frallorna

Alla inlägg under augusti 2021

Av Lena - 9 augusti 2021 21:02


Igår: Ringde till mamma igår vid 14 -ska vi sticka en snabbis till skogen & kolla läget? & så blev det...



... lingonen har fått lite röd färg & på sina håll en massa faktiskt, men ännu är dom inte så goda att plocka, mer mogna vill i alla fall jag ha



Men hjälp! blev fullständigt bombade av flugor när vi tog sista steget i skogsbrynet...



... de här var dock väldigt få, det var hundratals & vi var helt svarta, visste inte hur vi skulle ta oss in i bilen utan att få alla med?? sopade av mamma & hon som en blixt in i bilen, phuu, sedan sprang jag fort fram & tillbaka & fäktade med armarna som en propeller  jo jag vet, det såg nog ganska så dumt ut... men bara 1 kom in i bilen & den släppte vi såklart ut, kan det legat något kadaver där som någon "mamma" lagt larver i som kläckts & trodde vi var mat? vi var ju glada att det inte var Älgflugor i alla fall



Sa till mamma att inte fixa så mycket fika då vi bara tog en snabb tur & det fikade vi i bilen  


Jag fick i alla fall ihop 5 liter med min bästaste oranga gamla plåtplckare & mamma som handplockar 1 l, & verkligen tur med vädret, när vi åkte kom regnet & sedan öste det ner så jag såg knappt vägen i 30 km/t & när vi kom mot stan så hade skyfallet gjort vägen till en sjö så vattnet sprutade över bilen, som att åka i en vattentunnel! wow!


  Blev så glatt överaskad när min sonhustru köpt denna vackra mossgröna otroligt mjuka & fluffiga tröja till mej på Ullared! en riktigt höst & kurai tröja  


Idag har vi haft hit & ditväder & inget blåbärsplockarväder tyvärr min åskradar har tjutit ett flertal gånger & lite muller har hörts


Storhandlat i stan på förmiddagen, törs inte ens berätta för gubben för hur mycket jag köpte kattgodis för     & såklart hundgodis   ja så har fästingbettet jag fick igår blivit lite rött men tror inte det är borelia...  


 


Just nu, vacker kvällshimmel innan mörkret glider in...


         Kram mina fina läsare  


   

Av Lena - 7 augusti 2021 19:50


Festmaten som min kusin med fru bjöd på var magiskt god  min bror med fru var åxå där, & Malte åxå & nästan på bordet  



Maten grönsaksgrillspett m.m ljuvliga veganska röror sallad & bröd mums



Sedan kom hon fram med en marängtårta ala delux & WOW! glutenfri & vegansk, gjord av kikärtspad, egenkokade Lemoncurd & växtgrädde, alltså så där galet god, spröd & seg & ja jag var i himmelen  ...



... mmmmmums   


 


Efter 7 timmars mat & prat, skratt & gottis...



... tackade vi för oss i mörkret som omfamnade kvällen, skönt på altanen men nu är dom här sedan en tid, augustikvällarna  




I morse, Nubbe sa på andra sidan fönstret till Ungen att -Jag är vargen & kommer & äter upp dej!  



Alltså idag var det lagfinalen... stod i tidningen att kl 13.40 tar Discovery + över hästhoppningen, ja så gjorde dom i torsdags åxå, bröt när det var som mest spännande... men så blev det inte så ändå & jag fick se hela finalen live" ...




... det var en totalt olidlig galet nervös final...



... mina ben skakade fast jag satt på golvsängen, jag ropade & hejade & hoppade & var så nervös så tårarna rann...



Bara att buga & tacka Linda Heed & Henrik Jonsson som var outstanding speekers & ledde oss igenom alla dagar & tävlingar med enormt kunnande & humor! WOW WOW!   


Ja så var det med det.


Plockade av 2 liter svarta vinbär & gjorde gelé på förmiddagen, fixade en stor paj, OS & så kom regnet... det väntas enorma mängder visst, bra för svampen  tänkte blåbär i morrn men det känns som om det kommer vara blött i blåbärsriset, ja vi får väl se


Förvirringen fortsätter om vilken dag det är dag för dag, idag trodde jag måndag, men när jag zappade på tv:n stämde inga program?? -är det söndag? stämde heller inte, det är ju lördag ju!  


 


Ungen ligger i köksfönstret & myser   


      Kram från oss    

Av Lena - 6 augusti 2021 16:09


Igår mot eftermiddaen -Skulle just taxa in mot bryggan, där kusin med finaste fru väntade   & fotade  



Malte han knappt av båten innan han var i vattnet, badade inte & klev bara på stenarna...



... han var med oss & runt slogboden där vi fikade & pratade bort någon timme




Som vanligt trött efter en ö tur även om denna var lugn, nu när han inte längre har någon att busa med. Tuffade hemåt men tog en extra lov...



... inte många båtar på sjön & Malte älskar att kika såhär  har hans flytväst med, men i lungt väder behöver han inte den, han har sele & koppel på



Mycket vacker & skön kvällning när vi hade åkte klart


Kollat OS plockat av lite hallon & strax blir det grillfest!!! tjohoooo så kul  


                     Kram till dej som kikar in    

Av Lena - 4 augusti 2021 22:33


Efter gubbens bestyr & OS för mej var över så packade jag ryggan & vi for till skogen...



... sååå farsinerande att studera myrornas väg, den är både bred & väldigt lång, säkert 75 meter... alla myror på väg uppåt hade inget med sej såklart, medans nästan alla myror på väg till stacken igen hade fullt med last på sej, snacka om sommarjobbare!   vi funderade på när dom går & lägger sej eller jobbar dom dygnet runt?? för det vetekattsingen om dom som var på väg uppåt då vid 17.30 skulle hinna hem tills kvällen, & inte såg vi något "myrhotell" heller längs vägen...



... den är väldigt stor & har funnits i flera år...



... & det är ett fullkomligt myller i den 



Undra vem som ritat dit detta troll?...

  


...& några km bort satt dit ett ansikte på trasiga trädet så det blev en stor fågel 



Terrengen vi gick i var skön för Maltes tassar som ändå är på bättringen...





... fantastisk svampmark åxå...


 


Blev mer än detta, ca 3 liter är mycket & kanoners för mej! fika såklart & Malte fick macka med ost  


I måndags köpte vi med oss Thaimat från en bra restaurang, 1 portion räcker för 2 + men vi tog 2 portioner, & det har vi ätit av 3 dagar i rad, idag plussade jag bara med lite mera ris, snacka om alltid så generösa portioner! renligt & frächt därtill  & maten är så sagolikt god så att äta den 3 dagar är bara ett rent nöje & vi hade väl kunnat fortsätta med samma veckan ut!!  men i morrn blir det nu kantarellpaj, som jag längtar!   & slurp slurp...


I morrn väntas mer finväder & den perfekta värmen på det, jo man tackar! ska troligen leta mer kantareller, & tyvärr är inte blåbären redo än, vill inte ha de där skaftet kvar, såklart är dom med på en del alltid men då mera mjuka


Ungen väntar på att han & jag ska kramas & Malte får kramas med sin pappa  


                  Kram till dej som kikar in  



  

Av Lena - 3 augusti 2021 20:39


Vaknade med denna mannen på bröstet   vill vara nära & sova helst med sin nos mot min hals 



Ja & så gillar jag ju  sport så OS blir det en hel del av    just nu i några dagar hästhoppning & idag åxå Arman som fick Guld, & ytterst spännande om nytt världsrekord    som förvisso var nära men sket sej!   



Tänkte åkrarna men där var sått på nästan alla åkrar av havre, korn & råg, en gräsåker var ok men lite för vassa strån för Maltes tassar så vi åkte till Romme istället, vilket han gillade & fick vara lös  





Många plan i luften & många människor i klubbhuset på flygplatsen...



... tur att han inte flög in i "slukhålet"    (har jag sett på för många avsnittt av "Dödligt väder"   


   Denna herre fick följa med hem idag, gubbens favorit, inte min, men vin kan han göra  annars dricker jag mest biodynamiska naturviner, så okonstlat som möjligt 


Så härligt att vakna till en blå himmel i morse & en så fin kväll nu, & så semesterförvirrad om vilken dag det är    idag sa en måndag & jag höll med...


         Kram kram   

Av Lena - 1 augusti 2021 20:15

 


I fredas åkte vi på en dagstur med husbilen & min bror med fru...



 




Väldigt varmt & ett svalkande dopp  


 


Vi hamnade i slussen i Halstahammar, väldigt vackert, livemusik i parken & en skön promenad   



Mat & prat & trevligheter  ...



... & en minst sagt felåkning, men man kan ju alltid skratta åt det  



När vi hämtat tidningen på lördag, dröm om vår förvåning då sonens flickvän var både på hela framsidan & även stor bild på dubbeluppslaget inuti  ...


    ... reportaget var helt oplanerat & handlade om ett så vackert koloni område, & ja vi får grönsaker!  bönor, morötter, sockerärtor mega stora squars:ar & mer får vi.. huuuuur lyxigt!! hon är så rar 


       


Så igår gjorde jag en megastor vegansk squarsgratäng med lite annat smått & gott, som bönorna, lök & kantareller, blev mat för frysen åxå



... bidde MUMS!



Ja så såg jag självklart den rafflande finalen i Diskus! sååå spännande & kvällen avslutades på altanen med musik & prat & snacks  


 


-jo varsågod Malte! fatet ÄR till dej 




Fyndade dessa 4 på en mysig liten gårdsaffär på fredagens tur, nästan gratis



Liten promenad idag...



... vi & en granne blev bjudna på grillkväll hos sonen m familj  så gott & spontanmysigt 



Nu finns 3 skyltar i byn, 2 stora köpta & så denna, men ändå visas ingen respekt, trots att vi är grannar  men när denna kom upp idag av sonen & Sams kompis pappa, ja då först dämpade en granne farten nu ikväll, & visst är det märkligt att för nånra år sedan då deras barn var små, då gick dom & några fler familjer bananas om barn i byn & hastigheten på bilar, nu är dom stora & då kör man fort igen & struntar helt i andras småbarn grrr  dålig stil verkligen, i morrn köper vi 2 sådana stora till på Biltema att "köra sakta barn..." redan 2 sådana uppsatt åxå & JA! vi har alltid kört försiktigt  


Uppehåll & fint väder ända tills just nyss då regnet kom. På förmiddagen ringde jag hit mina föräldrar igen, kom & plocka hallon, dom har farit så illa av regnet så mestadels blev till saft, jag ska åxå göra saft, göra rårörd & frysa ner osötad till smotie 


Plötsligt är det 1 augusti! blev nästan chockad då det slog mej, redan???... vart tog juli vägen tänker jag... ja så blir det kanske när man just börjat sin semester...


Nog om det, nu är det bara tv häng kvar från golvsängen som gäller


                                   Kram på er     

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards