frallorna

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Hallå i regnet!

Av Lena - 19 augusti 2011 20:55

  

                   Först bjöd dagen på sol...

           

...sedan blev det innelek, för regnet kom... gösses så kul dom haft! lekt, vilat & nojsat om vart annat!  

            

Jag har kokat plommonsaft! blev super god!! men för att inte tala om plommon sylten eller kompotten om man så vill,

-helt helt makalöst god!! smakade som mogen söt persika! owaw... gjorde en sats på känn, kokade en stund, hade i socker efter egen smak, sedan fryser jag den, även saften hamnar där!

-gissa om detta kommer bli gott till vaniljpanacotta tex?

ska göra mer i morrn! busenkelt åxå!  

Behåller man skalet på när man gör saft/marmelad/sylt, då blir den djupröd & så fin, skalar man istället plommonet, ja då blir det gult som solen! 

  Igår fyndade jag 4 stora stuvbitar för ynka 47 kr!!  av dessa ska jag sy romantiska kuddar!! när lusten faller på...  

 

                                Kram på er i regnet!!  

 

 

 

 
 
Gerd

Gerd

19 augusti 2011 21:30

Mycket smaskens där i ditt inlägg!
Blir så sugen på plommon!
Här har regnet strilat ganska mycket, men det förvillades av ett spontant fikabesök, alltid kul!
Nu så är det fredagskväll och myset är uppätet! Kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Lena

20 augusti 2011 20:25

Mysigt med fika! :))
Mmm plommon är gott!
Hoppas lördags kvällen blev lika "god" :))
Kram kram!♥

 
Kaisa

Kaisa

19 augusti 2011 21:48

Var fick du plommona från? ☺ Det där visste jag inte att om man tillagar dem med skalet på så blir dom röda, tack för tipset.

Godnattkram ♥

http://andestyrka.blogspot.com

Lena

20 augusti 2011 20:23

Från vår andra gård, hade faktist ingen aning om detta, tycker det är jätte märkligt... har ju gått på gården i över 30 år... ibland blir man rädd för sej själv, när minnet är så visset ;)
Det finns ju gula plommon åxå, då blir saften förståss inte röd ;)
Kram kram!♥

 
Ingen bild

Jane

19 augusti 2011 22:04

Gokväll!!

Va gott med plommon saft :)
Här öser regnet ned som bara den....

Jag vet inte varför det inte gick och kommentera mitt inlägg. Jag ser inget fel :/

Jag älskar kaffe och tycker det är kul att exprimentera och brukar ha kanel och nymalen kardemumma i bryggkaffet ibland...det är mumsigt.

Ha en fin helg, kramisar
ps. ville se slutresultatet på kuddarna sen ;)

Lena

20 augusti 2011 20:20

Under där man skriver, finns rutor att kryssa i för olika ändamål, om komentarer ska synas eller ej osv. kanske du tryckte fel?
En knivsudd kakao blev jag bjuden p för länge sedan, de var åxå gott! kanel & kaffe? lät mysko, men säkert gott! kardemumma älskar många & brukar smaksätta med, dock inte jag då jag tycker det smakar värre än pest! :( fniss..
Kuddarna ja, endera blir det nått, eller så glömmer jag bort dom.. men om? så ska jag visa ;)
Kram kram!♥

 
floridatjej åButtons

floridatjej åButtons

19 augusti 2011 22:17

Hejsan snyggMärta, jag ska be matte att jag får hälsa på dig snart, då ska du få en rejäl blötpuss.............

http://floridatjej.bloggplatsen.se

Lena

20 augusti 2011 20:16

Ja tänk va? vi kanske ses snart? :)))
Kram kram!♥

 
paloma

paloma

20 augusti 2011 08:56

Vad duktig du är! Blev så sugen då jag såg plommonen i förra inlägget! Så sprang ner igår morse och köpte massor av billiga frukkorgar på ica, med både persikor, och nektariner och päron! Äpplen har vipå gården så kanske blir en kaka i dag! Vilken bild på sötisen Märta! I,M IN LOVE<3<3<3
KRAM

http://www.paloma.bloggplatsen.se

Lena

20 augusti 2011 20:16

Ja va bra att dom säljer billiga frukter! på vår affär har dom färska Svenska Plommon & äpplen, bra om man inget har!
Kram kram!♥

 
Kikkan

Kikkan

20 augusti 2011 09:52

Jag "snodde" massa päron hos goda vänner förra veckan. Blev päronsockerkaka & päronpajer m.m Ska koka plommonsylt nästa vecka, bakar samtidigt riktiga scones och äter sylten med dessa & clotted cream.. Kalorier??? YES♥!! Vilka fina kuddar Du kommer att sy av fynd-tygerna. Ha en bra fortsättning på helgen. Många kramar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

Lena

20 augusti 2011 20:14

Mmmm va gott! scones med sylt he he.. lägger sej som bomull runt hjärtat ha ha... ;) för clotted cream lät inte heller så jalorifritt, vad det nu är???
Päron ja, gösses så gott!! de skulle jag vilja ha, ett päronträd... tur det finns vänner som man kan få av om man inte har själv! ibland när vi inte haft äpplen tex. ja då har alltid några vänner överfullt istället! :))
Kram kram!♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards