frallorna

Alla inlägg under juli 2020

Av Lena - 30 juli 2020 19:31


-Komnurå mamma! Ja efter den fantastiska akupungturen & lasern för Märta så for vi till Romme på hemvägen & gick en promenad, tänkte att hon ville vila i bilen men icke! så vi kortare vändan, Märta kan vara lös fast med kopplet hängandes...



... så fint med alla ängsblommorna...


 


... & mycket att lukta på



Hej hopp... Malte tvärnitade...



... & Märta satte sej att vänta när hon märkte att vi inte hängde på 



Mot bilen gick det fort för Märta, hon han före både Malte & mej  


Ja annars har inget hänt, tänkte plocka hallon men regnet hade börjat innan vi var hemma igen, hoppas regnet uteblir i morrn


Nu ni ska snart jag & Ernst ha en mysig "date" 1 timme  tycker dock det är liiite trist att så mycket upprepas från förr, för efterssom jag har sett exakt ALLA hans program sedan start för hundra år sedan, så kan jag allt utan & innan  men Ernst är Ernst & jag bara älskar alla program, höll på att säga "älskar karln" men jag har ju redan den bästa!   så Ernst, trots allt får du stå lite åt sidan, fast på tv är du nr 1    


                          Kram i regnet  




 


 

Av Lena - 29 juli 2020 20:31


Plockade hallon till havregynsgröten i morse... 



... första skeden mmmm andra skeden -å fy fasiken! tvi tvi tvi vale  en Bärfis hade gått på bäret, kissar dom på bären?? alltså jag har inte vart med om detta innan i förra veckan då föräldrarna var här & styvfar fick ett bärfishallon -va sa jag?? vad är det? jo när dom gått på bäret blir det en oangenäm smak på det, ja man lär så länge man lever... dagen efter hände det mej... å fy fasiken vilken smak, spottade & in & sköljde munnen & tugga på nått gott, smakade ju som att äta en sur & rutten tvål  vidrigt illa... Googlat på det & ja så är det, & vissa år kan vara Bärfisår, hjälp mej... & då är undran om smaken försvinner när man fryst ner hallonen? har ju gjort rårörd hallonsaft sötad med eko Agave, kan inte tro att den berörs, men helst vill jag ju kunna ta upp dom & ha på just gröt... alltså vilket bakslag... -var det otur? 3 på miljonen?


Min smakupplevelse är ju iof. inte som alla andras då jag inte har något smaksinne & smakerna för mej blir förvrängda då bara tungans salt, surt, sött & beskt finns... det finns många kryddor numer som jag inte kan använda i maten då dom smakar äckel päckel... & iof så smakar hallon inte särskilt mycket heller, bara sötman & surheten, men hjärnan mins fortfarande & gör ett bra arbete ibland  man får vara glad för det lilla  & jo, jag kastade allt i tallriken...  



I juni köpte jag en sån liten Änglamarks kruka bladpersilja som står vid frukt & grönt, blev inte av att äta den då, höll på att vissna så jag satte ner den i jord & kolla vilken vacker växt hon blev! 



Den här lilla fågeln satt på gräsmattan i morse, Ungen hade inte sett den, så in med honom i uterummet & lät den vara... men efter en stund tog jag handskar & gick närmre...



... den satt helt stilla men fick energi när jag tog den, bar den till en lugn plats, troligen flugit in i fönstret, hoppas lite vila fick den att flyga igen 



Malte & jag åkte till Romme för en powervalk...



... sol & blå himmel & ett Sessnan som någon övningskörde start & landning på...




Skulle verkligen blivit ett fantastiskt foto om Sessnan hade flugit in i det 3:d moln hålet!   men det flög under...   



Regnvädren har avlöst varandra & på väg till bilen igen så mörknade det i...



... & exakt på hundradelen när jag lyft in Malte & satte mej vid ratten kom regnet!! ja nu hade regnet inte gjort något då värmen var skön.



Hemma väntade en yster Märta som ville leka -dragleken med mej 




Hypnotiserar påsen efter fikat...



... jodå, en liten bit fanns kvar däri   



I morrn har Märta tid för akupungtur igen, känns skönt  -ska jag plocka hallon tro? hmmm... bärfishallon   vädret blir i alla fall fint 


Någon som upplevt en bärfis smak? hur tyckte du det smakade?


                    Kram kram  

Av Lena - 28 juli 2020 21:23


Tidigt i morse plockade jag av 3 liter svarta vinbär & gjorde gelé, inte så nyttigt men väldigt gott ibland till maten, Baffes plats när han vill ha uppmärksamhet & mat!



Några droppar regn kom redan då, men vid lunch var dom några fler men inte så många så det gjorde nått när vi tog en promenad till skogsbrynet för att kolla av smultronen, lite på jäsken men hittade en näve sådär så dom är absolut godast, på slutet av deras sesång



En skogsros i skogen, kunde ju hoppats att det var en nyponros, men tror inte det, alltså dom stickiga rosenbuskarna som ger dom stora nyponen, dom är så fantastiskt goda att äta råa runt det man som liten hade som "klipulver" om ni kanske minns   så nu kom jag just på att jag måste ut på pallningsvända i höst  vuxna människan!... 



10 & en halv burk gelé blev det, lyxigt   


Ja så fick jag mess & bilder från min barndomskompis, hon har just blivit *Farmor* & var i sjunde himlen   en fantastisk känsla  alla anspänningar att gå i väntans tider sedan dom åkte in, jo jag vet    nu hoppas jag farmor & farfar får sova gott inatt & sonen med sin lilla familj på avdelningenen inatt  



Regnet har strilat på hela dagen mer eller mindre, & jag riktigt ser hur mangolden växer så den knakar   


                   Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 27 juli 2020 19:41


Plockat av 8 liter hallon = 5.9 kg! från mina fantastiska hallonsnår, ja verkligen snår, dom växer så jag får pressa mej in i mitten & åt alla håll, det enda bästa är att det inte går att ramla, för grenarna är som järnstaket därinne  provade att lägga all min vikt mot ett "kvist stopp" & det höll! snacka om starka hallonsnår   & då borde ju hallonen åxå vara lika starka med nyttigheter   ja ja det är så hallon trivs, att få växa som dom vill & alla nässlor, tistlar osv. som vissnar & ger näring hela tiden, kottarna som gödslar å så, & så måste jag vara heltäckande med kläder & såna engångsplats handskar, dels för corona då jag gett bort en del men åxå för att nässlorna inte ska få för sej att bränna mej!



Trots att Rådursmamman betade av en del av sockerärtorna så är det osianer av dom! några har börjat få ärtor men dom flesta vill mogna mer, trots det går vi & äter, dom är ju så ljuvligt goda att äta rakt av...



... & dessa lila så vackra! i höst får jag förvälla & frysa in åxå det lyx! 



Massor av gräslök är en rikedom! några purjo & massor av sallad väntas för en andra skörd, till höger Bröllopsmyntan, blev så mycket över från sonens bröllop i juni förra året (& citroner), den som var till Mohitosen, så jag tog hem några buntar & satte några kvistar i jorden & de tog sej & övervintrade på altanen i kruka, ja nu är det ju så med mynta att den kan man knappt ens utrota. Mohitos ja, drack det hela bröllopsnatten igenom från gratisbaren... (alla drinkar gjordes inte så starka just för att festen skulle vara fin, minnesvärd & ingen skulle må dåligt, & det blev den fina, fantastiska & roliga fest som önskades  



Här med finaste bartendern som är barndomskompis med sonhustrun  här blandar hon en Mohitos till mej, var inte alls berusad om ni tror det! tänkte då att denna är min absoluta sommarfavorit som jag ska njuta sommaren lång, efter festen fick jag en BIB av sonen med rom.... -hur blev det då? jo myntan växer & BIB:en är fortfarande oöppnad  sådana stordrickare är vi....  


Ja ja... på tal om bär, efterssom det finns massor av dom, så ska jag ha minst 40 liter blåbär i frysen & lingon senare i augusti, & trattisar att torka & rönnbär att torka, förutom alla hallon som jag fryst & fryser, tur jag har en frysbox förutom fryskåpet, det kallar jag rikedom   men först lite mer regn på G inte mej emot, synd dock för alla semesterfirare  men vädret rår man inte över & bara från igår så har nysådda Salladen & Mangolden vuxit 2 cm! det är helt enkelt WOW vad det händer grejer när det öser ner så som det gjorde inatt.


I morrn eftermiddag kommer regnet säger SMHI hoppas den tiden håller, ska plocka av svarta vinbär & göra lite gelé & om jag hinner blir det röd gelé åxå


Nu ska vi kvällsäta, har inte hunnit åta något idag, nu har jag tagit ut en gratäng ur ugnen på sötpotatis, lök, tomater, majs & massa annat gott & nyttigt grönt & över allt hällde jag trattis stuvning & eko såklart


Föresten! Mando Diao på Lotta från Lisseberg just nu! ja tänk va, dom spelade in sin senaste cd i gamla Missionshuset i byn strax bredvid oss (m.fl kända fantastiska musiker) där som jag ledde söndags-skola för ca 30 år sedan, där alla Syförenings auktioner ägde rum i december, medans alla gamla tanter vävde, stickade & sydde levde, så kul det var & sönerna var med på sedan dom föddes & sedan blev hjälpredor som "springpojkar"   senare när dom blev äldre hade dom "Lan" som det då hette i lilla salen, dvs att kompisar kom om helgerna med sina datorer & dom spelade med varandra hela helgerna, & jag servade med pankakor & bakade pizzor osv som jag gick dit med, vilken underbar tid det var  

Men som med allt så hade inte EFS råd att ha kvar Missionshuset & det såldes, till just Ola, & han har tagit det till nya höjder! det var rött under många många år, men han tog reda på att det var vitt innan, så han målade det, såg så märkligt ut men nu är vi vana



Kändes så sorgligt där för flera år sedan då Missionshuset "Lästes ut" & allt auktionerades ut, jag köpte massa fint porslin, bord & så & flera kyrkbänkar, ja inte för att vi har använt dom ännu, men man vet aldrig, en vacker dag kanske dom passar någonstans  men i fönstren på Missionshuset hänger fortfarande svärmors vävda gardiner  


 


Visst är det fint   Så glad att det fick fortsätta finnas, att det inte blev rivet bara för att få tomten till något nytt...


Nej nu ska vi äta!


                  Kram till dej som kikar in    


  

Av Lena - 26 juli 2020 23:07


Igår for vi till en skog som är helt fantastisk, tyvärr numer i ett område där det varje år drabbas fler personer av TBE, nu är vi vaxinerade sedan några år tillbaka, & hundarna kollas noga... 



... för även dom kan ju få obehabliga sjukdommar... solen strålade...



... hittade 2 kantareller & massor av taggsvamp! delux goda rackare är även dom 



                        Våra hjärtegryn  





... Märta lixom Malte älskar att åla sej i gräs & grus   





Gubben hade jacka på sej, de kan jag lova att inte behövdes! 



Mina ständiga följeslagare på turer är dessa fina muggar som min syster inte skulle ha längre, tycker dom hör skogen till lixom   & så gott som var gång vi är i skogen ser vi rovfåglar av olika slag...



Den här fjärilen ville inte lämna oss & bilen i skogen, den flög in i bilen hela hela tiden! & snurrade runt våra huvuden, tror inte jag sett denna sort tidigare? eller så har jag glömt? när vi sedan åkte iväg fanns dom plötsligt i massor överallt! vackra endra 


Ja så åkte gubben till min bror i skogen & dom pulade med hans & gubbens enpetare, bytte grejer på varandras, jag stannade hemma & förberedde maten, sedan dök sonen med familj upp & inget blev som tänkt! men kanon ändå  



Idag har hela dagen gått i ett, efter iof lång sovmorron  (åkervända)



Precis när vi skulle åka till åkrarna kom min kusin med fru på sina moppar! & hon hade med sej den mest ljuvliga & fullkomligt fantastiska morotskaka jag någonsin ätit! & GLUTENFRI & VEGANSK! & ekologisk & utan vanligt socker, endast lite agave, alltså att få till en sådan utan vetemjöl & ägg är inte så enkelt, men hon hade hittat ett "to die for" recept! så nu ska här snart bakas   ja hon hade åxå gjort en hallonkaka, säger då de vad hon kan! fick behålla det som blev kvar & vi plockade av några liter hallon till dom, dvs fyllde mopparnas packväskor & utrymmen  


Ja så har gubben fortsatt pula med sin moppe & fnular på ideér för bådas enpetare...



Ja så vid halv sju åkte vi till åkrarna en stund så allt spring i benen fick komma loss!...



... här betar dom gräs likt kor...



Ja det var de de, lång dag på nått vis & skön fast den gick alldeles för fort ändå


Liiite regn har kommit nu sent på kvällen, önskar lite mer så pallkragarna med det nysådda får sej lite vatten 


                 Stor kram till dej som kikar in   

Av Lena - 23 juli 2020 21:23


Sam somnade 22.15 & vaknade 09.15 pip!  lite morrontrött & barnprogram & en frukost alá plättar i soffan... då knackar det på dörren! & där stod Oscar & frågade om Sam ville ut & leka? ha ha ha sa jag  kom in medans Sam vaknar till   hans mamma gick hem & killarna delade en till tallrik plättar, innan det blev lite lek...



... & vi gick ut för såpbubble lek! huuuur kul   



Det säljs blommor för Röda Korset vid affären, köpte ett gäng, blandade sedan färgerna & band buketterna & virade in i cellofan, väldigt somrigt & vackert    till några som behöver en eller fler rosor  



Så fick leken med kompisen ett slut efter 4 timmar & vi for hem till mina föräldrar som fick en rosbukett...


  ... blev både gofika & lek   Vidare hem till Sam för en bukett till Sams mamma, vår sons fru & vår älskade sonhustru  & en bukett till Sams mormor & morfar bara för att   



Hemma samtidigt som gubben & så åkte vi till skogen där min bror & gubben meckade & provkörde hans gamla fina "Enpetar" klenoden, både hans & gubbens behöver omvårdnad & lite nya skruvar eller vad det heter  men är dom från 1956 & 1957 så är det väl ok, bra kvalite ändå att fortfarande puttra på som bara den!!  



På vägen hem stod plötsligt den vackraste älg mitt på vägen! vi stannade & den bara tittade lungt på oss, för att lite slött gå av vägen & ställa sej i diket! gubben åkte akta förbi & jag strax ropade -stanna! & sprang ur bilen, tyvärr var diket vattenfyllt & för brant dikeskant upp, älgen & jag hade ögonkontakt, & när jag var ganska så nära travade den 50 meter in i skogen & vände huvudet för att om jag hängde med    nä... men fick ett kort där den stod, så vacker & ståtlig  


Idag har det gått i hundrasjuttio så några hallon blev inte plockade, men dom sitter lungt kvar så jag hinner plocka i morrn som ska bli solig  


                           Kramiz     

Av Lena - 22 juli 2020 21:22


Malte fick en skön promenad idag, fick vara lös på dom mjuka åkervägarna...




... underbart väder, inte så varmt men blå himmel & sol & lite blåst...




Så kom Sam hit för övernattning & vi såg en liten kottebebis på vår andra gård, dit med mat & vatten, så söt  



Hämtade hem honom hos kompisen & gjorde det enda han skulle äta, plättar åklart    



Så hade min bror tippsat gubben om att det fanns en Enpetare strax bortanför oss, gubben velade & velade & jag sa till slut -NU KÖPER DU DEN!! så så blev det, hittade sonens crosshjälm som fick duga på vägen hem    


Ja dagarna går... i morrn lek för Sam & hallonplockning för mej osv...



Vår fina sonhustru gjorde mej djupt rörd till tårar idag, hon har ett hjärta av GULD    henne har vi i vårt liv, den vackraste  vi är rika som har dej Jeanette  


             Kram & var rädd om dej  

Av Lena - 21 juli 2020 21:45


Började dagen med att plocka av 6 liter hallon...



... för att hämta upp mamma & vi for till skogs för att se hur blåbären såg ut...




... alltså det fanns osianer! men tyvärr dåligt mogna där vi var...



... mamma hade lagt i massa gofika ...




... bl.a mjuk macka med olivtartex & inladgurka, alltså huuuur gott! solen lyste &...



... kaffe & mazarinkaka, bröd med aprikosmarmelad & jag vet inte allt! & glutenfritt & veganskt, men sedan hände något!! ha ha ha vi skrattade så vi nästan kissade på oss, det kom från en klar himmel ett moln med 150 liter regn i sej just över oss där vi satt, mamma sprang till bilen & hämtade en regnkappa som vi satt under, gick sådär   & så kom jag på att jag hade ett stort paraply som jag hämtade, dyngblöta & fortsatte skratta så vi kiknade  ja man har inte roligare än man gör sej 



5 liter men attans vilket elände med så många lingonkart i & omogna blåbär i, har ju fått en sån rensare man sätter på damsugaren -VILKEN GREJ!!! alltså här har jag haft skak rensgaller, mormors gamla fina, medans här hällde man bara bären ner i tratten ghenom röret & inte ett skräp kom med!! det står ju att man kommer häpna över förvånningen av den genialiska uppfinningen & det blev vi då verkligen!! 


Fick den av min sonhustru förra sommaren, den sista Clas i sjön hade i Insjön, nu ser jag att dom utgått i både på Jula & Clas Olssons , märkligt



Åkte förbi en stor fin myr åxå som jag löpte amok över lixom en Gasell  fina men omogna bär, fick kanske 2 dl, syntes att någon hade plockat på den, när vi åkte förbi den på vägen hem var fler där & kollade, dom fick nog inte ens ett  


I morrn diverse handling, lite mer hallonplockning på en del av mina arealer jag inte gått igenom ännu & som mognar senare & om solen solar dom mogna så får jag gå igenom samma buskar som idag. En lånpromenad med Malte, lite städning & blir det sedan inget nattjobb så kommer Sam hit & sover över  


Aningen mör ska jag nu gosa med ungen & sedan somna framför tv:n, de gjorde jag inatt & vaknade kl 03.00 av att tv:n stod på   


                              Kram kram  


  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards