frallorna

Direktlänk till inlägg 20 februari 2020

Plötsligt händer det!...

Av Lena - 20 februari 2020 12:36


Igår gick Malte & jag till Trollskogen, lagomt kallt kändes det som, men... på hemvägen träffade vi härliga Kerstin som var ute & städade i trädgården & matade fåglarna, vi blev att prata & det blev länge, över 1 timme, ingen tanke på att gå inomhus då hennes gubben låg nerbäddad i influensa, pratet bara fortsatte utan ett andetag  när jag kände att nu får det vara nog!  annars fryser jag ihjäl, & om inte de så hade mina fötter i gummistövlar frusit ihop på riktigt när jag började gå ha ha & jag stöpplade därifrån & hem, för fötterna kunde inte vika sej i stegen lixom!   alldrig upplevt tidigare, inne i köket var det så varmt efter solen som värmt, tog ändå över 1 timme att tina upp...



Detta igår...


 


... & just nu, grått & lite regn till & från & blåsigt, så vi kurar inne i värmen



Ungen (vår röda hittekatt) ville ut vid 11 tiden, & Aika ville vara med mej i köket...



... ligger bredvid mej på en mjuk kudde & bli kliad, älskade gumman  



Så ropade jag för en stund sedan på Ungen & han kom in! fick ett foto av honom från kontoret, han har ännu inte vågat sej in i köket efter 4 månader...



... men plötsligt händer det!! han kom in i köket!! jag höll andan, det var verkligen ett så stort ögonblick  älskade Ungen, som jag väntat på detta genombrott 




 


Märta bjöd upp till lek! men han var bara intreserad av att se sej omkring, gick runt en stund, ibland med en nyfiken lååång hals  ja sedan gick han in på kontoret igen & somnade  


Bakat fröbröd, ska göra hummus till & min nötspreed  igår kvällst böt jag tv kanal & hamnade om en forskning på sömn & vet ni vad som testats? jo att vissa bönor ger bättre sömn & speciellt kikärtor/hummus kan vara bra att äta innan läggdags -menar du verkligen att sömnen blir bättre då? blev motfrågan - nja sa forskaren med ett leende, med hummus tar det lite längre tid än om man äter dom i mer konsentrerad form genom tabletter tex, men forskningen fortsätter & man har gjort stora tester & sett att det ger effekt! men gillar man tex hummus så är det värt att prova tyckte han, häftigt   jag brukar göra det ofta, ibland med den långa processen, lägga eko ärter i blöt, koka & sedan göra sallad eller hummus, känns nyttigare än med eko-färdiga-förpackningarna, men idag blir det av en ekoförpackning  


Bla bla bla... nåja, alla gillar inte kikärter & hummus & jag gillar tyvärr inte selleri & har aldrig gjort & som är så galet nyttigt!! försökt mixa i smotie med äpplen, päron, jordgubbar osv men den hemska sellerismaken slår igenom & det bara går inte...


Vad som får mej att sova bättre är en kopp Matchatee mot kvällen, för tyvärr har jag lite dålig söm  


Nu ska jag hummussa!  


                            Kram kram  



 
 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2020 17:06

Jag älskar selleri men min man är inte så förtjust i dom, annars äter han allting och det är jag som brukar ha svårt för olika saker.
Jobbigt med dålig sömn, för vi behöver få koppla av och hämta nya krafter. Min sömn är lite fram och tillbaka men jag ska inte klaga. Två av mina systrar måste ibland ta insomningstabletter om det är gått flera nätter då de inte har fått sova.
Fint med lilla söta hittekatten. Den blir mer och mer hemtam, sådant är roligt att få se och vara med om.
Många fina bilder du bjuder på.
Roligt att du tittade in till mig.
Ha en finfin helg och var rädd om dig.
Varm kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Lena

22 februari 2020 15:03

Bra att du gillar det för det är otroligt renande för levern tex!

Uch ja, ett tag för 1 år sedan var jag på vippen att ringa vårdcentralen angående sömnen, men så kändes det bättre & det blev inte av, & numer funkar sömnen någotsånär, förstår dina systrar för en insomningstablett är bra att ta till ibland för sömen är så viktig!

Ungen ja, som vår hittekatt heter, har ju bott i ett stall i ca 2 år innan han flydde det & hamnade hos oss, & aldrig bott inomhus, det är därför hans framsteg inomhus går långsamt, gubben tycker jag ska döpa om honom & inte stå dagarna i ända & ropa på "ungen" ha ha ha ha ha
Om du skrållar lite så finns en fin bild på honom från när han var unge & bodde i stallet :(

Varm stor kram från ett stormigt Dalarna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards