frallorna

Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

Typiskt då...

Av Lena - 15 juli 2010 18:49

  

Först till mitt fina växthus, där det driver på så jag baxnar! denna "mini" slang gurka har växt det dubbla bara på 2 dagar!! & dax att skörda i morrn!    

& massvis kommer det på mina 2 plantor...  

..lixom tomaterna! valde bara körsbärs tomater i år, för dom är så söta & goda!  

..& som alltid, sedan flera år Physalis! i år 2 plantor, & skörden brukar bli så stor att man kan plocka flera nävar om dan! av dom sötaste små runda bären, helt underbart! men mognar ganska sent...  

& så i förrgår märkte jag att Petrus hade fått gegg på kinden, klppte bort hår, & där var rött! -attans Märta beskyllde vi henne! hon som ofta sitter som en Piraya på Petrus i lek, just i hans kinder.

Gjorde rent ordentligt.

 

Idag gick jag ner till min vän & vetrenär som omgående sa:

 

-Fukt exem!! -jaha... sa jag... att jag inte använder min Hjärna & tänker med...  så här hade han ju förra året åxå, fast på nos gropen, han badade ju lika mycket då, & fukt blev kvar där...

 

Petrus har så otroligt kraftig päls runt huvudet, inte alls som Märta, hon har ett annant lättare hår anlag.

Den är kraftigare nu förståss, förra året var han ju bara barnet!  

 

Hoppas jag tänker på detta nästa år då!   

 

Eva tog fram rakaparaten & rakade rent på stora ytor! båda kinderna, nu blir det då ingen utställning detta år! 

 

Hålla rent & torrt, han får dock bada, men sedan måste jag torka ordentligt!

 

Hon ska fixa en speciell salva tills i morrn, men jag tror åxå på Aloe Vera, det gör även hon, nu blir det till att fixa lite!  

 

Bloggar nu, för jag anar att åska är på G... kvaft & mörka mörka moln tornar upp sej...

 

Ska fixa till något gott åxå, tills gubben kommer hem, fira in hans semester lite!  

 

                  Skön kväll på er! ses i morrn!    

 
 
Ingen bild

Kerstin.

15 juli 2010 19:31

Hej i värmen,,,,Men vilken gurka,vad har den fått för gödning?? Mysigt med växthus när man kan få sånt som inte går å sätta i land ute, här som vi bor så växer det ingenting (mest ogräs)det är så dålig jord här, och en massa kallkällor, så gräset knappt växer.I morse gick vi kl 6oo, var ute en timme, det var jätteskönt,lagom värme, men nu vägrar damen att följa med, så då får hon stanna hemma...Varmt i morron med, skönt...Kerstin.

 
Ingen bild

Desiré

15 juli 2010 20:24

Stackars Petrus! Vår Apollo har jättelätt för att få fuktexem, vi brukar raka bort hår, rengöra med jodopax och sedan ha mjukgörande salva. Sen brukar det bli bättre efter några dagar om han inte kliar upp sig. Ett år fick han i hela ansiktet, gissa om han såg helsk ut :( Hoppas Petrus blir bra fort ialla fall!
Mvh Desiré

 
Lena

Lena

15 juli 2010 22:21

Kerstin!
Ingen gödning alls! bara vatten & en ganska billig jord, du vet 5 säckar för 100 kr :) växer så det knakar därinne ;)
Jo jag vet att det är skönt tidig morgon, men då sover vi som skönast! ha ha.. & när vi vaknar, ja då är det redan varmt...
Å nu regnar det ;) behövs för marken :)
Kram kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 juli 2010 22:26

Desirè!
Tack för tippsen! Jo min kompis vetrenär sa samma, hundar med lite tjock päls som badar mycket eller en fuktig sommar brukar få exem, men nu är han rakad & ser för tokig ut! ha ha...
Vi får hålla rent & smörja & hoppas på snabb läkning! ;)
Fredag i morrn, kommer er nästa kärlek då va? ;)♥
Kram kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

nakkik

15 juli 2010 23:58

Hej Svejs! Änteligen tillgång till data en stund. Tusen tack för en jätte-trevlig förmiddag hemma hos Din kära mor. Vi tyckte alla det var så kul att träffa Er alla & få mysa lite med Märta & Petrus och vilket kalas det blev med allt smarrigt hembakat.. Undrar hur många kalorier jag klämde ner????? Hihhhiiiii...... Ha det fortsatt bra i värmen.... hörs snart igen Kramar... P.S Tack så mycket för tyget, ska nog sy något kul av det... D.S

 
Di

Di

16 juli 2010 07:51

Å vad mysigt med växthus, fast jag tycker nog att det växer rätt okej hos mig på balkongen också, men växthus står högt på önskelistan hos mig! Psysalis har jag aldrig odlat kanske man skulle prova...ska du vara med på Blå lågan utställningen? Kraaaaaam

http://dithequeen.blogspot.com

 
Ingen bild

Simona

16 juli 2010 08:30

Hej, Hej!
tittar snabbt in och hälsar.

Vilken fin gurka.
Det är mysigt med växthus:)

Kram och ha det bäst!

 
Lena

Lena

16 juli 2010 11:07

Nakkik!
Kalorier ja he he... en historia för sej! *skratt*
Men trevligt var det! & mysiga var ni alla! ;)
Mina föräldrar sa detsamma om er!
-så trevliga dom alla var! :)
Tack själv för dom snygga grytlapparna!!
Kram på er! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 juli 2010 11:10

Di!
Ja så härligt med växthuset! jag älskar det! fast inte alla spindlar som bor där hu hu.. ;)
Jag fick en påminnelse om utställningen, & har kikat lite på mina bilder, vet inte riktigt hur jag ska..?
Physalis vill helst ha växthus, för jag gav varsen planta till min mamma & svägerska ett år, & ingen av dom fick så värst med skörd, trots att dom hade sol & lä åt dom, men man kan ju alltid prova ;)
Kram kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 juli 2010 11:12

Simona!
Tack! & Japp! & gurkan ska nog avsmakas idag! spännande ;)
Kram kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards