frallorna

Alla inlägg under augusti 2010

Av Lena - 31 augusti 2010 16:41

  

                                            Älsklingar!  

 

Jag kom hem från jobbet när gubben precis hade åkt till sitt.

 

Planerade en skööön promenad, men har fått huvudvärk igen, så det blev Panodil & vila  istället  

 

& nu kom världens regnväder åxå, nåja, gubben har gått med dom innan jag kom, & så står dörren öppen ut, så någon "nöd" går det då inte på trollungarna!  

 

                               Kram & fin tisdags kväll!  

 

 

Av Lena - 30 augusti 2010 22:18

  

    Petrus har sagt godbye till sin fina   tjej...  

                            ...& är hemma igen!!  

 

Fick så hem Prinsen idag! ljuvligt!!!!  

 

När vi kommit hem, knakade huvudet helt ihop på mej, såg både dubbelt & inte alls...

 

Petrus & Märta stojade på, först lite avaktande & stötit lixom, men så lossnade allt, & det var som förr!!  

 

Han åt som en jätte! gott gott! 

 

Lade oss framför tv:n, & där somnade vi som stockar alla 3 i flera timmar!!

 

Nu så! är friden återställd  & min flock är samlad igen!  

 

                               Kvällskram & natti natti!  

Av Lena - 29 augusti 2010 12:30

  

Hjälp vilken vacker bild jag fick till i går!! ...  

Jag skulle ju kolla in mina Kantareller i en närliggande skog igår, tog så kikaren för att kolla om jag skulle kunna köra ända fram till skogs kanten, om där var spannmåls sådd eller gräs...

-Vad skådar mitt högra öga då?

-Jo mäniskor som precis parkerat & kliver ur bilen! & går mot min skog!  

-Lusten för att åka dit rann av mej som vatten på en gås...

-Undra just om dom hittade mina kantareller?

 

-Då kom gubben presis in & sa att vi fick lov att kolla till Karin, batteriet behövde nog sättas på laddning, så jag kokade kaffe & lade i lite fika & åkte till hamnen istället!    

Tänkte en liten sväng med Karin, men hua så kallt det var där! tänkte brygg fika då?

-men inte ens de ville vi...

-Satte oss i bilen, startade & körde några hundra meter, då mötte vi bror med fru!

-häng med oss ut!  

-backade tillbaks bilen & hoppade i deras "varma" båt! mysigt!!       

Min bror frågade mej om han fick gasa på "lite" han vet ju att jag inte gillar fart...

-Jo det fick han, men hu hu... jag satt med hjärtat i halsgropen! -skräckblandad förtjusning lixom..     

"pappa" & Märta dom kärleks myste  mina fina..  

    ..hittade denna fina ö, slog läger & fikade!    

                    ..sedan navigerades det hem!...   

..& Märta somnade inlindad i en filt på min jacka...

 

När vi satte oss i bilen & körde hemåt så kom regnet! har så regnat hela natten, uppehåll på vår förmiddags promenad, men ska visst bli mer senare...

 

                                      Fin söndag på er alla!  

 

 

Av Lena - 28 augusti 2010 14:11

           

Hej hopp! blev en förmiddags promenad på 1 timme i alldelens lagom väder!

Har tänkt ut en tripp till en skog nära oss, efter lite vila, där jag har mina Kantarellställen... tänkte kolla läget lite, om inte regnet kommer före, det hänger lixom i luften känns det som

                 

Ja så var det gårdagens härliga Pizza!!

Bild nr: 2 är dock inte min hjärna!  

 

Degen är så lättsam att handskas med! kör ihop den snabbt i mixern.

ca 5 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

25 g margarin

1/2 dl olja

ca 1- 2 dl mjölk eller vatten

lite salt.

 

Alltså! jag höftade bara i vätskan i degen, likaså oljan & smöret, men på ett ungefär,  så ska det nog bli bra!  

 

Räcker till en stor bakplåt, tryck/kavla ut degen.

 

Bred på en halv tub tomatpure blandat med ca 1/2 dl kertsup

 

skiva ca 5 tomater tunnt & täck pizzan med.

 

Vätska ur svampen,  & stek i lite olja/Milda

 

Vänd sedan ner 400 g chreme fraich i svampen, salta peppra & smaka av

 

klicka på & bred ut stuvningen över tomaterna! & sist riven ost på alltsammans!

 

Igår toppade jag desutom med ananas!

 

In i ugnen  på 225 grader i ca 15-20 minuter!

 

Jag tok gillar denna skapelse, & alla som jag bjudit  

 

Gillar du inte bakpulvers degen, gör en vanlig Pizza deg med jäst! åxå gott!  

 

Kram kram så här på lördags eftermiddagen!  

 

 

Av Lena - 27 augusti 2010 20:46

  

Vackra Märta poserar för mej!       

Åkte till vår pytte stuga på eftermiddagen när gubben kommit hem från förmiddags skiftet, Märta & jag plockade svamp!       

Jag hade lätt kunnat plocka 2 hinkar på den stund vi gick i skogen, det fullkomligt exploderar i skogen med svamp!! & Trattisarna är stora & fina! men fortfarande en del små åxå, dom fick sitta kvar förståss!

Nu tog jag dock inte mer än jag behövde! orkar inte stå & rensa hela kvällen    

Märta rejsade förståss åxå på i sanden    

När vi gick till skogen, somnade gubben i stugan en stund istället..  

..när vi kom tillbaks, lade sej Märta bakom pappas rumpa & slumrade hon åxå en stund!  

 

Hem igen & har gjort världens smaskigaste svamp pizza!!

 

Receptet ska ni få i morrn!!

 

Märta är nog nöjd med dagen & har somnat i mitt knä...

 

Fick mail från Petrus åxå!!!

 

-han mår som en Prins!! & hälsade att livet leker!  

 

                             Kram mina fina bloggisar!  

Av Lena - 27 augusti 2010 12:19

  

Prinsessan & jag tog oss en tur i skogen på förmiddagen! bland svamp & kottar, bidde 1,5 timme    

Men kolla alltså vad Vildsvinen gått fram här!!  

& helt ny bökat var de åxå!! så jag tjoade & stimmade! tänkte skrämma dom rackarna    

Vi knatade på ändå, men jag var mer uppmärksam än vanligt, bra sikt där i skogs kanten till byn..  

Märta lycklig & yster!!  lekte som bara den!     

                Full rulle från början till slut!!    

...medans jag hittade årets första Trattisar!!!..  

..både vackra & goda!  så nu blir det stuvning på mackor till kvällen!    

Vackra Fjordingen gick där i sin skogshage & betad..

 

Men så Petrus fattades oss!! var lixom så tomt!...

 

Men Märta hon njöt för fullt! yster så in i norden! lekte & busade på, sprang med sina kottar & pinnar & ville busa med mej!  

 

En härlig stund, men hade mer koll än vanligt, då skogen var HELT! upp bökad!! såg klövar gjorde jag åxå, så Svinen hade allt varit där, kanske i tidiga ottan?...

 

Märta fick delikat mat när vi kom hem, kokt Renkött! 

-gillades   & nu ligger hon i mitt knä & myser!  

 

Mulet & grått, spelar ingen roll, vi tar oss snart en tur till! i en annan skog...

 

                                           Kram kram!  

Av Lena - 26 augusti 2010 17:03

  

Märta lilla Märta vem är väl som du!  

 

Bidde inte alls som vi tänkt oss!!! ....

 

Märta är ensam hund här hemma nu några dagar, då Petrus är på "dejting" med den sötaste flicka!  

Skulle komma hem ikväll, men dessa "dam vovvar" kan man tydligen alldrig lita på!  

 

Han har det bara sååå bra där han är! värre för en matte & husse, som sitter här & längtar...

 

Ja så kan det gå om inte haspen är på!  

 

Får mysa dubbelt med Märta! ledig helt från jobbet nu, så vi får rå om varandra helt!  

 

Kolla Ernst, Carola i Dalhalla & gå en kvällsvända står på tur nu!

 

                               Må så gott! & kram kram!  

 

 

 

 

Av Lena - 25 augusti 2010 22:08

  

Vacker som en dag! snäll som en ängel  

 

Blivit lite mycket bilåk idag, trött & sängen väntar!

 

I morrn jobb & sedan nya äventyr!  

 

                              Vi ses & hörs! Kram kram!  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards