frallorna

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Svart på vitt!!!

Av Lena - 15 februari 2013 13:28

 

                                      På svamp tur den 28/8 2012


Så har jag då konstaterat att mina järn & blodvärden som aldrig funnits, hade sin orsak av att jag inte tålt Gluten...


Järn har jag alla år fått via dropp, utredningar har gjorts, men har åxå fallit mellan stolarna...


Ett Gluten blodprov gjordes för 5 år sedan, men det visade ingenting...


I början av februari 2012 började jag så med LCHF metoden, kilon rasade & jag kände mej piggare! men jag fick ändå en påfyllning av Järn i mitten av mars 2012.


LCHF kosten slutade jag dock med ganska så snart, då det stred mot all min känsla av att vräka i sej grädde & fett i mängder, men glutenfrit fortsatte jag med!


När jag var inne för dropp där i mars, så hade jag iof. som brukligt en underbara sköterska, man har ju lixom lärt känna dom flesta  bad henne kolla över min journal, efterssom jag aldrig fick något svar angående om jag skulle bli förflyttad till Falu Sjukhus, då Järnet aldrig blev bättre, & där hittade vi ett brev, som Blodmotagningen i Falun skickat till läkaren på Vårdcentralen jag tillhör i mitten av 2011, där dom skrev att jag skulle gå igenom en Gastroskopi för att utesluta Gluten, då blodprov inte alls var tillförlitliga, suck... det brevet skickades aldrig vidare till mej  & när jag inget hörde så tänkte jag att det var väl bra då & detta eviga dropp skulle fortsätta...


Där i mars då, när vi såg detta, var det försent att göra en gastroskopi, då jag redan ätit glutenfritt i nästan 2 månadder.


Nu ville jag då i veckan ta om alla mina värden, kolla upp HB & Järn, HB:t var som jag skrev tidigare 147! högre än jag haft på måååånga år! då började jag faktiskt ana ugglor i mossan  ...


Idag ringde jag om mitt Järnvärde & det var... trummvirrvel.... 30!!!  


En kvinna i min ålder ska ha mellan 10-29, & jag hade altså 30!


Med all dropp i världen fick dom aldrig upp det högre än till 20, & nu snart efter 1 år med glutenfri kost har jag helt plötsligt fått mina riktiga värden tillbaks  


Detta är säkert inte så intresant för er att läsa, men bloggen är åxå min dagbok & ack så bra att ha när minnet tryter, då kan jag kolla tillbaks & se om jag skrivit något intresant.


& detta är en "milstolpe" som jag vill ha i nerskriven  


Fredag & jag känner att jag måste fira lite, så jag ska köpa nått onyttigt & gott till kvällen, kanske chips? & bara möööla in  


Ja ja ja trallala  ♫♪♫♪♪♫♪...  


Fortsätter med glutenfritt & det är verkligen inte alls svårt! eftersom jag tål det som erbjuds i affärer, & min mamma fyller ju åxå min frys med än det ena & än det andra glutenfria, matpajer, gratänger, äppelpajer, blåbärsknyten, muffins, sockerkakor m.m.-mamma är mamma, även om jag är 50  & kan själv  


                               Kram på er & fin fredag  



 
 
Magnus

Magnus

15 februari 2013 14:25

Underbart att läsa farmor. Kram till er å svulla i dig bara.

http://mundiz.com

Lena

15 februari 2013 14:38

Japp! Tack! ska svulla i mej mer skit än så! ha ha ha... ;)

Kram på er♥

 
Piedra

Piedra

15 februari 2013 14:37

Skandal att inte sjukvården fungerar som den ska! Visst måste man göra en gastroskopi för att kunna fastställa glutenintolerans. Men nu har du ju bevisat det på ditt eget lilla sätt. Härligt, Lena! ☺

Min läkare säger att om tarmen en gång varit skadad p g a gluten så behöver man komplettera med vissa kosttillskott, för tarmen får aldrig riktigt tillbaka sin funktion att ta upp vissa näringsämnen. Till mig skriver han ut B12 och folsyra, kalk med D-vitaminer, och så har jag order om att ta en kur med järn (som jag köper flytande på hälsokosten) tre gånger om året. Så sluta inte med järn och B12!

