frallorna

Alla inlägg under juni 2021

Av Lena - 9 juni 2021 23:09


I lördags efter mitt inlägg så kom Rådjursfrun gående förbi på vägen, så smal! hon har fått smått,  & mycket riktigt, hon gick ner till dungen vid vårt hus, & vad skådar mitt högra öga? jo där reser sej det lilla lilla pytte kidet upp & ammar sin mamma, behöver jag säga att jag dog sötdöden   



Jag är MYCKET försiktig att inte störa, här diar kidet, jag satt & såg det så väl men kameran gör allt längre bort



Jobbade söndag natt på ett vak & mot morrontimmen så pratade detta Fiskmåspar utanför det öppna fönstret på i säkert en timme, hur gulligt, men har dom inga barn att se efter? eller för unga & första dejten kanske?  ja dom var då så söta med varandra 




En helt fantastisk & jättestor häck vid parkeringen, alltså mer proppfull av blommor kan den inte bli wow 



Sov knackigt & gick upp & följde med gubben på 2 bil tillsyner, det ena vid min bror som hade Frost på besök  älskar varandra 



Ungen gick ut på förmiddagen & hjälper till att gödsla mitt land, bra de killen, tyvärr har jag fortfarande inte fått hem jord, om jag nu får det? ska jag plantera lite 



Idag har jag tagit med Mille på tur, åkte till Romme för en promenad med långlina...




... under förmiddagen öppnade sej himmmelen & lite muller, stora vattenpölar överallt...






Efter den turen åkte vi till kiosken & köpte glass, dvs Mille fick en stor en men gelé hjärta på...



... = lycka! & glädje

  


Hemma igen fick Malte en tur, men han gillar inte den tryckande värmen...




... byavägen hade fårats av regnet, eller skyfallen & blöta buskar & blomster, bra för backen med lite rengn efter alla varma dagar  




Vi har börjat göra en genväg genom häcken, den kan Malte nu 



Ja så kom vi då till ett avslut, beslutet om att skänka bort Karin, hon har gjort sitt nu & någon annnan får roa sej med henne, satte in en Blocket anons & det var gjort på 1 sekund typ! fanns en hel del var i henne som vi plockade ur...


 


Bla så har bottenstocken gjort sitt m.m. inget vi varken kan eller vill rätta till...

 


Ja så väntade vi då på han som ringde först...  




... lätt som en plätt så var hon på plats!



Hejdå Karin, du som gett oss så ofantligt fantastiska & underbara minnen   du som tuffat & gått i alla väder  Ni ska veta att jag bearbetat detta beslut i 6 år... då hon stått i ladan & bara varit...



Ja många många är minnena under ca 11 år med karin (& 6 år med Gullan) & jag minns dom alla! tror jag har ett fotografiskt minne minsan!




 





 


Oändligt många grillkvällar på vackraste öar med bor & kusin med fruar & ibland barn & suskon...  




Vackraste augustikvällar




Dom somnade ALLTID som stockar när vi åkte hemöver, efter en heldag på någon spännande ö med bad







Kusins båt en Pettersson såldes den med för en ynka slant förra året



Men så glad jag kände mej, denna boll fick Märta av min bror med fru för ca 10 år sedan, den har legat kvar i Karin tills nu, fast nu är det bara Malte som kan leka med den & han gillar inte att leka själv 


 



    



Petrus & Karn  


Nu har vi ju Gullan...


 



Ja med tiden tog kraften att med omsorg sköta en träbåt ut sin rätt & vi alla skaffade plastbåtar, så enkelt allt blev blev sa vi ofta skrattandes & mindes allt bök en träbåtarna



Ihopkopplade på sjön en sommarkväll



Gula fina Gullan  


'


Få se om hon blir sjösatt till helgen? förra året kom hon inte ens i, & iår har Malte vart så sårig om tassarna vilket ju inte är så bra för bad å så, men jag behandlar med Manukka honung & den är suverän & läkande


Ja det var de om båtar å så


                                 ---------------------------


Ja tidens tand, & livet är inte alltid en dans på rosor, sjukdom & elände kantas vägen... ändå fortsätter livet ticka på...


                                ------------------------------



Åska blev det inte så mycket av på eftermiddagen som det blev på många andra närliggande platser runtom oss...


 


... på kvällen dansade regn dimmorna på sjön...


 


... som blev än tätare...


 


... & nu kl 01.00 ser man inte ens sjön längre... vilket man faktiskt gör fina kvällar denna tid


Dags att sova tror ja visst  


                     Varm kram till dej som kikar in  


 


  


  

Av Lena - 5 juni 2021 18:23


Så glad för min bok som kom igår, wow, veganmatsrecpt & redan fått så många nya ideer, så intresant bok, ääälskar den redan, huraaa va ja ä gla! 



Kl 03.05 inatt, vaknade till & tittade ut, bedövande vackert & fåglarna ropade över nejderna  



Idag har värmen varit runt 25-27 grader, små vändor & skugga, Malte vill ju så gärna vara ute & med, gick in emellanåt där vi har svalt & fläkt & en duch då & då



Nyklippt 



Vår gård är vattenpåfyllningsplats... 



... gulligaste grabbarna grus & traktorer å så  



Vilka dagar som levereras    klagar verkligen inte, & det finns skugga  


Kört på hela dagen, mer än jag orkat, men nu snart ska vi äta på altanen & tagga ner lite,  njuta av kvällen, värmen & varandra, vi 3  


                               Kram & hej till dej som kikar in  


  

Av Lena - 4 juni 2021 19:30


Ja ni, dagarna har gått i en magisk värme & sommar...




Den här Prinsen Frost har vart här då hans matte haft fel på bilen...



... som gick en promenad under tiden "värkmästaren" ( gubben) fixade felet



Min & systers kusin & som har vår mamma som moster, fyllde "jämt" under värsta  covid tiden, så vi Grattade henne nu i onsdags i mosters ljuvlig trädgård ...



... hennes vy från altanen, strax där bakom träden forsar Dalälven fram



Blomster till moster &...



... blomster till 60 åringen 



Ett digert fika firande dukade mamma upp, hennes bullar, rullltårta & kakor & jordgubbspajer, den lille vegan & glutenfri till mej 



Efter många skratt & Nässelfebern (krukväxten) som vi alla har, så delades skott åt höger & vänster till oss alla!  så for vi en snabbis till Tula vippan för en koll...



... men hallå där tjejen! ser att du flyttat dej 4 meter sedan sist & fått på dej några nya paltor! hoppas du trivs 



Men fy vilken planch! men så var tiden förr  den berörde mej verkligen illa...



... men dessa 2 pytte fat fick följa med hem, är det cigarettfat eller för en sked? hur som fint bevarade & exakt min färg 



Torsdag & en Mille promenad, fick åka finbil till mina föräldrar för...



... fika, & där satt redan min bror & kusin  



Min bror & jag gick en kortare Millevända i värmen...



... kramar nu & sedan...



... genom en dunge...



... & ett hav av denna växt, undra vilken det kan vara? gurkört?...



... nöjd Mille!  som ätit sej mätt på godis, våfflor & så 



Malte har inte gillat värmen, utan tyckt mer om ett svalt gräs...



... en Kyrkpromenad har han rullat sej igenom...




... & svalka i skuggan



Det kommer ta tid att få altanen i ordning, många saker där, som ett "lill föråd" efter delningen från svärföräldrarnas hem...



... & alla nässlor som fått nu jord & flyttats ut på altanen...



... en som stod i ett fönster har blivit som en "häng Nässla" bläckfisk & får så förbli  



Lime...


 


... & denna som blir än mer orange, älskar den, bara solen får göra sitt... många som levt inne är blacka i färgen, ansat dom hårt & så många skott i vatten som sedan får bli ge bort nässlor i kruka  



I morrn fortsätter jag att stöka på altanen, gubben hjälper sonen med att lägga Sams golv i huset, ja dom har vart här idag åxå, stekt plättor för 6 pers åt Sam med kompisen, jordugbbssylt & saft, som dom 2 små filurerna åt upp!!   hur gulligt & proppmätta     I morrn är jag husa igen & lagar frukost & lunch till gubbarna   


Nu ska vi flytta ut på altanen & ha Carolas sommarmusik på tv i bakgrunden, & bara njuta av nytorkade altanfönster, utsikt & pizza


 


                            Kram på er!  


 


Pst, slinker in med en magiskt vacker ljummen sommarkvällsvy kl 22.35




  

Presentation


Bloggen om Frallorna Märta, Malte & vår Ängla kärlek Petrus.
Här får ni följa oss på våra äventyr!
Klicka på bilderna, så blir dom större!
♥Varmt välkomna!!♥

Gästbok

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Prinsessan Märta Louise!

  

  

 

Ängla Petrus Lufsenburgs Teddy Bear

 

 

 

Lufsenburgs Its Only Love "Malte"

 

 

 

Kärlek♥

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vackert...

  

  

  

  

  

  

  

  

  

 

Vår vackra träbåt Karin

  

  

  

  

 


Ovido - Quiz & Flashcards