frallorna

Alla inlägg den 21 september 2013

Av Lena - 21 september 2013 18:21

 

Farmors fina byrå får en annan "look" -här hade jag börjat riva bort all lös plast-film...

 

... sedan när knopparna var borta blev det långa remsor, en del meck kan jag lova, då klistret under filmen var eländig, men skam den som ger sej  

 


  Funderade ett tag på om jag skulle låta lådorna ha den fina "patina" det blev, men nej, tror det blivit lite knasigt då jag ändå måste måla det andra runt, så jag valde den Lindbloms gröna på hela byrån...

 

... & jag tror farmor ler i himlen & gillar den  

 

Jahapp! nästa projekt, kapa Äppelträdet! gösses...


  Malte var sååå förundrad, & precis när det skulle falla så lade inspelningen

av...  


  ... ser ni vilken utsikt vi har! den är milsvidd & vacker som en tavla  grannen kom hit förra veckan & sa att dom skulle ta ner Lönnen som står mitt i vårt blickfång, inte alls nödvändigt för mej, bara våra vänner som inte gillar den  

Vi ser både till Kupolen & Ikea, KP & Bergebospåret-mina barndoms domäner, & fast vi bott här i 27 år, är utsikten lika vacker. Fast när vi fick nya grannar för 3 år sedan, så hände det, att dom för 2 år sedan kapade alla & många björkar som skymt en sor del av vår utsikt, bara tacka & ta emot  

 

Precis när jag skulle fråga gubben vad han höll på med, så bar han bort trädet, det vi skulle göra tillsammans i morrn, han har energi för fler han  


Mamma ringde nyss, hade plockat en till 10 liters hink med lingon, & massor av finaste stooora blåbär, oj oj oj vilken rikedom & vilken mamma  


Vi kom inte iväg någonstans som jag tänkte, men Märta & Malte ser inte ut att lida nämnvärt för det   kanske det blir nått i morrn istället, lite svamp skulle sitta fint.


Nu ska jag måla byrån en gång till, så den kan bäras in i morrn.


                                   Kram & fin kväll  





Av Lena - 21 september 2013 11:08

 

Orgarniserar upp lite i min röra, städar ur rummet mellan huset & garaget, som mest blivit ett "kasta in allt i" rum  

Går igenom saker efter farmor, saker som ingen ville ha, som skulle kastas, dessa 2 böcker är ju helt fantastiska!  

Fyrtiofjärde upplagan av Hemmest Kokbok från 1957 & Kokbok för skola & hem från 1953...

 

Bäddning:... överkast och filten läggs på och viks. kuddarna läggs på, och ett överkast av tvättbart tyg breds ut över bäddarna. Lakanen byts åtminstone var 3:e vecka.

Rengöring av golv: Trägolv skuras med ljumt såp eller tvålvatten. Man skurar längs tiljorna... under rengöring bör fönstret stå öppet...

 

Denna väggmonterade konservöppnare med cirkelkniv och drivhjul anses f.n vara den mest effektiva.

Det råder för närvarande bostadsbrist. Trångboddheten är allmän, och många bostäder är dåligt utrustade.

Det finns numer ett särskilt Hemmets forskningsinstitut, som bl.a arbetar på att skapa bostäder med god planlösning.

    

 

Skulle nästan kunna tänka mej att ta ur sessa otroligt vackra bilder & rama in...

      ... men man ska kanske inte förstöra böckerna? eller...

 

Ett litet axplock ur farmors gömmor, jag har kassvis med garner & påbörjade duk-virkningar som hon gjort, & dukar som jag fått för länge sedan & som jag räddade, & den gröna virkade kappan är på över en meter & kanske? att den kan vara fin någonstans  finns så otroligt mycket grannt virk garn, jag är inte alls duktig på att virka, men ska testa hur det blir att virka en mormors ruta av det?...

 

Någon som mins TEMPO? mycket nostalgi i gömmorna  


Farmors byrån är nerburen & den ska slipas & målas & städningen av rummet fortskrider  

 

Märta fick något i halsen igår kvällst, kanske en torkad pressad benbit? eller har hon hittat något på gården som katterna släpat hem?, jag var så rädd i natt & på väg att åka till Strömsholm... Hon kastade sej mot dörren flera gånger för att komma ut & hetsäta gräs i hopp om att spy... vid halv ett samma prosedur, jag stod där näck i natt & ville se om hon fick upp något, men kylan tvingade mej in för att hämta en jacka & när jag kom ut efter nånga sekunder stod hon på gräsmattan, vet inte om hon hunnit spy, men sedan blev det bättre... jag somnade dock inte förens vid 4 tiden... lyssnade på alla hennes andetag... älskade Märta Hjärtat  


Ute lyser solen idag, så vackert väder, gubben jobbar förmiddag, & kanske blir det en vända av något slag när han kommer, vi får se.


Idol föresten, Erik Rapp från Leksand var ju bara outstanding, tyckte jag  


                            Kram & fin lördag  


Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards