frallorna

Alla inlägg under juni 2018

Av Lena - 30 juni 2018 18:52


Åkte på en liten "roadtripp" fika ipackat såklart  stannade till vid Slussen i Falun & tog en liten promenad...




... varmt & härligt, fullt med folk även om dom inte syns & särskilt till cafet där glass i stora lass gick åt  

Här kommer Slussbruden in till kaj för att släppa av en samling matgäster, mer om det strax   



Vi åkte vidare efter en stund & fikade i en skogsglänta   & gick en kiss promenad 



Ja ni, denna Slussbrud på bild nr 3...


Då, 2005 tror jag det var, vi hade köpt vår vackra träbåt Karin som låg vid Slussen

Här på bilden berättar ägaren hur bra hon är & det är bara att styra ut & åka iväg, typ  Jag & gubben hade aldrig ägt en båt tidigare, men min bror har haft båt hela livet, jag hade köpt sjökort, lagt i mat, vi hämtade svägerskan inne på sjukhusets tandklinik efter att hon jobbat klart & så hamnen nästa. Affären gjordes upp, vi packade i & satte oss tillrätta...



... startade Karin & backade ut i "Farleden" ut kom vi, men när Karin skulle svängas runt i rätt riktning, hände inget... absolut inget! -då kommer Slussbruden farandes ganska fort, tutade, tutade, tutade, jag var som ett grönt äpple, fattade inget, tänkte att allt var i sin ordning... -jo tjena!  Karin gick inte att köra fram igen & in mot y-bommen, hon bara skvalpade i vattnet, Slussbruden kom närmre & närmre tutade & tutade!!!... på något vis kom vi ändå någon meter in mot bryggan igen... ni ser på kortet, jag kunde sträcka ut handen & ta på Slussbruden!!  

Herregud, & undra vad gubben tänkte, han som sålt henne & stod på kajen... det fick vi aldrig veta, vi tog oss i alla fall iväg hemmåt till vår hamn...



-Tror inte min svägerska heller riktigt förstod allvaret just då, allt gick väldigt fort & här ser ni änden av "bruden" & som alltid var jag snabb med kameran   

Vi var bara en halvmeter från att bli rammade, så fruktansvärt...


Hem kom vi, & Karin var totalt omöjlig att köra, att lägga till i hamne var en plåga då hon inte gick att styra, & jag sprang som en skållad råtta runt & spjärnade emot mot alla båtar hon försökte törna emot, det var en förfärlig upplevelse var gång...   innan vi köpte en ny propeller! & hon gick som den "Pärlan" hon var egentligen!  

Nu ska Karin säljas, & att äga en plastbåt är ren lyx!  


Ätit ungsgrillade morötter, veggibiffar & ris sallad , altanen är varm & värmen på väg tillbaka, i morrn kanske? det blir en Gullan båt tur!


                Kram till dej som kikar in här!  

Av Lena - 29 juni 2018 23:21


Åkte till hamnen & såg till så *Gullan* låg bra i y-bommen efter dom stormbyarna som drog in igår, hon låg tryggt kvar



Inte alls samma värme som igår, men riktigt skönt när solen var framme...



... gick alldels utmärkt att vara sommarklädd idag åxå, & M & M fick lov att svalka sej



Ja såhär ser det ut var eftermiddag/kväll här, en hel driva med Kottar kommer till Restaurang *Dropp in*   Deras huvudsakliga mat är katt knappar. Det godaste dom visste förra året & alla år tillbaks, var blöt/kattmat på burk! i år skyr dom den!! provat flera märken, kan smaka lite, men höjdaren är Mjau torrfoder, & OST! idag hittade jag Extra extra pris på Svensk ost på Coopen, köpte 2.5 kg, & såhär glada blev dom!  

Ja nu äter inte bara Kottarna här, utan fortfarande har jag några Skator med barn   & ett Kaj par! dom är så ljuvliga, inte alls rädda, utan jag kan stå & prata med dom på nära håll, & dom lyssnar & vickar med sin huvuden, ljuvliga   



Precis nyss fick dom mera ost, jag sa till dom att ställ er fint på rad! så ska ni få.... & väldreserade som dom är, gjorde dom som jag sa   eller snarare "plötsligt händer det" ha ha ha   


Nu ska vi bädda ner oss på golvsängen, vaknade allt för tidigt i morse, så trött = lyx semester problem  


             Varm kram till dej som kikar in här  


 

Av Lena - 28 juni 2018 19:34


Igår avslutade vi dagen i karet med bubbeldrink med jordgubbs sås! tog hand om 35 l ekologiska gubbar från Grangärde, blev så för att det första vi hämtade var av lite dålig kvalite, fick hämta mer igår & mer ändå som plåster på "såret" nu har vi så vi klarar oss med råge under vintern!!  en ynnest att ha eko gubbar i närheten!!   



Var åxå med denna krumelur & matte på återbesök, han är lika vild som vanligtvis hi hi & hans sänka har gått ner & är nu så gott som som normal! så antibiotikan svarade han bra på, så skönt  fick några förpackningar hund glass av mej, smakade av en på en gång i bilen hi hi  gillades  



Packade matväskan full, jag hade visst noll koll, gösses så det blåste! jag bromsae in båtåkandet vi var på väg till  vände om & for mot skogen istället...



... lufsade omkring en stund, M & M betade gräs som hästar



Så vackert, helt ensamma långt långt in i skogen på en återvänds väg



Dessa "Kaffebönor" som mormor kallade dom, älskade hon & det gör jag åxå, älskade mormor, den underbaraste  



Fick bli bil fika istället för på någon ö, hade nog vart svårt att lägga till skulle jag tro & än värre att komma rätt in i y-bommen hu hu  



Åkte vidare & lät dom svalka sej...   för vi hade tryckande värme kan man lungt säja!! pust... även om det blåste friskt så var luften varm, men klagar gör vi inte  



... vid en vacker plats, som har både denna sten långrunda strand &...



... & denna med näckrosor & uchig botten som blir djup i dyn, Märta var våghalsig & gick långt ut, hon klarade sej, för flera år sedan hamnade Malte under ytan där då botten försvann, men han samm som en fisk hi hi...



... annars hade ju vi hoppat i & räddat med detsamma såklart!  



Hemma igen kom sonen, sambo & Sam hit, fick försenad födelsedags & Mors dag precent!   denna flygande grodan var åxå i påsen, som skulle vart en Igelkotte! grrr sa sambon som tagit fel, men jag gillar grodor åxå  spännande saft & fina glas, servetter & presentkort på en ny "pryl" affär på Kupolen  


Här är min kökshanduk jag fyndade häromdagen, så ljuvlig   Nadja Wedin gör så fantastiska mönster  


Det började regna föe en stund sedan, med stundtals riktigt skyfall i det enorma blåsvädret, skönt för Moder Jord, upp till 23 s/m i byar, tv vädret visade åxå på massa åska i vårt område, men den har inte vi hört nått av


                          Kram kram från oss   

Av Lena - 25 juni 2018 20:52


Idag tog min syster & jag med vår mamma på en så vacker lunchrestaurang med makalöst god buffé! för att det vart Mors dag, då fick hon flunsa, & så fyller hon år nästa vecka! vi åkte vidare till några ställen, avslutade på Kupolen där hon fick välja några födelsedags precenter! blev en kudde bl.a   ...


.


.. hon hittade ingen blus eller så på Dea Axelssons som föll henne på läppen, men det gjorde jag istället! köpte en sån grön av dom till vänster, såååå vacker på, stora fickor & skön, 400 kr pust, men nu när jag hittade någon som passade, så tänkte jag slå till på en till, det var dock någon vecka sedan, & vad skådar mitt högra öga?? jo nu fanns dom på Halva priset stället!! så jag köpte 2!!  & den svarta klänningen satt åxå så fint på!! åxå samma pris  -hur glad!!! fyndade åxå magiskt vackra "designe" kökshandukar, dom vackraste jag sett i hela mitt liv faktiskt   ni ska få se dom i morrn om jag hinner

  

 


Ja så har Sam & pappa vart här, han var hemma med mej medans faffa & pappa gjorde några ärenden till stan, ljuvliga krumelur, cycklade fort fort i huset så mattorna flög & skrattade så taket lyfte!!  


Suttit på altanen & ätit, men dom som fått mest är M & M & Sams roligaste nöje, att mata dom   


Lite trött, Midsommarhelgen är över & golvsängen väntar 


                      Kram kram kram   

Av Lena - 24 juni 2018 20:42


På kvällningen kom Sam hit igen, mat på altanen & han bjöd med sej åxå, som alltid 




Så blev det lite tok med dricka...

  



... fick väl pyssla på då...



... alltid lär man sej nått  stor koncentration! 


 


Att fannos duk sedan hamnade i tvätten spelade väl ingen roll!  



Vid 19 åkte vi till åkrarna för lite spring i allas ben!...







Höt är avslaget, så bra! & Sam släpade & bar det i högar  





Fika med & så mysig avslutning på dagen!  


                       Kram från oss    

Av Lena - 24 juni 2018 15:22


Onsdagen ja, in med Mille till veterinären i stan, som tidigare bad matte att avakta. Nu hade febern stigit & han var verkligen loj... blev undersökning & onödig röntgen, satte nål där & iväg till Falu Djursjukhus... där blev han sedan kvar i 3 dygn, det blev omfattande undersökningar, det hittades en stor varböld under tungan, men morronen efter var han fortfarande lika dålig, så en DT röngen gjordes, där man såg att i underkäken var åxå en stor varhärd på 4x7 cm... sondmatning, dropp & stark antibiotika, lilla älskade krumelur, vilken pärs du gått igenom  & vilken olidlig pers & väntan för oss 2 benta & särskilt matte, som nu inte hade sin älskling hos sej...


Som jag gråtit av oron, som rev sönder en, innan vi fick lugnande besked...



På klininken hittade jag dessa leksaker, Märta hade haft en förut, så otroligt slit tåliga! köpte 2 till mina som väntade hemma



Resten av onsdagen & torsdagen blev bara ett vacum av tankar om Mille & väntan på telefon från veterinären...



Likväl kom Midsommar, morronpromenad genom byn, sedan hem & laga mat till ett Kompani! Fick dock lite lugnande svar från veterinären på Midsommarafton, så skönt för hjärtat... & när den var klar efter flera timmar var det dax att gå till...



... byns Midsommarfirande några 30 meter bortanför oss, ett så äkta & genuint Midsommarfirande 



Spelemännen började spela, vädret var helt ok! lite blåsigt men kunde inte klaga  



Sam & jag dansade alla danserna! dvs han galoperade mest till Små Grodorna osv...




... som åxå vår grannes son Oscar gjorde, så charmig & körde sitt egna race  



Han blev 2 i våras & Sam blir 3 i slutet av augusti, & framöver blir dom grannar, gulligt  





... efter dansen var det bus & lek, här med "Farbror" & gudfar 




Det var torrt i marken så vi kunde sitta i gräset & fika lite, mysigt att du var med oss & dansade å så Elsa   ...



... medans våra 4 lokala gitarister sjöng sommarlåtar, såååå vackert!!!  



Så kom min bror & kusin med fruar hit vid 17, våra söner & Sam var redan här, men min systers man & hjälpredan Elsa åkte dock innan maten



Sam fortsatte hålla igång, cycklade på sin trehjuling & Malte & Märta gick efter  



Vid 20.00 drog dom sej tillbaks till sin husvagn, Sam äääälskar sitt "egna rum" med 2 sängar! så de så!  



Som han vinkade & ropade till mej -hedå fanno hejdå fanno hejdå fanno.... älskade unge 



Det tar att vara på fest!!  han hade somnat vid halv nio & sov som en stock tills kl 09.00!  & här på förmiddagen fortsatte Sam cyckla & mysa med snuttefilten samtidigt  



Så kom Midsommardgen & Mille fick bli utskriven! fast helst hade dom behållt honom ett dygn till, men ändå inte helt nödvändigt, såklart ville Matte Julia ha hem honom! & han hade dessutom tröttnat att vara där sa personalen...


Han hade ätit frukost & lunch & morfinet var utsatt, men medecinermed hem såklart. Jag & matte Julia satt i besöksrummet när han kom in, ni kan bara gissa hur glad han blev     



Han sitter i säkerhetsbältet, men nådde tydligen så långt fram & hade helst velat köra kärran!!  Så underbart & som vi trodde, så gick han till sin säng vi gjorde till honom i vintras, där slocknade han helt i flera timmar, home sweet home  



Vi åkte till hamnen på kvällningen & såg till Gullan




Nu i morse, ut & pruppade tidigt & så somnade vi om...



 


Vi har absolut gjort noll knop!  


          ... nästan så fikat åxå var jobbigt!!  


    Min lunch, magiskt god! alá vegansk, kommer föräta mej  


Snart kommer Sam med pappa hit igen, dom har sovit i vagnen 2 nätter & kanske en tredje, andra sonen är åxå här en sväng & lite senare ska vi åka till åkrarna & gå en sväng, så M & M får röra sej lite  


Varm kram till dej som kikar in   & hoppas eran Midsommar blev alldelens alldelens underbar!!!  


Av Lena - 23 juni 2018 22:19


Sam i full fart vid Midsommarfirandet i vår by!! 


Jag är helt slut, mentalt & fysiskt, Mille blev jättesjuk & inlagd på Djursjukhus... & all oro under tiden...


Midsommarafton med huset fullt, mat i stora lass, började på Midsommaraftons morron kl 08.00 & höll på tills 01.00 ho ho... 


Men jag klagar inte, vi hade en fin Midsommar, fast ändå jobbigt med allt med Mille, & hans "mamma" som mådde så dåligt av det som hände...


Trött så infernaliskt, berättar mer i morrn & fler bilder  


    Varm stor Midsommardags kvällskram till dej som kikar in     

Av Lena - 20 juni 2018 10:32


Bilden tagen 00.51 alltså himlen var heeelt gul, men det går inte fram i mobilkameran



Idag är sol & skön värme, fortfarnade lite blåsigt, men inte som igår då det kändes som storm!   



Vi har bara moronlufsat på tomten...




  Dom har sina fat på altanen, för skatmaten ska först avsmakas av M & M alltid!   & nu såg jag även musen stod redo vid fatet! hi hi    


Kan jag skönja en flunsa på väg?? eller är det bara inbillning... ja ja de blir som det blir med den saken.


Idag ska jag med Mille & matte till veterinären , han mår fortfarandeinte bra  


                Kram till dej som kikar in här   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards