frallorna

Alla inlägg under juli 2013

Av Lena - 26 juli 2013 20:41

 

Märta igår på ön, idag har vi bara varit hemma, inte ens ett bad.

 

Men jag har kokat Gele av Svarta vinär, gillar den fylliga smaken det blir av dom svarta, men kanske det blir lite röd åxå.

 


  Satt under det gamla äppelträdet & plockade vinbär, medans åskan slog runtom oss, mysigt  Sorgligt nog blev 11 kor dödade av blixten igår, inte långt från oss... förfärligt...

 

Tog upp en glutenfri sockerkaka ur frysen som min mamma gjort förut, skar i tunna skivor, kokade en vaniljkräm & så plockade jag hallon som mosades, varavade &...

 

... provsmakade... ååå... mmmm...muuuums... smack... & -ja kompotten blev ljuvlig  gubben har ätit & det som är kvar äts i morrn, då det säkert är än godare!  


                               --------------------------------


Måste bara berätta om Kotte, en av dom alla  

 

-Ja inte du! men kanske en släkting till dej, är väldigt elak!


Igår jagade han Märta på gården, kunde inte annat än skratta, & katterna satt & åt på trappen, då han stormade upp & kastade sej på dom! dom gjorde salomotarer i luften & stack & han landade mitt i maten! såg mina skor & sprang emot, aaaj mina tår hann jag tänka & hoppade undan  provade dock då att gå emot honom & då krullade han ihop sej & väsnades som Kottar gör, oj oj vilket humör!  


Gubben träffade grannen, som berättade om en så arg Kotte som jagade deras småbarn på gården, så han verkar vara elak åt alla.... undra hur han mår?...


Ser att Kottarna har rang annars åxå, dom muckar allt med varandra ibland, buffar & kuttrar springer emot varandra, men slåss har jag alldrig sett dom göra...


Ja dessa Kottar, jag älskar dom ändå, vare sej dom jagas eller skiter  


                                      ---------------------------------


Idag har Malte fått färsk kyckling färs, gillades kan jag lova! Märta fick smaka lite, sedan rullades frikadeller & kokades -till i morrn- & till gubben gjorde jag kycklingbiffar med fetaost.

Stått vid spisen hela dagen, & värmen har varit enorm, så när några stora regnstänk kom, så gick jag ut naken på baksidan & bara njöt i den nästan 30 gradiga värmen -&! vi har ingen insyn där   


                                      Kram på er  

Av Lena - 25 juli 2013 23:36

 

Åkte till min syster med familj en snabbis innan sjön & Hugo tog hand om Märta...

 

... som ville in i huset mest hela tiden  

 


 

Ha så kul nu hela familjen på resan  

  Vidare mot vattnet, & tempen visade på 28 grader  ...

 

... så Märta fick ha en kall blöt Plutoduk på sej & ett extra parasoll, Malte låg på golvet i ruffen där det var lite skönare.

 

Framme i den fina viken satt kusin & bror med familjer på sina bryggor & myste i värmen  

 


 


 

Badat, fikat & ätit sallad & njutit så in i bomben  

 


 

Malte simmar lika bra med som utan flytväst  

 

Bryggan som vovvarna inte får springa på ska vi byra ut snart, eller gubbarna  

 


 

För vovvarna finns en famn att krypa upp i hela tiden, eller...

 

                                        ... en klapp  

   Kastade loss & åkte hemåt, i den ljumma sommarkvällen...

 

... det enda som stör friden är dessa husdjur som bor på båten, & jag som har enorm spindelfobi & har så haft många många år, har ändå fått lov att lära mej att se dom som just husdjur! för att stå ut, se livet, & att dom inte är onda trots sitt utsende  

  suck suck... så är livet i en Träbåt  

 

Vovvarna sover alltid som stockar på hemvägen, invirade i filtar, så då hade...

 

... jag & gubben tid att spåna oss med kameran på min mobil -skepp å hoj!  


                                         ------------------------------------


När vi närmade oss hemma, så började blixtarna slå på himlen som var så vacker & mystisk...

 

... men det slutade allt för tidigt, men vem vet? det kanske fortsätter i natt, för det är fortfarande kvalmigt så in i bomben.


Nu ska vi vara hemma i 2 dagar i alla fall, så gubben får fixa i lugn & ro med altanen, bara kanske ta något kvälls dopp i någon tjärn...


                         Kram på er mitt i natten  



Av Lena - 25 juli 2013 11:59

 

Lååång & skön sovmorron  

 

Nämen vad ser jag på vår baksida när jag & Malte kollar till hallonen? jo ett Kottebarn!! blev alldelens till mej & hade ingen kamera med, sprang in & hämtade den & då satt en på framsidan åxå  -så dom har äntligen letat sej hit nu? ett hus längre bort hade ju satt upp en varnings skylt för Kottebarn, & nu äntligen har dom knatat hit, så glad jag blev  bilden kan inte riktigt visa hur liten den är, galet söt & fick såklart mat!  

 

Märta & Malte ligger i startgropen för att åka till sjön!  (klockan stämmer inte)

 

... men först lite snickring & plocka lite hallon, gick barfota, det är så skönt tycker jag, men -aaaaaaj! tittade ner & såg...

 

... tistlar överallt! -shit pomfritt asså, inte skönt alls  

 

Plockat en liten bytta igår & idag & fryst in, massor finns kvar, men dom mognar långsamt.


Sallad är fixad lixom fika & om en stund åker vi mot hamnen, sol & väldigt varmt.


                             Kram & fin dag på er  


Av Lena - 24 juli 2013 22:49

 

Halva dagen hemma på altanen & bygget & resten på sjön, kuskade ut & fann kusin & bror med fruar uppankrade på en fin ö...

 

... hej & hå vilken härlig & varm dag...


 

 


 

Kollade inrednings tidningar, det gillade Märta åxå!  

 

Bryggan ska vi rusta upp, eller vi & vi? gubbarna   som den är nu får inga vovvar gå på den, hua...

 

Vackra Prinsen  -ååååååå vad jag älskar dej gulle Malte  

 

En helt fantastisk eftermiddag & kväll för oss, innan vi kuskade hemmöver...

 


 


    Märta & Malte sover alltid som stockar på vägen hem... (brukar bädda om dom  )

 

... då roade jag mej med att fota mej själv, ett fasligt sjå för att undvika alla dubbelhakor!  


En helt underbar dag  


                                       Kram på er  


Av Lena - 23 juli 2013 22:17

 

Dagen började med si så där väder, hade tänkt spendera hela dagen på sjön med båda sönerna & en flickvän, men vi blåste av det hela & tog en grillbuffe på vår altan istället...

 

... men så blev det varmt, så vi åkte till hamnen i alla fall & så tog vi en tur till Torsångs cafe & bjöd dom på efterätten i form av glass  & Märta hittade sin bästis  

 


 


 

Den här päronkulan delade gubben & Malte på, Märta ville inte ha!  & de var ju bara bra  

 


 


 

Kuskade hemåt, inte jättemycket med folk, fast det var varmt, men hade solen lyst, ja då hade vi fått vänta på glassen, en gång vi var där var det en timmes glasskö! ett minst sagt populärt fik!  ...

 

... Märta intog samma knä som på ditvägen!  

 

Stannade till vid min kusin som höll på att instalera en solpanel, pratade en stund, & kanske ses vi på sjön i morrn, om inte "dom" (vädergubbarna) luras som idag? som sa att vi skulle få sååå fint & varmt idag, nåja lite sol mitt på dagen har vi haft & värmen kom på eftermiddagen.

 

Några "prupp" Kottar satt på trappen & väntade på mat! lixom katterna  


Nu ska vi mysa på golvsängen tills John Blund kommer.


                                        Kram på er  


Av Lena - 22 juli 2013 23:09


 Vid 3 tiden kuskade vi ut med Karin, & fick en hel ö för oss själva 

 

Märta gillar att sitta & kolla ut över vattnet

 


 

Gubben & Malte skulle som vanligt balansera på en sten pir, gick sådär  

 

Märta tittade förnöjt på & jäspade åt spektaklet  

  Hade sallad, kaffe & fikabröd med & mat till vovvarna såklart & lite vin till mej.

 


 

Gick en underbar ö vända...

 

... & förbi Karin som låg 50 meter bort på andra sidan i skuggan.

 

Gubben satt kvar & läste tidningen

 

Kom tillbaks & Märta tog sej en tupplur...

 

... en alldelens UNDERBAR ö tur!  

 

Så lastade vi i vovvar & väskor...


... & Märta är så duktig & går fint runt & hoppar ner i sittbrunnen...

 


 


 

... medans Malte går runt & runt  här skulle jag kliva upp, men fick ett akut skratt anfall så jag tappade all kraft & Malte han bara tokpussades, till slut fick gubben hoppa i & puffa på mor i rumpan så jag kom upp  


Kuskade vidare till en plats där gubbens jobbarkompisar skulle träffas...

... knöt fast Karin & så gick han upp till dom & spelade Kubb, medans jag & vovvarna satt kvar & myste, läste en tidning, surfade runt med telefonen & drack lite mer vin, underbart mysigt.

 

Malte hade full koll på gänget när dom spelade en liten bit bort...

 

... & efterssom båda sönerna & gubben jobbar på samma plats, så var dom åxå där, ena sonen kom ner & bjöd brossan Malte på Kebabrulle! gillades 

 

Kvällen var underbar, ljum & stilla... & efter en timme när dom skulle basta & bada så kuskade vi hemåt mot hamnen...

 


 

Stannade till & handlade på hemvägen & blev akut sugen på Bridge blandning, som är såååå god! fast dom vita runda mintkulorna blir kvar till sist & inte så goda, men äts förståss upp när inget annat är kvar  


Hemma med halmen, trötta vovvar efter 5 timmars kuskande


                Kram på er & natti natti   



 


 


Av Lena - 21 juli 2013 23:21

  

Ut med kuddar & filtar på altanen, mys & gos, medans gubben snickrade på...

 

... liiite kallt en stund där, fast jag klagar inte, inte dom andra heller.


 

-& vem kollar Malte på då?? 

 

... jo Kotte som var uppe med tuppen & ville ha mat! sprang runt gubbens fötter medans han snickrade, gull-kotte  

 

Åkte till skogen & en vacker sjö på kvällningen...

 

... har aldrig varit just här förut...

 

... lite kletig strand, annars var platsen så vacker.

 


 

Vandrade lite på skogsvägen gjorde vi...

 

                                            ... alla 4:a!  

 

Stannade till & plockade 2 nävar smultron, det fanns massor, & doften önskar jag att gick att förmedla, oj oj oj...

 


 

Hemma igen blev det glass med smultronen på altanen i kvälls sol, mysigt  


Vi har kollat på en Dokumentär om Finska krigsbarn, oj hur man gjorde med alla små, men på den tiden trodde man ju att det var rätt.... gripande.


Snart sängen


                                       Kram på er   

Av Lena - 21 juli 2013 13:09

 

Våra vovvar fick vara hemma när vi skulle på festen, men dom fick en åkervända innan, gubben fikade, vovvarna lekte & jag fotade, som vanligt med andra ord  

 


 

                                  Det är Malte därunder  


 

En häst & ett Rådjur kom förbi.

 

Så åkte vi iväg & strax efter oss kom denna INGVAR åkandes i sin kärra  

 

En Australensisk Terrier, sååååå söt! & vacker  & så otroligt mild i sitt sätt!! ingen bufflig & gå påig fralla inte 

 

Värmen var härlig hela kvällen & natten.

 

                                      Tjejsnack ni vet   

 

Kolla vilken händig hundvattenflaska Ingvar hade med sej!  

 

Det grillades mängder av grönsaker, kött & cornfiler till mej.

 

                           Grillmästare Johan!!  

 

Min tallrik (+ påfyllning) suck, & vikten gick upp 2 kg! men de var de värt 

 

Granntallriken  


Frun i huset, dvs Mona Lisa är så totalt fenomenal att kryddsätta allt hon gör, en kall potatis sallad som man kunde dö för, en egengjord röra som var detsamma, grönsaker & säkert köttet åxå lixom mina cornfiler var så kryddade att att att... jag saknar ord... & det är lika var gång man äter där, sitter bara & suckar av välust var tugga...

 

Skratt & prat, goda drycker & så kom mobilerna fram! ja ja säger då de, denna teknik! visade filmsnutter & kort & tokade oss med varandra  


En helt helt underbar kväll   


 

Nu på förmiddagen kom mina föräldrar hit & plockade Röda vinbär...

 

... vi har mängder av alla de färger & deras buskar hade nästan inga bär i år.

 

I skuffen hade "mormor" väskor med både det ena & det andra som jag fick lägga i frysen   & hundgodis förståss!!  


Nu är det snickring på altanen, dum ide detta som jag kom på med den, för nu tycker gubben det är såååå kul så han vill inget annat   nästan...  


Jag tänkte Karin lite senare, för värmen är "påslagen" härligt! -vi får se.


                                   Kram på er  





Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards