frallorna

Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

Kallt kallt...

Av Lena - 3 februari 2012 13:24

 

Ut i kylan för att provgå nya täcket!! gick väl bra en bit...


 

... sedan blev Malte trebent!! tasskramp! inte undra på, för hua så kallt, även om vi inte har kallast i landet, så duger det gott med -15... 

   

Petrus han skulle in under en gran, så snö trillade ner i nacken! brrr.. ingen tasskramp för hans del...

   

... Märta som jag antog att "bara! ville gå utanför huset & kissa, fick ta ett tunnare täcke, men hon ville gå lite längre än jag trott, men sedan fick även hon en aning kramp i en tass, så det blev ingen längre vända där heller  

Ja nu gick jag ju inga långvändor med någon av dom! bara runt byn, & det var både Malte & Märta mer än nöjda med! medans Petrus gärna hade gått en längre tur, men inte matte, kinderna fryser lixom ihop, kroppen kan man klä, men inte ansiktet...

Kan ju nämna att jag "glömde" ha på den super bra tassalvan Fyra Ess, då kanske dom inte hade krampat, en kanon salva!

   

En granne längre bort, matar fåglarna flitigt! alltid fullt runt bordet! utom när vi kommer  

   

Nu ska jag ut & mata "mina" Skator & Kajor! sockerkaka & matbröd! 

 

I morse vid 7 tiden hade vi -17, & bara +21 inne! klagade högljutt för gubben innan han åkte iväg på förmiddags skiftet vid fem, så han skruvade upp pannan, & lite senare hade vi 22,5! lite bättre!  -fast jag vill gärna ha lite varmare ändå inne, men de får bli när vi börjar elda om en stund!

 

Här kommer receptet på LCHF brödet jag bakade!

 

2  dl      mandel

1  dl      helt linfrö

2 msk  Fiberhusk

2 tsk    bakpulver

1 tsk     salt

1 msk  brödkrydda

4 dl      solroskärnor el. valnötter

250 gr Kesella 10%

6           ägg

 

Mal mandel till mjöl, mixa linfrön & blanda ihop, tillsätt resten av alla torra ingridienser

Tillsätt Kesella & äggen & rör ordentligt så att allt blandas väl!

 

Klä en avlång bakform med bakplåtspapper, & häll i den kladdiga smeten

Grädda lite längre ner i ugnen i 1 timme på 175 grader.

 

Brödet blir inte så där segt som vanligt bröd, utan en annan konsistens, men väl så gott! jag gillade det, då jag vill tugga mycket, & det var så mycket tuggmotstånd i alla solrosfrön & så!

                                       Lycka till!!  

 

Nu ska jag in med en Broccoligratäng, med gorgonzola, grädde & ost på toppen! & vikten går ändå ner, märkliga värld! 

 

Har fått än mer hull på fötterna för denna kost! vilka underverk den gör för många svårt sjuka mäniskor! fast man har svårt att tro det, då man ska äta fett, men man undviker ju istället mjölet, grönsaker som växer under jord, frukt & allt socker! fast faktiskt så gör nog dom flesta som så, att är man inte sjuk, så visst är någon frukt tillåten, jag har då ätit äpplen!  men igår som sagt fick jag höra, & förstod, hur det hänger ihop!

 

Nej nu ska jag fixa maten! bums!!  

 

Jag vill jätte gärna få in era väderleks rapporter! om snö & kyla! då jag som ni kanske vet, är väder tokig  

 

                                             Kram kram!  

 


 
 
Ingen bild

skånepågen

3 februari 2012 15:25

Nä fy sjutton så kallt, -15 är för mycket.
Måste rosefiera din blogg, är alltid lika trevlig att gå in på.

Lena

3 februari 2012 19:18

Rosefiera min blogg! -oj oj så glad jag blir! ända in i hjärtat!♥ Tusen Tusen Tack! :))) det värmer i kylan! ;)
Kram kram!♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards