frallorna

Alla inlägg under december 2014

Av Lena - 15 december 2014 16:00

 

December 2011 21/12  & snö!  -Vaknade till att det dånade i huset, regnet vräkte ner & det blåste som bara den, suck suck, nog för att jag vill ha sommar, men hellre lite snö än regn, lerigt & grått  

 

Nu har vi köpt tapeten till köket!

 

Den heter Lovisa & är en Gammal Svenska, tror det kommer bli såååå fint!  

 

Jag funderade på denna en stund, men gubben gillade den inte, & efter ett tag så blev vi lite yrskallade av dom små ränderna på tvären, annar är den underbar.

 

I denna gröna kommer luckorna bli, ser lite mörkare ut än verkligeheten, blev ingen Lindblomsgrön som jag tänkt, den hade inte passat kände jag, utan denna som heter Sommarnatt  

Till detta har vi beställt ett sånt där "fusk kakel" som är så poppis numer, en tunn skiva som man sätter utanpå det som redan sitter, det blev ett vitt, traditionellt som man hade "förr" med "fog" & så, tror allt kommer bli så bra & så spännade  


Vad jag glömt att berätta är att Märta & Malte troligen fått Rävskabb, suck & suck  Märta har sedan någon vecka tillbaks börjat klia på ett sätt hon alldrig tidigare gjort, kliar med bakbenet mot frambenet/magen så det dånar i golvet, Malte åxå, fast lite mindre, & jag var helt "låst" vid allergier & funderar så hjärnan snurrar som ett tombola! pratade med Djurfilialen på fredag förmiddag angående denna klådan då jag handlade Allergimat, var lixom på väg att beställa tid någonstans...

Men! på vanliga affären i byn i fredags eftermiddag så fick jag höra att en skabbräv går i vår by & att flera hundar smittats & medecineras, aha tänkte jag, polätten trillade ner, den har setts av många & ser eländig ut, arma krake  när någon sett den & ringt jägarna i byn har den hunnit ge sej av...


Ringde ulltuna då dom båda äter Atopica & som vanligt fick jag prata med "vår" veterinär Lotta  växeln sa att dom skulle lämna medelandet till henne så skulle hon ringa upp (det var inget jag bad om, ville bara veta om dom 2 komponenterna funkade ihop). Påläst ringde hon upp efter 15 minuter & berättade att Atopican mot klådan dom äter inte gick ihop med Stronghold eller något skabb medel, så därför har dom fått vänta under helgen med Stronghold medans det andra gick ur kroppen, men nu har dom fått en pipett var i nacken, lite oroligt att ge det, men Märta & Petrus fick det för 5 år sedan & det gick bra då.


Nästa tanke är, kan Malte nu vaxineras mot kvalsetallergin med början i januari?? då denna skabb behandling ska pågå i 2 månader... ja ja det får visa sej, men något ska det tydligen vara hela tiden...


Jobbar natt inatt, kul  & dom andra 3 får gona & mysa framför tv:n  


                               Kram på er  




Av Lena - 14 december 2014 21:52

 

Fixade till ett litet Julbord & bjöd mina föräldrar, faster med man & svärfar på

 

Skratt & prat & mat  

 

Gubbsen flyttade över till soffan & såg både slalom & Innebandyfinalen som Sverige vann!! & Malte han försökte charma till sej godis & klappar både här...  

... & där!!  Efterätten var Äppelpajer i miniformar med vaniljvissp & en mjuk glutenfri ljuvlig pepparkaka som mamma fixade  

 

Nu är ställningen återställd & golvsängen på plats igen! nybäddad, vädrad & skön  


Oj vad jag shåat på idag, gösses vilken tid det tar att vara värdinna  åt lite vickning mat för en stund sedan i lugn & ro, då jag var för uppe i varv när maten serverades, & maten, ja den var exelent måste jag säga, även om jag gjort den själv  


Nu ska jag faktiskt se Bonde söker fru reprisen från i onsdags när jag jobbade.


                                       Kram kram  



Av Lena - 12 december 2014 19:22

 

Kuskat runt i stan, & så fick vovvarna en stund i Romme, men attans så kallt det var fast tempen visade 2+! höll på att frysa ihjäl & det regnade, så Märta ville tillbaks in i bilen efter bara sådär 5 minuter, så så fick det bli, Malte & jag skulle gå en liten vända till, men då kom piskregn & sedan värsta blötsnö väder över oss, förövrigt var det isbark så man kunde inte ens gå på grusvägarna, inte ens överallt på gräset, brytabenet varning verkligen!

 

Ser ni planet som ska lyfta, är på väg mot värmen...  

 

Så här spatserade jag runt på Kupolen idag, hade bråttom iväg, fort på med strumpor, hopp i skona & tänkte att byxorna drar jag över i bilen, -jo tjena!!  hoppas någon fick sej ett glatt skratt  


Nu ska jag iväg på en snabbinsatt jobb natt, en kollega som fått en sjuk häst, fy så jobbigt, hoppas verkligen han blir frisk  


                             Kram på er  

Av Lena - 11 december 2014 17:34

 

Vaknade vid halv tolv efter en kanon natt! vilka ur härliga arbets kamrater  natten blev intensiv, & isbark så bilen kanade & man fick försöka ta sej fram till husen med att gå i gräset, klarade oss utan att ramla  


Jag Malte & Märta var bjudna på lunch hos härliga kompisen (tjejträff  eller säjer man kanske kvinno träff?  ) En glutenfri cos cos sallad som var totalt magiskt god! tänk denna *kvinna* kan krydda så man tappar huvudet!   & det som blev kvar & det var mycket, tvingades jag ta med mej hem!!  

 

Ville inte vara med på bild, så denna blev ju bra!  

 

Kaffe som skummade från deras nyinköpta kaffe maskin! gott gott  & pyssel, blev en ur härlig stund på över 3 timmar  

 

Malte den luringen hoppade upp på soffan, dom gillade åxå stunden där, alltid kul att få nosa runt & gå på upptäcksfärd i nya miljöer  


Gick en liten vända innan vi åkte hem, det regnade spik & blåste & isbark på asfalten, phuuu  men vi stog på benen.


Nu väntar jag på ERNST!! & då ska jag äta lite mer sallad & ta ett

glas rött till! skål!  


                                Kram på er  

Av Lena - 10 december 2014 20:26

  

Grå dag, och någon snö blev det inte. 

 

Det  är sällan dom ligger i samma bädd,  men när jag stack till jobbet så gosade dom minsan ihop sej tätt tätt nära, gullisar. Gubben kommer strax hem efter att jag åkte, jag sa det åt dom :)


Nu ska jag jobba :-D 


Kraaaaaam på er <3 

Av Lena - 10 december 2014 11:34

  

Ruskväder ute kan man lungt säja!!! regnet piskar på rutorna av stormen, & emellanåt är det blötsnö, ska bli bara snö på eftermiddan säjs det  


Kura inne mys är det som gäller, & lyssna på Mix Megapol som spelar Julmusik  


Nyss bytt ut min så vackra stora ljustake i ek som alltid stått i köket, till en av dom vackra julstjärnorna, bad gubben köpa 2 till när han var in till stan igårkvällst, undra om jag ska köpa fler?  just nu har jag "bara" 4:a  & nästa år finns dom inte längre, då är det nya mönster...

 

Denna bild är från den 10 december 2012, lite skilland i vädret mot nu då det fortfarande är barmark


Kram   & var försiktiga i ovädret som tycks täcka stora delar av landet  

Av Lena - 9 december 2014 21:23

 

 

All lek inne som får deras nackar att ruska är förbjudna, men båda är fulla i spratt, här hann dom dock toka lite, men bara lite  

 

Klubb-stund med fika & kul på en inredningsaffär i stan som jag älskar  strålade samman där med mamma, vi *fynd* handlade & blev nöjda!   glögg & godis serverades, tog bara lite godis  

Sedan hastade jag in på Rusta bredvid, skulle ha en hundbädd, & såg den vackraste Julstjärnan ever, den blev missfärgad på bilden, för den strålar i Guld & bilden visar inte på något vis hur vacker den egentligen är... 


Letade efter en fin Julstjärna när jag var i Stockholm, men alla var så attans dyra!  & här hittade jag dom vackraste för "bara" 49 kr!!!   


Nu väntar vi på det värsta ovädret som är på ingågn -snökaos- hoppas det inte blir så allvarligt, ska jobba i morrn natt, kanon-jobb-bilar att köra, höga typ Jeep modell & 4 hjuls drivna, men resan dit & hem är i vår skrutt bil  Nåja, vintern slipper man ju inte undan...


                          Kram mina fina som kikar in  



Av Lena - 8 december 2014 22:33

 

Så vacker dag, bara 1 minus som kallast, på dagen 2 pluss sådär  

 

Åkte till mina föräldrar som grattade gubben  blev...

 

... fika såklart!  ...

 

... & när vi skulle åka så sprang Märta som så ofta & satte sej vid moffa! ville vara kvar  

 

Sedan åkte vi till Willys & storhandlade pasta åt *mina* skator & kråkor  & stannade till i Romme för en promenad, fotade oss 3  

 

Lagat grönsaks biffar, förvällde rödbeta, morot, blomkål & lök, sedan mixade jag med blötlagda Chiafrön, hade i havregryn, sesamfrön, solrosfrön & kryddor, stekte i Rapsolja, blev vansinningt goda!!!  stycke förpackade & i frysen  


2 kylslagna promenader till i byn & nu en kvällskiss innan vi bäddar ner oss alla 4:a i en renbäddad golvsäng.


                             Kram på er  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards