frallorna

Alla inlägg under juli 2018

Av Lena - 20 juli 2018 18:50


Vid lunchtid igår åkte vi till skogen, tempen visade "bara" 26 grader! hyffsat skönt & vovvarna njöt...




Prinsen & jag hittade lite kantareller!! plockade några & resten får stå på tillväxt 



Man får vara glad för det lilla i denna knastrande torra natur  



Gjorde ett "läger" hade bärplockare med ifall? det skulle finnas blåbär just där, fanns det inte, dom växer väldigt "lokalt" i år



Bjöd på vattenmelon, Märta sa -nej tack! Malte ville bli... 



... matad  då gick det i hur mycket som helst   



Hade massor av vatten med i kylväska, vattnade dom både på insidan & hällde över dom  Här gick Malte & pappa en liten vända på mjuka skogsvägen...



... Märta & jag stannade kvar i "lägret" 



Åkte förbi min bror med fru i deras skogs palats!  



Blev bjudna på fika...



... & 2 höll utkik ifall någon älg skulle komma förbi  



Plockade hallon när vi kom hem, vilken rikedom! har så mycket i frysen nu & tänk att i denna torka så växer dom så det knakar! det trodde jag inte för ett tag sedan, hade inte väntat mej ett enda & vi har inte vattnat dom! 



På kvällen strax före "Ernst" kom min bror & fru hit, jag & svägerskan tog en repris från förra torsdagen & såg på "Ernst" igen tillsamans & denna gång med Cava i mina "Ernst" glas!  sedan bjöd jag på Västerbottenpaj med egenplockade "kantareller" inte många men goda  tomatsallad med sparris, fika orkades inte, bara kaffe & snacks, mysigt & trevligt



Det går inte att fota hur det egentligen ser ut idag & igår, när röken från bränderna i Dalarna skymmer alla berg i fjärran, igår luktade det åxå brandrök här...  


Idag for Brandbilen förbi, kalla kårar... det visade sej vara en brand i skogen bortom oss, troligen någon som kastat en fimp på skogsvägen... alltså, man blir mörkrädd, fattar verkligen inte människor att det mer än torrt i skog & mark??? den lyckades brandmännen i alla fall släcka... Starx utanför vår stad blossade en brand upp i en skog efter ett blixtnedslag! som tur var fanns flk i en stuga & kunde larma omgående, den branden släcktes åxå, strax gav sej brandmännen iväg en liten bit bort på en till brand...


Den ena branden efter den andra, jag känner mej osäker & tycker det är hemskt...


Igår när vi åkte från skogen, kom ett av dom Italienska planen & flög över oss!! -va? sa vi till varandra & blev så förvånade! det flög lågt lågt & sakta...

När vi kommit en bit så sa dom på vår Lokalradio, att nu visste dom vart ett av dom Italienska flygplanen var, & så en insändar röst:

-Män va fan? nu i Ludvika flygä ett av döm Italienska plana övä huvu på mä! män här brinn ä ju intä! här ha döm ingä å göra! döm måst ha tagi fel väg i körsninga vi Könsum! (Dalmål) ha ha ha ha.... så vi såg verkligen rätt, för det åkte mot Ludvika & fågelvägen var det strax där.

När jag stod & plockade hallon, kom dom igen fast båda! flygandes över oss, & samma då, en vän i Sifferbo såg dom strax efter, tur säger jag att vi fått hit hjälp, för idag var elden utom kontroll raporterades det från norra Dalarna...

Såklart tänker jag jättemycket på våra djur i branden  


Nu går det åxå ut medelande på Nyheterna om att hjälpa Igelkottar med både vatten & mat & tidigare åxå småfåglar, jag hjälper ALLA! både skator, kajor, kråkor småfåglar & kottarna såklart  


Idag är tycker jag, den varmaste dagen hitills, det bara rinner av mej, både inne & ute, kyler ner oss så gott det går med kallt vatten & lite pust på de!  


                     Kram till dej som kikar in  



Av Lena - 18 juli 2018 22:23


Måndag kväll & Kottarna åt som vanligt mat på Restaurang Dropp in!  



På tisdag morron kom mina föräldrar & plockade röda vinbär igen & jag plockade 3 l hallon, min mamma fick 2.5 l av dom   & hon hade varit uppe i ottan & bakat glutenfria/veganska  blåbärspajer till oss    med vaniljvissp till, magiskt goda!! & som vi fikade i husbilen på väg söderut igen, då gubben återigen skulle till en firma för vår firmas räkning.




Hade vi inte A/C i husbilen & A/C i bodelen! hade vi inte kunnat åka 1 mil utan att svimma, vilken suverän bodels kyla vi har, vovvarna som sitter därbak har det helt underbart!! en så skön sval kyla  


När vi gick ut där vid "firman" jag & Malte medans gubben diskuterade, så fick jag uppleva nått jag aldrig tidigare upplevt, efter bara ca 1 minut i den gstkramande värmen brände nästan min bommulsklänning fast på ryggen!!? så varmt så vi fick knappt ens luft, småsprang mot skuggan, så Malte skulle kunna kissa, innan vi fick fly in i vår svala & så ljuvliga husbil  


Egentligen ingen ide att åka på tur med husbilen i denna värme, M & M mår bäst här hemma, för ute kan vi ändå inte vara om dagarna...


Vi letade efter besöket oss till en fantastisk liten camping längs Göta Kanal, vi som oftast står på ställplatser eller fricampar har för första gången stått på en camping! riktigt trevlig en  så fint hundbad & människobad längs Göta Kanal kantrad av en tallås, mysigt!





Hittade en hälla att stå på, sedan ca 40 cm ner till botten, för läskigt tyckte M & M som nöjde sej med att vada lite på hällen




Otroligt vacker kväll & extra fin i motkjus  

 


Trots en tryckande värme ända in på sena kvällen, så kunde vi sitta ute efter badet, kolla på folk, mitt stora nöje  kom en trevlig granne förbi & ville säja att hon tyckte M & M var så söta!  


Vi hade A/C:n i bodelen på hela kvällen, så när vi till slut la oss var det så svalt & skönt & vi sov som stockar hela bunten!  


Ingen långpromenader på morronen som visade 27 grader  utan styrde kosan hemöver igen med flera stopp med fika & så



Dröm om vår förvåning när vi bara hade ca 4 km kvar hem så hamnade vi ett enormt regnväder! det fullkomligt vräkte ner sådär så bilarna fick minska hastigheten till 40 km/t för att se vägen... tyvärr höll det inte i sej ända hem, här hade inget regn kommit   



Sam med familj badade i en liten sjö vi åkte förbi, såg oss & hängde på hemöver, Sam plockade vinbär till mej, gullungen  


Igårkväll skötte ena sonen kottematningen & vattenpåfyllning, som sagt, dom skulle nog svälta ihjäl om vi 2 benta inte hjälper till i denna värme, då maskarna har dragit sej för långt ner i jorden för att dom ska komma åt dom, & vatten finns ju ingenstans... fy vad denna värme & torka slår hårt mot dom vilda djur, som förvisso säkert drar sej mot sjöar, åar & bäckar

Svenska Naturskyddsföreningen har fått in många påringningar om utmärglade kottar & även utsvultna döda, &  kotte-mammor som inte klarar av föda upp sina barn... uch uch hemska tanke... nej nu ska jag ut med mera mat!! har hittat en till variant av mat till dom som dom gillade! mina små *gourmeér*    


... & dessa bränder... så fruktansvärt... alla djur som inte hinner undan... & tänk om ens hus brann upp... på fredag varnas för åska här & på många andra platser, måtte det komma mycket regn före så det slipper bli fler olyckligheter... 


Nu en *himlasängs sömn*


                         Carpe Diem   

Av Lena - 16 juli 2018 21:15


Igår mose vaknade vi som alltid i vår himlasäng, där vi sover som Kungar  



När jag klev upp sprang Malte in till Märta & pappa, som valde att sova inne  


    Så åkte vi hem till Sam på eftermiddagen & tog han med oss hem, bilen visade 33 grader! pust...  



Sam visste inte till sej av glädje av att få göra rent karet för att sedan bada, vattnet som rann ut tog jag hand om till blommorna...


 


Han var totalt blöt efter, men va gör väl de, det torkar ju! 



Så letade vi på alla byttor, slevar & flaskor vi hittade & fyllde karet hi hi, här en liten del bara  


 


Hur kul är inte tex ett kaffe filter? sam visste precis vad det var & så spännande att stå & se vattnet rinna ur  



Han åt ca 1/2 kg vattenmelon  det godaste han vet & väldigt bra dagar som dessa att få i sej vatten gäller för alla! 


Efter över en timmes plaskande satt vi på baksidan & pratade med varandra & Kottarna, matade dom & gav mer vatten, han är en sån klok liten kille, pratar på om allt, berättar saker & efter berättelserna säger han ofta mmmm med ett så vänligt mmm:ande så jag får en klump i bröstet    sådär så man vill stoppa tiden  



Så hoppade min syster med man & dotter Elsa på planet på Dala Airport & drog till Kreta, & vi ville vinka & se dom dra iväg!!...


 


Elsa såg oss stå där & tog ett kort på oss   



Så varvade motorn upp sådär häftigt så backen skakade & drog iväg!!...


 


... strax var dom bara en "flugskit" på himlen... Resan gick bra & många bilder har jag fått, wow wow... havet, sand, olivträd, vilken plats dom kom till, såååå avensjuk men inte missunsam såklart!! nu får dom njuta en hel vecka, känn på den!!  



Tror vi hade en tropisk natt inatt åxå, & den var bedövande vacker



I morse böt M & M plats, hon kom ut till mej & Malte gick till pappa...



... men så gick hon in till sin pappa igen  



Gubben har fixat A/C:n i bilen, så vi åkte till hamnen & lät dom få ta ett dopp, tyvärr gick det inte att gå någon vända...



... dom fick nöja sej med badandet, för...


  ... tempen pendlade mellan 34-36! & fast vi letade skuggan där i det gröna gräset, så hjälpte det inte, & inte en enda vindpust kom heller, bara att välja bilen & A/C:n igen, pust  


Hemma hade vi aningen svalt inne, men altanen var en plåga...

Nu däremot är altanen skönt sval & inne på tok för varmt, pust på de!  


Orkar inte ens blogga, orkar inte så mycket... men Kottarna & skatorna dom orkar jag med, ca 8 liter har jag burit ut & idag har kottarna vart uppe hela dagen & druckit vatten då & då, jobbigt för våra vilda djur, igår badade en kotte åxå hi hi hann tyvärr inte fota det hela, har ett lågt stort fat, där han plaskade runt, hur gulligt!!  

Till getingar & bin har jag ett stort fat med Agave sirap, men vi har faktiskt inte många varken bin eller getingar...


Nu ska jag laga mat för morrondagen, kan inte ha ugnen eller plattor på, blir ju än varmare inne då, idag köpte vi ljuvliga sallader från en fantastisk sallads butik! mums   


                 Kram för ikväll i värmen          

Av Lena - 14 juli 2018 22:25


Maggie -lilla söta Maggie bus... trampar inte omkring här på Jorden längre...


Maggie är Petrus dotter med mamma Kathinka   lixom syster till Malte  


På fredag kväll kom ett medelande... som den farmor jag vart, så fick jag veta först, respekt!    Tack snälla Marianne  & skönt att talas vid om allt  & att vi känner lika   


En stor saknad & en krossad familj... som livet kan vara, från en solig himmel till en nattsvart värld, från ena minuten tll den andra...


Maggie lilla söta Änglavovve, du hade många som tog emot dej  


                                   Så saknad  


                           -----------------------------


 



En slö morron, en varm morron, en varm dag. Trots att det visades om åska över & omkring oss idag, har vi bara hört muller typ tre gånger 10 mil bort & inget regn  Regn hade ju verkligen varit skönt, ja så tycker ju alla nu, men istället fortsätter värmen & i morrn ska den vara 30! & lite "pust" på de  få se vad vi hittar på, hemma & pustar eller på sjön & någon ö? återstår att se.



Åkte till åkrarna på kvällen, så dom fick ströva omkring & nosa & äta hästbajs! 



Våra bekanta har visst slagit höt i stora sommarhagen åxå, ja dom har fler hagar men bara 2 hästar, bäst att ta till vara på allt som går, alltid kan man ju dela med sej   



En timmes strövande, blötte ner dom helt efter en stund & massor av vatten, dom mådde så gott så, & Märta bara busade & skulle till hästskiten igen & igen  fast hon så väl vet att hon INTE FÅR!  


Kvällen är skönt sval ute & perfekt på altanen men alldelens för varm inne, blir en natt i himlasängen   


                       Kvällskram från oss till dej   

Av Lena - 13 juli 2018 20:57


Vi åkte i onsdags mot ett mål min gubbe hade, för ett besök på en firma, tog resan som en semester tripp! I Askersund hittade vi en fin ställplats...



... 30 grader & vassruggen var helt underbar hälsar Malte!  tyvärr blev han kolsvart av gyttja! Märta blötte bara tassarna, tur var det  värmen var enorm & vi gick tillbaka till husbilen...



... hade slagit läger på en mysig "ställplats" som sagt, Malte fick duchas ren i husbilen & Märtas tassar tvättade jag utanför...



... hängde upp handukar i taket efter detta foto på markisen, som fick vara extra solskydd, vi har en fantastisk AC i bodelen, men gubben hade tagit ur ett batteri, så den var begränsad utan el, annars funkar den så fantastiskt under färd & så & när vi står på el!   fick blöta ner Malte & låta honom ha kalla handukar om sej, då han blev så flåsig & kände verkligen av värmen, pust...



Halv nio gick vi en liten vända med M & M som nu var avsvalnade, Askersund är så vackert! men varmt ännu, gubben hade bara shorts, jag en tunn klänning, men hade helst gått "näck" mohaaaa   





Denna Epa som cruisade i Askersund med ungdommar i, var bara sååååå läcker!! den häftigaste EPA jag/vi någonsin sett!! 



Tungorna blev längre & längre...



... & till slut fick gubben bära Märta hjärtat  



... här vid Kakel makeriet mitt emot ställplatsen fick hon svalka sej i gräset...



.. Malte hade inge problem då!


Natten i husbilen blev bra för M & M & gubben, vi hade korsdrag, men jag led & flåsade med tungan hänganes utanför, typ  blev inte mycket till sömn, men inget att klaga på, bara lite drygt, & nog är det väl härligt med en tropisk sommarnatt!!  

  



En skön morron i Askersund med frukost i det gröna, innan vi for vidare till gubbens mål   

Sedan hittade vi en Kyrka med bra parkering, i skuggan, fikade & tog en skön bensträckare, gillar verkligen kyrkor!  & inte nog med det! Markoolio som sommarpratare på P1 var så härlig att lyssna på! & vilket slut, då rann mina tårar  



Körde genom HOVA & Medeltidaveckan, där vi var flera gånger när sönerna var barn, nu såg vi några riddare gå genom staden!   


Efter en stund närmade vi oss Bora sjöns rastplats, poliser & SVTbilar, strax hade ett medelande gått ut på Lokalradion om att en fånge smitit just där, vi brukar rasta där, men nu ville jag INTE stanna! vi åkte förbi rastplatsen, den var full av husbilar, husvagnar & nyfikna! fy då, jag kände bara rädsla...



Hemma igen kom min bror & fru, hon ville ha någon likasinnade som gillade ERNST! & det kan jag säga att jag är! ha ha ha   så jag blandade Rose´ drinkar med frukt i äkta Ernst vinglas! & så såg vi första avsnittet!!  sedan massa fika & en låååång natt med prat på altanen, mys mys  



Idag Märta i full acction på baksidan! 



M & M blev duchade i karet, så enormt varmt!! & dom protesterade inte, sedan satt jag åxå i karet med 20 grader på vattnet & njöööööt, fast slösade inte på det, bara svalkade mej lite 



Vid lunch-tid blev himlen svart, åskan mullrade, inte nära, bara sådär på håll, mina föräldrar kom för att plocka vinbär & hallon mitt i ett skyfall! men dom fick en hel del med sej när det slutade & värmen torkat bären en del.


Skön dag, hemmadag  samma lär nog bli i morrn, då ska mer åska komma, hopppas regn kommer samtidigt i såfall, i denna torka


 


 Har plockat av 2.5 liter hallon!! stora fina & massor!! fryst in för kommande vinter = LYX!  fast skörda får jag göra i säker 2 veckor till var dag  



Sett fortsättningen av Poldark, kanske den bästa serie vi någonsin sett, vilken lycka när man ser att en ny sesång kommer! som nu  


Altanen är varm, kottarna får mat, & tankar om beskedet av "Fuck Canser" ...

Meningen med livet? vad styr? en högre makt? ja ingen vet förståss & det kan igen sia om, det kommande... det enda vi inte har makt över....


Carpe Diem  ...


       Varm kram till dej som kikar in här  




  

Av Lena - 10 juli 2018 20:10


Klockan var arla timme, eller strax efter 05.30, arla timme för oss som är i semestertider   solens strålar lekte i gardinen... ja sedan kunde inte jag somna om, Märta ville ut & kissa, Malte likaså & oj! Märta fick lite för gott gotti gott gott igår, hon hade diarré, stumpan liten, så jobbigt...



Malte valde sedan att somna om vid pappas knän...



... Märta i sin stol  & har bajat diarré 2 gånger till, tvättat hela baken alla gånger, skruttan  


Jag blev åxå knasig i magen, men det var för att jag njöt allt för många nyskördade rödbetor igår ho ho   dom är lite "rump" laxerade för mej, smällar man får ta  



En alldelens stillsam dag, 28 grader inne & 31 ute, pust pust... fläkten på & nu börjar det bli lite skönare ute i alla fall & det blåser skönt.


Blir himlasängen inatt åxå, för inne har vi än mer bastu nu på kvällen.


                               Kram kram    

Av Lena - 9 juli 2018 23:11


Måste ta fram mobilen emellanåt, som idag! tänkte & tänkte men fick inte till vilken dag det var, tur man har mobilen till hands & kan kola vilken dag det är  (på riktigt) så förvirrad i denna semester susning  


Var till grannstaden då gubben hade ärende dit, en promenad i hamnen & det obligatoriska bil-fikat efter såklart    



Sitter på altanen, kl är 23.20, så varmt, en magisk himmel som alla tidigare kvällar varit hela semestern, dock är den vackrare & mäktigare än vad en mobil kan spegla....


Jag & Malte sov i himlasängen på altanen inatt åxå, vaknade av smatter på taket inatt, mysfaktor tusen på de!!  


Kottarna knaprar på sina "knappar" & ost i stora lass har delats ut då & då.


Inga andra knop gjorda, bara vara, njuta & såklart har vi pussat på Sam!  



                    Varm kram  Carpe Diem  


  

Av Lena - 8 juli 2018 21:04


... en lugn & skön dag  

Begav oss till en vacker plats, tyvärr för lågt vatten, så det var svart dy i kanten av vattnet, båda blev svarta, så vi var längre upp på en vacker plan, fikade & myste i värmen men åxå i skuggan  






Gjorde en fruktsallad till kaffet men veganska grädde, så gott! tyckte även...



... Malte som åt för Kung & fosterland  



Märta åt bara det medhavda hundgodiset 




Fröken Sötnos  


    Ätit Lasagne med sallad, öppnat om den så vackra skålen vi fick av goa Mona & Johan här om dagen, alá vegan godis såklart!  



Nu har vi fyllt karet, kl är 21.12 & 36 grader varmt vatten, lite pust, men å andra sidan kan vi sitta länge, kolla på kottarna som har massor av mat utlagd


       Kram kram till dej som kikar in här!   

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7 8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards