frallorna

Direktlänk till inlägg 15 juni 2022

Hoppsan sa!!

Av Lena - 15 juni 2022 18:29


Hallå igen!! gösses vad tiden gått, 15 dagar sedan sisst, inte haft ork/lust att blogga, mina järnvärden är låga & några andra värden åxå, men läkaren har tydligen fullt upp & inte gett vidare info, så jag går här & väntar på honom som en zombi, pillimasar & gör inte så många knop, så därför min frånvaro.


Vad som hände då, var att husets framsida fått sej en halv omgång hitills, letade fram altanplattorna i ogräset, förra sommaren blev det översvämning därav all lera...



... ja man kan rensa ogräs på många vis, vi tog ett enklare ha ha men det funkar så länge det funkar  



Denna "lerklippare" hade gett upp innan den blev lerig, jag köpte den för sisådär 25 år sedan ny för 998 kr & den har startat troget i alla år & inte ens ojlan har blivit bytt, det kallar då jag kvalite  men nu är den borta & vi har sonens nya som han inte behöver



Tadaaaa! se så fint det blev!


Ja nu kommer detta inlägg bli ett enda, men jag kommer skriva under bilderna i sinom tid under kvällen, för min ålderdomliga Dator loggar nämligen ur med jämna eller ojämna mellanrum & då är allt borta, så därför kommer resten om en stund...



Ja ja, nu var vi inte så noga med underarbetet, tvättade med högtrycken, skrapade & grundade med någon primer, sedan satte vi igång, huuuuur spännande!!...



... klara sent på kvällen den 6 juni & så nyfiken tittade jag ut på morronen & tog detta kort, så fint!! men efter en stund tyckte jag den såg lite dyster ut...



... så medans vi skulle in för att köpa en mindre pensel & lite så, så kom jag på i bilen att jag ville ha denna senaps guldgula färgen, sa det med lite ångest till gubben, men han sa bara -ok de blir säkert fint! Tack & lov för en man som finner sej i allt  Gick rakt fram till färgerna & tog den jag kände skulle bli perfekt, inga långa funderingar här inte  Sam som var hos oss tyckte det var spännande när färgen blandades...  



... så såhär ser det ut nu!  exakt som jag ville ha det, & ja jag är nog lite mallig redan trots att inget mer är gjort ha ha


Nu ska dörren åxå målas, i den guldockra tänker jag, mannen är tveksam & vi köpte ju teakolja till den men känner att det kommer bli fel... fönsterfodren kommer bli i den gula & vitt på insidorna med en Engelskt röd färg längst in mot rutan...


Trekanten därovanför trappen kommer nog bli grön & sedan ska jag designa en sol i gul med strålar av rundstav, skapar i tanken  


I morrn ska jag ta mej i kragen & börja, får lixom inget gjort här hemma & dagarna flyger iväg...



Ja så tog denna Juvel "examen" från F klass, Lekskola sa man förr, men numer är Lekskolan obligatorisk i skolgången & dom äter mat i matsalen, tid 08.00-14.00 så var det inte när pojkarna var små, då var det mellan 08.30 till om det var 12? & en frukt med, ja frukt har dom med nu åxå, ja allt förändras, men han har haft fantastiska lärare & kompisar, & så fint Fritis så han vill vara där fast han inte behöver, eller rättare sagt, han hade tiden satt då båda föräldrarna jobbar denna vecka innan semestern & då tänkte jag om han ville vara hos farmor? men nej han ville dit till alla kompisar & bestämde istället att jag skulle hämta lite tidigare, så det har jag gjort...



Vi var 8 som hade Glasskalas för honom, så härligt  


 


Så perfekt skolavslutningsväder åxå


 
 

Ja den dagen tog jag åxå med Mille ut på en biltur till Romme, & se så han öser på när vi kommer ut ur porten, detta hysteri fortsätter hela gräsmattan bort ha ha & både nu & då rätt som det är  



 


Hade långlina på så han fick känna sej fri...



Regält många kylblock så höll sej glassen hemmifrån tills vi hade promenerat klart, hade sked med & han lickade så fint från den   



... vilopausar & svalka, gullMille


 


Ja så dök dessa finisar upp hups om plupps upp när vi målade, snygg Vespamoppe va!



Dax för Hamnvakt i torsdagskväll har vi åxå hunnit med, med moppefolket, min kusin med fru & min bror som kom dit en sväng, jag hade gjort 2 pajer, till det sallad, röror, bröd & massa gott...


    Kusin hade med sin Drönare, mycket mystisk tyckte Malte  ja jag åxå   



... & i goda vänners lag gick tiden väldigt fort & hopp så var kl 05.00 & vi for hem



Redan har jag & Malte sovit 2 nätter på altanen i himlasängen, sååååå skönt!!



... himlen kl 23...



... kl 00.30 & än rödare... så bedövande vackert & nästan för fin för att sova bort  


 


I måndags när jag hämtade Sam ville han ha plättar, igår Tacko & idag fick han Mc Donalds  


Denna säng är så mjuk & skön & fantastisk, här myser vi i tid & otid  



Malte har börjat få Akupungtur, av min numer fantastiska & skickliga vän, hon som hjälpte Märta i ja? 1,5 år tror jag det var...


... nu är inte Malte i så dåligt skick, men visst behöver han det   Märta hon verkligen NJÖÖÖT sej igenom behandlingarna, hade mina funderingar på hur Malte skulle ta det? jo samma sak, han verkade mjuta han med & tänkte lägga sej ner en stund men ändrade sej, så det känns ju helt fantastiskt



Ja så har sam lärt sej köra gräsklipparen själv fast utan klippaggregat under såklart & alltid med uppsikt av någon vuxen förståss, attans stolt & så in i vassens lycklig  



Tror absolut att detta är en av dom 2 Rådjurspojkarna som föddes här förra våren, deras mamma kom dock inte tillbaka i år, troligen överkörd eller skjuten... kan ju vart hennes döttrar åxå, men som sagt förra året blev det 2 pojkar, han har fina horn  


Pojkarna är väldigt farliga vid brunsten, men här fanns nog ingen flicka i närheten, men kanske mins han tryggheten här, inga jagande djur eller jägare, må du bara hålla dej borta från vägen  



Men alltså huuur fint blommar det inte!... både blålila & rosa...



... Blåklint & Humla, alltså humlor är så söta så jag vet inte vad, som små flygande Nallebjörnar  


 


... & Prästkragar 


 


Ungen mår bra, här har han tröttnat på mej, ligger & tänker -när ska hon släppa ut mej? det är nått speciellt med sommar & katter, vill gärna vara inne en stund på natten men sedan ut... drygPelle kallar jag honom, ingen ro i kroppen, fast lika söt ändå ha ha



04.50 öppnade dörren ut, äntligen sa lille Herrn, Sjöfåglarna ropade, så vackert 


Ja dessa nätter... men vi har åxå fått lite regn & blåst har det gjort, men ändå varmt & inget att klaga på i väderfronten


Fortsätter invänta den förbenat sega läkaren, eller han kanske jobbar häcken av sej  ja ja en dag itaget... &! inte att förglömma, My DarlingEeeernst är ju i rutan igen! repris förvisso, lika bra för det & varje kväll dessutom! Lyx delux  


              Kram till dej som kikar in   




 

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

15 juni 2022 19:37

Jag tycker att det blev riktigt riktigt fint

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Lena

15 juni 2022 20:46

Hej & Tack snälla snälla *hjärta* & finare ska det bli, när allt är målat & pysslat hi hi

Varm stor kram *hjärta*

 
Kicki

Kicki

16 juni 2022 10:30

Hej Lena!
Det var länge sen jag besökte din blogg, men nu hittade jag ett långt och innehållsrikt inlägg.
Bloggtorka får jag ofta den här årstiden.
Trist att du inte mår riktigt bra.
Så många fina bilder du bjuder på och den gula färgen blev ju toppen. Jag håller med om att den gröna var lite dyster, mot det tidigare vita.
Kram/Kicki

http://www.travarenskennel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Söndag 28 april 15:24

            Malte & jag powevalkar dagligen i motionsspåret i Romme, ser aldrig en själ, rogivande, men inte på latsidan, för vi backtränar nått enormt 😯 speciellt för Maltes skull, ibland sjunker han lite med bakdelen om han står läng...

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards