frallorna

Alla inlägg under januari 2022

Av Lena - 30 januari 2022 16:44


Vaknade efter hit & dit sömn, det har stormat på inatt, eller det heter ju inte storm, utan hård vind, hade fönsterluckan öppen lite så jag kunde höra när den röt...


Vid Vid 11.o4 drog ett ordentligt snöoväder in i blåsten



Tog upp lite hjortron till frukosten, känns extra lyxigt dagar som dessa & att minnans när vi plockade dom i sommarvärmen 


 


Så kom budet... Kurre har fått somna in på förmiddagen idag... ja han var så skröpplig & hade artros & gick märkligt, det hände något med honom inatt, han fullkomligt bajsade ner hela huset & blev apatisk... & hans husse kände att det var dax...

Jag skötte hans medecinering sedan 1 månad, & fast jag känner en enorm sorg så var det rätt beslut, att låta honom få ro & vila  han frös alltid, nu slipper han det åxå...


Ser ni på kortet hur Kurre tittade på Ängeln i hjärtat, kanske längtade han till vila & ro under Ängelns mjuka vingar...


Sov i ro Kurre, du fattas mej enormt   



Vi gick ut en vända för en timme sedan... 






Vacker tur men fruktansvärt kall & på det blåst, mina händer var stelfrusna, & ja ok, kanske inte klädd för kylan, vi orkade inte pylsa på oss massa tröjor å så, men som vanligt när "pappa" är med på promenaden är Malte yster & skuttar & har sej  



Köpte Situation Stockholm av en man som alltid står vid Maxi, ger honom alltid 200 kr & köper han något "onyttigt" för pengarna så må det väl så vara... vi pratade en stund, det var väldigt halt när han gick från Ria, så han bad mej ta det försiktigt, ja där dessa utsatta får gratis äta sej mätta   som Stadsmissionen   en otroligt läsvärd tidning  


Ja så klippte jag av mej en del av kaluffsen i torsdags


Före  efter inte riktigt nöjd ännu, ska finjustera lite mer & klippa upp lite mer på huvudet, gubben hjälpte mej jämna till längst ner med en stor Fiskars sax & vi skrattade högt åt hur tokigt det kändes, det är bara att klippa å vira runt håret med fingrarana å klippa å fara på... billigt   & mitt hår är så förlåtande & tjockt som en "hästsvans" så fast det ju inte alls är "jämt" någonstans så syns det inte i alla fall 


Kommer se på Handbollsfinalen ikväll, ligga framför tv:n, ja vi har faktiskt inte gjort annat idag, hur underbart skönt, koka kaffe & fjäska för gubben & & Malte såklart, snart ska han få paj & sallad & samma i morrondagens matdosa, skönt att göra mat så den räcker någon dag  


Jo så var det Covid Sam hade, svar sent igårkvällst, det började i torsdagskväll med lite halsont & feber igår men idag var det bara liiite ont i halsen kvar & full fart igen! skönt, nu har han antikroppar   

Fick höra av en förskolefröken i byn att det går för fullt på byskolan... inget någon sagt något om till föräldrarna...


                     Kram till dej som kikar in   



Av Lena - 29 januari 2022 18:28


Onsdag & Malte i startgropen... (alla nedre rivmärken är från Märta, hon kraffsade ihärdigt på dörren när hon ville ut, sötfia  )



... promenaden blev varm & sköm...



... hemma var Ungen som inte ville ut & utanför en skör Kurre som ser mer ut som han ser på den hängande Ängeln i hjärtat än på Ungen, han fick komma in & äta mat & sova i sin bädd  innan hans familj kom hem


Fixade gomat till mej, rispapper "snoppar" uch på mej men man får den tanken av både utseende & konsistens  


     


Ekofyllda med färska grönsaker & ananas & kryddor & en gudomlig jordnötssås...



... att dippa dessa godingar i   



Kvällsbild tisdagkväll -kom & mys med mej mamma! /Malte



Igår & en eftermiddagspromenad, att stå där vid knuten & spana, ett tunt lager snö gjör allt så mycket finare...



 


Tyvärr än mer virke ut ur skogen hade kommit ut igår 



Igår & en kvällspuss efter jobbet fick pappa som vilade en stund   



Sam är dålig, han önskade Taco & det fixade farmor, han äter det på sitt vis dvs utan färs eller sås, bara gräddfil & grönsaker, såklart eko grönsaker  en mjuk Sengångare, en spännande kula & glass för halsen, godiset vet jag inte om han tog, men det var ju lördag



... har både pappa & mamma hemma & dom 2 benta fick paj med massa tillbehör  


Vi har åxå ätit paj, jag min specialare & gubben en "vanlig"


Jobba några nätter har jag åxå hunnit med, covid härjar som aldrig förr på boendet, snart har alla fått det & många personal, själv har jag klarat mej & förutom alla skickade test jag fått gjort så testas all personal även nu med snabbtest före vart pass


Nu fyller älsklingen karet, dax att få av sej skiten för veckan  till det lite vin & päronklyftor, sedan Stjärnorna på Slottet


Det har börjat blåsa nu & regnet fullkomligt vräker ner & det ska ta i väldans om man får tro dom som "spår" hårda vindar... vi har eldat upp i huset & ska nog tappa upp lite dricksvatten åxå, man vet aldrig om strömmen går...


                           Var rädda om er   


 


  

Av Lena - 25 januari 2022 17:24


Ut på en eftermiddagspromenad...


.


.. men Herrn är tveksam om vi verkligen ska gå?? mins ni vår lördags promenaden när hela "familjen" gick ut, då minsan sprang han ystert framåt med spetsade öron & inget hemåtvändande, lika var det när vi hade Märta, var hon med var han glad, men var hon kvar hemma ville han inte gå... nu har ju hon vart borta över 1 år men han uppför sej lika, fast nu då vill han ha sin 2 benta pappa med på promenaden  lilla omständiga älskling  




Än mer "virke" ut ur skogen närmast byn, suck  



Lycka när jag längst ner i frysens fack hittade denna ljuvliga sucinigratäng till dagens lunch som jag gjorde i höstas, fantastiskt god då som nu fast den kanske inte ser så smakligt ut blev lite soppig i konsistensen & det var bara gott


Läste en dödsanons idag    & jag tycker det känns som skam på torra land, nu måste man ev. ha id handling & covidpass för att få delta på en begravning...

Bra Danmark som öppnar upp lixom fler länder gjort!  Ja vi tycker alla olika...


           Varm kram till dej som kikar in  


  

Av Lena - 24 januari 2022 17:03


Lördag förmiddag & Sam var här några timmar, han älskar att leka med Malte  tyvärr förstår inte Malte vad lek med en människa betyder & har aldrig gjort sedan han var valp, så som Märta & Petrus gjorde, dom ääälskade när vi lekte med dom, men Malte är så glad när Sam är här & leker på en gång bredvid Sam med något gosedjur, ja han är verkligen annorlunda vår 4 foting  Ja så ser man en del på korten, som Tomten på byrån, nu har han dock gått i ide  



När Sam sprang hem skulle vi gå ut på en promenad, men fastnade i direktsändningen av manifestationen i Stockholm om valet av covidpass/vaccination, intresant  & det hann bli mörkt innan vi kom iväg... 



... förbi Omnivoxstudion i gamla Missionshuset, hem & fixade god mat, ett bad & Stjärnorna på Slottet  



Söndag & vi tog en vända för lite mathandling, tvättade bilen & en promenad i Romme...



... promenaden här var inte så bra då snön blivit is & blev vass...



... ett stort flyg flög över Romme Dala Airport, känns som dom styrde norrut?...




Åkte hemåt genom småbyar & himlen var magiskt vacker...


 


... & där i vänstra kanten Nybrobacken, alltså slalombacken som funnits över 60 år men antagligen mycket längre, men den har inte mycket snö i sej, tror den helt klappat igen, dom senaste åren har det sprutats snö i en backe för småtävlingar för barn & som en backe för funktionsnedsatta, men nu som sagt kanske har den gjort sitt? vet att om somrarna nuförtiden betar får där. Där var full fart förr & dom hade upplyst backe för kvällsåkning, & visst har man vart där & plogat sej ner, för hur jag än hade bra läromästare så lärde jag mej ALDRIG att svänga! & än idag fattar jag inte hur man gör? är det det som kallas tröglärd?  Numer är det Romme Alpin bredvid oss som gäller  



Fick ju denna boll i mitten av min syster & ringen utanpå köpte jag på Rusta innan Jul & igår eftermiddag kom jag på att men åååå nu är ju kulan Jorden & den störe ringen universum



Går aldrig att återge ljuset, det är sådär mjukt guldigt & inte vasst vitt , så sött & fint utifrån  



Jobbnatt med finaste kollega, många stackare som inte kom till ro, så nattens 10.15 timmar gick i ett... & bara hem & kissa Malte & tillbaks till jobbet när chefen kommit & ta covidtest nr 3 ... smittspårning... men nu har det omorganiserats en del så nu hoppas jag slippa fler, åka fram & tillbaka på detta vis...  


Somnade med Ungen på köksoffan, där sover jag så skönt & bra, vaknade efter 2 timmar & fortsatte försöka sussa med Malte, men det gick sådär, satte på tv:n & sedan försvan jag in i dimmorna en stund...


En byapromenad för att kvickna till...



... vi hann ut innan solen trillade ner...



Malte pinnade på & ville hem fort, kallt & kyleffekten visa -6 grader fast det bara var -0.5 


Nu ska jag bara vara (min favoritsysselsättning  )  slöa framför tv:n & ska absolut se på Första hunddejten kl 20 på 7:an, jag tror aldrig jag skulle kunna välja, välja bort & ta in nästa... utan den första som kom in skulle jag falla handlöst för oavsett allt  


Skator, kråkor & kajor har ätit sej mätta på winerböd & & stora ostbitar, småfåglarna som vägrar flyga till grannarna som är stora småfågelmatare, nej dom ska hoppa här i häcken, har bara solrosfrön att bjuda & små små ostbitar & såklart får dom winerbröds smulor dom åxå  men -ni mina...


 


... småfåglar, jag SKA köpa en påse med blandfrön när jag kommer ihåg, åt er   & ser ni Domherren på marken? jag har fullt av dom hela tiden, så fina rödisar  


                                   Kram på er   



Av Lena - 21 januari 2022 16:53

 


Ja så var det freda... vaknade efter 3 timmars sömn & efter en natt som gick i ett... fixat räkmackor till gubben & en vegansk & glutenfri smaskig smörgåstårtsbakelse till mej  


  Fått 2 sådana provsvar nu & på måndag fortsätter smittspårningen på äldreboendet... ja ja bara att "toppsa" sig vidare, & omicron härjar för fullt på boendet...


Denna Maltes älsklingsbädd är så mjuk & mysig, ofta med en filt i åxå som bäddas runt, & någon leksak  


Ska äta det goda till Talang & har redan nu lite Cava i glasen, gubben arbetar lite på andra sidan bordet med firman, jag bloggar, han spelar samtidigt musik på högsta volym, just nu Freddie Merchry & The Great Pretender sååå fin  & nu Elvis... & vet ni vad sedan kom? jo Streaplers & låten Till min kära, till mej  ja vi älskar allt från Dan Andesson till hårdrock vi är totala allätare & här spelas alltid musik & ibland blir det en svängom  


                     Kram på er  




 

Av Lena - 19 januari 2022 23:12


Nu har jag bara en stjärna & en ljstake som ska bort, sedan är Julen i fönstren borta, men kommer så mycket emellan så det som tänkts kommer i skymundan  men i morrn ska dom bort i ett av fönstren hamndade denna lampskärm, vårlik & fina fåglar i färg...



... i det andra en boll på batterier, har ingen plats för någon lampfot  här just nu, blomsterna tar alla fönsterbrädor som finns i besittning  




Jobbnätterna med covid & förfärliga ansiktsmasker som det inte går att andas igenom  sista Covidsvaret var Negativt & i morrn på dagen ska jag m fl. ta ett till...



En vacker himmel igårmorse...



Idag, att leta på den perfekta prupp platsen  




Äntligen är isen framme så man ser den lite bättre...



Gick in mot skogen, men Malte fick fullkomlig panik, han gillar INTE denna skog längre, det går att gå hit strax vi gått förbi sista huset, men idag var han så orolig & fullkomligt skenade därifrån... Tänk här, på detta karlhygge som en gång var den vackraste skog, där massor av svamp fanns, dit senare Dagis hade sina promenader, där dom satte upp fröbehållare av mjölkförpackningar om vintrarna till fåglarna i dom gamla vackra stora granarna, där dom satte figurer i träden & skrev lappar till folk att inte bli rädda när dom dansade för vinden... ja ja, dom stackars träden var väl "mogna" & fick lov att huggas ner *snyft* & alla vackra morssbeklädda stenarna har vissnat...


Det är storm ute, knappt så jag orkade få upp ytterdörren för en stund sedan då det blåste emot & det snöar på tvären... Nubbe & Kurre hade inte fått hem någon husse, så dom grät på förnsterbrädan & ville in här  varma bäddar mat & vila, gullisar  Ungen väntar på mej i köket, vill pussas & kramas  ja det vill dom andra 2 åxå men dom får mysa i värmen med varandra på kontoret då Nubbe är Herren¨på täppan & Ungen så underlägsen & mår bäst av att slippa ha honom så nära, dock aldrig bråk inne, tror Nubbe fattar att det inte går för sej att ställa till bråk inne...Kurre & Ungen går däremot bra ihop, dom är lika undergivna båda 2, slarvarna  


Ja ja, ett evigt pysslande, mat, medecin för den ena & in & ut...


Nu ska jag somna till vindens vinande & visslande...


                          Kram på er  



Av Lena - 17 januari 2022 17:41

Ungen håller på att "trampa" då mår han som allra bäst & som den Prins han är 



Ljuvliga gullunge  



Vi har inte gjort nått idag, ingen promenad mer än till påstlådan, bara varit på gården & det räcker gott, för inatt kom 2 cm snö på isen så nu ser man den inte ens  han har druttat på rumpan bara av att gå på gården, snorhalt överallt & trots att jag har brodd har inte han det & att sträcka sej är inte skönt för någon av oss



Gjort en såååå god gryta på potatis & morötter, vitlök, buljongkrydda, ramslök, små tomater, purjolök, vitlök & chili, soja, ananas i spad & mixade ihop kikärtor med Thaini & rörde ner som redning allt *alá eko* & alltså -gånger som dessa när jag lyckades på detta vis önskade jag jag hade ett recept tills nästa gång...  men recept vet jag knapt ens vad det är, utan jag är en Kajsa varg -tager vad jag haver-   denna hade lätt kunnat platsa på en Nobelmiddag som förätt? dock inte i en matlåda   tur jag gjorde en stooor sats så den räcker ett tag  Ja å så har jag ju inget smaksinne mer än det tungan kan känna, men gubben höll med! å andra sidan gör han det om det så vore bränd gröt...  



Börjat städa ut Julen, tallen är ute, den hade lixom torkat & barr tamlade av, tur det var just en tall för dom barren är åtminstonde stora, blev så stort & oj vilken plats det blev där nu, & hallbyrån har jag tagit av den finaste julduken & lite nya dukar på & som jag är "lager på lager"  


 


Men se här vad min fina kompis kom hit med igår   en försenad födelsedagsprecent, detta hade hon plockat ihop på Indiska! halsbandet sååå vackert & det andra, inte en prickig kjol utan byxor! men slå mej i baken så glad jag blev!   Tack finaste Mona & ja till dej åxå Johan!!  


Idag har jag covid testat mej via jobbet då det är covid på flera avdelningar, jobbar inatt då jag ju inte har någon symtom & svar i morrn


                                   Kram på er  

Av Lena - 15 januari 2022 18:15

      Loppis! -Ja delvis mina fynd, min syster ska ha köksutrustningen & fotöljen, jag sovrumsinredningen 


  Den här Shefervalpen fick åxå följa med hem till mina alla andra hundar, har ju en hel stooor flock nu! tysta är dom & aldrig något skällande  ...


 


... & håll med om att denna söta Boxer har en blick som kan smälta berg... & absolut inte barnsligt alls att prata med dom ibland  


 


Men jag SKULLE ju inte släpa hem mer!!  men dessa 2 långa gardiner kunde jag bara INTE motstå! så ljuvliga, tänkte sy av spetsen & ha dom som smal kappa i köket, men det blir nog inte så bra, så jag syr nog av spetsen & har dom som längder istället, så fantastiskt glatt & vårigt till att börja med, sedan rena sommardrömmen av blommor  NÖJD! & billiga  


 


Åkte vidare till gubbens ärende, Malte stod & ömson satt som förstenad & väntade på sin pappa  



Så vidare för att handla lite fina eko grönsaker & frukt som Hemköp i Hedemora alltid har & sedan till Vikmanshyttan för en promenad mellan det isiga




-ser du nått spännande pappa?? /Malte


Go-bil-fika & hemåt de sedan bar



Ni mins kanske att jag fick massor av Amaryllisas från affären i mellandagarna, dom har gjort sitt för ett ett tag sedan men sparade några knoppar, så tragiskt, dom lever & kämpar, men bara några spröt orkar ur knoppe, ger tydligen inte upp kampen om livet  


Fixat gl fri & vegansk smörgåstårtsbakelse till mej & en till räkmacka till till gubben, eller han är ju min käresta  


Ska bada strax (behövs inte många varam droppar, för när smala gubben sitter i & frun kliver i stiger vattnet fort    , gå Lena gå! våren är snart här & klänningarna ska sitta fint!) sedan äter vi (borde bara vara gurka för min del) till Sjärnorna på Slottet, så otroligt bra dom första 2 avsnitten var om Carola & Marika  mannen som det ska handla om ikväll vet jag inget om, men ska bli så spännande.

Igår på Talang var 2 från vår stad med, dom som trickade på sina motorcycklar, & visst är det spännande att se vad dom kan, dom som äntrar cenen  


     Kram kram fina du som kikar in    



Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards