frallorna

Alla inlägg under september 2019

Av Lena - 27 september 2019 16:38


Igår blev det en promenad med Mille igen, länge sedan sist, då sommar & semestrar kom emellan, snacka om att han blev glad när jag öppnade dörren!! den hunden gör en verkligen lycklig   



Hem & en vända med malte i byn, avverkning någonstans & fula lerspår ...



... sedan iväg med Märta för akupungtur, Prinsessan & jag promenerade 200 meter & jag blev en fönstertittare i vanlig ordning när man har med henne att göra, vill stanna överallt & nosa lääääänge & väl  



Mitt ben!  



Dagens byapromenad i höstskrud



Så fick jag idag en hel säck med hemvirkade gardiner & annat som annars skulle kastas, alltså vilken lycka  just dessa x 2 har jag på vädring nu tillsamans med ett draperi, kommer bli såååå fint!! Tusen Tack   


Sen eftermiddag, Idol väntar & en regnig lördag, inte mej emot med kura inne & bara vila  


          Fin freda & kram till dej som kikar in    

Av Lena - 25 september 2019 11:55


 


En byapromenad igår innan skogen...



Alltså, dessa fantastiska Rönnbär! Rönn trädet är verkligen det finaste jag vet, & min mormors älsklingsräd  Idag ska jag plocka & torka, såååå fyllda med vitaminer!! inte så goda hu hu  men att kasta i några i en mixad smotie tänker jag, för hela passerar dom genom kroppen utan att göra nytta.



Åkte till skogen igår med vän & granne, hittade inga mängder med lingon, sådär 4 liter bara, men mer ska vi leta på, tänker samma där, sååå nyttiga!! i med några i en frukt/grönsaks mix drink  funderar på om jag ska testa & torka dom?...



Men hoppsan! kollade till ett svamställe innan vi åkte hem & sprang på Tranbär! nyttiga nyttiga! & på väg att mogna, plockade en näve på 2 sekunder, jag som trodde dom skulle vara jobbiga att plocka, men tror det kommer att gå bra, då jag & andra kompisen ska tillbaks dit där vi plockade blåbär i somras, där det var sååå mycket med vita omogna tranbär! har aldrig plockat dessa vitaminbomber i hela mitt liv, så spännande!!



Gjort biffar igårkvällst, svamp, lök, chiafrögröt, bovete & lite nötmassa från mandelmjölken, kryddor & lite olivolja på toppen, in i ugnen &...



... blev så goda med lite mojsiga nötter till & sallad, min middag 



På förmiddagen idag, min lilla Prinsessa sover djupt & springer med tassarna  



Malte under sina kuddar   


Känner mej lite "off" ... blir en promenad i höstrusket & som sagt plocka lite rönnbär, städa lite å så


                        Kram till dej som kikar in   

Av Lena - 23 september 2019 17:56


Grannen följde med till skogen en liten vända, så oländig terräng så M & M fick vara hemma...



... jag hittade så jag blev nöjd, tar lite i tage så hinner jag med att torka...


 


... i torkskåpet, vilken lyx!! exakt temperatur & torkar så snabbt & svampen behåller färgen så fint!  torkat såhär i flera år, har en köpt rund grönsaks/frukt tork åxå, men den är värdelös, & den här BÄST!  


I morrn skogen igen med grannen, då både lingon & trattar 


Gjort mandelmjölk & hittade recept på vad man kunde göra med "pulpan" tex mandelkex, så dom är i ugnen nu, spännande


                Gokväll      

Av Lena - 22 september 2019 20:11


Lat morron, sömning morron, lång sovmorron  



Sam kom förbi, skulle förklara för mej nått om traktorer, chestikulerade & med inlevelse förklara något om traktorer, hur gulligt  

Svårt de där med att sluta med nappen, jag kan minnas glasklart hur otroligt jag älskade min napp som liten, en puder-rosa, jag använde den tills jag var 5 år, fast sista 2 åren bara om natten, & jag kan minnas ännu smaken & känslan, & lyckan när kvällen kom  ... fast det gått 51 år...



Gullan är uppe ur plurret & hemma! följde inte med & drog upp henne, sonen & Sam hjälpte till, så rysligt kallt så jag har frusit ihop  detsamma gäller vovvarna, så råkallt så dom gjort prupp & kiss fort fort idag, dax att ha täcken på.


                              Kram kram  


  

Av Lena - 21 september 2019 18:37


På förmiddagen kom Sam med föräldrar för lite stök & städning av festladan



Sedan kaffe & mackor i ryggan & iväg till vår fina mjuka skog, hur vacker bild  




Märta var yster & glad  




Jag plockade både gulingar & trattar, men trattarna var små, lär vara osianer om någon vecka, så skön stund med perfekt väder & fika såklart, gott gott  



Tittade förbi hos bror med fru, hon rensade trattisar, & hade åxå fått lämna många små, men så är det där uppe, senare än många andra platser



Märta var lös & sprang iväg till huset bredvid, ville nog in men ingen hemma, strosade runt där & kom sedan springade i full galopp tillbaka, älskade sötis  


Tänk vad jag lyckades med! älskar ju många av Reneé Wolaire´s produkter, men många fack har gapat tomma länge, samma på båda våra stora matvaruaffärer, då jag fick reda på att Woltair själva sköter den biten, skrev jag några rader till Reneé själv på Insta, hon är alltid så vänlig att svara om man undrar något & lovade kolla upp det omgående! idag var alla hål fyllda på ett av varuhusen i alla fall, hur glad blev inte jag!! tyvärr ingen Matcha, det får jag väl skicka efter då. Så nu sitter jag här & mumsar på Vegan Cheezy Linspuffar & tar ett glas naturvin, filibabba! ...


 


... muuuums muuuums muuuums    


        Kram kram till dej som kikar in här  


  

Av Lena - 20 september 2019 19:00


Klädde på mej, eller snarare barrikaderade mej för Hjortflugor, såg ut som en påsk-kärring, men hellre de än att få dom med hem & i hela håret & överallt brrr  

Som jag läst överallt, så fanns det verkligen hur mycket med Trattar som helst! plockade en 10 liters hink på ca 40 minuter   hälften till oss & hälften åkte jag förbi till min fina granne & gav henne, hon som inte längre kommer ut i skogen pga ålder, hjärta & astma, hon som gått i skogen hela sitt liv, då blir glädjen så stor när jag kommer med mina lass av svamp, delad glädje är dubbel glädje! 



Det började regna mot eftermiddagen & så otroligt kallt brrrr...   inga hundar med i skogen då den är så risig & eländig, men lek & gnuss inne har det vart  



Precis nyss tittade jag ut & såg hur vackert kvälls solen lyste upp mot norr, den solen som ska komma tillbaka i morrn med värme! hur härligt! 



I förrgår gjorde jag en stoooor grönsaksgryta alá eko i min jutjärnsgryta,  den blev förödande god tyckte både jag & gubben som gladerligen åt den 2 dagar irad i sin matdosa  jag åt & i frysen blev det åxå en del   


Fredag kväll, ätit så god mat, druckit ett glas Naturvin, & snart väntar Idol, så otroligt bra deltagare!! bättre än någonsin, & några kanoner kom inte ens med, hoppas just dom får ett frikort ikväll, gillar verkligen Idol!  


                   Kram på er därute i sybern!!   

Av Lena - 16 september 2019 22:38


Oj vad tiden gått, kommit av mej helt med Bloggandet, tänker & tänker att nu ska jag blogga! men det blir inte av... men nu blir det de  


 

Bild från augusti 2018


I tisdags fick Märta sprut diare inne, älskade hjärtat  kastat vardagsrums mattan, lite smått orolig... men avaktade, pigg & glad, åt & drack, tisdag samma lika... köpte uppstoppande på apoteket, specialfoder & mer Fortiflora än det dom får dagligen...

Onsdag sen kväll lite formbart bajs, jippi för det, men nu kom det blod efter så det rann nerför rumpan... då kan jag säga att jag fick smått panik! Tack googel, blev aningen lugn, avaktade tills torsdag, men hon har vart så pigg & lekig, äter & dricker bra, ingen feber, så jag beslöt att avakta en dag till...

Torsdag kväll var bajset än hårdare & jag kanske? kunde skönja lite mörkrött... kändes bättre i alla fall, & fredag var det mjukt men normalt igen, vilken lycka  Läste på många ställen om att just tarmen kan blir skör & att det kan komma blod pga det

Hade Märta vart påverkad hade jag såklart inte avaktat, men hon var samma busfia som vanligt  Igår & idag hård baj= LYCKA!, men fy så dåligt jag mått, oro som slitit sönder mej, jag lider verkligen av skenande katastroftankar  



Torsdag kom Sam hit för att sova över, somnar som oftast på vadagsrums soffan för att sedan flyttas över...



Fredag & legobyggande med en nyfiken...



... Malte 


 


Så nalkades lördagens Bröllops efterfest, son & sonhustru, vi & hennes syster med dotter har pyntat ladan, fixat & donat, blev sååå läckert med alla ljuslingor i mörkret



Klippte gräset inför lekarna...



... folket kom & lekarna började, det märkliga var att det kom miljarder knott åxå! vi som inte varken sett eller kännt en enda knott i byyn i sommar...



Jag hade erbjudit mej att stå för maten, gjorde 3 olika pastasallader  a´ 26 liter åt 36 stycken, jag kan säja att som gubben trodde - jag kommer få äta pastasallad i månader!  men snålhet är inte min melodi! det ska vara rikligt! samma med natt vickningen, hamburgare med alla tillbehör... men doggybags & dagen efter för övernattande & katterna, fåglarna & vovvarna, med försiktighet för Märtas del, så har åxå dom fått fest  & frysen har åxå fått en del 



Snacka om att bli rörd, då alla stod i en ring när jag kom till ladan, & ett fint tal till mej & gubben, jag kom av mej helt, men tackade & tackade & tackade resten av kvällen... vilka underbara barndomsvänner våra söner har & sonhustrun likadana fina vänner  



En i gänget gör tryck på kläder, så gubben fick en overall med firmanamn & logga på baksidan & fram, hur kul!!! 


   


Min uppskattnings precent blev detta läckert vinställ med viner, öl, Woltaire godis, & nertill badkitt för vinterns badkvällar    & allt Eko/veganskt! bara en sådan omtanke   


  Ja annars har jag ätit gott, provade för första gången Padrons! ser så många som äter sådana, visste inte ens vart dom gick att få tag på? fick lov att fråga en "kändis" på hennes blogg, Lidl har alltid sådana blev svaret! tur vi har den butiken i stan, handlade & hem, gjorde exakt som man ska göra, spännade, det vattnades i munnen... men det smakade inget!... som så ofta än idag fast det är 2.5 år sedan mitt smak & luktsinne försvann, så glömmer jag det... ja ja...en banan kan min hjärna känna smaken av, så den är fortfarande god! men en Padrons vet den inte hur ska smaka, så då blir det bara tomt, men jag tror i alla fall att dom är goda!  


Hörrni! så har hösten kommit, kulna kalla kvällar, storm & brrr... fast jag tycker om hösten, älskar alla årstider, men längtar ändå till sommaren då & då...


Tisd & onsd jobbar jag natt, härligt  förövrigt hoppas jag veckan blir lugn & skön  & så undrar jag hur "mina" trattisar & trumpeter mår? ser att folk plockar massor! härligt de, för mitt Trattföråd blev tomt idag!!


    Kram på er mina finisar som kikar in  


  

Av Lena - 8 september 2019 22:09


Så hade gubben ärende till Skövde för firman på fredagen, vi tog det som en mini semestertripp, såååååå härlig!! & efter det mötet hamnade vi i Sjötorp, där vi tog en promenad till hamnen & omgivningarna, vackert ...



... i husbilen igen bäddade vi skönt för M & M & så åt vi alla snacks & myste, för att sedan bädda ner fram & se på Fångarna på fortet & fortsätta mysa  



På lördagen tog vi en promenad Malte & jag medans gubben kollade tv & myste med Märta...


 


... kunde gå längs dammen inna sluss "trappen" spännande tyckte Malte  



Varmt & vackert väder & turistbåtar & andra fixades det med



Tillbaka igen blev det fika innan vi åkte vidare till Kristinehamn & en fin ställplats



Alltså denna Donnan!! igårkvällst när vi låg i bakre sängen & Märta mellan oss, då hon formligen kastade sej bak mot oss! pussade oss, än gubben än mej, alltså som vi skrattade!! & hon mådde som en Prinsessa, alltså hon är ju bara för underbar   gick dock inte att fånga hennes kärlek på bild



I morse fick gubben & Märta sova vidare när Malte & jag gick ut i Kristinehamn dit vi kom på lördag eftermiddag, här någonstans på promenad i ett inte vaknat Kristinehamn, mysigt 



... härligt vacker bred kaj...



... denna segelbåt kom sent igårkvällst & lade till utanför oss där vi stod, nu på morronen for han iväg, lockigt långt hår i en hästsvans, basker & en cigg i ena handen åkte han vidare  



Märta fick en egen promenad när hon vaknade...




Gick en promead runt Marinan där stora skepp står, här på tillbakavägen släppte jag Märta så hon fick gallopera på! som hon gillade det!  


Ja så åkte vi hemåt, med stopp för fika, stopp för handligt på Lagerhous i Mariebergs köpcentrum & Åhlens outlet! stopp för mat & promenader för M & M 


Så skönt med ett avbrott, bara få rå om varandra utan alla måsten som är hemma


                              Kram kram   




 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards