frallorna

Direktlänk till inlägg 26 december 2022

Här igen...

Av Lena - 26 december 2022 19:31



Gösses alltså! vi vaknade upp på fredan till 3 dm nykommen snö, ett iskallt -20 & vitt vinterland men sol & blå himmel



Samma kyla på Julafton åxå, (som hållit i sef många dagar nu) som vi först firade hos mina föräldrar med syskon & familjer...



... mammas magiska Julmat...



... min Julvegantallrik delux  



... August mys med faster...


 


... samling i soffan för en del, kusiner träffas...



... äntligen blir det paket som Tomten lämnat, tremännings-sötisar!  



Pakte till alla & Mate gick bananas på sitt  lixom iof även de minstats  iver, vi vuxna har en lottning i november där vi drar vem vi ska köpa ett paket till, väldans spännande hi hi 


    Efter några timmar for vi så hemmåt, & kylan pendlade mellan mins 19-22.5   



Hemma & dax att fira med våra söner m familjer som strålade samman vid ena sonen för vår egen kvälls Jul, sonen hade satt ut marchaller från oss till dom, vackert...


    kvällsvickning...



... & äntligen paket...


.


.. Sam blev lyrisk av sin dator med tillbehör som kom från både föräldrar, mor & farföräldrar... & vi andra lika glada, ska försöka komma ihåg att visa en ljuvlig sak jag fick & berätta om ett Domherrepar vars man flög in i köksfönstret på självaste Julafton...



... Jossan var åxå med  medans Malte låg utslagen hemma efter en intensiv dag


Sååååå nöjda med Julafton & vaknade till    en fortsatt isande kyla...  



... & jag är heeelt hänförd över Gråsparvarnas vintersång, den är så stark så den hörs ända in i köket, alltså hur vackert  



Oj vilka vackra foton jag skulle kunnat ta om jag haft min systemkamera, en trasig den andra har jag glömt... så många Domherrar jag har här...



Här sitter Gråsparvarna i trädet & rätt vad det var flög ALLA samtidigt en meter ner, närmre maten, synkade kan man verkligen säja 



Igår Juldagen tog vi en vilodag & bara var, såg på Björn Skifs fantastiska Julchow, han känns så närma på nått vis, föddes i Vansbro & min mamma av morföräldrar i Nås några mil emellan bara, hans föräldrar som sjöng & så var ibland i Nås Årnshus & hade tillställningar, & till Vansbro var mamma med föräldrar & såg på just den fina Julskyltningen... ja ja Dalmasar & kullor dom kan då sjunga, det är då ett som är säkert   


Ja sedan såg vi på Karl Bertil Jonssons långfilmen & attans sååå fin & bra den var! båda dessa program rekomenderar då jag alla att se  


 


Idag bjöd jag söner m familjer & föäldrar på julmat...

 



... & till kaffet ville Sam se på Leif & Billy  & senare även Papphammar  



Mammas rulltårta & sockerkaka & nötsnittar ala veganska, tog upp jordgubbar & glass till



Tog in golvsängen igen, bäddade rent & Malte byggde sej en koja där han somnade... det tar på en gammal man att ha besökare & tigga mat & godis av alla   hyffs har vi aldrig funderat på...


Nu ska vi bara tat lungt resterande veckan ut & början av januari, inget jobb,  mer än att kanske hinna få upp några tavlor på väggarna här i vardagsrummet? det har inte blivit av på snart 2 år   ... ja ja säjä då dä... 


Trött efter massa matjobb, inget bra att se på tv, såg nått Kungligt från Danmark för en stund sedan, nu vårt Kungahus, dom är fina men tror det får bli nått annat när jag är klar här, så kan jag se dom på playen en annan gång om jag vill...


Var rädda om varandra & önskar er fina mellandagar  


                           Varm kram  


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards