frallorna

Direktlänk till inlägg 29 juli 2020

Uch & hulk...

Av Lena - 29 juli 2020 20:31


Plockade hallon till havregynsgröten i morse... 



... första skeden mmmm andra skeden -å fy fasiken! tvi tvi tvi vale  en Bärfis hade gått på bäret, kissar dom på bären?? alltså jag har inte vart med om detta innan i förra veckan då föräldrarna var här & styvfar fick ett bärfishallon -va sa jag?? vad är det? jo när dom gått på bäret blir det en oangenäm smak på det, ja man lär så länge man lever... dagen efter hände det mej... å fy fasiken vilken smak, spottade & in & sköljde munnen & tugga på nått gott, smakade ju som att äta en sur & rutten tvål  vidrigt illa... Googlat på det & ja så är det, & vissa år kan vara Bärfisår, hjälp mej... & då är undran om smaken försvinner när man fryst ner hallonen? har ju gjort rårörd hallonsaft sötad med eko Agave, kan inte tro att den berörs, men helst vill jag ju kunna ta upp dom & ha på just gröt... alltså vilket bakslag... -var det otur? 3 på miljonen?


Min smakupplevelse är ju iof. inte som alla andras då jag inte har något smaksinne & smakerna för mej blir förvrängda då bara tungans salt, surt, sött & beskt finns... det finns många kryddor numer som jag inte kan använda i maten då dom smakar äckel päckel... & iof så smakar hallon inte särskilt mycket heller, bara sötman & surheten, men hjärnan mins fortfarande & gör ett bra arbete ibland  man får vara glad för det lilla  & jo, jag kastade allt i tallriken...  



I juni köpte jag en sån liten Änglamarks kruka bladpersilja som står vid frukt & grönt, blev inte av att äta den då, höll på att vissna så jag satte ner den i jord & kolla vilken vacker växt hon blev! 



Den här lilla fågeln satt på gräsmattan i morse, Ungen hade inte sett den, så in med honom i uterummet & lät den vara... men efter en stund tog jag handskar & gick närmre...



... den satt helt stilla men fick energi när jag tog den, bar den till en lugn plats, troligen flugit in i fönstret, hoppas lite vila fick den att flyga igen 



Malte & jag åkte till Romme för en powervalk...



... sol & blå himmel & ett Sessnan som någon övningskörde start & landning på...




Skulle verkligen blivit ett fantastiskt foto om Sessnan hade flugit in i det 3:d moln hålet!   men det flög under...   



Regnvädren har avlöst varandra & på väg till bilen igen så mörknade det i...



... & exakt på hundradelen när jag lyft in Malte & satte mej vid ratten kom regnet!! ja nu hade regnet inte gjort något då värmen var skön.



Hemma väntade en yster Märta som ville leka -dragleken med mej 




Hypnotiserar påsen efter fikat...



... jodå, en liten bit fanns kvar däri   



I morrn har Märta tid för akupungtur igen, känns skönt  -ska jag plocka hallon tro? hmmm... bärfishallon   vädret blir i alla fall fint 


Någon som upplevt en bärfis smak? hur tyckte du det smakade?


                    Kram kram  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards