frallorna

Direktlänk till inlägg 21 september 2013

Nostalgi...

Av Lena - 21 september 2013 11:08

 

Orgarniserar upp lite i min röra, städar ur rummet mellan huset & garaget, som mest blivit ett "kasta in allt i" rum  

Går igenom saker efter farmor, saker som ingen ville ha, som skulle kastas, dessa 2 böcker är ju helt fantastiska!  

Fyrtiofjärde upplagan av Hemmest Kokbok från 1957 & Kokbok för skola & hem från 1953...

 

Bäddning:... överkast och filten läggs på och viks. kuddarna läggs på, och ett överkast av tvättbart tyg breds ut över bäddarna. Lakanen byts åtminstone var 3:e vecka.

Rengöring av golv: Trägolv skuras med ljumt såp eller tvålvatten. Man skurar längs tiljorna... under rengöring bör fönstret stå öppet...

 

Denna väggmonterade konservöppnare med cirkelkniv och drivhjul anses f.n vara den mest effektiva.

Det råder för närvarande bostadsbrist. Trångboddheten är allmän, och många bostäder är dåligt utrustade.

Det finns numer ett särskilt Hemmets forskningsinstitut, som bl.a arbetar på att skapa bostäder med god planlösning.

    

 

Skulle nästan kunna tänka mej att ta ur sessa otroligt vackra bilder & rama in...

      ... men man ska kanske inte förstöra böckerna? eller...

 

Ett litet axplock ur farmors gömmor, jag har kassvis med garner & påbörjade duk-virkningar som hon gjort, & dukar som jag fått för länge sedan & som jag räddade, & den gröna virkade kappan är på över en meter & kanske? att den kan vara fin någonstans  finns så otroligt mycket grannt virk garn, jag är inte alls duktig på att virka, men ska testa hur det blir att virka en mormors ruta av det?...

 

Någon som mins TEMPO? mycket nostalgi i gömmorna  


Farmors byrån är nerburen & den ska slipas & målas & städningen av rummet fortskrider  

 

Märta fick något i halsen igår kvällst, kanske en torkad pressad benbit? eller har hon hittat något på gården som katterna släpat hem?, jag var så rädd i natt & på väg att åka till Strömsholm... Hon kastade sej mot dörren flera gånger för att komma ut & hetsäta gräs i hopp om att spy... vid halv ett samma prosedur, jag stod där näck i natt & ville se om hon fick upp något, men kylan tvingade mej in för att hämta en jacka & när jag kom ut efter nånga sekunder stod hon på gräsmattan, vet inte om hon hunnit spy, men sedan blev det bättre... jag somnade dock inte förens vid 4 tiden... lyssnade på alla hennes andetag... älskade Märta Hjärtat  


Ute lyser solen idag, så vackert väder, gubben jobbar förmiddag, & kanske blir det en vända av något slag när han kommer, vi får se.


Idol föresten, Erik Rapp från Leksand var ju bara outstanding, tyckte jag  


                            Kram & fin lördag  


 
 
Kikkan

Kikkan

21 september 2013 12:08

Vilken nostalgi att rota bland grejerna. Hade tills nyligen en sådan där väggkonservöppnare. Hoppas Märta ♥ mår OK idag. Ha en bra helg, här börjar livet att återgå till normal. Kramisar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

Lena

21 september 2013 13:33

Ja en sådan hade mormor åxå, men någon gång gick den nog konstigt nog sönder, för den blev till en modernare variant med tiden...

Tack & fin helg på er♥

 
Ingen bild

Jeanette

21 september 2013 12:10

Ang böckerna, du kan ju köpa en tavelist och sätta upp på eran nya, mysiga altan. Där kan du ställa böckerna öppna eller stängda. Då behöver du inte förstöra dem :) Kan bli hemtrevligt, gammeldags och fint. Bara ett förslag! Kram :)

Lena

21 september 2013 13:31

Men vilket tänk!!!! helt helt fantastisk ide :))) jag hoppas verkligen jag kommer ihåg det till våren åxå, om inte så snälla PÅMIN MEJ!!! :)))

Snart jobbslut! skönt va ;)

Kramarom dej♥

 
Ingen bild

Anna

21 september 2013 12:51

Märta då, ja man kan bli orolig för mindre!!!
Hoppas hon mår bättre idag! Dessa frallor äter ju på allt!

Tempo ! Skojar du... Nostalgi värre... Pappa var dekoratör på tempo i många år! Mamma stod vid parfymeri disken och sålde kosmetika! Vita rockar hade dom på den tiden! Dessa påsar hängde på en ställning längs ner på kassadisken. Mamma sa alltid p köp för att få personal rabatten! För 50:- fick man 2 påsar fulla!

tempo stängde och pappa började som tjänsteman på ICA. Förnyelse konsult .

Tiden går...

Ha en underbar helg! Nu ut och rensa lite och plantera ljung i krukorna...

Kram
Anna



Lena

21 september 2013 13:29

Ha ha... så då känner du igen påsen *skratt* kul att höra din berättelse!! :))))

Ljung är vackert, hoppas det blir kanon! :))

Kramarom dej♥

 
Kina

Kina

21 september 2013 14:13

Tack för nostalgitrippen :) Riktiga flashbacks fick jag. Håller på att virka mormorsrutor, i förhoppning att det ska bli en pläd, blir nog kanske en kudde när allt kommer omkring, haha! Förstår din oro för Märta, aldrig kul när dom mår dåligt dom små liven, vilken tur att hon verkar må bättre nu i alla fall <3
Kram Kina

http://kinassmultronstalle.blogspot.se

Lena

22 september 2013 12:43

Ha ha ha.. jag håller åxå på att virka Mormorsrutor av bomuls garn, men nu tänkte jag åxå se hur det blir med det granna garnet?
Jag hade önskat att jag orkar göra en filtav det lie gröve garnet, men antaglign blir det en kudde eller möjligen grytlappar ha h ha ha ;) har kanske 6 rutor nu ;)

Tack♥ Kramarom dej♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards