frallorna

Direktlänk till inlägg 27 juli 2020

Hallon & Mando Diao...

Av Lena - 27 juli 2020 19:41


Plockat av 8 liter hallon = 5.9 kg! från mina fantastiska hallonsnår, ja verkligen snår, dom växer så jag får pressa mej in i mitten & åt alla håll, det enda bästa är att det inte går att ramla, för grenarna är som järnstaket därinne  provade att lägga all min vikt mot ett "kvist stopp" & det höll! snacka om starka hallonsnår   & då borde ju hallonen åxå vara lika starka med nyttigheter   ja ja det är så hallon trivs, att få växa som dom vill & alla nässlor, tistlar osv. som vissnar & ger näring hela tiden, kottarna som gödslar å så, & så måste jag vara heltäckande med kläder & såna engångsplats handskar, dels för corona då jag gett bort en del men åxå för att nässlorna inte ska få för sej att bränna mej!



Trots att Rådursmamman betade av en del av sockerärtorna så är det osianer av dom! några har börjat få ärtor men dom flesta vill mogna mer, trots det går vi & äter, dom är ju så ljuvligt goda att äta rakt av...



... & dessa lila så vackra! i höst får jag förvälla & frysa in åxå det lyx! 



Massor av gräslök är en rikedom! några purjo & massor av sallad väntas för en andra skörd, till höger Bröllopsmyntan, blev så mycket över från sonens bröllop i juni förra året (& citroner), den som var till Mohitosen, så jag tog hem några buntar & satte några kvistar i jorden & de tog sej & övervintrade på altanen i kruka, ja nu är det ju så med mynta att den kan man knappt ens utrota. Mohitos ja, drack det hela bröllopsnatten igenom från gratisbaren... (alla drinkar gjordes inte så starka just för att festen skulle vara fin, minnesvärd & ingen skulle må dåligt, & det blev den fina, fantastiska & roliga fest som önskades  



Här med finaste bartendern som är barndomskompis med sonhustrun  här blandar hon en Mohitos till mej, var inte alls berusad om ni tror det! tänkte då att denna är min absoluta sommarfavorit som jag ska njuta sommaren lång, efter festen fick jag en BIB av sonen med rom.... -hur blev det då? jo myntan växer & BIB:en är fortfarande oöppnad  sådana stordrickare är vi....  


Ja ja... på tal om bär, efterssom det finns massor av dom, så ska jag ha minst 40 liter blåbär i frysen & lingon senare i augusti, & trattisar att torka & rönnbär att torka, förutom alla hallon som jag fryst & fryser, tur jag har en frysbox förutom fryskåpet, det kallar jag rikedom   men först lite mer regn på G inte mej emot, synd dock för alla semesterfirare  men vädret rår man inte över & bara från igår så har nysådda Salladen & Mangolden vuxit 2 cm! det är helt enkelt WOW vad det händer grejer när det öser ner så som det gjorde inatt.


I morrn eftermiddag kommer regnet säger SMHI hoppas den tiden håller, ska plocka av svarta vinbär & göra lite gelé & om jag hinner blir det röd gelé åxå


Nu ska vi kvällsäta, har inte hunnit åta något idag, nu har jag tagit ut en gratäng ur ugnen på sötpotatis, lök, tomater, majs & massa annat gott & nyttigt grönt & över allt hällde jag trattis stuvning & eko såklart


Föresten! Mando Diao på Lotta från Lisseberg just nu! ja tänk va, dom spelade in sin senaste cd i gamla Missionshuset i byn strax bredvid oss (m.fl kända fantastiska musiker) där som jag ledde söndags-skola för ca 30 år sedan, där alla Syförenings auktioner ägde rum i december, medans alla gamla tanter vävde, stickade & sydde levde, så kul det var & sönerna var med på sedan dom föddes & sedan blev hjälpredor som "springpojkar"   senare när dom blev äldre hade dom "Lan" som det då hette i lilla salen, dvs att kompisar kom om helgerna med sina datorer & dom spelade med varandra hela helgerna, & jag servade med pankakor & bakade pizzor osv som jag gick dit med, vilken underbar tid det var  

Men som med allt så hade inte EFS råd att ha kvar Missionshuset & det såldes, till just Ola, & han har tagit det till nya höjder! det var rött under många många år, men han tog reda på att det var vitt innan, så han målade det, såg så märkligt ut men nu är vi vana



Kändes så sorgligt där för flera år sedan då Missionshuset "Lästes ut" & allt auktionerades ut, jag köpte massa fint porslin, bord & så & flera kyrkbänkar, ja inte för att vi har använt dom ännu, men man vet aldrig, en vacker dag kanske dom passar någonstans  men i fönstren på Missionshuset hänger fortfarande svärmors vävda gardiner  


 


Visst är det fint   Så glad att det fick fortsätta finnas, att det inte blev rivet bara för att få tomten till något nytt...


Nej nu ska vi äta!


                  Kram till dej som kikar in    


  

 
 
Di

Di

27 juli 2020 22:25

Åh så fina hallon! Mina är många men inte så fina. Vet inte vad som är fel i år. Blåbär köpte jag idag 5 kg tyvärr har jag inte mkt plats i frysen för alla bär jag vill ha och matkällare finns inte i lgh😥tyvärr. Är ju fantastiskt att ta fram och ha i yoghurten i vinter. Saft är också gott som lite lyx som är kalas till nybakade bullar😊. Mina grönskande lådor på landet kan jag ju inte sköta på distans så det får bli vad det blir. Mycket sallad blev det så nu äter jag sallad i parti och minut🤣 kram på dig jag är på semester Äntligen!!

http://Dithequeen.blogspot.com

Lena

27 juli 2020 23:25

Gokväll! :))

Lite trist att du inte får plats med mera bär i frysen, men vi har ofta haft frysboxar i rummen vi bott i, inte bara i källare & så, så har vi även nu i ett av sovrummen som förvandlats till förvaringsrum ;) & samma lika här, bären blir lyx i höst vinter & vår, till gröt, glass osv!! ett otroligt bärår!!

Kram & jag önskar er en härlig & skön semester *hjärta*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards