frallorna

Alla inlägg den 17 oktober 2021

Av Lena - 17 oktober 2021 18:21


Igår: Nu är fönstrena rena  & fast det går så fort att tvätta dom blir det inte av så ofta   igår hade vi teamwork, jag tvättade & mannen skrapade...



... brukar säga till gubben -tror du någon ser mej nu? då jag struttar hukandes hel eller halvnaken genom köket & han säger alltid -NÄJ NÄJ! & faktiskt så tror inte jag det nu heller när jag tänker efter  



Ja så har vi stökat om i ladan...

 






  ... sonen är så attans effektiv, fått saker & ting under tak & vinterförvaring, rensat & kastade... ... snabbfika på stående fot...


.


.. & solen strålade & var hyffsat skön faktiskt...



... & gulliga pojkarna lekte på...



Lönnarna har tappat sina blad men näsorna sitter kvar ännu & flög ner i sina fina virvlar  



In i gamla steset för att få ut en gammal stor frys, vilka smörbyttor va, har stått där ett tag  



... så mycket som är inkasstat där nu bl.a min vävstol som jag ärvt efter svärmor  


(adressen lika nostalgis den åxå, den finns inte mer)  


... vi städade undan lite så elektrikern får plats i morrn & 2 stora kartonger står i ett hörn, jag tittar i en & ser ett hårt pappkuvert & alltså, jag blev helt tagen, där ligger kvittot när hon köpte den   jag kan lova att det var en av hennes lyckligaste stunder i livet, en ny Glimåkra, & hon vävde i alla sina dagar, både innan denna & ända tills hon försvan in i glömskan till slut, (stickade, virkade & sydde både sin & svärfars Folkdräkter, hennes ärvde jag åxå  ) hur i hela fridens dagar kunde jag hitta just detta nu, så glad jag blev, & visst är det lite än mer nostalgi med orden "Högaktningsfullt" & underskrift   &...


   ... denna beskrivning kan behövas när jag ska sätta ihop den! jag har åxå vävt mycket, gick en sådan linje i Gymnasiet, jag ärvde mormors vävstol som hon ärvt efter sin mor, hon som hade mej i sin famn, men den var lite skev, men jag vävde ändå mycket på den, solvade olika mönster & var riktigt flink i fingrarna, vävt mattor även på svärmors, men idag mins jag inte riktigt hur man sätter i en varp   men har några bekanta som kan, så den dagen jag ska igång får jag be om hjälp. Ska ha den i Sams rum, han bor ju bredvid numer & är inte i lekrummet på samma vis som när han bodde i stan, så jag ska fråga om lov  


Idag är inte vävstolar värda många kronor, inte många som varken har plats eller lust & jag kan tänka att många av dagens ungdommar inte ens vet vad en vävstol är...



Var i mina kartonger & rev lite, & tog med dom här små små skedana hem dom är små å så söta...  den övre är en normal kaffesked 



Kan man få nog av rivjärn? nää... ett enliters rostfritt mått, en kanna & dessa braiga smörknivar...



.. Clarys söta kopp blev en ljustake  



Idag åkte vi till Rommeför en promenad, lite blåsig men så länge solen lyser hyffsat skönt, så kul där, för en duktig flygare höll på med konstflyg, hur häftigt & underhållande 



 


Malte mår så bra när vi båda promenerar med honom, då är han yster & ivrig, är jag själv är flocken inte komplett & han är så försiktig, otroligt stor skillnad, lilla älsklingen  



Ja så har jag fått rosor, inte av gubben dock utan av grannen & glad är jag för det  jag hjälper honom med hans trasiga missar & pysslar om dom   


 


Hemkomna från Romme & jag hörde pojkarna tjoa & gick & sa hej, dom är för gulliga   


Alltså efter kl 17 då solen sakta dalar så blir det verkligen hysteriskt kallt, lika igår lika idag, & snö i sikte om man får tro SMHI...


Lagade en stor potatisgratäng igår, idag gjorde jag en trattsoppa & lade i lite gratäng i tallriken & hällde på varm soppan, varmt bröd & blev ju ljuvligt! bon apeti  


Nu väntar jag på SOLSIDAN!! tjohooo va jag älskar den serien  


              Kram på er mina fina bloggläsare  


 

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Skapa flashcards