♥ Massor med kramar! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

Lena

15 februari 2013 14:50

Jag får B-12 ijektioner var annan månad! pga att jag är vegetarian ;) Järn kan jag inte äta varken från Hälsokost eller apotek, blir jätte sjuk! har provat flera märken, men alla ger mej ungefär som tarmvred efter 2-3 dagar :( därför funkar bara droppet, & så har jag haft så låga värden i alla år så att med tabletter går det inte att få upp så högt, men visst skulle det vara bra att underhålla!

Tusen tack åxå för du delgav mej det din läkare sagt, om att tarmen förstörs & behöver pysslas om lte mer, det ska jag ta till mej!!♥

Men ikväll ska jag bara äta massa onyttigt! ha ha ha.. ;)

Kram kram♥

 
wiolettan

wiolettan

15 februari 2013 14:39

Men du, detta var visst intressant och riktigt roligt att läsa. Jag tycker om att följa dig och ditt liv och detta är verkligen dig och ditt liv.
Får säga ett stort Grattis till att du lyckade där läkarna gick bet.

Jag har ingen mamma och kan inte själv heller. Skulle önska, för det låter så gott detta som du har fått i din frys.

Ta något mycket gott i kväll och ha så trevligt.
Varm kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Lena

15 februari 2013 19:52

Tack!♥

Ja du, i min frys finns mycket gott ;) & ikväll ska jag vara riktigt onyttig! hi hi...

Kram kram♥

 
Kaisa

Kaisa

15 februari 2013 14:47

Ja se där vad vi kan åstadkomma genom ändrat kost. Ytterligare ett minus till sjukvården....

Jag slutade med grädde och feta mejeri produkter för snart ett år sedan och har gått ner över 20 kg, hi hi hi....

Fredagskram till dig Lena!

http://andestyrka.blogspot.com

Lena

15 februari 2013 19:51

Mmm.. ;)

Uch ja, nog för att vågen gick stadigt neråt med den kosten, men det kändes inte rätt :(

Grattis till dina minus kilon! :)) & avis är jag ;)

Kram kram!♥

 
Piedra

Piedra

15 februari 2013 17:35

Jag kan inte heller ta tabletter. Och Blutsaft går inte för det innehåller gluten, men jag har hittat ett annat flytande preparat som heter Järnboost och ett som heter Ferronol som jag tål. Kram igen! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

Lena

15 februari 2013 19:48

Tack för tippset!! var köper du dessa? Hälsokost eller apotek?

Kram kram♥

 
Ingen bild

anna

15 februari 2013 17:38

ååå va härligt!

Tänk att du fixade detta alldeles själv!
Och vilken underbar mamma du har!
GRATTIS!

Fira nu ordentligt, och akta dig för det vita mjölet hi hi

Trevlig helg!
ANNA



Lena

15 februari 2013 19:47

Tack! & ja, min mamma är underbar♥

Kram kram♥

 
Kikkan

Kikkan

15 februari 2013 19:47

Lena det måste kännas toppen att äntligen ha bra värden!!!! Härligt. Tydligen ingen förfrågan på hästar just nu :) så den lilla blå väggbonaden finns kvar, men om Du hellre vill ha ett mörkare blå tyg, syr jag gärna en, ge mig då den längd Du önskar... Har en del vanliga "röda" & just nu ett par mörkblåa dalahästar färdigsydda. Jag plingar i helgen så kan vi bestämma. Gnägg :) :) & kramisar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

Lena

15 februari 2013 19:50

Du är helt fantastisk! ska gå upp till Husbilen i morrn & mäta ;)

Tack & kram!♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards