frallorna

Direktlänk till inlägg 13 juni 2018

Nya grannar!!!

Av Lena - 13 juni 2018 13:41


Igår på dagen kom kotte & drack vatten, såklart hämtade jag lite mat till honom åxå, & när jag lägger ut den så hör jag något prassla & ser något röra sej där i buskaget, står helt stilla & då ser jag en Rådjurs mamma med sitt lilla lilla nyfödda Kid  inte större än en skogshare, mitt hjärta rusade, tagen är ett milt ord, den lilla ungen vinglade runt på sina ben, hon slickade den & var så öm... den diade & vinglade på, & jag satt diskret & stilla på altantrappen & njöt ... för mej en sanslös syn & händelse 



Efter en stund gick dom ut från buskaget & till lilla ängen mellan oss & grannen, jag tog systemkameran & smög från ett annat håll, & där hade hon lagt sej    tog detta kort & backade lungt, hon flyttade sej inte  

Varför valde hon denna plats? eller jo jag förstår, vi har en vildvuxen bakgård som nog känns trygg trots att det är ett stort ståhej hela dagarna på vägen nedanför då den håller på att göras om, bilar i kö vid mobila trafikjuset, störande, men blir nog bra när det snart är färdigt, ja här känner hon sej trygg från Lo & andra faror, tyvärr för nära vägen tycker jag, den största faran...

På kvällen när vi kom från hamnen stod hon & betade  hon sover på vår gård, ser sovplatserna & har sett en tid, ja hon eller någon annat rådjur vart här i flera somrar med sina små barn, kanske är det samma fina mamma  


Känner mej så lycklig, vördnad för dom fria djuren  Kottar, rävar, rådjur & dom 2 skygga Lo djuren vi hade här i vintras & en iller i höstas  ja älgar har vi åxå haft här såklart, mäktiga  



    

   


2015 var rådjuren här var dag & åt äpplen som satt kvar, stödmatade dom & haranra lite på gården  



     


Mina fina bevingade inte minst att förglömma, dom får fortfarande mat av mej fast det är sommar  dvs skator & några kajor kommer & äter     


 


2016 blev 3 Rävungar ensamma efter att deras mor blev påkörd, hos oss & ett par till i byn fick dom mat, så bedårande söta      




Igår efter Millepromenaden åkte vi 3 till åkrarna




Ljuvligt...


 


... & en liten slurk lortvatten satt fint!  hade med åxå, men ibland är lite skit godare tydligen  






Det höga gräset gav lite svalka, för fast tempen bara visade 19 + grader var det nästan för varmt, då vi inte hittade någon bra skugga, pyst  


Idag har vi svalt & regn, bra såklart för marken & djur, hoppas bara att rådjursmamma värmer sitt lilla nyfödda barn  


                            Kram kram    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Av Lena - Söndag 7 april 08:40

        Dagarna går i en rasande fart & Annandag Påsk & barnen var här, gjordes mycket  mat så dom kunde fylla matdosor för jobbveckan, blev 7 styckna + ändå 10 kvar till älsklingen 🤣 proppmätta blev dom i alla fall 🤭     ...

Av Lena - Lördag 30 mars 22:23

       Ungen min Ungen ❤️ idag ville du ut igen, travade fram till solen, tvättade dej, spanade & la sej & njöt av den värmande solen ❤️ men tyvärr inte riktig pigg ännu 😢         Mammas mat + mer än dett...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards