frallorna

Alla inlägg under november 2019

Av Lena - 27 november 2019 20:00


Tittade ut på morronene, spännande.... & jovisst hade det kommit snö!




-Hur kul tyckte Malte!! ...



... tog en byavända på morronen i glada skutt! 


Fortsatt att städa, satt upp en stjärna till återstår 3 till


  Lite dekorationer här & där


En jobbnatt väntar, med en härlig kollega  snökaos här i natt & morrn, fått på nya bästa vinterdäck till min "Jeep" proppfulla med dubb säger gubben, känner mej så trygg  oavsett hur mycket snö det kommer


             Kram kram & var rädda om varandra  


 

Av Lena - 26 november 2019 19:30


Den 19 november fyllde vår Konugarnas Kämpe Petrus 11 år  i landet bortom detta... Aika finns kvar & skulle inget hellre vilja än att kramas med honom igen, dom var som ett, en otrolig kärlek dom emellan  



Mamma Rådjur med sina 2 nu stora barn som traskar runt i trädgården, tar hand om varandra så fint, kliar & tvättar varandra & äter lite äpplen 




Vädret ja, regnigt & dystert, att sitta på soffan & titta ut på Skatorna & ev någon som går förbi på vägen



I lördags åkte vi & min bror med fru & vår mamma till Dala Floda för att höra på Byns Mats (längst bort) med kanon kompanjon, sååååååå bra!!  en entertainer, historier så man vek sej av skratt, en berättelse där vår mormor & morfar & mammas föräldrar figurerade, så fint av honom att berätta det, visor, Fred Åkerström, Cornelis m.fl WOW! Han var min brors kompis när vi var i Nås VästerDalarna vid våra UNDERBARA morföräldrar som barn/ungdomar, fast på den tiden kallades han för Bus Mats, för att han var just det!  



Söndag till skogen & tog en gran till gården & en tall till köket... för hårt grus för Märtas tassar...





... en hel skog med tallar men inte en enda fin...



... hittade äntligen denna fina Julgranfot som jag fått för ca 10 år sedan av min far, & som han haft sedan 60 talet & släpat med på alla platser han bott på, så glad att jag hittade den under en hög av bildäck där den "hamnat" då gubben städade loggolvet för 2 år sedan, finaste grön med patina...



... tog in ful-tallen idag & satte den i foten, så fint, för vem har sagt att det fula inte kan bli fint?  ...



... medans Malte snosade på soffan



Adventsljustaken uppe i köket  & 2 stjärnor i rummet & några tomtar & juldukar, Radio Dalarna har spelat en hel del Julmusik 



Försöker att se dagen som är & inte framåt i tiden... att leva här & nu... 



                      Kram till dej som kikar in  

Av Lena - 16 november 2019 18:23


Dom vackra Sidensvansarna har kommit i en jätteflock & ätit Rönnbären som vi har massor av  ...



... softar i regn & gråväder & smörjer tassar & sätter på tossor



Igår kvällst var det Sven Ingvars, vilka fantastiska musiker  vackert   glädjen i musiken som lyser, & tårar på min kind...


Livet har tagit en ny vändning... & inget blir sej likt mer... motivationen att få fram ord till bloggen har falnat från en dag till en annan... livet är skört, vad vet vi om morgondagen?...


     Varm kram till dej som kikar in här   


    

Av Lena - 12 november 2019 19:45

 


Blev en jobbnatt på ett ställe jag inte vart på förut, en trevlig plats & bra natt! 


Bidde ingen lunch utan jag swichade ihop en saagoligt god middags vitkåls sallad ala eko, strimlade fint & hade på olika nyttigheter, som Raw eko granatäppelcider med "moder" som jag faktiskt inte fattar vad är? måste fråga Renee W men det står att man ska skaka flaskan så "modern" kommer med  är det en mamma i burken??  nej ser ut som typ en bottensats, som troligen är modern & väldigt nyttig 

Pst! läser på flaskan igen, ser nått jag inte läst tidigare:   Nu vet jag  & kunde inte motså denna burk i morse när jag morronhandlade i stan    som fanns i olika sorters grönsaker! WOW & tillverkas inte så långt härifrån, i Orsa minsan!  inte så billiga men värd sin vikt i guld, så oroligt nyttigt med mjölksyrning fick ett fint dyrt värdefullt syra-krus av en vän som skulle flytta, jag har lånat det för länge sedan & syrat, men det bidde ingen syrning i höst som jag tänkte, går ju att syra när som, men just när skördetid är så finns så mycket färskt att välja på, ska unna mej någon mer burk, kommer spruta mjölksyrning ur öronen på mej   



Kväll i stugan, ute har det regnat hela dagen, men än är mycket snö kvar, Märta har intagit sin plats & tv tittande väntar


                      Kram från oss    

Av Lena - 9 november 2019 21:16

 

Det var verkligen -Hej mitt vinterland...        när vi vaknade... Massor av snö...

  Så var det dax för mina missar, som valt mej -kanske är det så? att djuren känner min svaghet & kärlek för de vilsna själar som söker trygghet & lite mat? så säger i alla fall min goa vän M   - ja för vem får inte mat här när den smyger sej försiktigt fram eller flyger hit då rinner mitt hjärta över, för varje liten varelse är en själ för mej, även en bananfluga eller tvesjärt 

Nu valde dom här 2 herrarna mej, ja dom hade valt våra söner åxå, som ärvt sin Mors kärlek för djur   gubben är åxå vänlig, men ser pengarna dom kostar...    ha ha ha   

Idag lyckades vi kastrera den röda pojken   så varsamt   ögondroppar, gick igenom munnen, en ung pojke, fina öron & hull (tack vare min gourmemat  ) & ett litet litet sår som fick salva trots att det läker bra ändå, extra injektion med smärtstillande innan uppvaknandet  


Ligger under en säng & sover kanske sin Törnrosa sömn i trygghet efter månader på vifta... nu ska han bo här, om han inte själv protesterar? då får jag ta till plan B...

Den svarta sötisen som pratar & pratar...

 


... här pratar han för fullt med mej efter att ha gått ut  

Tyvärr blev han för stressad för att kunna ge en insomnings spruta idag... så stressad för andra gången, som i torsdags när en ev familj var här för att se om det var deras kille? vilket det inte var, denne hade inget chip, vilket vi kollade då, han blev fullkomligt livrädd... men förlät mej & blev kramig igen dagen efter...

Samma idag, blev så rädd när han såg min vän som stod beredd att ge honom lugnande... avbröt... & på eftermiddagen lät jag honom gå ut... så glad när jag för en stund sedan ser honom ropandes på mej på gården   vågade inte komma in, hur jag än försökte, så han fick sin mat utanför dörren... börja om & få tillbaka hela förtroendet igen... nu får ingen komma hit & tro sej äga honom, han ska få vila sin själ & bli trygg  älskar honom så  så skör, så känslig, bara mej han litar på, det vet vi nu  


Förr när vi hade en stor bya gemenskap, när byagemenskapen var fantastisk, fester, resor, kalas, födelsedagsfiranden, Jul gemenskap m.m.    & då jag kallades för "Katt-mamma"   ...  men som med så mycket annat, förändras liven, man blir äldre, bortgångar, skilsmässor... 


Katter är ljuvliga djur  & nästa vecka måste jag släppa min finaste älskade Tussan  jag var med när hon föddes för 16 år sedan & nu ska jag vyssa henne till ro när hon ska få somna in här hemma i min famn, med min vän som ger henne den sista vilan... lungt & värdigt.... Älskade Tussan, det känns så tungt, men du ska inte lida mer, din tid på Jorden är till ända..


            Varm kram till dej som kikar in  .  

Av Lena - 8 november 2019 20:24


Så var snön här redan när jag vaknade, eller vaknade gjorde jag kl 04.30  ett puder över oss redan kl 07, så snön hann före mej, bidde ingen trattisplockning


    


Blev djupt förälskad i denna hjärt ljustaken jag såg i Jul-reklabladet, men hjärtan kan man aldrig få för många av, så den funkar ju redan  



Svårt att få till hur vackert den egentligen lyser   Bäst att skynda medans den fanns, gubben fick köpa när han hade ärende till stan idag, förväntade mej nästan fel vara  men attans han fixade rätt!   


Maltes trasiga tassar hade gjort mej redo för att ta hjälp idag, men när han vaknade & jag tog av tossorna hade det vänt! & jag kunde se en förbättring  Tack Gode Gud...


Just mätt snön utanför 1 dec!! jo ja tackar... 


Kväll & tvtittande, ätit gott & ska krypa ner på golvsängen med gubbe & vovvar 


                Kram från oss   


 

Av Lena - 7 november 2019 17:50



Väldigt vacker dag, inte så kallt, bara -2 men fy va isande dom 2 kändes... 


Märta har fått sin akupungtur i grannstaden som hon njöt sej igenom  & sedan fick Malte en promenad i Romme, trampade av sej tossorna, vill helst ha dom på även ute & inne då han inte får slicka, för tratt ska han slippa   


I morrn förmiddag hoppas jag hinna ut en snabbis till skogen bredvid, där som jag lämnade massor av trattar, behööööver dom!! om jag hinner före snön, som ska komma under dagen... undra vem som är snabbast   


Ska fixa hummus, har carvings på de just nu, med min egna kryddning, chipottle & furikake till topping, så jag har ikväll till bovetekexen då gubben ska få uuuber smarriga lax/räk mackor  


                         Kram kram  


   

Av Lena - 6 november 2019 15:06


Igår gick dagen i ett! hann inte äta något förens mot kvällen, fixade humus på en liten mjuk macka med & matcha te

Först var det handling på olika mataffärer för att hitta det jag sökte, promenad med denna Mille mannen &...



... sedan hem & invänta den ev familjen till denna Juvel som numer hete Nubbe 2 fast kärt bar han många namn   & vi hade förhoppningar om att det var en Alex  tyvärr blev det mörkt innan familjen kom & Alex blev skräckslagen av besöket, så dom kunde inte säga om det var deras då dom väl skulle känt igen randningen, den kunde inte ses igår, tyvärr... så otroligt stressad som han blev, förvånade mej verkligen! men jag kunde ta honom i min famn & vyssa honom till slut, lilla vännen  I morrn förmiddag hämtar jag mamman i familjen så hon får se honom röra sej i dagsljus, få se vad hon känner & tror, men om? hur i hela fridens namn ska vi få in honom i en kattbur?... & som hon sa, om han är så rädd nu, hur ska vi då få det med hans bror därhemma? hon blev lite fundersam...


Som tur var fick han tillbaka förtroendet för mej & var lika tillgiven på kvällen & idag  



Så kom familj 2 & skulle se & söka med chipläsare på denna "Laban" -hur gick det då? hon var i lilla rummet, & när hon såg chippläsaren blev hon så rädd så hon formligen klättrade på väggarna... men jag lyckade krypa under sängar & byråer & bakom skåp så jag kunde kolla många gånger med läsaren, tyvärr visade den texten: "No found" ... dom skulle testa även dennes bror därhemma, & se så det numret kommer fram, så det inte var något fel på läsaren, inte hört något ännu, & samma sa som tidigare familj, -att undra hur han kommer ta en flytt hem om han är så rädd nu...som jag trott Laban vart en flicka, varför? bara tror det. Vågade sej fram till mej sent på kvällen om än osäker... i morse var hon som vanligt & ville bara kela, lilla hjärtat  här gick hon ut, funderade på att komma in igen, pratar gör hon därav munnen, hoppas hon kommer in ikväll igen, för finns inget chip, så får hon stanna här  då hon går så bra ihop med våra katter  Den gula likaså, då får kompisen kastrera den omgående, & så får den vakna inne, så kanske även den vänjer sej vid värmen inne & inte som nu sova ute, älskade lilla hjärtat  




Idag blev det stan med en vän som ville hänga på, in på Ikea & köpte en toalettring för barn "Sam" & 2 nallebjörnar fick följa med hem, vilket Märta blev fullständigt lyrisk över!!  Malte sådär...



... skrotfia känns bättre i bakdelen om än inte helt ok, & inget som besvärar henne, i morrn mer akupungtur & laser 



Malte fick en byapromenad på frusna vägar...



... & så hade den Finska Kåd salvan kommit i brevlådan från Apoteket, går bara att köpa online, så nu är han insmord, har sett otroligt fint resultat på en annan hund som använt den, hoppas på detsamma för Maltes del, vars tassar är så jobbiga  



Kl 14.30 idag fick jag äntligen i mej nått, 2 bovetekex med hummus, tomat & furikake, till de några skivor av mammas äpplen & matcha te i ny gammal kopp!! kommer bli min älsklingskopp SO & K! 

Gör inget att jag inte hinner äta ibland, för då lämnar ju lite fett kroppen    


  Fortsätter troget att tugga i mej några torkade rönnbär var dag, så jag får lite extra vitaminer   


               Kram till dej som kikar in    


 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards