frallorna

Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Filmtajm med full rulle!!

Av Lena - 6 januari 2012 16:02


 


 

 


 


 


 


 

Underbar stund på åkrarna! fast -3 kändes som -15!! uha hua... det blåste lite...

På film 2, rullar Petrus nerför!! han gjorde det gång på gång på gång!! oj vad jag skrattade, när han var nere sprang han upp igen, det lutar inte mycket, men tillräckligt för att få in rullen!! ha ha ha...  

 

Sååå skönt att komma hem & in igen! Märta bäddade ner sej vid elementet, & gubben började elda, så vi får behålla värmen i stugan!

 

Kroppkakor kom jag på att jag skulle göra, inget recept här inte, jag höftar, lite ditt & lite datt! sedan skäras itu & stekas! fyllde dom med stekt lök & tratt kantareller! & O My God! dom blev så goda så jag nästan svimmade!! även gubben gillade dom skarpt!

      Grytkött & morötter håller på att kokas till vovvarnas topping!

 

En liten berättelse...

 

För drygt 3 år sedan, åkte vi med vänner till Öland, skulle besöka Skördefesten osv. 

Märta var sådär 6 månader, & vi skulle bo hemma hos föräldrarna till mannen vi hade med oss, suuuper trevliga!! 

Vi hade fixat med en del mat att ta med osv, ville självklart bidra lite!

Men, nu kommer grejen  

 

Frun i huset ville absolut bjuda på Öländska Kroppkakor till förätt!!

-Gott gott tänkte jag, som älskar sådana

& det hade väl hon fått höra av vännerna, så hon köpte 3 stora vegetariska till mej, dom andra åt med fläsk, från ett fint kroppkakeri försäljnings hus.

 

Mysig kväll, satt runt det fint dukade bordet, dom har sååå vackert hemma, med bara äkta mattor osv.

Jag lägger på 2 kroppkakor, & tänker, hjälp, nu kommer jag alldrig orka mer mat efter dessa, men ville ju göra frun glad & äta!  

 

-Tog en tugga, & höll på att spy!! hjälp hjälp, dom var kryddade med Kryddpeppar, stora bitar, så vidrigt otäck så jag nästan hade kunnat dö....

& här satt jag med 2 kroppkakor!! förtvivlan kom, hur skulle jag nu göra???

 

-Var dom goa? frågade frun?  & jag kunde inte säga annat än att le & säga -o jaaa!!

 

Sparkade gubben på benet & bad han ta en av mej lite så där i smyg... men nej han ville inte!

Bad till högre makter, & förstod att jag måste äta upp dom...

 

Skar den ena i stora bitar & bestämde mej för att svälja biten hel!& hoppas på att inte spy...

& på detta vis lyckades jag få i mej 2 kakor... mådde sedan illa, men tog glatt & lassade på huvudrättens Potatisgrateng & snabbt som attan få in den i munnen & äta så smaken från kakorna skulle försvinna fort...

Phuuu... vilken prövning!  & alldrig mer ska jag äta Öländska Kroppkakor! då jag numer vet at en riktig kaka ska kryddas med just grov kryddpeppar! den i sej gillar jag, men inte på detta vis...

 

Märta i det huset då? återigen O My Gud! bara busade!!...& allt stod i hennes höjd! fick tag i en uppstoppad gammal arvegods skölpadda, tog den i halsen & kutad som en tromb genom huset! o hjääälp... när vi fick tag i henne var det som tur var hel...  

& underbara frun i huset sa så snällt, att : -Franska bulldoggar får kissa på dom äkta mattorna! dom går att tvätta!! så fint sagt, men vi lyckades undvika kissningen  

 

Nästa gånger vi var ner på Skördefesten, ville jag hyra stuga, & så fick det bli, även om vi var sååå välkomna at bo hos dom!  

 

The Voice blir det lite senare, efter skidskytte! en kille från stan gick vidare!! Oskar Kåxan, jobbade med hans mamma för länge sedan, kul kul! han var åxå med i Idol 2 omgångar, men hans nerver spelade honom ett spratt båda gångerna, han är för övrigt en grymt bra sångare!! han kom i Petters lag! som jag åxå garanterat skulle välja som min coatch om jag var med!!  vilket jag inte ska såklart!  

 

                                  Kram på er!!  


 
 
kickssons

kickssons

6 januari 2012 17:05

Vilken rulle, blir nästan andfådd att kolla in vovvarna. Pratade med Kerstin tidigare idag som också nämde Ert fina väder. Synd om dockan som Märat "kelade" med :) . Kroppkakor, älskar dem, samma med gubben men vi skulle nog också hoppa över de Öländska. Kanske en idé att göra kroppkakor till helgen- mums. Kramar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

Lena

6 januari 2012 19:51

Ja du, lite mer av deras energi & jag var smal som en pipränsare!! ha ha ha.. ;)
Mmm va gott med kroppkakor!, blev 4 kvar tills i morrn åxå ;) hade jag haft mer potatis hemma hade jag gjort ännu fler, för frysen & kommande "sug" ha ha..
kram kram!♥

 
ffloridatjej åButtons

ffloridatjej åButtons

6 januari 2012 19:46

kroppkakor ...,mmmmmm det börjar kurra i magen, men men.....gulletrion, far fram som små ångvältar, och dom spritter av glädje, man kan inte låta bli att le när man ser filmerna......ha det gott å pussa Märta på nosen från mig.....

http://floridatjej.bloggplatsen.se

Lena

6 januari 2012 19:50

Dom har det stört kul i friheten!! :)) jag blir åxå alldelens varm i hjärtat av att se dom tumla omkring av glädje!! :))
Kram på dej Buttons! & hälsa matte!!♥

 
kicki

kicki

6 januari 2012 22:50

ha ha ha ha underbaraste du & minigrisarna har det fantastiskt.....har sagt det förr & säger det igen var jag en hund så skulle jag vilja bo hos DIG..
Bamsekraaam

http://www.frallanlotta.blogspot.com

Lena

7 januari 2012 16:09

Äch då! men tack! ;) & om jag var hund, skulle vilja vara hund hos er! så de så!! så fint & så mysigt & massa kärlek som ni har & ger!♥ :))
Kram kram!♥

 
Kaisa

Kaisa

6 januari 2012 22:55

Ha ha ha ha.... ha ha, jag ser dig framför mig tuggande som om du ätit djävulen själv, ha ha ha.... Tack för ett gott skratt!!!! Härligt att du fått snö jag såg två korn i går men dom blev osams och tog livet av varande..... :)))) Kram härliga du! ♥♥♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

Lena

7 januari 2012 16:07

Ja så var det faktiskt! ha ha.. ;) & gissa om jag var rädd att just när jag svalde, att jag då skulle spy rakt ut istället fniss.. hua.. *skratt* ja det kan man ju göra så här i efterhand fniss..
Oj då! så elaka korn? fast det kommer nog fler, som är snälla ;)
Kram kram1♥

 
Simona

Simona

7 januari 2012 10:41

Ler åt din berättelse om kroppkakorna :) Kroppkakor är gott! Brukar själv stå och göra kroppkakor å palt ibland. Ha det bäst! Kram

http://pagottochont.blogspot.com

Lena

7 januari 2012 16:03

Ja du det glömmer jag alldri! ha ha ha.. ;)
Kram kram!♥

 
paloma

paloma

7 januari 2012 13:09

Vet inte varför jag inte får på videon!!?? jag kan inte? Vet inte om det är videon eller min dator som inte klickar? eller jag? vILL JU MED SE! Mums för kroppkakor! Dina med lök och tratt kantareller lätt underbart goda! Öländska e ju jätte goda! HEHE:) Må gott och ha en fin lördag! kram

http://www.paloma.bloggplatsen.se

Lena

7 januari 2012 16:04

Tur att vi tycker olika om mat!! & jag vet ju att dom öländska är så poppis! bara jag som är knasig kanske he he..
Hmmm.. nej jag vet inte heller varför det krånglar för dej! denna data... :( ofta krånglar det för mej åxå, & så fattar jag ingenting! man skulle vara "geni" inom denna hcanger ha ha.. ;)
Kram kram!♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards