frallorna

Alla inlägg under december 2014

Av Lena - 31 december 2014 17:31

 

Så vänder vi snart blad & jag hoppas vi får ett finare år än det som varit, eller rättare sagt att vi slipper alla sjukdommar...


Låt oss alla få vara friska  det är det enda jag begär  


 

Strövat runt på Rommeheds lägret, idag var det mycket att titta på, många hästar & folk  6 plussgrader & sol! owaw, riktigt behagligt, men lite halt istället, men det går ju att ta det försiktigt & gå på kanten  


Lite senare väntar vi hit min bror & kusin med fruar på lite plockmat, dom är på Nyårs revy nu, den hoppade vi & ville vara hemma ifall det börjar att smälla i byn, förra året gick det bra för Malte tills 12 slaget då byn & andra byar laddade på för fullt, då blev han ängslig  


Kramarom er alla mina underbara Bloggvänner 

-Älskar er  

-Tack för att ni finns  

-Ni berikar mitt liv  


                        GOTT NYTT ÅR!!!!      

Av Lena - 30 december 2014 20:31

 

Välkomstdrink med tilltugg i fina rummet...

 

... en Martini för mej  

 

Här är det Carin & Ingvar  

 

Sedan kom maten fram, & vilken mat, vi höll på att äta ihjäl oss, det godaste jag ätit det här året  denna Mona Lisa är så infernaliskt duktig att laga mat & så makalös på att  krydda så man baxnar  

 

Min tallrik, att dö för  en sagolik svamp risotto med egenplockade kantareller & dessa baby tomater som var i världsklass!! man nästan svimmar  

 

Maten åt vi i mysiga källarvåningen!

 

Ingvar the man!!  så tok söt  

 

Sedan kom Konrad på besök!  -hopp vilka röda ögon! dålig fotograf  

 

Pussades med värdinnan  (farmor  )

 

Du var lika söt när du blundade gullungen  & din söta lilla näsa hade jag kunnat äta upp!!  

 

Idag vaknade vi till sol & nollgradigt! & dom fina kristallerna är kvar...

 

... fantastiskt vika former dom bildar, ser ut som mjuka vippor

 

 

Vi tog en vända till Romme för en skön promenad...

 

... ett medelstort plan lyfte...

 

... en häst longerades & fler som red på öppna fältet, & många som gör som vi, åker dit & går omkring med sina vovvar  

 

 

Nu har fåglarna fått makaroner igen, dom åt inte det när det var som kallast, tror det är för mycket vätska i, & dom vill bara ha fet mat då, men nu när det var milt igen gick det gladerligen i!  när det var kallt fick dom bröd, hundmat, nötter, cocos & frön.

 

Malte har sina tassar insmorda i Zinkpasta & vecken runt nosen, gubben har lackat skåpluckor & kollar tv emellan, jag har gjort lite ditt & datt  


Nu ska jag ansluta mej till skaran som ligger på golvsängen & se den Svenska serien som börjar.


                                      Kram på er  

Av Lena - 29 december 2014 15:24

 

Idag är kristallerna på uterummets fönster...

 

... vackrare än den milsvidda utsikten  

 

Malte & jag har tagit en kall promenad, om än varmare än på flera dagar, bara minus 9,5  

 

Puder i nosvecken gör herrn lite gråare  

 

Hej hopp! Rådjuren är i vår by & här hemma varje dag, & jag kan inte se mej mätt på dom  tänkte att när jag går ut & ger skatorna & kråkorna mat så sticker dom väl, så kameran lämnade jag inne, synd, för dom var bara nyfikna & jag hade kunnat få dom mest fantastiska foton med timmerladan som bakgrund...  

 

Malte kutade på hemåt i en faslig fart & jag fick ropa "lugna dej grabben"  det biter regält i kinderna efter en stund i kylan & säkert på han med.


Fest ikväll igen för oss, men denna gång är inte jag värdinna  även om jag gärna hjälper henne, å andra sidan tror jag inte att jag får det  bara njuta, äta gott & prata med alla  bilder i morrn!  


Skåpluckorna fick beröm av alla igår som åxå tyckte färgen var fantastiskt vacker, försöker se detsamma & faktiskt går det framåt för mej, dom kanske inte år så pjåkiga i alla fall  nu håller gubben på att lacka överskåpen, spännande att se en mer helhet i morrn.


                  Kram mina fina som kikar in  

Av Lena - 28 december 2014 21:11

 

Så var kalset över & sonen så nöjd  han vill dock inte vara med på bild.

 

Beställde Sellnäsplanka, så enklet, fint & gott  

 

18 stycken var vi, lite trångt, men finns det hjärterum så finns det stjärterum 

 

Tur jag hade dessa hjälpredor i köket    mamma & systerdotter Elsa som fixade till en Marängsvich! 

 

 

-Tadaaaa!!!  

 

 

Diplomat tårta skulle det vara, sonens favorit  

 

I dom små hjärteformarna var det vaniljpanacotta med nykokt paserad hjortronsylt, nam nam nam  

 

Kusiner som gillar varandra  

 

Gubbsnack & skratt  

 

Sist av alla åkte sonen, en pappa kram  (& mamma såklart  )

Han var så nöjd med dagen, fina precenter & blommor, Pommac skumpa, skål & hurra rop!  

Han fick både snygg hatt, käpp & shal lite skämtsamt om att åldern börjar ta ut sin rätt  


               Grattis älskade ungen vår  


 

Malte: -Så vare äntligen min tur, mäh! vanurå? -va ä fikat????...  


Klockan på ringning i morse, fixat & kört på hela dagen, satt ca 5 minuter & åt med alla, sedan full rulle igen, det tar på att vara värdinna & se till så allt flyter   & fota inte minst   

Så tok mycket med mat på plankan som alltid, skickade med mat hem till fler & ändå är det mat kvar så det både räcker & blir över  


Nu har vi damsugit, plockat undan & Golvsängen tillbaka lagd & nybäddad.

  Kall dag hua & brrrr


                                  Kram kram  

Av Lena - 27 december 2014 23:37

 

En kall promenad, inte alls så lång.

 

Goa vänner kom förbi på kaffe, paus för gubben med lakeringen, skratt & prat

 

Annars har dagen bestått av lite handling & städning, för i morrn fyller äldsta sonen 30 år  han ville ha kalaset här, så så fick det bli, vi blir ca 16 stycken  


Skåpluckorna ja, fy kattsingen så missnöjd jag känner mej med färgen! för när det torkade blev den för mysko & mörk grrrrr  men gubben säjer att vi lackar nu & gör om ifall jag inte blir nöjd, för lite svårt är det att veta innan allt kommer på plats. Alla nedre luckor på långsidan är klara, fast gubben vill lacka dom en gång till, men vi sätter på dom i morrn i alla fall så dom som kommer slipper se in i mina röriga skåp   


Nu ska vi krypa ner, ute minus 14 brrrr  


                                  Kram kram  

Av Lena - 26 december 2014 20:46

 

Lite sjusteringar, sedan var det "bara" att börja...

 

... sprutlacka köksdörrarnas baksida...

     

... för att känna sej för hur färgen ska späs, snitsen sitter nu & i morrn blir det framsidorna & fler luckor!!  -tänk han kan allt min gubbe  -eller nej! inte laga mat  Han gjorde ett rum av presenningar, tur, för oj vad slipdam & färgsprutningsdam det blev. Är helt tagen av hur vacker färgen var, trodde den skulle vara mörkare, galet nöjd!!!!  

 

Blev några kiss & pruppstunder under dagen...

 

... & en liten promenad på ättämiddan.

 

Fick några Norska precenter i Julklapp av sönerna & flickvännen som kommer därifrån, glasen är jag lyrisk över, såååå vackra  vinet blir spännande att smaka vid något fint tillfälle, kanske Nyår?...

 

... & denna ljuvligt söta Kvast Tomte gumma  

    En fruktmixer! & en låda cocosnöt  & jag som sa att dom INTE skulle köpa nått dyrt & så mycket, men jag pratade tydligen för döva öron  

  Gubben fick en *äkta* Norsk tröja, inte illa!!  

 

 

Nu ska vi sjunka ner framför tv:n, bädda ner oss & fortsätta se Björn Skifs

på 4:an  


                         Kram alla fina som kikar in  


Av Lena - 25 december 2014 21:57

 

En attans kall dag, mellan minus 11-16 från morrn till kväll, just nu -16

Kiss & pruttis vändor blir korta, Malte vill in in in! & Märta håller sej in i det längsta ;)


Inget ont från tanden, så skönt att jag fick det fixat igår, annars hade jag väl suttit där idag istället...


Vi har bara varit hemma hela dagen, skulle ju börja med skåpluckorna, men gubben har slumrat & kollat tv & bara vilat, det behövde han, men i morrn, då ska vi börja! :)


Ena sonen med flickvän har varit hemma, myst & pratat, men ingen fika, dom var proppmätta & skulle iväg på Bio :))


Nu är det Omen på tv, mins inget från den, vet bara att den "var" otäk då det begav sej ;)


Vi kurar hela högen på golvsängen under täcken & filtar, trots att det är så varmt inne ;)


              God Julkram på Juldagen mina fina *hjärta*

Av Lena - 24 december 2014 22:42

 

Suddigt kort, då ingen vill synas  här är Kalle på G  


Säjer då de, fick jag inte tandvärk from hell igår kvällst  Panodil & efter en stund lugnade det sej...  i natt kom det ett till anfall, ringde Sjukvårds upplysningen igår & fick veta hur jag skulle ta tabletterna för bästa effekt tills jag kunde få undsättning...

Så kl 10 öppnade "Tand" jouren, upptaget länge, men sedan svarade en rar sköterska som sa att jag var välkomen kl 13.00

Just kl 13.00 hade mamma det stora Julbordet, då satt jag & väntade på sjukhuset... -nog är det väl själva sjutton att man ska få tandvärk på självaste Julafton!  

Så blev det min tur, vilken helt fantastisk Tandläkare, som en ängel  ja sköterskorna åxå  en röntgenbild & knackning på tanden & hon kunde lätt som en plätt konstatera "rotfyllning"

-Men hjäääälp han jag tänka!!!! detta kan inte vara sant...  

Med massa saker fulla munnen försökte jag berättade att: ag ill ha maxadh behövnig å än meeeer!! & än fler ord på typ Kinesiska  

Vilken Tandläkare, hon sprutade överallt & så kom en sköterska inrullande med en maskin på hjul & gav än mer, det tog hur lång tid som helst.


Började borra, kände inget men var spänd som en pilbåge, så ilade det till from hell igen, hon hade kommit in i pulpans rum  mer bedövning in i den & det gjorde satans ont!   

Pust vilken prövning...


En av sköterskorna var en klasskamrat som jag inte sett på 30 år, nu har jag fått hennes adress & instagram & vi ska ses snart  -Jag förstog att jag skulle få hjälp, & hade fixat 2 paket, det var ju ändå Julafton, vackra ljuslyktor i brons, men så var dom ju 3! så då ska gamla kompisen få en hon åxå, men hemlevererad & en massa prat samtidigt, va kul!!  

  Hemma hos mamma igen efter nästan 2 timmar, dom bor strax bredvid Sjukhuset, Paketen plockades fram...

 

... & min fina yrra var Tomte utan luva...

    Märta satt i sina favorit famnar...

 

... & hon fick hjälpa brossan att öppna paket...

 

 

... & fick ett eget till slut!! hur kul var inte denna terapiboll att leka med  

 

Vackra Nisse Lina  ...

 

... som hjälpte mormor i köket med fika  

    Så mycket gott, men då tog jag lite varm mat, hade inte ätit på hela dagen.

 

Moffa med godis utdelning  

   

Kramar & tack för oss, alla 14 åkte ungefär samtidigt, vi hade alla mer som väntade...

 

... vi åkte hem hit & delade ut våra klappar & åt lite mat som jag fixade till -gösses vilka klappar jag fick!! uber glad & nöjd  fast jag sagt att jag endast ville ha något enkelt & liiiitet  -men tror ni pöjkarna lyssnade?   


Sunes sommar, Karl Bertil Jonssons Jul m.m Nu har snart bedövningen släppt helt, jag är ordinerad massa smärtstillande i 2 dagar, ska ta mer innan jag somnar, det gnolar, men värker inte... Nästa besök & fortsättningen av rotfyllningen får jag ta med min ordinarie tandläkare efter alla helger.


Nu ska jag sjunka ner på golvsängen & svimma av en stund tror jag  


                                *^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*


Kram alla fina & en GOD JUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                               


                               *^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*


Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards