frallorna

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2021

En tripp...

Av Lena - 15 augusti 2021 20:50


I onsdags packade vi husbilen & tog med vår underbara krumelur till Orsa Camping, där har han vart förr & älskat det & Orsa camping levererade verkligen!... 


... för en kort minut var han ensam på stora studsmattan...



... annars var den mest fylld av barn (Sam med en klargrön jumper så han syntes bra därifån vi satt vid husbilen emellanåt) & just så ville Sam ha det, & han är så social så han fick kompisar på löpande band & dom hoppade hela dagarna! oj om man hade den energin, då vore farmor smal som ett sugrör  



... lite lekpark emellanåt åxå...


 



... så satte han farmor i en nätgunga & gav fart så farmor skrek över hela Orsasjön! 



Bangolf hann vi åxå med & Sam hade sina egna regler...



... & vi skrattade hjärtligt åt hans inlevelse att fösa ner bollen i hålet 



Mjukglass & cola med is, de ska va gott (& lite onyttigt) på semestern 



... orkade inte allt men de gjorde Malte  


Bodde så fint precis vid stranden...



... vädret har vart helt perfekt, men på torsdag eftermiddag drog ett oväder in med nästintill storm från sjön...



... blixten slog ner...



... & jag insåg att jag måste ta mej ut utan att blåsa bort för att rädda stolarna, lyckades få dom under husbilen, & fick hålla i mej i husbilen! 30 sekunder & jag var totalt genomblöt så det bara rannav mej, som en sjö från ovan! & tur var det för förtält & husbilsmarkiser for iväg & trasades sönder...

Men lika fort som det kom var det över & solen kom & torkade upp studsmattan det viktigaste tyckte Sam  


 


Malte blev stressad, inte av åskan men av dånet på taket & då ville han vara nära Sam   



Han har trampat denna lättrampade cyckel & vi promenerade långt runt området...



... linbana...



... sen kväll med tvspel & stora & lilla Bamba, John blund kom sent kan jag lova  han hade väl fullt upp med att natta alla barn på campingen, för alla föräldrar sov nog ovaggade redan av alla vilda barn 



... 4 hjuls cyckeltur med farfar blev det åxå



Tycktes se att Malte åxå hade det spännande, så mycket att se & trött om kvällarna



Malte på väg till...



... hundparkeringen! tänkte parkera honom där   




Vi tog oss aldrig ända bort till hundbadet, valde att bo 50 m från studsmattorna & lekpark, golfen, glassen osv istället, efterssom Malte ändå inta ska bada så mycket, men hoppsan så slank vi ner brevid vassen lite osynligt & i kanten av en udde 



Vi hade Tako kväll & Sam visade hur han äter det hemma, då mamma kom på iden att sätta en klämma nederst! så smart! 



Här är dom i ett ytterst intensivt samtal om maskiner & traktorer...



... som blev till många skratt emellanåt    



Malte inte nöjd förens han fick mysa med Sam, men sova fick han lov att göra med mej i fram, inte helt nöjd med det, kraken



Torsdags morron i arla timme, bara jag & Malte & sjöfåglarna vakna, & precis här landar 3, det var magiskt vackert verkligen 


Men allt har ett slut, så efter 3 nätter for vi hemåt, en så mysig tripp för oss alla, precis lagomt med barn i alla åldrar, men när vi åkte hem på lördagen tror jag nästan alla åkte hem, kanske för att skolorna börjar snart?... ja så gör det för Sam åxå, som i morrn ska till skolan & träffa Lekis fröken! & på onsdag börjar han Lekis, nya kompisar & allt vad som blir, en spännande tid vntar honom  


 


Stannade till på Maxi i Mora, fick lov att se om dessa   fanns? & dom fanns!! goda var dom åxå, gott nån gång då & då  & Sam hittade Korvinbröd som han säger, fick köpa med hem & bjuda mamma & pappa på åxå & så åt vi i husbilen  


 


Hemma igen hade mamma & pappa fixat lite i Sams rum, sååå fint, med en lådvägg för leksaker & skrivbord åt en anna    



Jag var väntad på av Ungen  struntade i allt & så bara la jag mej på köksoffan & myste länge länge, blev dränkt i pussar & gnuss, han är magisk vår "Unge"  skeptisk som han är mot andra människor så fattade han ändå tycke för vår ena son som bor bredvid & skötte matningen & han fick tillockemd mysa med Ungen! stort stort! men så är åxå våra båda söner kattälskare av rang  



Ja så har jag fått kantareller i stora lass! först fick jag en omgång & så kom en till! ca 14 liter, jag måste vara väldigt snäll   vilken lyx  inte ofta det hänt om ens någongång? att jag haft gulingar hela vintern, men nu kanske det kan ske? av detta har jag både förvällt & fryst in & håller på att torka, det har jag aldrig gjort tidigare med gulingar, bara trattar, ja & i morrn förmiddag ska vi till en lätt tillgänglig skog & se om "mina" kantareller finns kvar? innan regnet ska komma mot eftermiddagen.

Regn ja, just nu hade jag kunnat vara utan det då jag helst hade velat plocka blåbär, men då vill jag först ha lite torr skog. så det lär vänta på sej...


Nåja, en dag itaget *Carpe Diem*


                        Kram på er  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards