frallorna

Alla inlägg under februari 2013

Av Lena - 15 februari 2013 13:28

 

                                      På svamp tur den 28/8 2012


Så har jag då konstaterat att mina järn & blodvärden som aldrig funnits, hade sin orsak av att jag inte tålt Gluten...


Järn har jag alla år fått via dropp, utredningar har gjorts, men har åxå fallit mellan stolarna...


Ett Gluten blodprov gjordes för 5 år sedan, men det visade ingenting...


I början av februari 2012 började jag så med LCHF metoden, kilon rasade & jag kände mej piggare! men jag fick ändå en påfyllning av Järn i mitten av mars 2012.


LCHF kosten slutade jag dock med ganska så snart, då det stred mot all min känsla av att vräka i sej grädde & fett i mängder, men glutenfrit fortsatte jag med!


När jag var inne för dropp där i mars, så hade jag iof. som brukligt en underbara sköterska, man har ju lixom lärt känna dom flesta  bad henne kolla över min journal, efterssom jag aldrig fick något svar angående om jag skulle bli förflyttad till Falu Sjukhus, då Järnet aldrig blev bättre, & där hittade vi ett brev, som Blodmotagningen i Falun skickat till läkaren på Vårdcentralen jag tillhör i mitten av 2011, där dom skrev att jag skulle gå igenom en Gastroskopi för att utesluta Gluten, då blodprov inte alls var tillförlitliga, suck... det brevet skickades aldrig vidare till mej  & när jag inget hörde så tänkte jag att det var väl bra då & detta eviga dropp skulle fortsätta...


Där i mars då, när vi såg detta, var det försent att göra en gastroskopi, då jag redan ätit glutenfritt i nästan 2 månadder.


Nu ville jag då i veckan ta om alla mina värden, kolla upp HB & Järn, HB:t var som jag skrev tidigare 147! högre än jag haft på måååånga år! då började jag faktiskt ana ugglor i mossan  ...


Idag ringde jag om mitt Järnvärde & det var... trummvirrvel.... 30!!!  


En kvinna i min ålder ska ha mellan 10-29, & jag hade altså 30!


Med all dropp i världen fick dom aldrig upp det högre än till 20, & nu snart efter 1 år med glutenfri kost har jag helt plötsligt fått mina riktiga värden tillbaks  


Detta är säkert inte så intresant för er att läsa, men bloggen är åxå min dagbok & ack så bra att ha när minnet tryter, då kan jag kolla tillbaks & se om jag skrivit något intresant.


& detta är en "milstolpe" som jag vill ha i nerskriven  


Fredag & jag känner att jag måste fira lite, så jag ska köpa nått onyttigt & gott till kvällen, kanske chips? & bara möööla in  


Ja ja ja trallala  ♫♪♫♪♪♫♪...  


Fortsätter med glutenfritt & det är verkligen inte alls svårt! eftersom jag tål det som erbjuds i affärer, & min mamma fyller ju åxå min frys med än det ena & än det andra glutenfria, matpajer, gratänger, äppelpajer, blåbärsknyten, muffins, sockerkakor m.m.-mamma är mamma, även om jag är 50  & kan själv  


                               Kram på er & fin fredag  



Av Lena - 14 februari 2013 15:20

 


Tavlorna är på plats  


Känns som en riktig slö dag idag...


Gubben jobbä ättämidda, så vovvsen & jag är själva hemma, gått en bya promenad innan andra åket i storslalom, nu ska vi äta lite & så en liten bya vända till.


Saknar Petrus...


                                         Kram  kram  



Av Lena - 13 februari 2013 17:02

 

Hemma hade vi minus 2, men i Romme var det noll gradigt!  

  Av dom lite mer än en & en halv timme vi var där, så pratade jag nog bort en halvtimme med Stig Ove  -råkades på vägen, så han parkerade & så babblade vi en stund...  

 

Knatade vidare mot Rommeheds lägret, det är enorma snöhögar överallt nu...

 

... denna bygnad är det någon verksamhet i, inte så välisolerat, men vackert blir det med alla isdroppar  det eldas för skatorna inne där  

 


 


 

Hoppsan! här hoppade kocken upp på taket för att skotta snö!  

 

Knatade vidare & när SO såg oss komma förbi gården kom han ut & visade upp deras lilla uuuuur söta Lisa! hon är verkligen otroligt vacker  otroligat vackra linjer! & så kan hon vifta på svans stumpen! bara en sån sak!!  

 

Tror jag fick skärpan på SO:s ben  -måste dit & krama lilla Lisa tror jag visst!


Väl hemma hamnade jag vid bästa veterinärs grannen på kaffe   & nu ska jag se lite Skidskytte, & senare Mia på Grötö, hon är verkligen en mäniska som man kan skratta hjärtligt åt, så skön så jag vet inte vad  


                           Kram på er mina fina läsare!  


Av Lena - 13 februari 2013 11:03

 

-Äru klar snart mamma??  


Ska snart åka till Romme & gå en promenad som omväxling.

Idag skulle vara molnigt & snöfritt! -jo tjena, här snöar det ymnigt...  


Men men, vi tar på oss kläder & drar en stund i alla fall, & bara minus 2!

  Dom vackraste kom inte upp på väggen idag heller, gubben började jobba tidigare än tänkt, & vi måste nog vara 2 för att då det snyggt, med höjder, mått & så.


                                         Kram på er!  

Av Lena - 12 februari 2013 19:33

 


 


Idag har jag tagit prover på min kropp  Blev totalt förbluffad då mitt HB var 147! så högt har jag inte haft på säkert 7-8 år! frågade 4 gånger för att vara säker på att jag hört rätt! till sist skrattade sköterskan  resterande prover får jag reda på om några dagar.


Köpte ramar åxå när jag var i farten, samma svarta fina med parspautou, inramningen är klar, men jag vill ha hjälp av gubben för att få dom jämt på väggen & han har fullt upp...


Gick in i skogen med vovvarna när jag kom hem, snön vräkte ner så någon kamera hade jag inte med, & som oftast så glömmer jag mobilen  men vovvarna lekte & busade & myste på i den fjäderlätta snön som känns som en halvmeter nu!  


2 små promenad & prutt-vändor har vi åxå hunnit med, & sett ett såååå spännande paraell slalom = Sverige Silver!  


Snön faller ännu, tror det har snöat i en vecka snart, nu får det ge sej!!


                                        Kram på er  

Av Lena - 11 februari 2013 19:37

 

Idag kom målningarna av Birgitta Peterson på Petrus & Malte  


Såååå enormt vackra & exakt likt våra hjärtan  


I morrn ska dom ramas in, & sedan ska alla 3 sättas upp bredvid varandra  


Saknar dej min Prins...


Ledig en stund nu, några dagar eller så, kanske fylla på lite vitaminer? ska ta prov i morrn så får jag se hur det ser ut på den fronten.


Snö har fallit hela hela dagen, & vovvarna blir ystra som kor på grönbete, i vanlig ordning  

I morrn tänker vi ta en längre runda om vädret tillåter, så dom får ystra av sej en stund  


                                          Kram på er  

Av Lena - 10 februari 2013 16:49

 

Hej & hå!! -5, mulet & lite snö som föll, medans vi gick en is promenad

 






 

   


 


 


 


 


 


Inte många själar på isen idag, ändå har det varit Runn dagarna i helgen?...

Såg några få själar som åkte skridskor, en & annan skoter som kom som skott, annars var det helt folk & hundtomt!

Kanske folk sitter hemma & kollar VM?


Nåja, vovvarna hade en skön stund, 30 minuter i full fart, sedan bet det regält i våra kinder & vi knatade tillbaks till bilen

 

Lindade in vovvarna i filtar & fullt påslag med värmen  

 

Var till Citygross i grann staden & köpte några fler skålar till Märtas pall, ifall någon går i krach, bra att ha några på lager så slipper vi göra om pallen  där handlade jag en leksak till dom, en anka med rep ben, tror den är rätt slitstark? den ligger då här & kväker ännu  

Mat på det & nu sussar dom gott, våra älskade små hjärtan  

 



                                      Kram kram  

Av Lena - 9 februari 2013 17:02

 

Vi köpte lite köpebröd & tog med till mina föräldrar där vi fikade idag...

 

... mormor fick en Ranunkel (stavas det så tro?) av vovvarna  

 


 

Malte sitter helt förstenad & väntar på något gott, lika varje gång han är där & mormor pysslar med fikat  

 

Såg nog minsan jag vart fikat hamnade!  


                                   -----------------------------------


 

Idag är det 6 månader sedan vi mist Petrus... vår älskade älskade Prins  


Jag fortsätter att fälla tårar mest varje dag... så är det...


Men jag kan skratta, le & känna glädje åxå!...


Fast udden av livsglädjen är naggad... så är det...


Ibland kan jag stanna upp & tänka: -att livet bara är en illution, jag kan fråga mej om jag verkligen har ägt Petrus?...

Både lågiska & helt olågiska tankarna far & flyger i huvudet & skapar ett enda trassel & virrevarr...


Jag saknar Petrus så enormt  mer än alla ord kan förklara...


Såg på -När livet vänder- i veckan, där mannen satte så bra ord på sorgen, precis så som jag känner, han liknade sorgen med 2 vägar som gick pararellt i livet, att bredvid den "vanliga" vägen gick åxå sorgevägen, att livet blir uppdelat i 2 filigt...

Livet flyter på, man kan skratta, le & känna lycka på den ena vägen, samtidigt sörjer man på den andra vägen...


                                ------------------------------------


Nu väntar kvällen med Melodifestivalen, ska kolla ett öga där & ett på Hästhoppning som visas på Playen samtidigt.


                                       Kram mina fina  





Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards