frallorna

Alla inlägg under juni 2018

Av Lena - 19 juni 2018 21:13


Skrot-Nisse på min arm i morse  



Inga promenader idag, bara räservändor på gården alá Märta   



Eller bara njuta  



Sam kom på kvällningen, han är så underbar så jag nästan svimmar, & pratar på som en "prat-kvarn" & man kan bara le åt alla så oväntade meningar 



Så kom en Kotte, som inte var det minsta rädd för oss  






Vi hade 8 kottar på middag & dom var överallt & då började Sam att räkna på sina fingrar! ett, två, fem nio & tio!  antar att det är på dagis mycket nöts in  


Pussar & kramar, slängpussar & vinkningar i massor  Ljuvliga Juvet  


Ha gått några dagar sedan jag bloggade, inte orkat blogga, Mille har mått lite dåligt & styvfar har opererat sej, men är ok nu! Mille ska ev träffa en veterinär i morrn. Jag vaknade med "lock" för öronen, knakar & knäpper, drygt &... äch, inget att klaga på!  Igår åkte jag efter en Slaktbil, såg några djur i den, som skulle fösas upp för slaktgången & göra motstånd... utan att vinna.... för att få en bult i skallen... & ätas upp av människan... deras liv är bara mat för oss, eller inte för mej, äter inget från djuriket  

Arma djur hur ni behandlas, dom som har det bra den tid dom lever, får ändå gå slaktgången upp, ingen nåd finns... vidriga värld...  


 


  

Av Lena - 16 juni 2018 21:48


Gomorron sa Märta på förmiddagen! en lien sömtuta  



Liten byavända



Lite senare iväg till underbara Mille!!  för en promenad... 



... eller om man är en Bullterrier, ja då bestämmer man själv om man vill gå eller krypa!!  så speciell...


 


.... & idag var det mest Stop!  som gällde   som jag sretade & lockade, han är bara för underbar Mille  så egensinnad & speciell  



På kvällningen fick M & M en åkerpromenad...




... ser ni dom? 2 små kärlekar  



Märta lade sej i höga gräset & bara tuggade i sej gräs, de godaste dom vet  



Båda rullade i långa gräset, går an om dom tar det lungt, men bladen på höt är vassa, kan bli ögonskador om dom springer med öppna ögon 



Gräset ska vara till hästar, antar att det kommer skördas sent, men efter det kan vi vara på hela åkrarna & springa!  


    Kvällsdrink blev en Jordgubbs-Bellini, mums   med choklad & popcorn till på altanen, lyssna på fest i byn nedanför, spelar så fint gitarrspel...




-Vaaaaart är Malte?? 



- jo där!!! tokis gubben  gäller att fånga kvällen, i morrn blir det regn i massor & kanske? åska...



Kottarna äter & äter, skatorna likaså  ost & kattmat, lite pankaka & tjaaaa.... vad Dropp in Restaurangen förmår! 


                                   Carpe Diem     

Av Lena - 15 juni 2018 19:13


Där jag är är M & M  även om det är på toan!   



Märta bland molnen, satt där på altanen & begrundade vad Malte & jag gjorde, jo jag rensade lite runt min högt älskade krusbärsbuske, som inte är stor men värdefull! vet inte om något bär kan slå sötman från ett krusbär? har önskat mej en buske i hundra år!  mins när jag som 3-5 åring låg tyst tyst under farmors 2 krusbärsbuskar, så rädd för att bli upptäkt av farfar, på den tiden skulle alla bär plockas & användas under vintern, syltas s& afta & allt,!fast jag tror inte att han blivit arg    men jag trodde det då, där klämde jag ut inehållet som var sådär nästan övermoget, så gott så jag kunde inte sluta...  på Mors dag för 3 år sedan fick jag en buske av sönerna med flickvänner, den kom sent i jord, men ska väl växa till sej med åren!  ska köpa fler känner jag...



Sedan gubben kom hem från jobbet så har vi pysslat med andra huset vi äger som svärfar bor i, han ska slippa gå i trappen upp till duchen, klämmer in en duchcabin nere istället & nytt handfat, det blir helgens "pyssel"


Märta i speeed!!



Malte har åxå speedat, fast tidigare idag på andra tomten när han var med upp till huset där, fick bus i kroppen  



Köpt med oss hämtmat hem när vi gjorde en del inköp, ska äta senare, sitta på altanen som är solvarm & mysa


                                Kram från oss!   

Av Lena - 13 juni 2018 13:41


Igår på dagen kom kotte & drack vatten, såklart hämtade jag lite mat till honom åxå, & när jag lägger ut den så hör jag något prassla & ser något röra sej där i buskaget, står helt stilla & då ser jag en Rådjurs mamma med sitt lilla lilla nyfödda Kid  inte större än en skogshare, mitt hjärta rusade, tagen är ett milt ord, den lilla ungen vinglade runt på sina ben, hon slickade den & var så öm... den diade & vinglade på, & jag satt diskret & stilla på altantrappen & njöt ... för mej en sanslös syn & händelse 



Efter en stund gick dom ut från buskaget & till lilla ängen mellan oss & grannen, jag tog systemkameran & smög från ett annat håll, & där hade hon lagt sej    tog detta kort & backade lungt, hon flyttade sej inte  

Varför valde hon denna plats? eller jo jag förstår, vi har en vildvuxen bakgård som nog känns trygg trots att det är ett stort ståhej hela dagarna på vägen nedanför då den håller på att göras om, bilar i kö vid mobila trafikjuset, störande, men blir nog bra när det snart är färdigt, ja här känner hon sej trygg från Lo & andra faror, tyvärr för nära vägen tycker jag, den största faran...

På kvällen när vi kom från hamnen stod hon & betade  hon sover på vår gård, ser sovplatserna & har sett en tid, ja hon eller någon annat rådjur vart här i flera somrar med sina små barn, kanske är det samma fina mamma  


Känner mej så lycklig, vördnad för dom fria djuren  Kottar, rävar, rådjur & dom 2 skygga Lo djuren vi hade här i vintras & en iller i höstas  ja älgar har vi åxå haft här såklart, mäktiga  



    

   


2015 var rådjuren här var dag & åt äpplen som satt kvar, stödmatade dom & haranra lite på gården  



     


Mina fina bevingade inte minst att förglömma, dom får fortfarande mat av mej fast det är sommar  dvs skator & några kajor kommer & äter     


 


2016 blev 3 Rävungar ensamma efter att deras mor blev påkörd, hos oss & ett par till i byn fick dom mat, så bedårande söta      




Igår efter Millepromenaden åkte vi 3 till åkrarna




Ljuvligt...


 


... & en liten slurk lortvatten satt fint!  hade med åxå, men ibland är lite skit godare tydligen  






Det höga gräset gav lite svalka, för fast tempen bara visade 19 + grader var det nästan för varmt, då vi inte hittade någon bra skugga, pyst  


Idag har vi svalt & regn, bra såklart för marken & djur, hoppas bara att rådjursmamma värmer sitt lilla nyfödda barn  


                            Kram kram    

Av Lena - 12 juni 2018 22:24


Åkte till Mille på förmiddagen för en promenad...



... vi gick en bit av Älvslingan, så enormt vacker, & där borta blir det en fantastisk Pergola av träden, & man går under i skuggan, så mysigt & skönt i värmen...



... svalka tassarna & tog en slurk, söta härliga krumelur Mille 



Åkte till åkrarna med M & M, bilder från den turen kommer i morrn.

Bakade en sockerkaks bakelse till gubben   



Mot kvällningen åkte vi till hamnen då gubben skulle byta olja i Gullan, min kusin med fru var åxå där & pulade med sin båt, & så spontanhoppade vi i Gullan & tog oss en tur!!  Kusinfrun är vacker & underbar som en blomma   men jag anar att hon inte ville vara med på bild  så jag modulerade om dej lite Marie!!  



Nu kom jag ju på att jag ska berätta nått!! det hände något heeeeelt fantastiskt här, sådär så jag blev så tagen & rörd, vördnad för Moder Jord...


Men en bild & berättar mer i morrn då jag ska ladda upp bilder från systemkameran.


                       Varm kvällskram    

Av Lena - 11 juni 2018 23:27


Bild från igårkvällst kl 22.30, vackert, men finn ett fel!!.... -jo en  ny lyktstolpe uppsatt mitt i min utsikt!!  -hur gör vi nu???...  ...  tja, det är små problem jag har & glad är jag för det, jag får helt enkelt fota utsikten från...



... en annan vinkel!!  som här, eller plantera ett träd någonstans där nere vid stolpen   Hur som, så var det så vackert när dimman dansade runt  



Vi fick en hel del regn igår eftermiddag, med uppehåll mot kvällen, för att börja ösregna igen på natten & sedan har det verkligen vräkt ner hela dagen åxå & ända tills sena eftermiddagen idag! blev sjöar på gården & grusvägen blev en flod, underbart!! sedan uppehåll mot kvällningen & nu regnar det regält igen sedan någon timme!  sååååååå bra för bär & svamp & inte minst alla maskar, sniglar & alla större djur! träd & grönskan  


Sam, vår älskade filur kom förbi med pappa...



... som gav oss en bamsekram var, vi har sponsrat honom för ett helg motorevent som han ska på  


   Kram & gonatt från oss lyckliga som får regn!    


 

Av Lena - 10 juni 2018 19:06


Idag tog vi med sönerna & Sam på en liten tur! M & M fick vara hemma då värmen var väldigt på  & hemma inne har vi så svalt & skönt 




Vi fikade vattenmelon som är Sams nya favvo!...



... lite syltmunk gillar han åxå...



... mer melon & nappen i andra handen, sötis  



Sam hade fått en ballong på Coopen, lycklig  



Vår rikedom  Våra fina sönerna & Sam  ja såklart åxå Märta & Malte   m.fl  ja vi har många rikedommar i våra liv  



Ja & som ganska så vanligt, så blev det nått vajs med motorn, så fajfar fråga Sam om han kunde få mata Gullan med munken som Sam inte ville ha!! -jo det är på riktigt, har man inte sirap så får socker duga när fläktremmen måste smörjas  



Tillockmed Sam tyckte det var märkligt & kollade nyfiket...




Vi kunde fortsätta igen, men tagit med nått hem som håller på att lagas nu




Så fick Sam sitta i fajfas knä & vara Kapten!!


Fajfa lät honom styra hur som helst, dom som såg oss trodde nog att Kaptenen var på lyset  



På hemvägen kom regnet, en öppen båt blåste om oss, men vem ogillar regn nu? 



Så lämnade vi av "guldet" på kajen, enklast för Sam att gå av där, & han ropade hela hela tiden -Hejdå fajfaj & -Hejdå fanno, & vinkade med sin lilla hand...



... han ville stå kvar & vinka länge, älskade lilla krumelur, du är magisk  



När vi klev av på bryggan vräkte det ner, men alltså, lika varmt, så det var faktiskt så härligt!!



När vi började åka hemåt hördes muller, & när vi kom hem än mer & blixtar som for...


När vi efter maten lastade i M & M & åkte till båten igen för en motordel som skulle med hem, så small det nått enormt på vägen dit & där, blixtar som pelare så vi bländades & höll andan! så mäktigt!! WOW WOW!!


& regnet har smattrat flera timmar nu, så UNDERBART!!!!!!  Det sista regnväder vi haft var den 11 maj, sedan inte en enda droppe förens nu  


Så skön för djur & natur, jag njuter  


Igår hade vi 11 Kottar på kvällsmiddag!! & mitt hjärta blir så ömt  nu har vi inte sett till någon sedan regnet kom, dom blev väl chockade & överaskade  


                           Kram från oss!!    

Av Lena - 9 juni 2018 20:16


Så packade vi korgen & åkte till hamnen & gled ut i Gullan... 



... hittade en egen ö, en så vacker ö...



... liljekonvaljer & grönska...



... bad &...



... fotografering såklart    




Lite spex, först blev jag rädd, men han skulle bara skölja ur tofflorna från sand  



M & M spankulerade runt, luktade & njöt...



...men när vi andra satt i skuggan så solade Malte för fullt!   



Hade både fika & mat med, så gott


                                                  
   


                          Sötchock!!   



Än mer sötchock!! 



Så åkte vi hemåt 



Vi har flytvästar med, men dom behövdes inte idag, däremot selar, Gullan tuffar bara på i några knop, & hade dom haft flytvästar idag hade dom blivit kokta...    ... om man säjer så  


På landbacken var min kusin & donade i deras båt, lite prat & fika & sedan hem.


Nu har vi ätit ljuvlig kvällsmat ala färskpotatis med Matjesill, gräddfil & gräslök till gubben, till mej bara potatis & havregurt med gräslök & så lyxade jag till det med förbjudna Leksands knäckebrödsmackor!!   


Nu är klickan20.40 & vi ska lägga oss i blöt i karet!


                   Kram till dej som kikar in   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards