frallorna

Alla inlägg under oktober 2017

Av Lena - 11 oktober 2017 18:12


Åkte till Romme, en repris, inget som bekommer dessa 2  ...



... fullt ös!!






Lite posering, mycket nosande & en skön promenad. Tog täcken på idag, kanske inte hade behövts, men jag är rädd om deras ryggar & ligament.


Ikväll lite Sam vakt mellan mamma & pappas skiftbyten, han sover tyvärr, får väl kolla på honom sovandes  


Så har jag bokat Hotell igen!! ha ha ha trallala...  


                     Kram från oss!    

Av Lena - 10 oktober 2017 17:32


Malte natt-myste i kuddhavet   




Strax vi gått ur bilen vid Rommehedslägret för en promenad, så kom en Polisbil, en till & en till & en till & parkerade aldelens bakom mej ...



... inget vi brydde oss i & dessa 2 gullrumpor var ystra & fulla i spring!



När vi närmade oss parkeringen igen efter en halvtimme var dom fortfarande kvar & satt där i sina bilar med lysena fortfarande på, mystiskt!   undra om dom väntade på nått?...

Ikväll ska jag se sista avsnittet av Tro Hopp & Kärlek, uch så pinsamt det är, men nyfiken är jag hi hi   & Märta som slapp tossor på promenaden, är nu insmord med ekologisk kokosolja & tossor på de, hon är så mycket finare, men det har verkligen tagit sin tid! för uch så röd hon varit  till natten ska även Maltes tassar smörjas med kokosolja, ett riktigt undermedel                            


                    Kram kram  


 

Av Lena - 9 oktober 2017 23:06



   


När Bolibompa slutar med dans & sång blir det alltid fart på Sam! & han kan alla olika movs  


Ficxade en äppelkaka av lite nyplockade äpplen, in i ugnen & ringde bästa grann-Eva  blev långfika, hon har just fått sitt tredje barnbarn  sedan kom gubben & strax därpå sonen & Sam! & Fanno fick fullt upp!! han var hungrig, & jag gjorde det godaste alla kategorier i min barndom, mormors stuvade makaroner  Sam har aldrig ätit det, men han gillade det skarpt!!  


Lek på golvsängen & så såg vi på Bolibompa! som han kanongillar, jag har däremot inte sett det på sådär 25 år...  Vi kuddade upp & myste tätt intill, alltså, kan inte förklara hur underbar känsla   


Tassar insmorda på båda & för deras del har John Blund redan anlänt... till mej lär han dröja...   kollar tv tills han behaga komma  


               Varm kram till dej som kikar in    

Av Lena - 8 oktober 2017 17:52



Ett till foto till på min enorma Nässla som "jäst" ute på altanen i sommar, & som var ljust orange & liten, när hon kom till familjen...   2 nässlor till jäste på altanen, men aningen mindre 


Vaknade till regnet som smattrade men som avtog på middan, & på eftermiddan sprack det upp & solen glittade i alla underbart vackra löv...



Oj!! hörde flygplanet som kom närmre & närmre, kollade över himlen... & där kom det!! ett "turisplan" vars Kapten gav pasagerarna "sitsing" över Tunaslätten!!  så lågt det åkte, ser dock inte så ut på bilden   Tänk va, att lyfta från kylan, för att landa i den varma kvalmiga sköna luften som bjuds i sol & värmelandet längre bort  



Det blev till att blåsa här samtidigt som solen kom, tänkte ta täcke på Malte, blev inte så...



... i löven kan Malte kamoflera sej   & hädan efter är det täcke på! & efterssom inte Malte är som alla andra vovvar, utan ääääälskar täcke!! å är det ju inget problem, Märta gillar täcke sådär  



Så är stugan helt nerplockad, så tomt...



... återstår gör bara grundstenarna... En ny timmerstuga ska sedan timmras upp, med rundtimmer, blir nog bra de, fast inget är som det var, tycker jag...


 


  Några stockar var lite ruttna i ena ändan där köket var gga en vattenläcka, annars är det ju helt otroligt, att det var hitflyttat till byn från grannbyn 1840, alltså inte ens nytt då & timmret är än idag är felfritt!! WOW   nu äger vi åxå ett litet "stes" som åxå flyttades hit då! & lika gammalt... 


  


... det till höger om M & M  


 


Kväll i stugan, klockan är 18.43 pip!


              Varm kram från en kylig kväll hos oss   

Av Lena - 7 oktober 2017 21:15


En låååång skön innedag, regn länge, bara softade på golvsängen & olika tv program. Sedan kom uppehållet, Sam med pappa kom förbi  äppelplockning med Fanno  älskade unge  


 


När vi åkte hemifrån hade nästan halva gamla "sommarhuset" på min älskade grannes gård plockats ner, en ny generation ska flytta in & ladan bedömdes som för dyr att renoveras, så denna som flyttades hit till gården på 1840 talet & stått här sedan dess, har nu sålts & ska timmras upp i Gagnef... så djupt sorgligt tycker jag...



Sedan Mellsta & en promenad på asfalt, här är M & M påväg till dansbanan!

 




Bara suddiga bilder då tempot var för "fort" ha ha     



Båda 2 flög fram som sagt!! & om ni sett på tidifare bilderna, så ser ni att Märta fick ha dessa gummi skor på sej, släpper inte igenom en droppe fukt till hennes röda tassar, dom är däremot lite trånga att få på då hon är röd & lite öm, men vi var 2 så det gick bra!




Så vacker kvällshimmel på väg hem igen...




Inte mycket av huset återstår... & mitt hjärta gråter... det har stått här så länge... & plötsligt är en epok är över...  



Plockat in mina Nässlor från altanen, dom är heeelt gigantiska!! få se om dom klarar omställningen, tar enorm plats, men vackra...



... min Engelska som jag fått av Sam med familj, får hänga mitt i huset ett tag...



Dom gröna tomaterna får jag sylta ner, & mitt Fikonträd får jag hoppas klarar vintern   


Ja det var ett Ojigt bestyr att få in dom & hitta plats, just nu bara +3 grader ute, fortfarande några nya pelargoner kvar ute som jag inte bryr mej så mycket om, få se om jag hittar plats i huset till dom  



Popcorn är gott!! tycker alla dessa 3   Maltes blick vaktar skålen  medans Märta får ett  


Kollat Klassfesten med Kalle & Agneta, inget program som fängslat mej det minsta! 


Nu ska vi kolla på annat, & ute öser regnet ner...


                        Kram kram    


Av Lena - 6 oktober 2017 19:30


Så kom Sam med pappa hit, sååååå kul med trehjulingen  fikade & gick ut i höstsolen  ...



Mot äppelträden & -Fanno kom!    




... höll ett äpple i sin hade hela tiden, tog en liten tugga då & då  



Spring i benen & -fanno kom!!  



Troligtvis dom sista blommorna som sitter skyddat vid ladkanten, fina blåklockor 



Så gick vi in efter en lång stund, lite kylslaget blev det, lagade mat & busade 



Kolla, mina fina "gubbar" & en Prinsessa mitt i det!!  in tha bohemian hem!  lite chill innan hemfärd, dom kollar barmpogram  



Så kom 4 pack/glasen jag beställde!! så fort!! valet var, betala 29 kr extra i frakt & få dom på 1 dygn med Post Nord eller 1-3 arbetsdagar & 0 kr i frakt, FY vilket val, blir så ARG! skickade efter böcker från Adlibris nyligen, & skrev på extra frakt & 1 dygn med Post Nord, vad hände? -Jo tjena!! 6 dagars väntan!! GRRRRRRR kommer aldrig göra det igen, för PN är totalt usla fy fy fy... men visst är glasen vackra!!!! 



Hade lagt en så god Cava på kylning ifall? dom skulle komma, så bra! Nu har vi skålat in dom med jordgubbar i, & ätit en god rotfruktsgryta  


Strax Idol! älskar det!  


              Fredaskram till er där ute!!    

Av Lena - 5 oktober 2017 20:18


Bara Malte fick följa med på en kort skogstur med Tratt plockande...




... såååå yster!! & fin mark att gå i, behövde inte gå långt & länge för att hitta 5 liter  Märtas ena framtass är fortfarande så röd, den går hit & dit, så hon fick vara hemma själv en stund



Så kom Sam & pappa, fikade &...


    ... lekte inne med massa leksaker & tre-hjulingen!



Så gick vi ut, & fanno ska med överallt, alltså mitt hjärta svämmar över  & han sprang av sej lite energi  





Aika tittar förundrat på Sam  


Ikväll fick jag så ljuvliga hårda & innerliga kramar av Sam     

Dom första 7 månaderna fick vi gosa massor med honom, sedan blev han blyg & mer försiktig... det höll i sej mer eller mindre ganska så länge, så som en del är i den åldern, men så släppte allt bara sådär!! & nu & sedan en tid tillbaks, tar han igen allt med råge med alla!!   


 


Igår kvällst tittade dom åxå hit en stund & Sam lekte med Märta så han skrattade så han kinade!!  


Ikväll kom en ljuvli liten fröken vid namn Jill hit med sin pappa   gösses å hjälp så näpen    -åååååå dessa små barn, i början av sina liv, ni har mycket framför er i era liv ni  


Nu väntar jag på Wahlgrens värld!


                    Kramiz från oss  

  

Av Lena - 4 oktober 2017 16:01


Åkte till Kyrkparken, tänkte asfalt & torrt att gå på...



... det sket sej ganska så omgående  ...



... hon for fram som en tromb!  ... 



... & fast tossan satt bra, trodde jag, så ramlade den av efter en stund




Kyrkparken blir aldrig som förr, då nya Riksvägen ska dras fram över en del av den, nu får vi vara glad för det som är kvar



Min sena lunch, magiskt god, trots några få ingridienser, gjorde en egen vegan colslow, alltså va ja kan!!! sååååå god!! tyckte jag, som ju inte har något smaksinne ha ha ha   va kass jag är...  fast jag äter med minnet! & jag kan känna sött, surt & syrligt! alltid nått  


Vart tar tiden vägen? hinner inte med mina måsten, att städa klart köket, men jag tror att det står kvar  


Pratat just med Sams mamma, han har döpt mej till Fanno nu!!   & varje gång det knackar på dörren eller dom pratar om att någon ska komma, ropar han mitt namn!!! & pratar om mej ofta, snacka om att mitt hjärta slår volter       


           Kram mina fina som kikar in   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards