frallorna

Alla inlägg under oktober 2019

Av Lena - 28 oktober 2019 20:29


Skrotfia hade akupungtur idag, som jag höll på att missa, då tag fått för mej att det skulle vara i morrn, tur jag kollade efter inatt kl 02.00 då jag inte kunde sova  Akupungturen idag gjorde vi i sonens lägenhet som akupungtören  bor bredvid, strålar samma där ibland när det passar henne bättre så slipper jag & Märta åka till grannstaden & hennes klinik, skönt



Fullkomligt avslappnad under behandlingen...



14 nålar som gör nytta 



Malte slumrade åxå en stund, på min väldans vackra tygkasse, inte så bekvämt   



Malte fick en promenad i området efter...  



... gillades!! 


Vacker dag om än lite kylslagen, så som hösten ska vara, hann inte till skogen för att fortsätta plocka Trattarna, men dom sitter nog kvar  


Jäsp jäsp, har så dålig sömn, blev vaken hela natten som var, vände & vred mej, av med täcket på med täcket, tankar... vissa nätter är hopplösa, tur man inte ska upp & jobba tidig morron såna mornar... jäspar nu, alltid nått iför natten...


                    Varm kram till dej som kikar in   

Av Lena - 27 oktober 2019 21:46


Skulle leta efter lite material till Alla Helgona buketter, till mormor, mormorsmor & svärmor  Malte & jag tog oss en tur medans Märta & gubben strosade på vägen vid bilen, fikade & myste i värmen i bilen innan vi kom tillbaka




Svamp överallt!! plockade korgen full, hade inte tid att plocka allt, åker dit i morrn & tar resterande minst 10 liter  



Igår boxerade min bror & gubben hit denna "röda faran" startar inte, men gubben tror sej redan löst problemet   


Lagat Trattis soppa, så god, till det toast, mitt Trattföråd av torkade trattar blir större & större, känns skönt  


                          Kramiz      

Av Lena - 25 oktober 2019 21:02


Igår for jag till skogen, en oändligt stökig en, så inga vovvar med, blev bara en kortis & 3 kg svamp, hittade massa Trattar & Trumpeter, oranga & vackra & goda, men väldigt lortiga endra  blev väl igenomsköljda, sedan världens godaste stuvning  eller de vet jag såklart inte ha ha ha ha ha jag har ju varken lukt eller smaksinne, men jag tror de blev bra   gör som jag gjort i hela mitt liv tidigare, tur man har många års erfarenhet av matlagning, så jag har säkra kort att ta till vid bjudningar, även om jag alltid höftar & aldrig följer ett recept, bara går på känn   & älsklingsgubben? -ja han tycker allt är gott, om det så vore bränd gröt... så där har jag ingen hjälp   




Idag har Malte & jag gått en promenad i mina barndoms spår medans gubben & bror min kollade på deras bil 


Lagat så god mat & kvällsmat, lite bubbel & Idol som håller på nu, hitills är Tusse bäst även om låten förra veckan var den bästa under hela Idol, enligt mej, eller rättare sagt Tusse är bäst!!  finns dock flera stjärnor som glänser till då & då...


Myyys på golvsängen  


      Kramar i mängder från Märta, Malte & mej  




 

Av Lena - 23 oktober 2019 20:09


Igår morse, tröttnötter både Märta & Malte...



Märta hade tid för akupungtur, & efter det fick Malte en skön promenad vid Rommehedslägret...



... full fart!    ...


     ... medans Märta satt kvar i bilen i värmen & myste  Vi som är vana med gamla rächen till bilar, tycker att detta med utblåst till baksätet är fantastiskt! som nu med värme, som man ser på bild 2 vid mitten av sätena, där en fläkt sitter  det tokälskar Märta  även om det inte alls blev kallt i bilen under vår promenad, riktigt skönt ute med 10+  



Idag promenad med Mille mannen 




Mötte en äldre kvinna med rollator, som ropade tvärs över vägen vi gick, att -tänk om solen lyst! så vackert det vart då med alla gula löven, & jag ropade glatt tillbaks att -ja verkligen!! några ord till & hejdå!  de där saknar jag i vår by, där vi redan känner alla, de där spontana med fina människor som jag alltid stöter på när jag promenerar med Mille, älskar dom mötena, Mille åxå som ofta får en extra klapp  av både yngre & äldre, trots att han kanske ser lite farlig ut... å andra sidan älskar jag människorna i vår by åxå!! & älskar även dom pratstunderna såklart  



Hemma igen fick Malte en promenad...


... & Märta lekte i löven på gården & skällde på "spöken"  


Annars löper dagarna i varandra... många många maskiner med tvätt har gått, då Märta fått för sej att kissa både här & där, eller helst på mattor eller på golvsängen, det har gått i perioder, länge sedan sist, men nu får hon vackert ha      blöja på sej, fast det händer bara om kvällarna, så hon har den bara från ca 18-21... & hon bryr sej inte eller skäms, även om kortet visar en obstinat syn!  

Älskade Märta, vårt söta busfrö    så full i bus & kärlek 


                                    ----------------- 


Tänker på er Tezz & Becky... vet hur du mår... när livet ställs på sin spets... när ångesten river sönder en... Men så länge inga svar finns, så håller vi alla tummar i världen, & jag ber till himlens alla stjärnor      


                                    -----------------


                     Carpe Diem  


  

Av Lena - 19 oktober 2019 19:45


Blev hyffsat väder igåreftermiddag, in till stan & uträttade lite inköp, sedan hem till mina föräldrar...



... & Malte tycker borden är bättre än golven överallt  här säger dock mormor att han ska gå ner på stolen  men han hade döva öron & jag lyfte ner honom på golvet 



Gofika! såklart   


    Vad tycks om Maltes plats? hur gulligt  




Så till vår "gäst" katt som vi trott hette Nubbe & var garnnens, både grannen & vi har trott samma, tills idag, då det visade sej att hans Nubbe var hemma medans Nubbe nr 2 var här hos oss!!?? som så har vart länge länge... gösses... så nu är grannens Nubbe där han alltid vart & här på altanen i en varm bädd jag gjort Nubbe nr 2... -är du utan hem lilla älskling? så enormt kelsjuk, tror på riktigt inte jag kännt en mer kelig katt, men vem äger dej? ... nu ska en lapp upp vid affären, kan ju vara så att han har ett hem i byn? men väljer att vara här... hoppas det löser sej, tills dess måste han ju få mat hos oss & en bädd om än på altanen... & ledsen är jag...



Idag åkte vi på Loppistur/bilskrot, & sedan vidare för en promenad & bilfika!



Märta hittade en dörr hon önskat att fått gå in genom...




Full galopp i löven!  



Fikadags! 



Under färd i bältes selar 


 


Kolla ut sa gubben när vi kommit hem, så ljuvligt, där var 3 rådjur, såg ut som sommarens Kid med mamma & ett till, stod stilla & bara njöt av att få ha dom nära  men så gick jag ut på altanen & tog ett kort på en av dom, & här har dom massa fina Åkeröäpplen att äta, lixom massor av äpplen hos grannen  


Nu precis har Så Mycket Bättre just börjat, vill se & så kul med Miss Li som kommer från stan här, & mins henne som barn, så jag säger Hej Hej från oss! &...


                   ... kram kram till dej som kikar in     

Av Lena - 17 oktober 2019 21:33


I det disiga vädret tog vi en liten promenad innan duggregnet fick oss att vända...




Samma ruskiga höstväder som vart flera dagar nu, skulle vara skönt att få se solen igen, men i morrn har SMHI sagt regn hela dagen igen... vi får se till helgen...



Lindade in Märta i en mys filt & for iväg för akupungtur på kvällningen, Märta äääälskar att bli inlindad & vill inte ta sej ur, hon bara njuter   när Malte blir inlindad tar han av sej den direkt  Akupungtur & laser njöt hon sej igenom som vanligt   


Annars inget särskilt som hänt, tog med en kompis & for till stan för diverse inköp på några affärer


Kväll i stugan, ska krypa ner till Märta, Malte & gubben på golvsängen & vaggas till sömns...


            Varm kram till er som kikar in      

Av Lena - 16 oktober 2019 17:52


En till sån tradig & regnig dag, men en blöt promenad genom byn fick i alla fall Malte



Märta hon ska leka & leka & leka, min söta, busiga & ibland vass som en Krokodil Prinsessa  




Vill bara leka med mej, inte Malte, han är för bufflig tycker hon  



Ja så har det väl blivit en & annan lur åxå 



Idag tröt inspirationen för gubbens matlåda för i morrn, inte ofta han får plättar eller pankakor, men nu bidde det så  



Jag tog fram min Moscatopumpa & skar i bitar, ringlade över rappsolja & flingsalt & körde i 2 timmar i ugnen på låg temp... 


Ringlade över (mer än detta) olika soja & balsamico & alltid Furikake! & lite nötter blev det åxå, alltså så gott så jag höll på att tippa av stolen  3 bitar åt jag & 3 är kvar tills i morrn, längtar!  



Här är min hörna av olika smaksättare som jag bara inte kan vara utan  


Märta fick nyss ett "spunk" fnatt  ska sätta mej på golvsängen med en leksak & leka med henne, min lilla flicka  Malte leker inte på de viset, han vill BARA pussas! gullungen  


Kväll i stugan, tända ljus...


                      Varm kram i höstrusket      

Av Lena - 15 oktober 2019 21:15


Alltså, det har regnat konstant hela dagen sedans förmiddagen, vi har kurat inne i värmen & enligt tv vädret ska det fortsätta i 2 dagar till......



... lite långtråkigt emellanåt tycker Malte som tar sej friheter han inte får, för att lukta på äppelskvorna i burken  hur gulligt  


Fått massa vindruvor av Mona, kokat vatten som fått svalna lite & lade i dom, mosat med en stöt & så ska det få dra ett eller 2 dygn i kyla, inte surt, lite syrligt, kanske blir det lyxig måltidsdryck alá sockerfritt!  återstår att se & spännande   


                 Kram i höstrusket    

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards