frallorna

Direktlänk till inlägg 26 november 2021

2 dagar...

Av Lena - 26 november 2021 17:26


Igår var en så vacker dag, vaknade vid lunchtid & tog en kortare promenad...




Idag åkte mamma moster & jag till kyrkogårdarna i Väster Dalarna igen, men först stannade vi i Dala Floda "Hagen" hos Wålsteds eko odling! en full korg med hem, morötter, polkabetor, kålrötter, morötter, grönkål & purjolök    



Stannade till där vid kyrkan...  



... & satte ett ljus på mormors mors grav... mamma & moser har sagt upp graven för 2 år sedan då dom inte vill att vi barnbarn ska ha bekymmer om den... men när vi kom sist hade fortfarande ingen sten tagits bort, så vi la i alla fall på lite gankvistar, den ser så rächig ut, jag hoppas att stenen får stå kvar & man tar bort sargen & dom börjar klippa gräset framför istället, så gör dom på många andra kyrkor, ja vi får väl se om den försvnner, jag kan tycka det känns sorgligt... tänker ofta på henne  Änkefru Karin Lindfors född 1888 död 1966 ...



... knatade därifrån & det var otroligt kallt



Mormor & morfars grav sköts av kyrkan, men vi pyntar lite såklart




Malte sket på körgårn & rullade & for runt i glädje!   det skulle mormor & morfar skrattat åt   



Ja så for vi upp i Skansbacken & stannade på "Skidbanan"... 



... moster tog några kvistar med hem till utekrukor...



... fikade i bilen & Malte satt fint bredvid mormor som hade massa gottis med  



... jag bjöd dom på Alma Nilssons nybakade syltwinerbröd  



Hemma igen efter över 5 timmar & Romme Alpin är glad för kylan & tillvärkar snö så det står härliga till, & snart kommer tiden när vi är totalt inbakade i snöstofft så vi inte har någon utsikt alls   ...



... för kallt att släppa ut Ungen i morse då vi åkte, tyckte han hade det skönare hemma med radion på  ser ut som han njöt när jag kom hem, & lortiga rutan? ja den blir ju lika hela tiden då grannens Nubbe & Kurre sitter där på fönsterbläcket & tassar på den för att påkalla uppmärksamhet om att dom är hungriga, gullisarna  


Så ja, de va dan de, nu har jag ätit lite & gubben blir hungrig först senare, fixade till maffiga räkmackor till honom i morse, så jag bara kan lägga mej på golvsängen & ta igen mej, för trots att jag inget gjort mer än att köra bil, så blir jag alltid trött av att köra långt, ögonen torkar & jag får stanna & droppa i smörjmedel emellanåt  


Nu sipprar jag på ett glas rött & dol väntar, skönt & lungt  


                           Kram på er   

 
 
wiolettan

wiolettan

28 november 2021 11:34

Härliga vinterbilder och det ser så kallt ut.
Ungen verkar trivas jättebra inomhus, varmt och ombonat.
Men, jag skulle vilja gratta Malte idag. Stort GRATTIS till den mysiga hunden Malte på hans namnsdag.
Kram till dig Lena och hoppas att ni har en finfin 1:a Adventshelg.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Lena

1 december 2021 20:50

Å tack! läste ditt inlägg dagen efter, hade ingen aning om Maltes namnsdag! tack för påminnelsen :)
Tack finaste & detsamma till er om än 2 Advent ligger närmast nu! *hjärta*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - Torsdag 18 april 18:51

    I morse ställde jag mej & gjorde Maltes älsklingsmat, mos! + idag med morot i, & till dom stora bevingade en brödpudding, gårdagens bröd frallor en stor påse full för några kronor, sedan ägg, mjölk & smör 😉 emotogs med glädje denna kylsl...

Av Lena - Onsdag 17 april 14:18

        Detta var i måndags, så Malte & jag for till körgårn, tänkte skönt ute, men ack så jag bedrog mej, tänkte tunn jacka & inget täcke med till Malte, fick bli en vända innanför "murarna" Malte gillade promenebaden & gnällde inte över nor...

Av Lena - Lördag 13 april 17:22

     Igår tog vi en utflyktsdag, mot Dala Floda & en grönsaksodlare, biodynamiskt 👍 men inte för att införskaffa grönsaker, har redan fullt, utan för att köpa deras ägg, jag äter inga men "husse" gör & istället för dessa industriägg med ...

Av Lena - Torsdag 11 april 19:27

      Har gått med i något som heter REKO ringen genom Fb, där man köper ekologiska diverse varor direkt från bonden eller bagaren, grönsaksodlaren osv. från närmaste orterna. Man bokar via Fb, swichar & får en kod, sedan är det bara att hämta ...

Av Lena - Onsdag 10 april 19:08

    Måndags tog vi en smått kylslagen promenad, blåst brrr...          ... men så kom tisdagen med en värme som var helt underbar ☀️ jag hade bara en långärmad klänning, & bilen var sval men det blev lite flåsigt, men vi kl...

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards