blommor på Sakos grav...


Den berörde mej så enormt, tårarna trillar även nu bara jag skriver om det... hon sjöng mycket & en särskild plats i hennes hjärta hade sången *Där sädesfälten böja sej för vinden*  


Tillockmed Sam såg båda delarna som blev 2 timmar & en kvart, han var lika farsinerad som vi  alltså inte bara tv spel, tecknat & Leif & Billy som fängslade honom  


Får ni någon tid så se den på Svt plyen   & en liten rolig sak, hon & vi har/hade lika väggklocka i porslin i köket, fast hennes var vit, vår som är efter svärföräldrarna är vinröd, går lite fel men så fin så den får sitta kvar ändå  


Ja ni, Juldagen & vi har annars inte gjort något, Sam traskade 50 meter hem vid 14 då han skulle leka med sin kompis, bara värmt mat, druckit kaffe & älsklingen har varit dikyocky   jo föresten, sett på Bröderna Noréns Julkonstert igen! vackert  


Som ni vet är ju Bloggen min dagbok åxå, därför vill jag minnas år för år, inget skryt, bara livet  


En så fin Jul det blev  men inget tas för givet... livet är skört, så skört... sorg & smärta... likväl fortsätter livet... andas... andas...


    Kram till dej som kikar in   Carpe Diem  

Av Lena - 23 december 2021 19:46


                                God Jul mina fina läsare! 



Morronmys med Ungen, dränkt i pussar & det går inte att värja sej för dom ska han ge mej! 




Blev en promenad, inte så många minus men ganska kallt ändå faktiskt brrr



Igår när vi handlade mat till Malte fick han en Gratis Julklapp av matföretaget! en matskål för "glupska" vovvar...


.


.. men kanske skulle den vara bäst för långnosade vovvar   men hans idoget  jobbande i omgångar så var alla knappar borta efter någon timme, ja vi får nog ha den mer som terapiarbete, för maten äter han ändå i lugn & ro  



Sonens fina härliga svärföräldrar ger mej alltid något ur Ernst kollektion till Jul, jag har massor nu!   skålar, skärbräde, fat, gratängform, ostbricka, vinglas, glögglas m.m. & såklart under åren har det blivit både servetter & vin & nu fick jag dessa vackra ljustakar  alltså jag är så glad & Tacksam  så Tack Eva & Lasse om ni ser detta  


 

Just nu kl 20.09


Vi kvällsmyser framför tv:n Bingolotto i bakgrunden medans jag pysslar, spelar inte men lite fin musik emellanåt & så gläds jag åt alla som vinner något  Malte gick upp i soffan & bäddade länge & väl innan han var nöjd, nybadad & allt   



               Åter igen önskar er alla en God Jul!   



Tyckte bilden blev lite komisk, ville fånga solen & Malte på ladan, & så fick ni mej med på köpet!   


        Kram på er mina fina läsare   

Av Lena - 22 december 2021 19:24


Som ni ser har det kommit lite "blås" snö, lätt som fjädrar, Malte blev yster & det var bara ca 4 minus, men fortfarande är det is under, oj oj & jag går som jag har skitit på mej, om brodden inte är på  




Hör ett mäktigt muller, tittar upp & där kom den! troligen en JAS Gripen! hur häftigt  har hört muller då & då i några dagar, men inne hörs ju ljudet inte så bra, har dom månne haft någon övning på Dala Airport? ja hur som tycker jag det är så häftigt med det mesta som går fort på både mark & i luften  


Ja nu är det strax Dan före Dopparedagen! har en del att städa innan Julafton, så i morrn blir en innedag förutom en promenad om Malte behagar följa med


Oj oj oj... på mitt tv program igår i mobilen fanns INTE  att bröderna Norén -Viktor & Gustav hade en nyinspelad konsert från Filadelfiakyrkan, 2 timmar lång (finns på playen) började först 23.00 nyinsatt läste jag idag, tur jag såg det som tv reklam tidigar på kvällen

Alltså sååååå bra!! både skratt & tårar & ja så var ju deras mamma min lärare på högstadiet, dom pratade mycket om henne, & ja hon var så varm & snäll, en av dom 3 bästa lärare jag någonisn haft  en av dom andra varBengt Pegefäldt med Köppäbävisan som ni säkert hört någon gång   & en fröken Ingrid Gråd jag hade i ettan & 2:an... Kerstin som deras mamma heter var ju ungdomlig mot skolans alla gamlingar till lärare, tyckte man då  jag gjorde en intervju med henne i ett skolarbete som jag nyligen hittade då jag plötsligt fick en skolpärm i knät när jag städade... ja & sönerna var klasskompisar till min fina vän... nej jag känner dom inte så, men stan är ju inte så stor... & trots det har folk härifrån levererat magisk musik i många år, som Stonkake med Thursday afternoon, usprungs konstilationen av Mando & Jussi Björling & Lars Roos inte att förglömma... & många många fler   


Nog med skryt! 


Slår in klappar, tror dom som får blir glada  vi har ju så i vår familj, syskon föräldrar m familjer att vi drar under hösten om EN vi ska köpa en Julklapp till, men barn är förskonade, dvs Sam & brorsdotterns August 2 år    ja så brukar Malte åxå få nått  det är  på Julaftons dagen/eftermiddagen hos våra föräldrar de, där mamma har ett stort & digert Julbord  


På Julaftons kvällen är vi bara sönerna med familjer här hemma en stund & delar ut det vi köpt till varandra, & självklart tittar vi på KARL BERTIL JONSSONS julsaga, den kan vi inte missa, vi älskar den lika mycket alla ha ha    jag ska fixa Julsmörgåsar & massa godis efter, sedan på Juldagen blir det Julmiddag även här, sönerna med familjer & mina föräldrarna kommer 



Men en dag itaget, småförkylningar, Negativt svar på en & den andra väntar på sitt, tänk hur världen har blivit, numer får man INTE hosta eller nysa utan att testa sej...


Varm kram till dej som kikar in, i morrn kommer ett Julkort här mellan Julstöket


                       Kraaam    

Av Lena - 21 december 2021 17:50


Måndags morron & snön vräkte ner en stund, såpass så allt blev vitt & som jag tänkte, glashalt under, jag hade broddstövlar på mej till jobbet, tur de  




Vid lunchtid, Nubbe hoppade upp på bordet & åt upp Ungens godis, Ungen startar INTE bråk, han är väldigt undergiven, men låg lungt kvar & sedan hoppade Nubbe ner, såta vänner är dom dock inte men kan vara unde samma tak   


Natt 2 & lika halt även idag under pudret som kom. I morrn förmiddag ska vi få lite mer, så vi kommer garanterat få en vit Jul om än inte någon halvmeter, då   termometern visade 10 kalla grader i morse, nu är dom 12 & kylan ska bestå.

    Lilla Fröken på äldreboendet, så varm & öm, men hallå! hon väljer de mest orginella sovplatser, som här på en kartong! där sov hon några timmar, rullade sej på den & myste, hur skönt lixom?  böt plats en liten stund till en pall med mjuk filt, har dock än mjukare bäddar men väljer tydligen dom "billigaste" platserna, som att ofta somna mitt på stengolveti stora entren  Hon känner igen mej numer, kommer mot mej & fjäskar, vet att jag har godis med, såklart  lämnade kvar en del så andra kan bjuda henne under Jul



En av mina Begoior har fått blommsjukan, fint fint!  


 Nu ska jag åka iväg & mata katterna i en by bort


Ja så ska jag på "date" om en stund med Eeeeeernst!!  känner pirret redan, gubben är dock inte svartsjuk      få se vad han ska tvinna ihop för vackert ikväll då? en kotte kanske? eller en tomte av en rundstav? Se you later darling!   


                       Kram på er  



Av Lena - 19 december 2021 14:12


Isig frusig & kletfri promenad  & blåst, hua, kallt & Malte ville hem fort fort & kura ner sej på sängen i värmen  



-Å mamma du är sååå snäll, vill du ha en puss? -önskar jag var en skata /Malte


4 liter winerbröd & hushållsost i bitar, en stackars lussekatt slank med, små bitar för jag tror inte saffran är så nyttigt för djuren, å andra sidan var det många!  bevingade som intog Restaurang "Flyg in"   


Jodå, 3 små bitar winerbröd blev det för Malte  som är lite krass i kaggen just nu, han har ju känslig mage i perioder, men åxå bra långa perioder


Kylan ska hålla i sej nu, mer snö ska komma i dagarna ner på isen & sedär, lagomt att slå ihjäl sej till Jul  jag är dock regält "broddad" kan ju hoppas alla är det...


Spontanlagat Julmat till en vän & hennes gamla pappa & bara sådär knacka på dörren med en bricka med Fjärde Adventsmat *Jansson *mina fyllda ägghalvor *prinskorv *rödbetsallad & lite kristyrpynt...   då kom hon ut med en trätomte hennes mamma ropat in på någon syföreningsauktion för länge sedan, nu står den på trappen, & plötsligt måste jag pynta trappen med en kruka med lite granris i,så han inte blir så ensam, & ja just ja, vi fick ju en porslinstomte för 3 år sedan av sonhustruns föräldrar, den står i bon, kanske han vill fram åxå  


Nåja, vi ska vi äta mer mat från igår, räcker tillockmed till en matdosa i morrn till gubben, bara kokat lite mer ris  


Nattjobb väntar, vi får se om det blir sista natten innan Jul? jag ska vara ledig länge sedan tillsamans med kärestan som åxå tagit långeldigt  det är då vi ska göra en massa här hemma, sätta upp tavlor gör de å de å de... eller inget?  ja vi får väl se, vet att det var en serie vi skulle se i alla fall, men har tyvärr glömt vilken? & självklart bara vara & ta det lungt


                               Kram på er    

Av Lena - 18 december 2021 18:01


För 1 år sedan såg jag just att jag skrev att det var 39 år sedan vi gifte oss, men det var fel, i år & idag den 18 december är det 39 år sedan  å guuuuud vad jag älskar denne man, mitt allt, min vapendragare, min älskade & min själsfrände  



Igårkvällst sov Sam över, gubben & ena sonen var bjudna till Romme Alpin av ett Bilföretag på Julbord, dom bara gapade, det största Julbord dom någonsin sett, så mycket mat... men det var inte många i den enorma lobbyn, glest med folk, kom några fler till andra sittningen... undra vad dom gjorde med all överbliven mat... & snön, ja det är avslutat med konstsnösprutning, & det var minst 1 meter vid hotellet. När farfar kom hem bäddade vi ner oss & kollade Tom & Jerry tills John Blund kom  


Igårkvällst ville Sam pyssla, bidde en Bamba?  



... jag gjorde kristyr julgranspynt



Idag hade jag ärende till gannstaden Falun, åkte hemöver & fick vända då jag glömt en affär... in igen... när vi nästan kom till vår stad igen ringde ena sonen & frågade om vi var i Falun? han letar covid test & dom är slut överallt men fanns på ett Apotek i grannstan, så vi åkte dit en tredje gång  ...    


... efter en promenad för Malte vid båthamnen, sååå vackert lyste solen gul över det fina Herrgårshuset därborta...


 


... & där på udden ligger Gusaf Vasas Ornästugan





Som sagt, vid Apoteket, tog ett gäng  


Dom har (alla 3) testat sej negativa några gånger på våra Covid stationer & varit negativa då liiite "harkel i halsen" uppstått, men vill ändå kunna testa sej innan dom träffar fler under Jul då det finns kroniska sjukdommar i släkten, mycket pyssel med denna covid & självklara flunsor (som Sam hade för 2 v sedan) som alltid funnits på dagis/ förskole/fritis -sjuka barn- dock är Sam frisk igen... En låg/mellanstadie skola i andra ändan av stan är stängd sedan i måndags då fler barn fått covid, ja det gäller att vara noga & följa provtagning & hålla avstånd



På väg hen & himlen bran...



...  himlen var magiskt orange...



Förbi & matat 2 katter jag sköter & månen är full i nattmörkret höll jag på att skriva, men klockan är här faktiskt "bara" 16.03.


  Åkte förbi bästa Thaien & köpte med massa mat hem, & den är av världsklass, så god så jag suttit & dreggalt länge nog nu snart  extra jordnöts sås till veg maten med tofu i röd curry & kokosmjölk... slurp... kommer räcka till i morrn åxå, bekvämt  


Dricker bubbel innan maten, sett på Sjölyckan Jul, alltså en sååå bra serie! skrattar konstant ha ha   


                    Kram till dej som kikar in    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards