frallorna

Direktlänk till inlägg 24 juni 2021

Midsommar & åskan slog ner

Av Lena - 24 juni 2021 19:39


Fredasfika för pappa & Malte  


I förrgår natt åskade det från ca 23-04, jag jobbade, ett fantastiskt skåpdespel på den mörka himlen, men hemma sov gubben & Malte & som vaknade till ett bedövande brak  ca 03.30 så huset skakade, den slog  ner i huset!!   men slog "bara" sönder vår decoder till parabolen... en ganne har en åsk app & hon såg att blixten gick ner vid oss, pust för det enda som hände i hus... så nu har vi bara skogstve tills måndag då en ny decoder kommer    



Gick ner till min granne & diskuterade Midsommaraftonen, (hon har en höna som är lite utstött som traskar runt tam som en katt i trädgården & myser, hur söt )  vi ska ha på vår äng i byn, hon står för fika & jag för glass & fiskdam  7 barn i ungefär samma ålder, klä majstången & dansa... förra året bidde det ingen dans då barnen roade sej med annat  ...





.... & barnen hade så skoj så dom han inte ens tid att åka på flaket, men de gjorde dom vuxna  ja de va förra året...



... Åren innan innan pandemin så var det traktor & vagn ner till Bästängen, här en traktor, (som blev 3 stora för att alla skulle få plats) där alla plockar blommor att binda Majstången med, kaffe lotterier, massa folk, barn & barnbarn hemkomna till byn, en riktig återträff! än tidigare var det åxå kubb & fotbollsturneringar & gemensam middag där gubbarna skalade potatisen till sillen... men det har förändrats med åren, men en genuin Dala Midsommar det har vi fortfarande med massa kul, men som sagt nu en egen på vår äng i byn, inte illa det heller  



Efter firandet i morrn så blir vi hemma på vår altan på kvällen, syster m familj, min kusin med fru & sönerna & Sam (sonhustrun jobbar ) äta massa gott & mysa på  


    Varm kram & en skön Midsommar önskar jag er alla mina Bloggläsare!    

 
 
Amisa

Amisa

24 juni 2021 23:05

Det kan vara lite läskigt när det åskar på landet, där finns inga åskledare som i stan. Bra att ändå inget allvarligare hände än att er decoder brann upp!

Ha en trevlig midsommarafton!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Lena

27 juni 2021 17:36

Ja så sant, i stan finns ju åskledare på många platser men inte här, & visst har man respekt för den... tror sonen pratade om att sätta en på stora ladan

Varm kram *hjärta*

 
wiolettan

wiolettan

25 juni 2021 09:30

Åska, är något som jag inte tycker om. Känner obehag fast jag bor i stan där det finns åskledare. Annat var det i mitt barndomshem och det är därifrån de otäcka minnesbilderna kommer. Skönt att det gick någorlunda bra hemma hos dig. Blixtar kan vara luriga.
Så trevligt det låter med midsommarfirandet hos er, både på ängen och hos er på kvällen.
Ha det så trevligt.
Glad midsommar.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Lena

27 juni 2021 17:34

Ja jag var åxå livrädd för åska som barn, men de växte bort, på håll kan jag se det som ett skådespel men man ska ha respekt för den!
Tack & ja firandet blev fint & vädret på topp, lixom hela helgen har varit, förutom regn inatt

Varm stor kram *hjärta*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards