frallorna

Alla inlägg under februari 2021

Av Lena - 8 februari 2021 11:43


Igår åkte vi in till stan & skulle kolla på tapeter, den jag vill ha ville jag se "live" tyvärr fanns just inte den tapeten jag ville ha, så typiskt & övriga 2 butiker hade inte söndagsöppet, blev en Romme promenad för Malte & mej, då gubben bara hade träskornaa på    hu så kallt brrr...




Bidde ingen lång tur, men vacker & uppfriskande  




Lånad bild, här är tapeten jag vill ha, sååå underbart vacker  



Annars har vi bara plockat i vårt andra hus på svärföräldrarnas alla saker, delar med gubbens bror fru & deras & våra söner, denna service är min, en riktigt somrig en  


Ett helt hus ska plockas ur, minnen från deras liv & tid... nu ska vår ena son m fru & son Sam in & börja renovera, så härligt & att få Sam som granne! han börjar "Lekis" som det hette förr i höst på gamla skolan sönerna gick & på samma ställe dom gick på på Lekis, en snirklig knarrig trapp upp i ett gammalt vackert hus  nu kan jag & Malte möta honom när han kommer från Lekis, & ibland eller ofta slippa vara på fritis efter Lekis som åxå är där på skolområdet utan vara här   


Igår kom båda sönerna, Sam hit åxå & Malte såklart, hade laddat med fika på övervåningen & mackor & plättar då Sam kom direkt från förskolan mysigt   



Alltså båda vill in till varandras sida, tyvärr tycker inte Malte om katter, men Ungen tycker om Malte...



-asså mossan ja fattar mej inte på inte detta fängelse??...  



Sånt litet siverfat, nysikver eller vad det kan vara? före...



... 2 minuter senare! tadaaaa!!


1 msk bakpulver

1 msk sal

Vatten


Koka upp vatten, lägg aluminiumfolie i en skål eller diskhon, i med salt & bakpulver häll på det kokande vattnet & lägg i tallrikarna, vattnet ska täcka dom helt, rör inte dom blir rena på ca 2 minuter! ta upp & skölj av  Tippset kommer från Eko tippset på Insta, hon har såååå många finurliga rengörningsförslag m.m m.m

Jag använde dock denna aluminiumform som gick lika bra


Nu ska jag strax till sjukgymnasten, handla lite & sedan upp i huset & plocka vidare... 


                          Kram & fin dag        

Av Lena - 6 februari 2021 18:09

 


 









 


   



 



 


 


Kväll, stökat i flera timmar med att plocka ur ett hus, tar på karfterna... men jag bjuder på en bildlavalkad från 2010 - 2012 då vi hade 3 hundhjärtan & flera katthjärtan       


Väntan på Melodifestivalen, sista åren har det dock inte vart så mycket med den tycker jag, kan ju hoppas att det blir bättre, väldigt nyfiken i vilket fall är jag på alla delfinaler  


Ungen gick ut sent idag... öppnade dörren ut, ca 40 cm ner & snö på det, läskigt tycker Ungen & tar ett hopp, vänder mej just om...


 


... hör ett kattskrik & tittar ut, Ungen rusar om knuten & där i snön ligger denna ljuvliga Kurre på rygg & benen rakt upp! rörde sej inte, hinner tänker är han sjuk? påkörd? lockar & han rullar försiktigt på rätt sköl & kommer mot mej & hoppar in, inga fel, troligen hoppade Ungen av misstag på honom, han lika undergiven alla katter som åxå Kurre är, inga bråkstakar där inte, Kurre blev rädd & tjohej rullade han en meter ner i snön av chocken   fick komma in & få lite god mat & somnade i ett mjukt hörn, men nu har han gått hem till sej  


                              Kram kram  


 


Hoppsan, ett kort till slank med, ser lite tragiskt ut, hårt golv utan någon mjuk bädd   kanske hade jag torkat golvet & inte hunnit       

Av Lena - 5 februari 2021 16:38


Gårdagsbild på 2 som älskar varandra 




Sista rånet & Malte tar inte från tallriken om vi inte hjälper till, han bara är sån, eller oftast ha ha ibland kan han minsan ta för sej åxå  



Morotstårtan blev magisk



Dagens första matvända till dom bevingade   vetelängd med mandelmassa & vaniljkrä, Winerbröd, korv, kattknappar, solrosfrön & ost  & Hitchcocks Fåglarna när jag tittade ut   



Tog oss en liten byavända, solig & dropp från taken men inte så varmt, ser ni skatan som sitter & solar & vilar på maten?...



... hoppade upp på nocken eter en stund, hur söt 





Ja så var det freda igen, gjort lyxiga räkmackor till gubben tills kvällningen, orkade inte göra nått till mej så han tog med en glutenfri take away kvällsmat hem till mej efter jobbet


Kylan blir bistrare & bistrare timme för timme, Ungen ligger utanför i sin Igloo i ordets rätta bemärkelse & vill INTE in ännu!   ja hans päls är verkligen maffig så han fryser nog inte så värst ännu om ens alls? men jag öppnar dörren var tjugonde minut & lockar, han ids oftast inte ens titta upp... 


Gillar verkligen Talang, lagomt avslappnat & gullig juryn


Vila & elda här...


                           ... kram till dej som kikar in   

Av Lena - 4 februari 2021 13:10


Vaknade bredvid denna Prins  



Blev så glad när jag hittade en så god glutenfri vegn/eko mussli för ett tag sedan, så det har blivit lite variation mot gröten  



Dom bevingades lunch bullar, winerbröd, ost & solrosfrön, gillades 



Yster Malte som allt blev lite besviken tror jag



Ser ni bygden med husen, kyrkan & träd?



 


Besviken på kylan  hans tassat tycker inte om den, sytt & provat tossor men tycker inte det funkar, ska sy ett par andra få se om det kan funka? ja nu biter ju kylan i allt, den här promenaden var verkligen bister men ack så vacker  


Ja ni, igår berättade grannen att en kvinna i grannbyn som dragits med & kämpat mot sin buksportköttel canser, somnade in i söndags, runt 46 år... borta är den lyckliga familj dom var, med dottern 11 år & mannen...


Ja det finns så många tragiska & svåra livsöden... ändå gnäller man ibland över "spilld mjölk" ... men det är nog så vi är skapta, för att orka oss igenom livet...


Hörde på radion om tipps av någon kunnig, att dra för gardiner & dra ner persienner mot kvälln för att stänga ute kylan än mer, spara på elen som ökat kraftigt i landet, se till så elemänten har öppen yta, här står lite möblev för något elemänt & persiennerna går då rakt inte att dra ner för alla blommor som står i vägen   men man får göra så gott det går ändå  


Nyss tagit ut en morotskaka alá vegansk, eko & glutenfri, ska bre på frostingen när den kallnar


Ta hand om er därute i kylan  


                                Carpe Diem  


 

Av Lena - 3 februari 2021 19:56


Såklart var Malte lika duktig som han alltid är vid veterinären  Veterinären Simone är mer än underbar, hon är magisk  likaså djursköterskan  Malte fick pussas & fick godis & beröm i massor av båda, gick igenom besiktningen förutom liite tandsten som börjar krypa neråt på en hörntand, men fick en gel att lägga på & hålla efter med noga tandborstning så slipper han sövas för bortagning, övriga tänder perfekta! tog den största blodanalys, allt perfekt! hur skönt  endast ett prov visade aningen förhöjt men det är troligen för att han var stressad & inte druckit så mycket vatten idag, vill jag så kan hon ta om just det om 8 veckor. Ingen klagan på vikten, men han har gått upp knappt 1 kg i vikt sedan sist han vägdes när han fick problem med ögat, förståeligt tyckte vet & skötare då kylan är tuff & hans tassar känsliga, miste Märta & & tappade gnistan ett tag, jag önskar att våren ska komma snart  & mammahjärtat kan känna lugn vad gäller hans inre   



Lindades in i bilen, älskade hjärtat vårt 



Solen såg ut som en eld på väg hemåt, vackert 


Ja ni, livet ger & livet tar... en släkting har somnat in i en ytterst elak bröstcanser, hon hann precis fylla 60, kämpade i 2 år...


                           Carpe Diem  


 

Av Lena - 2 februari 2021 20:36


Full fart i snövädret...



... började snöa ymnigt så fort vi kom ut, jag såg ut som en snögubbe när vi var hemma igen, bidde ingen långvända, vill inte belasta Maltes ömma tassar, så som dom blir i perioder & särskilt om vintrarna  I morn har han tid hos fantastiska veterinären för en genomgång på hela honom, en hälsokontroll med ev några provtagningar  som jag hoppas blir UA...


Idag på förmiddagen hämtade jag upp en jobbkollega & vän i grannbyn & vi for in till stan & uträttade lite inhandlingar, för mej en "väldigt" stor storhandel   + in till vårt samma job & hämtade Julklappen, 200 kr i precentkort på Coop!  


Vaknade med nackspärr, somnade på fel kudde   känner av lite yrsel igen, inte så den stör när jag kör eller går å så, men om kvällarna & framför tv:n Träffade en kollega på en affär, hon hade en väninna som får Kristallsjukan med jämna mellanrum, lät som samma hemska tillstånd som jag hade i början, den tanken har snuddat mej åxå tidigare, men försöker inte tänka på det, men nu gör jag det ändå ibland & tänker  -vart är jag när karusellen drar igång nästa gång?... hemma hoppas jag... 


Men nej! gaska upp dej Lena! det finns verkligen verkligen värre saker i livet... 


        Kram från mej till dej som kikar in  



Av Lena - 1 februari 2021 11:00


Malte har gjort sina morronbestyr i minus 15, gick fort   



Just nu sitter jag på köksoffan & skriver med Ungen bredvid  en lugn sekund annars leker han som aldrig förr, far som ett gehu  vill ut, öppnar dörren på glänt, han kollar & vänder om ha ha nej uch, inte ännu, jag att han inte går ut, men han måste få "känna" på det åxå  



Ja så kom Sam på freda, hade gjort plätt tårta till farfar, Sam & Malte  pankakor av resten av smeten & så blev gungstoen en hitt  



Ja så har dessa 2 lekt oavbruutet sedan freags eftermiddag tills igår eftermiddag



Blev mest innelek då kylan var för bister, här är dom helt slut efter att lekt i hundrasjuttio en hel dag ha ha  



Visst ser det skönt ut, där han sitter & kollar in fåglarna som äter...



... eller ser ut över nejderna...



... i köket blir det svårt att få sej en utblick för alla blommor   



Till kompisen, vägrat overall trots kylan, men dom har bara gått emellan, utom igår & en stunds utelek & då pratade vi länge om att ha overallen på, jag vann till slut, phuuu  



Somnade på soffan, den bästa plats han vet att sova på  somnade 22.30 vaknade  08.30  



... Malte & gubben nedanför  



Vaknade till en bister lördagsmorron (jo jag vet en lortig termometer, försökt göra ren den men är rädd att vatten ska förstöra den, gammal som gatan men bra)



Så har vi blivit med soffgrupp! svärföräldrarnas gamla fina -70 tals plych, fotölj 2 & 3 sitts, väldigt oanvänd, stod i en sal i förra huset med stängda dörrar, när dom kom till byn här var svärmor alltid så noga med den, vi ska hyra en sofftvätt över en helg & göra ren den, sedan blir det ett omgjort vardagsrum, med typ spegel panel på väggarna & en murrig grönblommig Williams Morris tapet upptill, lampan jag fyndade i taket & in med ett stort ekskåp med krön, ekbord & stolar, det min mans farmor & farfar köpte 1942, otroligt vackert & någon buffe till, ja ni, här smids planer & gubben suckar, stackarn  men jag tror det kommer bli alldelens fantastiskt!  & kuddfodralen jag köpte kommer passa soffan tror jag, jag vill börja NU! men så blir det inte riktigt, men snart så...

Jo jag vet, jag är lite speciell i min smak & djärv i färger! älskar färg, delat svärföräldrarnas hem, linnedukar & broderat i massor hon gjort   lakan & överlakan, porslin... visst är denna gardin helt magisk! fast jag ska ha dom som dukar...


     ... huuur sött solgula! har ju tyvärr inget fönster för dom, 70 tal andas ju detta så retro & vacker tid tycker jag & noslalgin flödar  


Vaddtäcket jag hittade bidde...




... så fint i väntan på en ev mormors vepa  




Altanfönstren har isformationer, så vackra gjorda av Moder Jord  



Skålen hittades i ett skåp & passade till en stor fruktsallad alá blåbär & hallon & hjortronsylt, glömde mina eko Ingrid marieäpplen, soja grädde till & åååå så gott!  




... så kom dom, våra fina fina vänner Mona & Johan   -Hej Johan! Mona hade målat av Märta som valp...



... blev helt stum... sååå vackert & ser ni dom små kronorna på övre kanten, för hon var ju en Prinsessa... nu gråter jag... förstår ni hur glad jag blev   den kommer sitta fint på en Morris tapet  såsmåningom  tills dess står den här


Lykta & servetter & fint vin fick jag åxå, & solen strålar in  den söta Ölands musen fick jag av Mona 2001 (kollade just på lappen under, kul att man skriver upp sånt ibland)herregud den är ju 20 år! då ska hon tametusan få lite ost idag!  


Min yrsel kan jag känna av lite lite om natten annars känns det helt vanligt igen! hoppas få lite jobb, & så nu har jag beställt tid för Malte för en Hälsoundersökning, en fantastisk klinik med en fantastisk veterinär


Blir nog en promenad på middan om kylan ger sej lite


Nu ska jag röja upp lite!  


       Kram & fin dag till dej som kikar in        

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards