frallorna

Alla inlägg under juli 2014

Av Lena - 16 juli 2014 14:54

 

Igår kvällst satt jag ute på altanen tills över 12, hade datorn med, & värmen varunderbar, det händer lite på kvällarna, än räv, än kottar & ikvällst...

 

... kom en megastor mal gående, till Maltes förundran, blev en spännande

stund     en riktig bamse verkligen!

 

Morrn morrn sa Pöt-Fia, alltså hon är så söt så jag vet inte vad  

 

Kände att jag bara fick lov att kolla in ett litet ställe om det kommit några kantareller, så många plockar ju överallt nu, men först åt jag harsyra, så gott...

 

... & sedan massa ljuvliga smultron.

 

Jodå! dom satt där under mossan, så svåra att se...

 

... & här måste man verkligen VETA att det finns, annars hade jag aldrig sett dessa...

 

... kraffs kraffs, undan med gräset & plocka!  fast det blev inte mer än ca 2 dl men som tur är har jag torkade trumpeter som jag får dryga ut med, blir varma mackor med stuvning på  


Så har gubben gjort sista skiftet, härligt var tanken, nu skulle vi sitta på altanen ikväll, äta & känna in semestern... då plingar det till i telefonen & en förfrågan om att jobba natt i natt, & eftersom jobbet är där jag trivs allra bäst, svarade jag ja! om än med viss tvekan...  


Nåja, mackorna ska jag göra ändå & en god sallad till, & mysa på altanen hinner vi åxå.

Malte var inte med till skogen, den är för snårig, men kanske tar han & jag oss en tur till Romme, vi får se, Märta får en byapromand till, det var behagligt på förmiddagen, men sedan kom värmen med buller & bång, sedan lite regn för en stund sedan & nu lite moln, jag gillar denna "kombo" skönt att få både svalka, värme & gratis duch!  


Carpe-Diem  


                             Kram på er   

Av Lena - 15 juli 2014 18:37

 

Plockat årets första hallon, tror faktiskt det är Rådjuren som sett till så dessa buskar växer i slänten bland all sly, önskar det fanns doft/smak blogg, för dom är som Skogshallon fast större! tror det är skogshallon som blir jätte stora pga. den bördiga jorden? ja inte vet jag, & grannen har då inga hallon som dessa som skulle kunnat sprida sej, men glad är jag att dom vill bo hos oss!!  snart lite glass till  

     

Märta har nosat & nosat & gått en liten promenad mellan skurarna...

 

... gubben & Malte gick lite längre  


Det gör inget att det regnar lite, då värmen är så härlig & lagom.


Bara vara kväll väntar.


                         Kram på er  

Av Lena - 14 juli 2014 21:11

   

Vaknade till en ganska fin dag, så Malte & jag åkte till Romme för en promenad, vatten med, men vi gick bara 30 minuter, för värmen var "på" idag åxå, ändå behagligare än andra dagar som varit.

 

Tur det finns dom som bryr sej i den vackra ängen...

 

... så här hade dom gjort på några ställen...

   

... för att behålla dessa vackra blomster på ängen  

 

 

Märta var hemma med *pappa* & myste på altanen  

 

Så har jag semester tills den 25 augusti lixom gubben, dessa 2 nätter som han jobbar nu, jobbar inte jag då jag inte vill att Märta & Malte ska vara hemma ensamma, eller egentligen för Märtas skull, så hon inte får för sej att hoppa upp någonstans eller börja leka.


Gjorde en galet god gratäng med så mycket vitlök i att jag nästan dödade den  ändå blev det för lite med 8 stora klyftor, undra om gubbens arbets kompisar tycker detsamma i natt??  

 

Chokladglass med jordgubbar, allt intaget på altanen, gösses så mysig den är  


Regnet har strilat ner någon timme på kvällen, men värmen består.


Nu ska jag lägga i väskan med mackor & så åt gubben, sedan slöa vid tv:n, blev väldigt lite sömn efter nattjobbet.


                    Kram alla fina som kikar in  

Av Lena - 13 juli 2014 19:22

 

 

Malte har fått en tur till Sherwood skogen mellan regnet, bara mobilkameran fick följa...

   

... sedan en tur för Märta, som går på sidan av den vassa grusvägen  

 

Annars har det mest sett ut såhär.


När jag vaknade halv ett så dånade det av regnet, men det är nog å andra sidan välbehövligt.


Kollat direktsändningen av en falsterbo hoppning där det blev Svensk seger, ur spännande  


Nu ska jag iväg på en natt till, & dom som ringde ut mej hade då ingen koll på vad dom sa till mej om vad jag skulle göra  men det gick bra & blev en kanon natt i alla fall!


                            Kram kram  

Av Lena - 12 juli 2014 17:00

 

Värme håller i sej, men en promenad för var blev det ändå

  

   

Märta får gå på cykelvägen, & tills den kommer går hon helst i gräskanten, gillar inte grusvägen med alla vassa stenar

 

-Äre nån där borta??


Sötare än sötast  eller de är dom båda 2  


Så har Veterinär-kompisen nyss känt på Maltes analsäckar igen & nu var dom tömda, trots att han kanat & så, sköööönt!!  


Nu ska jag jobba 2 nätter, på ett ställe jag aldrig varit på, & inte på samma avdelning dom 2 skiften heller, bara jag hittar ingången på huset jag ska vara på är jag glad  samtidigt förstår jag hur jobbigt det är för personalen att få helt okända med sej, eller om vi kanske är 2 vikarier?? nåja, jag hoppas natten blir bra! & håller dom på såhär & skickar runt mej, så kan jag snart hela kommunen   


Vi möter varandra i dörren ikväll gubben & jag, men snart är vi låååånglediga tillsamans, gubben gör 3 skift till, sedan ledig tills den 25 augusti 





            Kram alla fina som kikar in  

Av Lena - 11 juli 2014 15:45

 

Malte & jag tog en 20 minuters vända in mot skogen, värmen var lite "mildare" idag trodde jag, den visade någon grad lägre än vi haft, men när vi började gå kände jag hur fel jag hade  men i skuggan var det skönt  

 

Där i skogskanten låg en katt i ängs gräset  

   

Vår Truls som ville vara en ensam katt flyttade 2 gånger hemifrån på eget bevåg, en gång till min veterinär kompis, men när dom sedan tog sej an en till katt passade det inte herrn längre att bo där & flyttade hem igen, för att sedan leta upp något nytt boende  & hittade ett fantastiskt hem, en man i byn som bodde med sina föräldrar som just gått bort, där flyttade Truls in, bara sådär! trängde sej in!  blev en så bra lösning för alla, mannen fick en kompis  han pysslar om honom & skämmer bort honom, bättre kunde det inte bli   & nu ser jag att han fått ett grönt halsband åxå  

   

Så fick Märta en promenad på cykelvägen, då by-grusvägen- blivit så vass att gå på sedan dom skrapade den, små vassa stenar som inte åker ner i vägen, Märta trampade på en sten igår & började halta på en baktass, lyfte upp den & där satt en sten fast, & jag han bli så rädd så världen stannade...

Jag kan riktigt känna hur vass vägen är när jag går i Foppa tofflor, attans skit!  

 

När vi kom hem igen låg grannens söta katt & sov i vår slänt  

 

Älg gräset har börjat slå ut, doftar underbart & är rena hälso bomben, få se om jag kommer mej för att plocka lite för torkning.

   

Min fina buske som har dom vackraste små vinröda blommor, undra vad den heter?? köpte den på en trädgårds resa för många år sedan då jag var pysslig med gården, vilket tog slut  


Nu visar tempen 29 grader i skuggan igen, det var 24 när vi var ute...


Inatt är jag ledig, på mia turer har jag funnit några så underbara gummor, sådär så jag skulle vilja stoppa ner dom i väskan & ta med hem  får starta ett privat vårdhem här hemma tror jag  


Nu ska jag virka ihop mina mormorsrutor  


                          Kram på er i värmen  

Av Lena - 10 juli 2014 19:06

 

Blev en behaglig morronpromenad för Märta & Malte när jag kom hem, fick gå en i taget, sedan kom värmen krypande, idag var det åxå över 30 grader  


Jobbnatt 4 väntar, hade planerat en mysig *Ernst kväll* men det sket sej  


                                 Kram på er  

Av Lena - 9 juli 2014 17:09

 

Denna termometer sitter i skuggan till råga på allt  

 

Men Märta lider ingen nöd  -hon solar ändå!! medans vi andra 3 trängs framför en bordsfläkt som jag satt ner på golvet  


Inga knop alls gjorda, bara strossande på gården för Malte & Märta, får räcka så. Märta fick en liten promenad i morse när jag kom hem från nattskiftet, då var det aningen behagligt, men på kvällarna är det knappt ens bättre än under dagarna, & lite pust igen  ...  


I morrn ska vi få 31 grader...  


             Kram kram!! Nu ska vi pusta vidare  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards